Gå til innhold

Hvorfor er det ikke mer opprør i verden over det som skjer i Gaza?

tutu11

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (1 time siden):

Godt poeng, så prosenten døde er faktisk betraktelig mindre enn mitt overslag over.

Hvor stor andel av befolkningen tenker du må utryddes for at det skal kalles et folkemord? 0.001%? 0,5 %? 1 %

under holocaust ble 60 % (!!!!!) av alle verdens jøder drept. For å få samme tall på palestinere måtte Israel drept 3 360 000  palestinere (gitt at ingen flere ble født i mellomtiden - da måtte de drept enda litt flere). Altså, nesten 3,5 millioner. Hvis dere kun vil regne med i selve Gaza med rundt 2 millioner, må Israel drepe minst 1,2 millioner før det er sammenlignbart med Holocaust.

Man trenger ikke å utryde en befolkning for at det skal klassifiseres som folkemord, man kan også fordrive dem for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (21 minutter siden):

Man trenger ikke å utryde en befolkning for at det skal klassifiseres som folkemord, man kan også fordrive dem for eksempel. 

Okei, så når tallene går imot argumentasjonen deres er problemet plutselig at IDF lot sivile evakuere for å berge liv? 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan det kan kalles folkemord når bare rundt 1 % av befolkningen er døde etter et halvt år med krig. Utrolig ineffektivt folkemord i så fall.

Jeg skjønner ikke påstandene on at palestinerene sultes verre enn alle andre katastrofer i verden de siste 20 år, når det ikke fremvises et eneste bilde av en avmagret person som ikke har tilleggsdiagnoser. Bildene fra sultne barn i Yemen for et par år siden så langt verre ut. I tillegg leser jeg stadig om palestinere som baker et brød for å «bryte fasten» og uttalelser om at de savner kjøtt, kylling og frukt, fordi de er så leie av hermetikk. Hva slags syke religiøse fanatikere faster for ramadan mens de selv og barna sulter til døde? Og hva slags luksusmat er det de forventer? Kjøtt og kylling faktisk. Ja det er det jo svært mange rundt om i verden som ikke har råd til, uten at media hyler om folkemord for at de ikke får det.

Jeg synes ikke Israel har rett i den e saken, men jeg synes det er en latterlig skjev fremstilling som fjerner mye av sympatien for palestinerene. Ekstrem ulv ulv. I oktober var det «tomt for vann om to dager!» og «snart tomt for mat og alle vil dø» og «ingen sykehuser igjen!» og et halvt år senere er altså 99 % (eller kanskje 98,5) av befolkningen fortsatt i live selv om de har vært uten mat og vann i et halvt år. Særdeles imponerende. Og selv om alle sykehus ble utradert i oktober hadde de likevel sykehus for et par dager siden. 

Media lyver og lyver, og FN er like upålitelige som IDF, jeg tror ikke på noen av dem.

De bestialske sadisktiske voldtektene av israelske kvinner og jenter bagatelliseres, og evt settes i samme kategori som «seksuelle overgrep» i form av palestinere som kroppsvisiteres nakne. Personlig ville jeg langt foretrekke naken kroppsvisitering fremfor gruppevoldtekt med kniver fulgt av en kule i skalle , men det er kanskje bare meg.

Ingen bryr seg om de israelske gisselene, og hvis noen bryr seg om dem blir de anklaget for å støtte folkemord og drap av barn.

Det er helt grusomt det den sivile befolkningen i Gaza gjennomgår, men det er sykt og skremmende å se den skeive fremstillingen og propagandaen i spesielt norske medier.

Jeg er helt på linje med deg. Synes heller ikke at Israel gjør alt rett, men den voldsomme ensrettingen og skjeve fremstillingen i media gjør meg så provosert at jeg tar parti for Israel delvis på trass. Trenger ikke å gå lenger enn til BBC før det blir en annen nyhetsformidling. 
Og det der med at bare å nevne gislene fører til at man blir tatt til inntekt for folkemord og barnedrap er enda mer provoserende. 

