Gå til innhold

Meiner det er livs­fiendtleg og egoistisk å ikkje få barn

Anbefalte innlegg

Gjest Menelaos
Skrevet

Reagerer kraftig på at enkelte vel å ikkje få barn
Sp-politikar kjøper ikkje argumenta for å ikkje få barn. Han meiner dei som vel å ikkje bli foreldre er egoistiske og livsfiendtlege.

Saka samanfatta
Sp-politikar Chase Alexander Jordal meiner valet om frivillig barnløshet er egoistisk og livsfiendtleg.
Han ber media om å droppe saker om unge som vel å ikkje få barn.
Jordal meiner dette kan normalisere barnløshet, noko som ikkje er bra for samfunnet.
Han avviser argument om at fleire barn vil påføre klimaet ekstra belastning på grunn av overbefolkning.
Ingrid Liland, nestleiar i MDG, er ueinig med Jordal og meiner politikarar ikkje bør synse om personlege val om å få barn.
Liland meiner det er viktig å ta folks bekymringar på alvor, utan å legge seg opp i deira personlege val.
Sanna Kristine Laksholm (26) har stått fram som frivillig barnløs og vurderer å sterilisere seg for klimaet.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/folkevalt-meiner-det-er-livsfiendtleg-og-egoistisk-a-ikkje-fa-barn-1.16591450

Vel da skal jeg fortsette mitt liv som en egoist og fiende av livet.

Makan til tøv han kommer med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes mange tullinger der ute.

Det mest effektive er å late som de ikke finnes

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet

Mye rare holdninger og meninger i SP. Jevnt over nekter de å forholde seg til fakta, så dette overrasker meg ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 76dba...ded

• Liker 10
Skrevet

Men det er jo sant 🤷‍♀️

Man ofrer svært mye ved å bringe barn inn i verden. Både av seg selv, og for samfunnet.

Disse såkallede "frivillig barnløse", de er ikke opptatt av å bevare Norge slik vi kjenner det. Vi trenger flere etniske nordmenn, men nei - vi kan jo bare fylle landet med mer eller mindre uproduktive innvandrere, som ikke er interesserte i å verken integrere eller assimiliere seg. 

Så ja, det er svært egoistisk å velge å la være å få barn. På mange plan.

Selvsagt kommer brorparten av de "frivillig barnløse" til å merke ensomheten etterhvert som alderen kryper på. Men Gud forby om de noensinne kommer til å innrømme det 😂

Anonymkode: 51016...d56

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Vel, en annen ting er at når du blir gammel så kommer ingen til å passe på deg når du sitter alene på sykehjemmet. Og jaggu - det kommer du til å trenge. For ingen andre enn familie passer på deg til slutt.

Anonymkode: 8ebd5...82f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
6 hours ago, Rucula said:

Det finnes mange tullinger der ute.

Det mest effektive er å late som de ikke finnes

100%

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men det er jo sant 🤷‍♀️

Man ofrer svært mye ved å bringe barn inn i verden. Både av seg selv, og for samfunnet.

Disse såkallede "frivillig barnløse", de er ikke opptatt av å bevare Norge slik vi kjenner det. Vi trenger flere etniske nordmenn, men nei - vi kan jo bare fylle landet med mer eller mindre uproduktive innvandrere, som ikke er interesserte i å verken integrere eller assimiliere seg. 

Selvsagt kommer brorparten av de "frivillig barnløse" til å merke ensomheten etterhvert som alderen kryper på. Men Gud forby om de noensinne kommer til å innrømme det 😂

Men man ønsker barn fordi man vil ha noen å være glad i og reprodusere seg selv, uansett hvilke drittgener man har. Det er også rimelig egoistisk, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Man får barn av EGOISTISKE grunner.

• Liker 38
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, en annen ting er at når du blir gammel så kommer ingen til å passe på deg når du sitter alene på sykehjemmet. Og jaggu - det kommer du til å trenge. For ingen andre enn familie passer på deg til slutt.

At de unge kommer til å passe på deg er ganske heftig egoistisk og tenke. Mulig du er en som ser til dine eldre foreldre,men om dette samfunnet fortsetter i samme spor,så er det ingen som gidder det der. Man kan jo alltids sende de en melding på messenger...... Hvorfor sitter da så mange eldre rundt om i både egne hjem og gamlehjem uten besøk på årevis? Å spør man om de er enslige og barnløse. Neeeeida de har 4-5 unger "Men de er jo så opptatte atte"

Tull og vas. 

