Gå til innhold

Er du bekymret for rettssystemet vårt angående Erna Solberg saken som ikke ble etterforsket?


frivis

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (23 minutter siden):

hva så? Hvis jeg gjør innbrudd men verdien i jakka som blir ødelagt i forsøket er høyere enn verdien på det jeg får rasket med meg, skal jeg da ikke straffes?

Her er det snakk om en som har blitt  beskyldt for innbrudd fordi han har stått utenfor et hus.

Endret av Spissrotte
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vera skrev (8 minutter siden):

Det er da nøyaktig det samme som foregår nå også..visse politikere blir vernet i pressen. Journalister som er gifte med politikere..politikere som er i lommene på journalistene..
 

Ja mye det samme men i mindre omfang og pressen er mye mer ute etter de i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (5 timer siden):

Ja.

Utfordringen er at Velgerene faktisk ikke forstår politikk.  Vi har en fordummet populasjon som ser på politikk i twitter perspektiv, valg basert på 140 tegn. Demokrati er ikke å stemme basert på slagord, det KREVER forståelse. Det krever mental deltagelse. 

Det krever ikke at du skal bli politiker, bare at du skjønner hvordan samfunnet vårt fungerer. 

For vi har nok av dem idag som etterspør ansvarlig politiske ledere, og det gjør de under misforståelsen av at det er demokrati. 

Godt skrevet!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (38 minutter siden):

Ja mye det samme men i mindre omfang og pressen er mye mer ute etter de i dag.

Slik som NRK i beste sendetid var ute etter Erna mener du..?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (14 minutter siden):

Slik som NRK i beste sendetid var ute etter Erna mener du..?

Skal ikke ha noen bastant mening om i hvor stor grad NRK gikk etter Erna...

Men se på partieiere og statsråder de siste par årene..Borten Moe ..Trettebergstuen..Hadia Tajik..Anniken Huitfeldt...Kjell Ingolf Ropstad..en snarvei og borte ble de..

Før i verden hadde Støre tatt en prat på kammerset med de det gjalt og 3-4 journalister så hadde lokket blitt lagt på og alt fortsatt som før..

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (På 3.11.2023 den 16.36):

Det er mange som mener at politikere kan påvirke rettssystemet til fordel for seg selv, og flere er dypt bekymret over utviklingen vi ser nå.

Er loven lik for alle?

Diskuter

Nei loven er ikke like for alle i Norge. 

Rike og mektige har bestandig en fordel.

Husker Skjæran under korona pandemien når det ikke var lov å være mer enn 5 i hver hustand og han hadde årsmøte på teams i Bodø og etterpå ble tatt med naschspiel på hotellrommet med 8stk. Fikk han bot? Niks.

Vi har utallige justismord der folk har sittet i fengesel på helt feil grunnlag. 

At Erna og Anikken slapp unna tyder på at tinger mer korrupt enn jeg trodde.. at folk fortsatt tror på rettsystemet vårt er naivt begynner å bli. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk Frosk skrev (På 4.11.2023 den 0.55):

Enten åpnes det etterforskning formelt, eller så gjøres det ikke.

Dette er et typisk eksempel på å velge ut deler av en kontekst som passer ens eget ståsted. Det står også i artikkelen at grensen er vanskelig å definere, men at Økokrim har benyttet åpne kilder. Altså de samme som media og du og jeg har tilgang til.

Hvis vi bruker masse tid på å grave oss ned i offentlig tilgjengelige kilder, driver vi etterforskning, eller bare undersøker vi en sak vi ønsker mer informasjon om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
19 hours ago, GrønnNellik68 said:

Nei loven er ikke like for alle i Norge. 

Rike og mektige har bestandig en fordel.

Husker Skjæran under korona pandemien når det ikke var lov å være mer enn 5 i hver hustand og han hadde årsmøte på teams i Bodø og etterpå ble tatt med naschspiel på hotellrommet med 8stk. Fikk han bot? Niks.

Vi har utallige justismord der folk har sittet i fengesel på helt feil grunnlag. 

At Erna og Anikken slapp unna tyder på at tinger mer korrupt enn jeg trodde.. at folk fortsatt tror på rettsystemet vårt er naivt begynner å bli. 

Det var flere politikere som reiste til nabokommuner som hadde mindre strenge restriksjoner for nettopp å unnslippe restriksjonene. Hele greia var en vits. Reglene vil aldri være like for alle. Erna selv ble tatt i å ha for stort selskap

https://www.nrk.no/norge/erna-solberg-og-familien-brot-smittereglene_-_-beklager-1.15422762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (På 6.11.2023 den 21.28):

Nei loven er ikke like for alle i Norge. 

Rike og mektige har bestandig en fordel.

Husker Skjæran under korona pandemien når det ikke var lov å være mer enn 5 i hver husstand, og han hadde årsmøte på teams i Bodø og etterpå ble tatt med nachspiel på hotellrommet med 8stk. Fikk han bot? Niks.

Vi har utallige justismord der folk har sittet i fengsel på helt feil grunnlag. 

At Erna og Annikken slapp unna, tyder på at ting er mer korrupt enn jeg trodde. At folk fortsatt tror på rettssystemet vårt, er naivt begynner å bli. 