Du har også lagt merke til whataboutismen når det kommer til sex-overgrep ja? Jeg har prøvd å vekke folk med å vise til bestialitetene VI VET skjedde 7/10, i flere innlegg i flere tråder og da er det fast takst at en eller annen kommer trekkende med en lenke fra tyrkisk media eller aljazeera om at det har forekommet voldtekt innad i IDF eller at noen soldater har krenket noen palestinere ved å strippe dem til underbuksa… det er nesten tragikomisk. 

Toppen på kransekaka var de falske anklagene om at israelske soldater skulle ha voldtatt en gravid kvinne på Shifa-sykehuset foran familien, noe som førte til utallige tårevåte tiktoker før både aljazeera og hamas(!) gikk ut og dementerte hele saken. Uten at TikTok og kvinneguiden fikk med seg det selvfølgelig. 
Standard prosedyre for å sverte Israel der altså. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (18 minutter siden):

Okei, så når tallene går imot argumentasjonen deres er problemet plutselig at IDF lot sivile evakuere for å berge liv? 

Hæ? Når hvilke tall går imot hvilke argumentasjon? Og hva har evakuering av sivile å gjøre med hungersnøden? 

Jeg spurte om uavhengige kilder som dokumenterte påstander som gjentas her inne. Det er tydeligvis veldig vanskelig å finne. Så jeg forsøkte og illustrere hvorfor jeg ikke synes Israel sin egenrapportering er spesielt nytig, med hjelp av den første artikelen som dukket opp når jeg googlet temaet. Jeg tipper jeg kunne funnet en artikel i så og si alle seriøse aviser med litt størelse som sa noe veldig lignende, fordi dette er det som rapporteres av så og si alle uten om Israel selv....

LEGER TIL: ser nå du ikke svarte på det jeg skrev til deg en gang..... Men jeg har skrevet et utfyllende svar til deg, som det er kjekt om du svarer på. Det at jeg også forklarer rundt begrepet folkemord (som er et definert begrep) til en annen bruker en deg kan da ikke være et probleme. 

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (20 minutter siden):

Hæ? Når hvilke tall går imot hvilke argumentasjon? Og hva har evakuering av sivile å gjøre med hungersnøden? 

Jeg spurte om uavhengige kilder som dokumenterte påstander som gjentas her inne. Det er tydeligvis veldig vanskelig å finne. Så jeg forsøkte og illustrere hvorfor jeg ikke synes Israel sin egenrapportering er spesielt nytig, med hjelp av den første artikelen som dukket opp når jeg googlet temaet. Jeg tipper jeg kunne funnet en artikel i så og si alle seriøse aviser med litt størelse som sa noe veldig lignende, fordi dette er det som rapporteres av så og si alle uten om Israel selv....

LEGER TIL: ser nå du ikke svarte på det jeg skrev til deg en gang..... Men jeg har skrevet et utfyllende svar til deg, som det er kjekt om du svarer på. Det at jeg også forklarer rundt begrepet folkemord (som er et definert begrep) til en annen bruker en deg kan da ikke være et probleme. 

Nå får du gi deg, jeg har kommet med kilder i trådenE skrev jeg (flertall, ikke spesifikt denne) her inne om krigen. Du leser knapt innleggene mine, hva med kildene i flertall jeg kom med om at UNRWA gir nødhjelpen til Hamas? Da ble det stille, gitt.

