AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 Andre som har opplevd at de trekker konklusjoner basert på ting folk ikke har sagt og undersøker hypoteser de selv har funnet på? Anonymkode: 51135...2cb 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Skrevet 4. november 2023 Barnevernet er ikke ett. Hver kommune har sitt barnevern. Hvor godt det fungerer, varierer veldig til tross for samme lovverk. Det er absolutt mitt inntrykk at det enkelte steder er både uprofesjonelt og elendig ledet, men jeg tror ikke dette er så utbredt som man i blant kan få inntrykk av i nettdiskusjoner. Det samme tror jeg gjelder andre kommunale etater. Anonymkode: 1a9ef...5b2 8 10
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Skrevet 4. november 2023 Det varierer, som innlegget over sier, ekstremt mellom kommuner og internt mellom saksbehandlere. Jobbet i et tverrkommunalt sosialteam (dårlig beskrivelse men vil ikke identifisere) der 5 kommuner inngikk og forskjellen mellom kommunene var vanvittig. Anonymkode: f7751...d9f 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Skrevet 4. november 2023 Jeg forstår at du har hatt en negativ opplevelse med barnevernet. Det er viktig å huske at profesjonaliteten kan variere fra sak til sak og fra ansatt til ansatt. Det kan være lurt å kontakte organisasjoner eller støttegrupper som jobber med barnevernssaker for å få råd og veiledning. Anonymkode: 75adf...97d 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #5 Skrevet 4. november 2023 Jeg tror (mangelen på) selvinnsikt hos foreldre er et mye større problem enn feil barnevernet kan gjøre. Anonymkode: a4654...7fe 9 1 9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #6 Skrevet 4. november 2023 Jeg jobber hos advokat og det er skremmende hvor uproff barnevernet kan være. Jeg har sett hårreisende tilfeller. Verste var da en ung dame som hadde flyttet til kjæresten, fikk et barn, samlivsbrudd, hun sto uten eget nettverk. Hun kontaktet barnevernet og fikk avlastning, men ila kort tid overtok de omsorg helt. Barnefarens søster var bestevenninne med kommunens leder i barnevernet. Moren vant knusende seier i tingretten, men kommunen trenerte saken til neste instans og det tok nesten 2 år før hun fikk barnet sitt tilbake. Barnevernet har mye makt, i mange tilfeller for mye. Og feil i saksbehandlingen blir ikke straffet på noe vis. Anonymkode: 49582...a41 3 2 7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #7 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber hos advokat og det er skremmende hvor uproff barnevernet kan være. Jeg har sett hårreisende tilfeller. Verste var da en ung dame som hadde flyttet til kjæresten, fikk et barn, samlivsbrudd, hun sto uten eget nettverk. Hun kontaktet barnevernet og fikk avlastning, men ila kort tid overtok de omsorg helt. Barnefarens søster var bestevenninne med kommunens leder i barnevernet. Moren vant knusende seier i tingretten, men kommunen trenerte saken til neste instans og det tok nesten 2 år før hun fikk barnet sitt tilbake. Barnevernet har mye makt, i mange tilfeller for mye. Og feil i saksbehandlingen blir ikke straffet på noe vis. Anonymkode: 49582...a41 Dette er jo dine egne antakelser. For jeg regner ikke med du fikk innsyn i papirene? Det finnes et lovverk man må følge ved omsorgsovertakelser. Jeg har svært vanskelig for å tro på historien din. Anonymkode: 88284...185 6 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #8 Skrevet 5. november 2023 Jeg har kun dårlig erfaring med bv. De var uproffe. Kom med antagelser. Holdt seg ikke til frister. Trenerte. Osv… glad jeg er ferdig. Og synes synd på de som er i deres klo. Anonymkode: c0a14...7ae 2 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #9 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror (mangelen på) selvinnsikt hos foreldre er et mye større problem enn feil barnevernet kan gjøre. Anonymkode: a4654...7fe Helt klart Anonymkode: f637c...1a9 