Gå til innhold

Hvorfor er det ikke mer opprør i verden over det som skjer i Gaza?


tutu11

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Ulovlig verdi said:

Ja, folkemord er å ville utslette og fordrive et helt folkeslag og det er det ICJ har funnet det plausibelt at Israel gjør. De har fordrevet store deler av den palestinske befolkningen fra nord i Gaza ved å terrorbombe dem. De har så lang tatt livet av rundt 32.000 palestinere, hvorav de aller fleste er sivile. De har også med vitende og vilje satt i gang en sultkatastrofe ved å blokere innførsel av mat. I tillegg kommer alle uttalelsene om at palestinerne er dyr som må utslettes, nukes osv. fra de religiøse fundamentalistene i Knesset.

Du kaller dette propaganda, selv om dette er fakta FN og de aller fleste humanitære organisasjoner stiller seg bak, samt ting som har kommet fram i MSM. Alt du har skrevet er ren hasbara.

Befolkningen i nord ble evakuert før angrepet mot Hamas startet. Det ble varslet med telefonoppringninger, sms og flygeblader om hvor de skulle evakuere. Hvordan får du det til å bli at de ble fordrevet med terrorbomber? Israel gikk for øvrig til krig. 

Det er ikke blokkering av mat. Israel har kapasitet til å ta inn enda flere lastebiler, men allerede nå kommer det gjennomsnittlig inn mer mat daglig enn før 7. oktober. Det er derimot spesielt vanskelig å få maten distribuert til de nordlige områdene. Det er riktignok rundt 1% av lastebilene som ikke går gjennom screeningen fordi de inneholder gjenstander som ikke tillates.

Jeg har ikke sett de uttalelsene du viser til. Om det så skulle finnes en og annen ekstrem politiker, så er det likevel ikke Israels politikk eller et syn støttet i den israelske befolkningen. 

Et flertall av sivile drepte er dessverre forventet når det kriges i et urbant område. Så kan man håpe at de faktiske tallene ligger nærmere estimatene til Israel enn estimatene til Hamas. 

Endret av Svava
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julebrunost skrev (7 minutter siden):

De fleste skjønner at om Israel hindrer hjelp inn, og ingen andre land gidder hjelpe palestinerne, så sulter de. Men dette du linker til er ikke bevis for at Israel hindrer hjelp, så hva er poenget ditt? 

Det er utallige kilder på at Israel ikke slipper inn nok mat, vann og medisiner. Dette er én.

https://www.theguardian.com/world/2024/jan/19/us-food-medicine-aid-gaza-un-famine-warnings-israel

Du på den andre sida oppgir ikke én kilde, men gjentar konsekvent påstandene til IDFs komiske Ali.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (4 minutter siden):

Det er veldokumentert i trådene her. Jeg har kommet med kilder, og også flere andre har det. Du bare avsporer med å spørre meg om kilder på mitt motsvar fordi du ikke har noe velargumentert å komme med selv. 

Tråden er på 15 sider, om du har dokumentert så bra før kan du ikke sitere det gamle innleget da? Eller i det minste si noe om hvilken side jeg skal lete på? Synes det er direkte dobbelt moralsk av deg kritisere meg for kilder, men ikke gide og vise til kilder selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/2/2023 at 2:02 AM, tutu11 said:

Flere tusen barn er døde, sivile blir bedt om å flykte, men så bombes flyktningleiren. De har ingen utvei!

Er det liksom akseptert å drepe flere 100 silvile fordi 1 fiende befinner seg i samme bygg?

Er ikke dette folkemord? 

Er det noe jeg som enkeltperson kan gjøre?

Da får Hamasjævlene gi gisslene tilbake da, og slutte ¨å bruke sivile som skjold og gjemme våpen i sykehus. 

Endret av Tanuki
skriveleif
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2023 at 6:02 PM, tutu11 said:

Flere tusen barn er døde, sivile blir bedt om å flykte, men så bombes flyktningleiren. De har ingen utvei!

Er det liksom akseptert å drepe flere 100 silvile fordi 1 fiende befinner seg i samme bygg?

Er ikke dette folkemord? 

Er det noe jeg som enkeltperson kan gjøre?

Normale folk heier på Israel og vil at opplyste demokratier skal vinne mot barbariske terrorister. 