Jeg har sett meg lei på folk som hopper innom og skal ha kilder på ting som de ikke tror på uansett, det er bare retorikk. Jeg har diskutert i de ulike trådene om krigen siden oktober, og lenket utallige kilder, så jeg kommer ikke med synsing. Men det er bare til å søke opp brukernavnet mitt og finne det jeg har postet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Bacteria said:

Jeg er helt på linje med deg. Synes heller ikke at Israel gjør alt rett, men den voldsomme ensrettingen og skjeve fremstillingen i media gjør meg så provosert at jeg tar parti for Israel delvis på trass. Trenger ikke å gå lenger enn til BBC før det blir en annen nyhetsformidling. 
Og det der med at bare å nevne gislene fører til at man blir tatt til inntekt for folkemord og barnedrap er enda mer provoserende. 

Du har også lagt merke til whataboutismen når det kommer til sex-overgrep ja? Jeg har prøvd å vekke folk med å vise til bestialitetene VI VET skjedde 7/10, i flere innlegg i flere tråder og da er det fast takst at en eller annen kommer trekkende med en lenke fra tyrkisk media eller aljazeera om at det har forekommet voldtekt innad i IDF eller at noen soldater har krenket noen palestinere ved å strippe dem til underbuksa… det er nesten tragikomisk. 

Toppen på kransekaka var de falske anklagene om at israelske soldater skulle ha voldtatt en gravid kvinne på Shifa-sykehuset foran familien, noe som førte til utallige tårevåte tiktoker før både aljazeera og hamas(!) gikk ut og dementerte hele saken. Uten at TikTok og kvinneguiden fikk med seg det selvfølgelig. 
Standard prosedyre for å sverte Israel der altså. 

👍👍👍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Pippi Lotta said:

Så din kilde er den parten som er anklaget for folkemord? Om Israel er I stand til å begå folkemord så tror jeg de er i stand til og lyge også.

Her er en ganske ny artikel om hungersnøden i Gaza: 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/03/30/det-er-mest-sannsynlig-allerede-hungersnod-i-deler-av-gaza/

Her kan vi lese at amerikanerne leger pres på israelerne for å slipe in mer nødhjelp, hvorfor skule amerikanerne gjøre dette? Om israelerne ikke gjør noe for å hindre mat, leger amerikanerne bare pres for å være sleme da?

Det er mest sannsynlig allerede hungersnød i deler av den nordlige Gaza-stripen, sa en tjenestemann i det amerikanske utenriksdepartementet fredag.

I den samme artikelen hevder FN også at det ikke kommer in nok nødhjel. Hvorfor skule FN lyge om dette? 

Men til syvende og sist sier FN at det ikke kommer nok bistand inn i Gaza.

I følge artikelen skyldes den store mangelen på nødhjelp en konflikt Israel har med FN sin hjelpeorganisasjon. 

Årsaken til at forsyningene ikke kommer fram er konflikten mellom Israel og FN-programmet UNRWA. Flere av de største giverlandene satte støtten på vent fordi Israel anklaget tolv av UNRWAs 13.000 ansatte på Gazastripen for å ha deltatt i Hamas-angrepet mot Israel 7. oktober.

Så det største problemet er ikke at de nekter bilene å kjøre in lenger (det har vært det største problemet før) i følge artikelen jeg fant. Men det er heller ikke åpenbart at det ikke er et problem, i følge artikelen så hevder FN sin hjelpeorganisasjon at Israel fremdeles forhindret nødhjelp adgang til Gaza.

Forrige uke sa UNRWA at de var blitt forhindret fra å levere bistand.

Så da har vi to parter som bege beskylder hverandre for å lyge, om hvorvidt lastebiler får kjøre in I Gaza og om andre ting. Det er i slike tilfeller det er bra og få påstandene sine bekreftet av andre aktører! Så om du kunne vise til at noen andre en Israel sier at Israel ikke gjør noe feil, så hadde jeg satt pris på det!

For nå virker det ikke som om noen er enige med Israel om hva de gjør. Selv USA snaker i mot de nå....

Kommentarene fra Washington kommer til tross for israelske påstander om at de tillater tilstrekkelig tilgang til mat og annen bistand inn til Gaza. 

