Gå til innhold

Hvorfor i alle dager er det bedre med jul hele desember enn til 20.dag jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pynter ca første søndag i advent, fargene jeg pynter med er hvitt, sølv og grønt så det er ikke veldig julete i manges øyne. Sånn bygger julestemningen seg opp til julaften her. Pynten fjernes senest 1. nyttårsdag. Men jeg bruker også mange lyslenker, ute og inne, og de brukes til ut januar, minst. Ser at mange naboer gjør det samme, og det er veldig hyggelig med alt lyset på verandaer, trær og i vinduskarmer i den mørkeste tida på vinteren. 

Anonymkode: d8828...dd2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorofr pynter du nå? Det er ikke jul??!? Jeg synes det er helt (p)sykt når folk holder på slik! For ikke å snakke om ventetiden til barna som er lang nok når adventstiden starter. Kjedelig for andre at noen ødelegge med å pynte. Jeg er ikke interessert i å se juletrær nå, men kan unngå det, fordi de som pynter poster i sosiale medier og utenfor hus. Vi får det prakket på oss. Elsker jula - men kun når det er jul! Når starter påskefeiringen? 14. januar? 

Anonymkode: 38076...998

Fordi du blir sint og trist pga pynt nå...blir faktisk noen av glad og har det bra når vi pyntet nå...og nei barna tar ikke skade av det...de elsker det...

• Liker 1
Gjest Angry Man
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fint juletre - feil årstid! 

Haha. 😄

Snøen lå tykk utenfor vinduet når vi satte det opp. Var kjempekoselig. Pepperkaker og julebrus. Vår datter var i ekstase. 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorofr pynter du nå? Det er ikke jul??!? Jeg synes det er helt (p)sykt når folk holder på slik! For ikke å snakke om ventetiden til barna som er lang nok når adventstiden starter. Kjedelig for andre at noen ødelegge med å pynte. Jeg er ikke interessert i å se juletrær nå, men kan unngå det, fordi de som pynter poster i sosiale medier og utenfor hus. Vi får det prakket på oss. Elsker jula - men kun når det er jul! Når starter påskefeiringen? 14. januar? 

https://www.startsiden.no/kreativeideer/derfor-er-det-bra-deg-pynte-tidlig-til-jul/

Studien viser at folk som er raske med å finne frem kassen med julepynten er lykkeligere enn andre. En god nyhet for alle oss som elsker julen og som syns julen er alt for kort!

Synes nesten det merkes også 😂

Anonymkode: 93415...8dd

• Liker 13
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg tenker at alle får pynte og gjøre det de vil for at de skal bli glad :) Min demente mor elsker å se på julenissene sine hele året, og det må hun da få lov til selv om andre besøkende irriterer seg over dette....  VIl min mor ha opp juletreet sitt i juli måned så skal jeg nok fikse det :) Alt for at hun skal bli glad og ha det bra.  Andres irritasjon får man bare heve seg over!

Selv elsker jeg dette at det nå er lov å snike julepynten inn litt tidligere enn lille julaften.  Tror nok mange som irriterer seg over tidlig julepynting kanskje ofte er de som kommer til "dekket bord". Når man får inn haugevis med julegjester igjennom julen, skal pynte, lage mat/julekaker, fikse julepresanger, julestrømper, juleparties osv så er det kos å fordele alle disse oppgavene igjennom hele desember.  Ikke kave i panikk kvelden på lille julaften som jeg gjorde tidligere.  Nå har jeg også tid til å nyte førjulstiden med mer senkede skuldre enn for noen år siden.  I januar føler jeg dette med "nytt år og nye muligheter" gjør at personlig føler jeg da julen er over....  

Derfor er julepynting tidlig riktig for meg! Elsker førjulstiden, planleggingen, kosen og forventningen til jul i tiden før nyttår heller enn etter nyttår.  

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er januar så mye lysere? 

Man er ikke lei om man feirer advent som advent med lystenning hver søndag. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Når man har barn er det gjerne et par-tre adventsarrangementer pr. Barn i tillegg, så det blir en del mer.

Jeg er for jul fra Lucia-dagen til 1. januar.

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er så koooooooselig! ♥️

• Hjerte 2
Skrevet

Forklar meg dette ; hvorfor er det bedre å ha jul fra 1.desember til 3.dag jul enn å ha det når det tradisjonelt er jul ; fra 24.desember til 13.januar ( 20.dag jul) ? Det er jo jobbhverdag i desember og, noe som mange bruker som unnskyldning for å ta ned jula i romjula. Det er til og med flere hverdager i hele desember. Så forklar meg , please! 

Fordi tiden før kan være den beste,

den like før det har hendt.

Mens alle pakker enda er pakker,

og før alle lys er tent. 

Anonymkode: b2006...94c

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan kan det plage deg? Jeg bryr meg ikke om naboen feirer fra oktober eller ut januar. Jeg foreslår du tenker over om dette virkelig er noe du trenger å irritere deg over. 

Anonymkode: dda4f...467

Har jeg sagt det irriterer meg? Jeg er bare nysgjerrig på logikken bak

• Liker 2
Skrevet

Det er som et langt forspill til selve jula. Og når det nye året kommer er det digg å gjøre det med rent hus uten rester av fjorårets jul. 

• Liker 4
Skrevet

Kommer vel helt på egne preferanser. Det ene er ikke bedre enn det andre. Selv liker jeg å pynte tidlig, fordi jeg syns det er så koselig å ha julepyntet hjem igjennom adventstiden. Jeg syns ikke det er like koselig med julepyntet hjem i januar, for da er juletiden over for min del. Men det kommer helt an på hva man foretrekker selv😊 Det som er så morsomt i denne debatten, er hvor mange som blir irritert og til og med rasende på de som pynter tidlig, for jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å bruke energi på å irritere seg over noe sånt. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Er januar så mye lysere? 

Man er ikke lei om man feirer advent som advent med lystenning hver søndag. 

Sola 'snur' rundt 21. des. Det går da mot lysere tider i motsetning til mørket som øker fram i tiden før det. Jula kaster jeg ut senest dagen før skoleåret begynner etter nyttår. Da er det hverdag igjen.

Anonymkode: b8763...dab

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Angry Man skrev (2 timer siden):

Haha. 😄

Snøen lå tykk utenfor vinduet når vi satte det opp. Var kjempekoselig. Pepperkaker og julebrus. Vår datter var i ekstase. 🥰

Så du er ikke sååå sint som nicket sier 😘

• Hjerte 1
Gjest Angry Man
Skrevet
Just now, Duff said:

Så du er ikke sååå sint som nicket sier 😘

😃 🥰

Skrevet

Fordi det er koseligst å arbeide seg opp mot et høydepunkt. Etter julaften så begynner luften sakte men sikkert å gå ut av ballongen. Og når det er nytt år er jeg klar for friske og tomme ark.

• Liker 4
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sola 'snur' rundt 21. des. Det går da mot lysere tider i motsetning til mørket som øker fram i tiden før det. Jula kaster jeg ut senest dagen før skoleåret begynner etter nyttår. Da er det hverdag igjen.

Anonymkode: b8763...dab

Sola snur men januar er av den tunge typen. Derfor er det greit at man bruker halve mnd på jul. 

• Liker 1
Skrevet

Pust med magen - vekk med dragen. ;) 

Anonymkode: 1c528...bb1

Puster helt fint jeg, selv om samfunnet begynner å bli helt merkelig ;) 

• Liker 2
Skrevet

Here we go again. Hvert år kommer det grinebitere og skal sutre over at noen ønsker å begynne tidlig. Hvorfor? Hvorfor henge seg opp i hva andre gjør?

https://boligpluss.no/jul/psykologer-er-enig-det-er-smart-a-pynte-til-jul-tidlig

Personlig liker jeg å se frem mot noe, derfor jul i adventstiden. Når januar kommer så er det et nytt år og julen er for meg ferdig. Julen ligger nå bak meg og det er godt å rydde bort julen.

Anonymkode: 4d0df...656

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

https://www.startsiden.no/kreativeideer/derfor-er-det-bra-deg-pynte-tidlig-til-jul/

Studien viser at folk som er raske med å finne frem kassen med julepynten er lykkeligere enn andre. En god nyhet for alle oss som elsker julen og som syns julen er alt for kort!

Synes nesten det merkes også 😂

Anonymkode: 93415...8dd

Jeg er lykkelig, men ønsker at julen feires når det er jul 😊

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Here we go again. Hvert år kommer det grinebitere og skal sutre over at noen ønsker å begynne tidlig. Hvorfor? Hvorfor henge seg opp i hva andre gjør?

https://boligpluss.no/jul/psykologer-er-enig-det-er-smart-a-pynte-til-jul-tidlig

Personlig liker jeg å se frem mot noe, derfor jul i adventstiden. Når januar kommer så er det et nytt år og julen er for meg ferdig. Julen ligger nå bak meg og det er godt å rydde bort julen.

Anonymkode: 4d0df...656

Hvorfor? Fordi det påvirker oss alle når trær pyntes ute og når folk poster julebilder overalt i sosiale medier… Vi har ikke noe valg, og må forholde oss til det enten vi vil eller ei. Jeg for min del er lei av å se juletrær når jula kommer, fordi jeg da er mettet. Det ødelegger magien ved å pynte til jul når det faktisk er advent og juletider. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...