Gå til innhold

Ja til juridisk abort.

AdonisFFM

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet hvem faren min er, men han tilfører ikke livet mitt noe som helst. Er mer en skuffelse å vite sannheten enn om han var et mysteriet. 

Anonymkode: 2b3e4...e18

Men.. om han hadde vært et mysterie så hadde mange ønsket å vite. Det er jo problemet. 
Moren din kunne jo sagt at han heter det og det, du kan ta kontakt , men han sliter med sånn og sånn så derfor har jeg ikke kontakt med han. Og så er det din rettighet å velge å ta kontakt om du skulle ønsket det. Om det ikke er fare for liv og helse da. 

Anonymkode: 6b08a...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 22.59):

Så hvis de har samme ansvar og samme valg, hvorfor skal de ikke ha tilnærmet like rettigheter til å angre seg også etter at de har vært dumme nok til å ha ubeskyttet sex?

Anonymkode: 89824...e5a

Her tenker du overhodet ikke på barnets rettigheter. Ved abort blir det jo ikke noe barn. Juridisk abort er å fraskrive seg ansvaret for et barn som faktisk eksisterer. Noe som fører til dårligere økonomiske kår for barnet, og at barnet vokser opp i vissheten om å være totalt uønsket av far. At far verken vil vedkjenne seg barnet eller ha noe som helst med barnet å gjøre.

Full likestilling på dette området er ikke mulig. Selv om noen menn blir far mot sin vilje, så slipper menn generelt mye lettere unna her. De slipper å gå gjennom svangerskap og fødsel med de smerter og plager som følger med, og de følger det kan få for kropp og helse. De slipper å ta abort. Og nei, kvinner tar ikke bare abort fordi de ikke ønsker barnet. Alt for mange lar seg presse fordi mannen ikke ønsker barnet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du som kvinne ikke takler tanken på å få et avkom, bør du sterilisere deg eller avstå fra sex. Så enkelt er det. Staten skal ikke betale for dine tabber.

Lett å si når man ikke blir gravid selv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg vil tro de fleste vet om de har hatt ubeskyttet sex eller ikke. Nå har jeg aldri pult rundt selv, men jeg tenker jo at om jeg skulle gjort det, ville jeg sjekket meg for kjønnssykdommer innimellom. Hadde jeg vært kvinne, tenker jeg det ville være helt naturlig å sjekke for graviditet også. Som sagt, å ta konsekvensene av valgene man tar.

Jeg vet ikke hvordan en kvinne evt. skal kunne bevise at hun ikke visste. Å ikke vite er sjelden et godt forsvar når man har gjort noe galt, for man er faktisk forpliktet til å vite f.eks hva fartsgrensene er. Man kan dømmes for ting man ikke visste, men burde visst.

hva i de tilfellene der prevansjon faktisk ble brukt da?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (2 minutter siden):

Her tenker du overhodet ikke på barnets rettigheter. Ved abort blir det jo ikke noe barn. Juridisk abort er å fraskrive seg ansvaret for et barn som faktisk eksisterer. Noe som fører til dårligere økonomiske kår for barnet, og at barnet vokser opp i vissheten om å være totalt uønsket av far. At far verken vil vedkjenne seg barnet eller ha noe som helst med barnet å gjøre.

Det du beskriver her er vel mer eller mindre situasjonen ved kunstig befruktning, så jeg tror om ikke annet det kan være nyttig å være bevisst på at "barnets rettigheter" her allerede er vurdert som mindre viktig enn kvinnens ønske om å få barn, til tross for å ikke finne noen å få det med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Det du beskriver her er vel mer eller mindre situasjonen ved kunstig befruktning, så jeg tror om ikke annet det kan være nyttig å være bevisst på at "barnets rettigheter" her allerede er vurdert som mindre viktig enn kvinnens ønske om å få barn, til tross for å ikke finne noen å få det med. 