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #10 Skrevet 5. november 2023 Ble meldt av folk på skole ( som ikke hadde sett meg ) og forstod ikke hvorfor, reiste til bv kontoret i byen ( aldri hatt kontakt med bv hele mitt liv ) gikk opp til kontoret og spurte høflig hun som satt i skranken om det var her bv kontoret var. Hun så på meg "rullet med hode" og gjorde grimaser mot meg.. Det er helt utrolig å ha opplevd dette, når jeg forteller det blir jeg vel ikke trodd, men det er så graverende at jeg egentlig burde meldt det videre den gangen. Har et voksent barn med høytfungerende autisme, han klarer seg utmerket og det burde være en kompetanseheving hos alle som jobber med barn og ung vedr medfødte a typiske trekk og adferd. Anonymkode: 68d81...75f 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #11 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt klart Anonymkode: f637c...1a9 Slik er det ikke alltid. Anonymkode: 68d81...75f 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #12 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har kun dårlig erfaring med bv. De var uproffe. Kom med antagelser. Holdt seg ikke til frister. Trenerte. Osv… glad jeg er ferdig. Og synes synd på de som er i deres klo. Anonymkode: c0a14...7ae Jeg har jevnt over god erfaring med barnevernet, etter å ha samarbeidet med dem i ~10 år. Jeg har hatt en kontaktperson som var forutinntatt, trenerte, kom med antagelser og gikk etter trynefaktor. De resterende har vært intet annet enn profesjonelle og imøtekommende. Flotte mennesker i riktig yrke. Anonymkode: bd370...862 1 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #13 Skrevet 5. november 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ble meldt av folk på skole ( som ikke hadde sett meg ) og forstod ikke hvorfor, reiste til bv kontoret i byen ( aldri hatt kontakt med bv hele mitt liv ) gikk opp til kontoret og spurte høflig hun som satt i skranken om det var her bv kontoret var. Hun så på meg "rullet med hode" og gjorde grimaser mot meg.. Det er helt utrolig å ha opplevd dette, når jeg forteller det blir jeg vel ikke trodd, men det er så graverende at jeg egentlig burde meldt det videre den gangen. Har et voksent barn med høytfungerende autisme, han klarer seg utmerket og det burde være en kompetanseheving hos alle som jobber med barn og ung vedr medfødte a typiske trekk og adferd. Anonymkode: 68d81...75f For en uproff møkka dame Anonymkode: 7d4c6...5b4 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #14 Skrevet 5. november 2023 I mitt tilfelle så har de gjort om på fakta. De sa at barnefar sa xxxx og xxx. Jeg spør barnefar om han har sagt dette, det benekter han OG han krever i tillegg at barneverntjenesten skal endre sitater. I mitt eget referat har de tatt løse deler av det jeg har sagt, utelatt kontekst og detaljer som gjør at utsagnet fremstår helt annerledes enn sin opprinnelige hensikt. Saken ble selvfølgelig henlagt med en gang vi ettergikk detaljene, men barneverntjenesten selv har ikke ønsket å korrigere informasjon og vi har måttet kreve via Statsforvalteren at de skal ta til seg endringer. Hadde det vært opp til dem hadde vi besvart spørsmål med helt feil premiss og grunnlag, men det nektet vi. Og så snart vi satte hardt mot hardt, ba dem sette seg inn i dokumentene og imøtegå korrigeringer, sluttet de å jobbe med saken. Det gir et lite heldig inntrykk og jeg blir skremt av den totale mangelen på god forvaltningsskikk. TS Anonymkode: 51135...2cb 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #15 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For en uproff møkka dame Anonymkode: 7d4c6...5b4 Ja, det var ikke slik jeg forventet å bli møtt. Nyutdannet sosionom var jeg og den gangen, det ble derfor ekstra absurd.🤷♀️ Anonymkode: 68d81...75f