Endret av Fant80
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har jobbet på sykehjem i 20 år, og jeg ville i alle fall aldri brukt DET som et argument for å få barn. De færreste besøker mor eller far oftere enn noen få ganger i måneden, man sitter som regel mutters alene både de med tre barn og de med null. Det er vi sykepleiere som tar vare på de gamle, ikke barna deres. 

Anonymkode: 23c5d...8f3

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har jobbet på sykehjem i 20 år, og jeg ville i alle fall aldri brukt DET som et argument for å få barn. De færreste besøker mor eller far oftere enn noen få ganger i måneden, man sitter som regel mutters alene både de med tre barn og de med null. Det er vi sykepleiere som tar vare på de gamle, ikke barna deres. 

Der kommer noe til å tvinge seg frem, tror jeg. Vi er ikke nok helsepersonell i fremtiden til å ta oss av alt. 
Når det er sagt, syns jeg det er tullete å legge seg borti folks private valg om de skal ha barn, hvor mange osv. Ila mitt liv har jeg vært borti folk som ikke har likt barn, men fått det fordi det var forventet. Eldre folk dette. Og det var ikke så bra det heller.

Selv om jeg kan tenke mitt jeg også om enkelte frivillig barnløse. Å sterilisere seg for miljøet synes jeg er litt… dramatisk. 🙄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo sant 🤷‍♀️

Å putt en sokk i deg selv. Heller angre på å ikke få barn enn å ha fått barn noen mange foreldre gjør, og mange innrømmer det igså ennda det er nye tabu rundt det. 

Anonymkode: 0b8df...a89

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er viktig å respektere andres valg når det gjelder å få barn eller ikke. Alle har forskjellige perspektiver og prioriteringer i livet. Vi bør fokusere på å støtte hverandre og være åpne for ulike livsstiler.

Anonymkode: 307a2...5bb

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Men det er jo sant 🤷‍♀️

Det er jo den mest grandiose narsissistiske handlingen da: å få barn. Å være så glad i seg selv at en må videreføre genene sine.

Anonymkode: cbd77...24d

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet

Mange vil alltid mene noe om livsvalgene dine, om du får barn, hvor mange du får, dersom du blir skilt, dersom du velger å reise til Danmark og barnet blir uten far +++

Hvem bryr seg, så lenge alle gjør det som er rett for sin livssituasjon (og barn aldri blir skadelidende) ♥️

Anonymkode: 9b608...b6f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo den mest grandiose narsissistiske handlingen da: å få barn. Å være så glad i seg selv at en må videreføre genene sine.

Hva? Det å få barn er jo et naturlig instinkt hos mennesker og dyr! For å sikre artens eksistens i framtida. Det er et ganske viktig instinkt, og hele grunnen til at vi faktisk finnes på jorda. 

Anonymkode: 19f7f...777

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det faller han ikke inn engang at ikke alle bør få barn. Jeg bør absolutt ikke. Måtte ha fått mye hjelp. Hvorfor skal jeg plage andre med det?

Anonymkode: e72ee...11c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva? Det å få barn er jo et naturlig instinkt hos mennesker og dyr! For å sikre artens eksistens i framtida. Det er et ganske viktig instinkt, og hele grunnen til at vi faktisk finnes på jorda. 

Anonymkode: 19f7f...777

Vi mennesker er ikke instinkt styrt. Vi har fått evnen til å tenke rasjonelt og til å ta valg ut ifra vilje. Ingen mennesker blir styrt utifra instinkter og kanskje de som velger vekk barn er litt mer rasjonelt styrt enn de som bruker instinkter til ynnskyldninger for å videreføre egne gener.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er jo ikke de som får plass på sykehjem som får problem da. Det er de som sitter i eget hjem. 

Derfor burde alle få 3-4 barns hvertfall en eller to kan hjelpe de når de blir gamle. I den kommende eldrebølgen har man ikke annet valg enn å ta seg av hverandre. Man gjør jo det om man har et hjerte i kroppen. 

Anonymkode: 2e4ad...f21

Skrevet

Dette er vel SP i et nøtteskall. Makan til gjeng med sulliker. 

Anonymkode: 33af7...9f8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har jobbet som sykepleier på sykehjem i 30 år. Og det er IKKE tvil om at døtre er de som besøker mest! Men dette er Vestlandet, og kanskje mer tradisjonelt.

Anonymkode: 84ab7...2b1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...