Om FN sin hjelpeorginasasiasjon, meneskeretdsdomstolen, USA og ja alle andre lyger.... Er det ikke da mulig og tenke at Israel også kan være litt uærlige her? Hvorfor er det mer trolig for deg at så å si alle internasjonale orginasasjoner lyger, en at et land i krig kan være uærlig? 

Det er en anonym amerikansk tjenestemann som er intervjuet, men han sier jo ingenting om at Israel hindrer nødhjelp. Det han sier er at det trengs ytterligere nødhjelp for å dekke ernæringsbehovet og lover at amerikanerne vil få på plass en maritim bistandskorridor. Jeg vil anta at den maritime korridoren er for å nå de nordlige områdene. 

Ja, Israel tillater ikke lenger UNRWA å levere nødhjelp i nordområdene. De samarbeider nå utelukkende med andre hjelpeorganisasjoner i nord slik som UN World Food Programme. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68551965

On Tuesday the UN said a new land route had been used to deliver food to northern Gaza for the first time in three weeks. The Israeli military said six lorries from the World Food Programme crossed via a gate in the Gaza border fence. Tuesday night's delivery was "part of a pilot to prevent Hamas from taking over the aid", it added.

Mattilgangen i nord er presset, men det er på ingen måte fordi Israel prøver å sulte befolkningen. Jeg har ikke sett noen hevde tallene Israel oppgir om levert nødhjelp er feil. Hjelpeorganisasjonene tar jo over i Gaza. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (3 timer siden):

https://unwatch.org/evidence-of-unrwa-aid-to-hamas-on-and-after-october-7th/

Her er utallige kilder på at hjelpesendinger distribuert av UNRWA går til Hamas. Så hvordan kan dere ta tall på lastebiler sendt av Israel som fakta når det kommer fra UNRWA? Israel har ingenting å vinne på å lyve om dette. UNRWA står i ledtog med Hamas, det er ikke lenger tvil. Og det gjelder ikke bare de personene som deltok 7. okt, hele organisasjonen som opererer i Gaza er pill råtten. 

Hva slags organisasjon er det du linker til her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (27 minutter siden):

Hva slags organisasjon er det du linker til her? 

Unwatch. Regner med de fleste har hørt om dem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (11 timer siden):

Du har ikke svart på spørsmålet. Benekter du at det nå i gjennomsnitt sendes inn mer mat daglig enn det gjorde før 7. oktober og at det dermed ikke er belegg for å hevde at Israel ønsker å sulte befolkningen? 

Ja, men det er ikke nok. Du kan neppe ha fullgt med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (11 timer siden):

Men hvorfor holde opp et palestinsk flagg i det hele tatt? Hva skal det egentlig bety?
Det naturlige å gjøre om man vil signalisere at man vil ha fred er å kreve at gislene må løslates, og at Hamas må fjernes.

Å be om våpenhvile signaliserer bare at krigen skal fortsette med lav intensitet i de uendelige. At Hamas får fortsette med å drepe så mange israelere de får til, og å fortsette å drepe og terrorisere sivile i Gaza, dag ut, dag inn, årene går. Det er jo helt på det rene at de dreper flere palestinere, enn israelere, og har gjort det siden de ble opprettet.
Det betyr i realiteten verken fred eller våpenhvile, bare uendelig krig.

Hvorfor er det et problem at Hun gjoer det? Det er Ikke alt Hun skriver om Palestina Jeg er enig i, men det er uredelig og aa angripe folk paa synspunkter de ikke staar inne for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mari Y said:

Ja, men det er ikke nok. Du kan neppe ha fullgt med 

Vel, siden ingen har død av sult eller tørst ifølge khamas, så må dem jo få nok mat og vann 🙃

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke, hva har domstolen sagt? Har de sagt at Hamas må sørge for at de ikke begår folkemord (en formulering som jo antyder ganske sterkt at det er fare for nettopp folkenord)? Har de sagt at det er samsynlig at Hamas begår folkemord? 