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #16 Skrevet 5. november 2023 Jeg har hatt en utrolig uerfaren og uprofesjonell psykolog. Hun forsinket min bedring betraktelig. Betyr det at alle psykologer er sånn? Anonymkode: 6b979...328 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #17 Skrevet 5. november 2023 Det korte svaret er; du ser det ikke før du tror det... Anonymkode: 22d00...683 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #18 Skrevet 5. november 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har hatt en utrolig uerfaren og uprofesjonell psykolog. Hun forsinket min bedring betraktelig. Betyr det at alle psykologer er sånn? Anonymkode: 6b979...328 Nei, men jeg har lest så mye negativt. For å være ærlig: inntil vi så det selv trodde jeg at mediesakene og opprøret kom fra forsmådde mennesker og at påstandene umulig kunne være reelle. Hadde vi godtatt premissene til barnevernet og ikke vært opptatt av å få frem sannheten, kunne vi fint endt opp med å måtte forsvare oss mot en forurinntatthet som ikke har rot i virkeligheten. Anonymkode: 51135...2cb 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #19 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ble meldt av folk på skole ( som ikke hadde sett meg ) og forstod ikke hvorfor, reiste til bv kontoret i byen ( aldri hatt kontakt med bv hele mitt liv ) gikk opp til kontoret og spurte høflig hun som satt i skranken om det var her bv kontoret var. Hun så på meg "rullet med hode" og gjorde grimaser mot meg.. Det er helt utrolig å ha opplevd dette, når jeg forteller det blir jeg vel ikke trodd, men det er så graverende at jeg egentlig burde meldt det videre den gangen. Har et voksent barn med høytfungerende autisme, han klarer seg utmerket og det burde være en kompetanseheving hos alle som jobber med barn og ung vedr medfødte a typiske trekk og adferd. Anonymkode: 68d81...75f Veldig vanlig å bli meldt til bv om du har barn med ekstra behov. Anonymkode: 3c056...a15
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #20 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Barnevernet er ikke ett. Hver kommune har sitt barnevern. Hvor godt det fungerer, varierer veldig til tross for samme lovverk. Det er absolutt mitt inntrykk at det enkelte steder er både uprofesjonelt og elendig ledet, men jeg tror ikke dette er så utbredt som man i blant kan få inntrykk av i nettdiskusjoner. Det samme tror jeg gjelder andre kommunale etater. Anonymkode: 1a9ef...5b2 Barnevernet i denne kommunen synes jeg er veldig bra, jeg har fått alvorlig anklaget og lite hjelp av både bupp, en annen spesialtjenester innenfor bupp, og skolen 2 ganger. Barnevernet trodde dem kom til en veldig alvorlig omsorgssvikt sak. Men dem så fort vi ble dømt, og dem som burde ha hjulpet oss ang barna var dem som sviktet totalt. Vi fikk mye hjelp og hadde det ikke vært for barnevernet hadde barna måtte vente ennå lengre for og få den hjelpen vi burde. Jeg har hatt bekjente og kjenner en del, inkl min egen mor som har mistet omsorgen, disse tror dem ikke gjør noe galt er dem beste foreldrene. Mange av dem som blir fratatt barna skylder på barnevernet fordi dem ikke har selvinnsikt. Når jeg hører foreldre sier dem har blitt fratatt barna på feil grunnlag, så tror jeg nok mange tror det. En tidligere bekjent av meg, mente dem hadde blitt tatt fordi det var litt rotete hjemme. Jeg var hjemme hos dem en gang, det luket så dritt i huset. Barna hadde ikke senger og sove i fordi dem var fyllt opp med rot, det var fysisk sti igjenom huset så mye rot og møkk var det. Barnet mitt satt på mitt fang under hele besøkt. Når barnevernet skulle gi dem velsigning egnet dem ikke og ta i mot, og brukte tid på og sende advokat på dem istedenfor. Så jeg er alltid litt skeptisk, svelger ikke alle histore rått. Samme med min mor, hun fikk også mye sympati og folk kunne ikke tro at en så god mor kunne miste barna sine, barnevernet var den store stygge ulven som var ute etter en uskyldig mor 😅 eneste jeg er bitter på hvorfor fikk hun så mange sjanger. Anonymkode: ba2fd...e58 2 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå