Gå til innhold

Ja til juridisk abort.

AdonisFFM

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skjønner at det vil bli til et barn hvis moren velger å beholde? Og ikke noe barn om hun velger abort? Eller trenger vi starte med barneskolepensum? 

Anonymkode: 69cd9...f7d

Ja, nettopp dette har vært et viktig poeng fra min side gjennom hele tråden: at det er hun, og bare hun, som bestemmer om det skal bli et barn eller ikke. Mannen kan gjøre henne gravid så mange ganger han vil, til og med mot hennes vilje, men ingen kan ta fra henne retten til å ta abort.

Så sett bort fra de ekstremt få tilfellen der graviditeten oppdages for sent, kan vi ta for gitt at alle som fødes i Norge i dag, eksisterer fordi moren ønsker det. Enten hun er i et forhold eller ei, enten hun vet hvem faren er eller ei, enten han er superpappa eller alkoholiker.

Anonymkode: 89824...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Maleficenta said:

ja og så? abort handler om retten til å bestemme over egen kropp. Juridisk abort handler om noe annet

Det handler om retten til å bestemme over eget liv. Om retten til å velge om man skal bli forelder eller ikke, uavhengig av om man er blitt gravid. Altså en noenlunde tilsvarende rettighet som kvinner har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke du forsto poenget.

Anonymkode: db143...c38

kanskje ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det handler om retten til å bestemme over eget liv. Om retten til å velge om man skal bli forelder eller ikke, uavhengig av om man er blitt gravid. Altså en noenlunde tilsvarende rettighet som kvinner har.

den retten opphører etter uke 12. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, eller tilsvarende grensen for senabort. Kvinnen har selvsagt et ansvar for å følge med på om hun er gravid eller ikke, og å informere den potensielle faren.

Den er tricky. Kanskje en nemnd bør komme inn der. Men som sagt bør man kunne forvente at kvinner vet at de er gravide. Om de ikke har tydelige symptomer, så er det tester tilgjengelig på Rema på mandag hvis man har pult rundt i helga.

Jeg vil si nei.

Bevisbyrden må ligge på moren.

Da får hun sjekke historikken på Tinder :)

Eller ta ringerunden. Ta konsekvensene av uforsiktig sex, som menn hele tiden får beskjed om å gjøre i denne tråden.

Det er jo en mulig problemstilling i dag også. Det finnes garantert menn som ikke egentlig er biologisk far til sine barn, uten å vite om det.

Du er mann, ser jeg. Kjøpe graviditetstest på mandag hvis man har pult i helga...det er ikke sånn det funker.

Og du har aldri hatt ustabil syklus, hormonsvinginger eller hatt forvirrende mellomblødninger, skjønner jeg. Det er en del damer som ikke oppdager at de er gravide før et stykke uti svagerskapet, f.eks fordi de blør regelmessig likevel. Eller fordi de aldri blør uansett pga hormonprevensjon.

Du svarer ikke på spørsmålene heller. Hvordan skal regelverket være for juridisk abort der far av ulike årsaker ikke får vite om graviditeten i tide?

Hvordan skal mor kunne bevise at hun ikke hadde mistanke om graviditet før fristen var passert? 

Anonymkode: 7e758...540

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Som blir til et levende barn. 

Anonymkode: 6b08a...b23

Hvis kvinnen velger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Maleficenta said:

den retten opphører etter uke 12. 

Og nettopp derfor er det viktig at kvinnen - også for sin egen og det potensielle barnets del - følger med på om hun har blitt gravid etter ubeskyttet sex, og gir den potensielle faren beskjed. Velger hun å ikke gi beskjed, bør han egentlig ikke være forpliktet til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og nettopp derfor er det viktig at kvinnen - også for sin egen og det potensielle barnets del - følger med på om hun har blitt gravid etter ubeskyttet sex, og gir den potensielle faren beskjed. Velger hun å ikke gi beskjed, bør han egentlig ikke være forpliktet til noe som helst.

ja men så har noen svært ustabil syklus, noen er kanskje svært unge og går i fornektelse...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er mann, ser jeg. Kjøpe graviditetstest på mandag hvis man har pult i helga...det er ikke sånn det funker.

Og du har aldri hatt ustabil syklus, hormonsvinginger eller hatt forvirrende mellomblødninger, skjønner jeg. Det er en del damer som ikke oppdager at de er gravide før et stykke uti svagerskapet, f.eks fordi de blør regelmessig likevel. Eller fordi de aldri blør uansett pga hormonprevensjon.

Du svarer ikke på spørsmålene heller. Hvordan skal regelverket være for juridisk abort der far av ulike årsaker ikke får vite om graviditeten i tide?

Hvordan skal mor kunne bevise at hun ikke hadde mistanke om graviditet før fristen var passert? 

Anonymkode: 7e758...540

Jeg vil tro de fleste vet om de har hatt ubeskyttet sex eller ikke. Nå har jeg aldri pult rundt selv, men jeg tenker jo at om jeg skulle gjort det, ville jeg sjekket meg for kjønnssykdommer innimellom. Hadde jeg vært kvinne, tenker jeg det ville være helt naturlig å sjekke for graviditet også. Som sagt, å ta konsekvensene av valgene man tar.