Du må begynne å følge med på alle selvmotsigelsene FN kommer med!

Først hevder de Gaza er hermetisk lukket (Noe det ikke er ettersom Israel sender inn både mat og vann til sivile), det er dog én sannhet i at det er lukket. Det er stengt for alle utenifra, både journalister, nødhjelp og FN inspektører osv. Dvs at INGEN i FN organet vet en forbannet dritt om hva som skjer på Gaza! Absolutt ALL informasjon som kommer ut fra Israel OG Gaza, kommer enten fra Israel selv eller Hamas (helsemyndighetene på Gaza)

Da bør du stille deg spørsmålet, hvordan i helvete kan Afrika og et par knøler innad i FN konkludere med folkemord?? Med hvilke bevis? Ingen har vært å faktasjekket dødstallene Hamas opplyser! Ingen har sett om palestinere blir jaget, voldtatt og drept systematisk! Ingenting er heller konkludert så langt.

FN er en vits!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (57 minutter siden):

Det er en anonym amerikansk tjenestemann som er intervjuet, men han sier jo ingenting om at Israel hindrer nødhjelp. Det han sier er at det trengs ytterligere nødhjelp for å dekke ernæringsbehovet og lover at amerikanerne vil få på plass en maritim bistandskorridor. Jeg vil anta at den maritime korridoren er for å nå de nordlige områdene. 

Ja, Israel tillater ikke lenger UNRWA å levere nødhjelp i nordområdene. De samarbeider nå utelukkende med andre hjelpeorganisasjoner i nord slik som UN World Food Programme. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68551965

Mattilgangen i nord er presset, men det er på ingen måte fordi Israel prøver å sulte befolkningen. Jeg har ikke sett noen hevde tallene Israel oppgir om levert nødhjelp er feil. Hjelpeorganisasjonene tar jo over i Gaza. 

Det er uansett ikke helt etisk forsvarlig

'None of that would be necessary if Israel granted full road access to Gaza and expedited the delivery of relief supplies through the modern container port at Ashdod, only about half an hour's drive north of the Gaza Strip'

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68679482

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (3 minutter siden):

Det er uansett ikke helt etisk forsvarlig

'None of that would be necessary if Israel granted full road access to Gaza and expedited the delivery of relief supplies through the modern container port at Ashdod, only about half an hour's drive north of the Gaza Strip'

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68679482

Hvorfor snakke om å få inn mer hjelp? Hvorfor ikke få tatt de som stjeler hjelpen som kommer inn? Det er der problemet ligger. Man kan pøse på med tusener av lastebiler, men raides de av Hamas hjelper det ikke en dritt. 

Grunnen til maset om å åpne Ashdod er jo et håp om å klare å få inn annet enn nødvendigheter, slikt som kan brukes til missiler etc. Mat har de i Gaza, det er ikke det Hamas ønsker mer av. 

Endret av Julebrunost
La til avsnitt
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når Israel slipper flygeblad der de ønsker palestinerne et godt måltid skjønner man at sultkatastrofen ikke bare skyldes at innsending av mat går tregt, men at det er intendert fra Israels side. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (Akkurat nå):

Hvorfor snakke om å få inn mer hjelp? Hvorfor ikke få tatt de som stjeler hjelpen som kommer inn? Det er der problemet ligger. Man kan pøse på med tusener av lastebiler, men raides de av Hamas hjelper det ikke en dritt. 

Fordi den bistanden som sendes inn er ikke tilstrekkelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (Akkurat nå):

Ja, men du må huske at FN, EU, USA, resten av verden og vestlige media alle lyver fordi antisemittisme. Har det ikke kommet rett ut av munnen på IDF er det ikke sant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (1 minutt siden):

Jo, den er. Distribusjon er problemet, for Hamas raider eget folk med hjelp fra UNRWA (kilde tidligere i tråden). 

Å sende inn mer mat hjelper ikke, det skjønner man jo. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...