Det er åpenbart at rettssystemet vårt er korrupt. Disse politikerne og flere andre er selvfølgelig skyldige i innsidehandel, og det er tafatt av politiet at disse ikke for lengst er tiltalt og dømt. Mange politikere fortjener minst 5 års fengselsstraff for slikt, selv om våre strafferammer er latterlig lave. I enkelte andre land ville de fått mange tiår bak murene.

Brudd på koronareglene synes mindre alvorlig, men det kan defineres som drapsforsøk som ville gitt streng straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (På 3.11.2023 den 23.52):

Ja. Men ikke overrasket. Det viser seg gang på gang at loven ikke gjelder de rike og mektige. Blir helt kvalm av det.

Og med tanke på at disse ‘rike og mektige’ gjerne er det NETTOPP fordi de driver med hvitsnippforbrytelser gjør det jo ekstra ille.

«Likhetsprinsippet i rettssalen blir krenket ved at «mansjett»- eller «hvitsnipp»-forbrytelser blir vurdert på en mye mildere måte enn «blåsnipp»-forbrytelser 

(Arbeiderbladet1968/264/4/3)

 

 
Endret av Jullen
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (7 timer siden):

Det er åpenbart at rettssystemet vårt er korrupt. Disse politikerne og flere andre er selvfølgelig skyldige i innsidehandel, og det er tafatt av politiet at disse ikke for lengst er tiltalt og dømt. Mange politikere fortjener minst 5 års fengselsstraff for slikt, selv om våre strafferammer er latterlig lave. I enkelte andre land ville de fått mange tiår bak murene.

Brudd på koronareglene synes mindre alvorlig, men det kan defineres som drapsforsøk som ville gitt streng straff.

Nei, det kan det ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (12 timer siden):

Det var flere politikere som reiste til nabokommuner som hadde mindre strenge restriksjoner for nettopp å unnslippe restriksjonene. Hele greia var en vits. Reglene vil aldri være like for alle. Erna selv ble tatt i å ha for stort selskap

https://www.nrk.no/norge/erna-solberg-og-familien-brot-smittereglene_-_-beklager-1.15422762

Og ble bøtelagt for det. Det var det ikke mange som ble.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pillarguri skrev (På 4.11.2023 den 1.12):

Vitenskap og propaganda er vidt forskjellige ting. Dette har ingenting med verken vitenskap eller propaganda å gjøre. Spørsmål ble stilt, (ja det er sunt)  og de er nå besvart av Økokrim. 

Heldigvis har ikke Økokrim besvart spørsmålet om Finnes har drevet med innsidehandel. 

Håper ingen av oss ønsker et samfunn der datamaskinen vår, mobilen vår og så videre blir tatt og undersøkt av politiet og vi blir innkalt til lange tøffe avhør uten at politiet har nok fakta som tilsier at det faktisk er gjort noe straffbart. Politiet på fisketur vil være en trussel.

Det Økokrim har sagt er at dem ikke er kjent med fakta som tilsier at det er saklig grunnlag å etterforske. Som betyr at dem ikke har etterforsket. Som da ikke betyr at dem har frifunnet Finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (På 6.11.2023 den 15.09):

Betyr det at hvis jeg bryter meg inn i en rekke hus, men bare finner ( eller velger å ta med meg) et Ikea-servise i det ene huset og et vaffeljern og en airfryer i det neste osv, så trenger ikke engang innbruddene å etterforskes, siden man kunne forvente at jeg fant både designervesker og dyre smykker i hus i et så dyrt strøk som innbruddene ble begått i?  

 

Nei. Er som om du har hatt mulighet å gjøre innbrudd i et hus, men det er ikke kjent om det er gjort innbrudd eller ikke. Hvis garasjen din hadde vært full av diverse gjenstander som er uventet i antall og i forhold til alder og tilsvarende du har inne. Som en splitter ny stor TV i garasjen, men inne har du en liten gammel TV. Så kunde det tenkes at det var god nok grunn til å etterforske om du har fått dette gjennom kriminalitet. 

Hvis Finnes hadde tjent unormalt mye penger på aksjer, så kunde det ha gitt politiet et rimelig grunnlag for å etterforske. Det betyr ikke at det at han ikke har tjent mye mer enn forventet beviser at han ikke har drevet med insider handel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det er rart at kontroll og konstitusjons komiteen består av andre åndsfraværende politikere når det burde vært advokater, dommere og etterforskere i den komiteen. 
 

Da hadde den fått litt mer tyngde for min del. Slik den er nå syns jeg den ser ut som en vits. Etter å ha sett debatten i går. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (På 6.11.2023 den 16.03):

Skal si deg en ting om den saken og det er at det var mye verre før!...

Kameraderi og store avgjørelser ble tatt av noen få personer bak lukkede dører..utnevnelser til viktige stillinger av venner med partiboka i orden og offentlige tilskudd til virksomheter drevet av nære venner....

Legg til en presse der journalistene hørte til den indre kretsen og aldri skrev om maktmisbruket og korrupsjonen som foregikk..!

Det er jo nettopp dette som er oppe nå jo, eller har jeg misforstått??? Hun homo dama som har ansatt venner, hva heter hun da... Trettebergstuen eller noe. Det er i allefall derfor hun er i dette selskapet å blir eftergått i sømmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...