Får man kunstig befruktning i Norge får  man ikke anonyme donorer nettopp på grunn av barnets rettigheter til en dag få vite hvem som er biologisk far. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får man kunstig befruktning i Norge får  man ikke anonyme donorer nettopp på grunn av barnets rettigheter til en dag få vite hvem som er biologisk far. 

Nettopp. Her har en allerede "gått opp løypa" når donorene tar "juridisk abort".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har ikke tatt ansvar da han valgte å ha sex uten prevensjon. 

Har ikke hun også ikke tatt ansvar da hun valgte sex uten prevensjon?

Anonymkode: db143...c38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Her har en allerede "gått opp løypa" når donorene tar "juridisk abort".  

Det er en grunn for at det er organisert og heter donor. Donor har tatt et valg om å hjelpe noen. 
Ikke vært ansvarsløs og deretter ta juridisk abort. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke hun også ikke tatt ansvar da hun valgte sex uten prevensjon?

Jo? Men siden det nå er kvinnen som bestemmer til slutt pga biologi,  må og burde jo han ta større ansvar før graviditeten skjer,  om han ikke vil bli far. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men.. om han hadde vært et mysterie så hadde mange ønsket å vite. Det er jo problemet. 
Moren din kunne jo sagt at han heter det og det, du kan ta kontakt , men han sliter med sånn og sånn så derfor har jeg ikke kontakt med han. Og så er det din rettighet å velge å ta kontakt om du skulle ønsket det. Om det ikke er fare for liv og helse da. 

Har hatt kontakt. Han er ikke farlig, bare ikke en far. 

Men det er ikke vår feil, mamma og oss, at han ikke er istand til mer. Så det at han betalte barnebidrag var på sin plass. 

Har dere menn sex, må dere selv ta ansvar. Bruk kondom om dere ikke vil ha barn, alt annet er usikkert. Livet skal liksom være så lett for dere så ofte, melde seg ut, buhuhu. Du hadde sex, du vet hvordan det fungerer. 

Anonymkode: 2b3e4...e18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som snakker om «likestilling» er på bærtur. 🤦‍♀️ Dette handler ikke om kjønn eller likestilling, men om barns rettigheter. Og barn har rett til å kjenne sitt opphav, barn har rett til forsørgelse og til samvær med sine foreldre. 

Punktum. 

Anonymkode: db253...b2d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo? Men siden det nå er kvinnen som bestemmer til slutt pga biologi,  må og burde jo han ta større ansvar før graviditeten skjer,  om han ikke vil bli far. 

Hvis de har sex uten beskyttelse så tar ingen av dem ansvar.

Kvinnen kan i etterkant ta ansvar ved å ta abort.

Mannen kan i etterkant ta ansvar ved juridisk abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle dere som snakker om «likestilling» er på bærtur. 🤦‍♀️ Dette handler ikke om kjønn eller likestilling, men om barns rettigheter. Og barn har rett til å kjenne sitt opphav, barn har rett til forsørgelse og til samvær med sine foreldre. 

Punktum. 

Anonymkode: db253...b2d

Hvor ble "barns rettigheter" av da kvinnen tok abort?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, . Anonym. said:

Har man frivillig sex så må man også ta følger som kan komme.

Ja, det må man.

Følgende kan være at de oppdrar barnet sammen. Eller følgene kan være at kvinnen tar abort. Eller at mannen tar juridisk abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor ble "barns rettigheter" av da kvinnen tok abort?

Det er ikke blitt et barn, det er et foster. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke blitt et barn, det er et foster. 

Det er et kommende barn. Som da ikke har noen rettigheter og ingen bryr seg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er en grunn for at det er organisert og heter donor. Donor har tatt et valg om å hjelpe noen. 
Ikke vært ansvarsløs og deretter ta juridisk abort. 

Hva har det med saken å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis de har sex uten beskyttelse så tar ingen av dem ansvar. Det er spesielt dumt for han om han ikke tar ansvar for å bruke kondom samtidig  ikke vil bli far. For han har ikke biologien til å ta noen abort i etterkant. 

Kvinnen kan i etterkant ta ansvar ved å ta abort. 

Endret litt på innlegget ditt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...