Jeg vet ikke hvordan en kvinne evt. skal kunne bevise at hun ikke visste. Å ikke vite er sjelden et godt forsvar når man har gjort noe galt, for man er faktisk forpliktet til å vite f.eks hva fartsgrensene er. Man kan dømmes for ting man ikke visste, men burde visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men hun kan ikke tvinge sitt valg og ansvar over på mannen. 

Anonymkode: db143...c38

Han har ikke tatt ansvar da han valgte å ha sex uten prevensjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Barnet har rett på å vite hvem far er. Og hvor det kommer fra. Barn har også rettigheter. 

Det er uansett ikke garantert. En kvinne må ikke oppgi far, det er hun ikke pliktet til. Hun kan si at hun ikke vet. Adopterte barn kan ikke alltid vite hvem foreldrene er. Det er mange barn som ikke vet hvem far er. 

Jeg tenker at når det kommer til barns rettigheter, så er det mange ting som kanskje kan prioriteres høyere enn å vite hvem far er.

Anonymkode: b5b1a...85f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (På 5.11.2023 den 22.56):

Det er jo ikkje sant. Mor kan velge «far ukjent». Og det synest eg er eit mykje større problem enn at ein kan bli «tvinga» til å bli far!

Om hun velger "far ukjent" når hun vet hvem han er, er det jo stor sannsynlighet for at hun forteller barnet hvem som er faren når hn er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er uansett ikke garantert. En kvinne må ikke oppgi far, det er hun ikke pliktet til. Hun kan si at hun ikke vet. Adopterte barn kan ikke alltid vite hvem foreldrene er. Det er mange barn som ikke vet hvem far er. 

Jeg tenker at når det kommer til barns rettigheter, så er det mange ting som kanskje kan prioriteres høyere enn å vite hvem far er.

For meg blir det helt feil at et barn skal oppleve identitetskrise på grunn av en ubrukelig tosk som har tatt juridisk abort. Akkurat som at det blir det pga en ubrukelig mor som ikke vil at barnet skal vite. Om det ikke er tungtveiende årsaker til at barnet ikke skal vite. I begge tilfeller. 

All forskning tilsier at det beste er å vite hvor man kommer fra. Donorbarn født før 1990 tallet (om det ikke er nyere) feks har jo anonyme donorer. Foreldrene fikk beskjed om å ikke si at det var donor. Så kommer sannheten for en dag likevel. Flere leter etter svar og føler de mangler noe i livet sitt. 

Hva du eller jeg syns spiller ingen rolle, men det jeg skriver er hva som er erfart. Og Norge bruker ikke lenger anonyme donorer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er forresten ingen unntak med adopterte barn. Mange leter jo etter de biologiske foreldrene sine fordi de virkelig lurer og ønsker svar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg vil tro de fleste vet om de har hatt ubeskyttet sex eller ikke. Nå har jeg aldri pult rundt selv, men jeg tenker jo at om jeg skulle gjort det, ville jeg sjekket meg for kjønnssykdommer innimellom. Hadde jeg vært kvinne, tenker jeg det ville være helt naturlig å sjekke for graviditet også. Som sagt, å ta konsekvensene av valgene man tar.

Jeg vet ikke hvordan en kvinne evt. skal kunne bevise at hun ikke visste. Å ikke vite er sjelden et godt forsvar når man har gjort noe galt, for man er faktisk forpliktet til å vite f.eks hva fartsgrensene er. Man kan dømmes for ting man ikke visste, men burde visst.

Det er somregel ikke ved ubeskyttet sex de blir gravide, så fremt du ikke mener ubeskyttet fra kondom. 

Mange av de som tar abort ble gravide på tross av prevensjon. 

Anonymkode: 2b3e4...e18

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Thyra said:

Om hun velger "far ukjent" når hun vet hvem han er, er det jo stor sannsynlighet for at hun forteller barnet hvem som er faren når hn er voksen.

Hjelper ikke for meg. Om hun vet hvem som er far så er hun en særdeles dårlig person om hun holder tilbake denne informasjon til barnet blir voksen, eller for alltid.

Anonymkode: 46c88...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Oooog barnets rettigheter går foran fars merkelige forestillinger eller «rettigheter» da, i de fleste tilfeller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg blir det helt feil at et barn skal oppleve identitetskrise på grunn av en ubrukelig tosk som har tatt juridisk abort. Akkurat som at det blir det pga en ubrukelig mor som ikke vil at barnet skal vite. Om det ikke er tungtveiende årsaker til at barnet ikke skal vite. I begge tilfeller. 

All forskning tilsier at det beste er å vite hvor man kommer fra. Donorbarn født før 1990 tallet (om det ikke er nyere) feks har jo anonyme donorer. Foreldrene fikk beskjed om å ikke si at det var donor. Så kommer sannheten for en dag likevel. Flere leter etter svar og føler de mangler noe i livet sitt. 

Hva du eller jeg syns spiller ingen rolle, men det jeg skriver er hva som er erfart. Og Norge bruker ikke lenger anonyme donorer. 

Jeg vet hvem faren min er, men han tilfører ikke livet mitt noe som helst. Er mer en skuffelse å vite sannheten enn om han var et mysteriet. 

Anonymkode: 2b3e4...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (5 minutter siden):

Ja, kva skal det gjere frå eller til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...