Det er ingen tvil om at en tostatsløsning er det eneste som vil fungere på sikt, men før det i det hele tatt kan komme på bordet må Hamas bort. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 1.11.2023 den 23.42):

Det er regler i krig.  Israels krigføring mot Hamas er brudd på humanitærretten, krigens folkerett.  Mener du at Norge ikke skulle si det?  Jeg synes Nato-landene er ufattelig passive.  Kun Støre og Tyrkias Erdogan er modige nok.  

Israel begår krigsforbrytelser.  Den internasjonale straffedomstolen (ICC) i Haag utstedte arrestordre på Russlands president Putin (krigen i Ukraina) for det samme.  Hvorfor utstedes det ikke arrestordre på statsminister Netanyahu?

Krigsforbrytelser straffes ikke dersom man har de rette forbindelsene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Hvorforbklager noen stater in meneskeverds brud, tenker du? Hvorfor har Norge brukt så mye penger og makt for å bli med i sikkerhetsrådet, tror du?

Veldig mange ganger er det fordi de har startet kriger de ikke kan vinne, og skal bruke FN som kamporgan for sin sak !  Og Norge bruker masse penger fordi norske politikere skal ha gode stillinger i FN de kan gå inn i når de ikke gidder mer på Stortinget.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (23 minutter siden):

Det er veldokumentert i trådene her. Jeg har kommet med kilder, og også flere andre har det. Du bare avsporer med å spørre meg om kilder på mitt motsvar fordi du ikke har noe velargumentert å komme med selv. 

 

Pippi Lotta skrev (16 minutter siden):

Tråden er på 15 sider, om du har dokumentert så bra før kan du ikke sitere det gamle innleget da? Eller i det minste si noe om hvilken side jeg skal lete på? Synes det er direkte dobbelt moralsk av deg kritisere meg for kilder, men ikke gide og vise til kilder selv. 

Jeg hadde en magefølelse på at du ikke kom til å dokumentere noen ting nå heller, så nå har jeg lest gjenom 15 sider.... Og det var det ingen grun til! For jeg fant ingen dokumentasjon på at Israel ikke sulter befolkningen. Det eneste som var I nærheten var en artikel om hvordan en rapport dokumenterte hungersnød, men Israel selv var kritisk til raporten. Jeg håper virkelig ikke du er så naiv at du tenker at Israel selv er en troverdig kilde på hvorvidt de bryter loven! Hadde de vært uskyldige hadde de samarbeidet med nøytrale orginasasjoner som kune dokumentert det de sier

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ulovlig verdi said:

Det er utallige kilder på at Israel ikke slipper inn nok mat, vann og medisiner. Dette er én.

https://www.theguardian.com/world/2024/jan/19/us-food-medicine-aid-gaza-un-famine-warnings-israel

Du på den andre sida oppgir ikke én kilde, men gjentar konsekvent påstandene til IDFs komiske Ali.

 

De tallene er utdaterte. Det slippes nå i gjennomsnitt inn 150-200 lastebiler daglig, og det er ikke kapasiteten på israelsk side som gjør at det tallet ikke er høyere. Andelen mat som i gjennomsnitt slippes inn daglig er markant opp fra før 7. oktober. Det er offisielle uttalelser fra Israel. Som andre her har påpekt, så tar FN over ansvaret i Gaza og tallene på antall lastebiler kan således verifiseres. 

https://www.timesofisrael.com/israel-contests-un-backed-report-assessing-imminent-famine-in-gaza/

Jeg har sett det bli gjentatt at 500 lastebiler er påkrevd basert på totalt antall som kom inn daglig før krigen. Det er derimot ikke en riktig fremstilling siden de lastebilene også inneholdt kommersielle produkter. De som nå kommer inn er strippet ned til  nødhjelp, og på nåværende tidspunkt sendes det altså inn langt mer mat daglig i gjennomsnitt enn før krigen. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pippi Lotta said:

 

Jeg hadde en magefølelse på at du ikke kom til å dokumentere noen ting nå heller, så nå har jeg lest gjenom 15 sider.... Og det var det ingen grun til! For jeg fant ingen dokumentasjon på at Israel ikke sulter befolkningen. Det eneste som var I nærheten var en artikel om hvordan en rapport dokumenterte hungersnød, men Israel selv var kritisk til raporten. Jeg håper virkelig ikke du er så naiv at du tenker at Israel selv er en troverdig kilde på hvorvidt de bryter loven! Hadde de vært uskyldige hadde de samarbeidet med nøytrale orginasasjoner som kune dokumentert det de sier

Mener du at den dokumenterte informasjonen om at det ikke er begrensning på mengde nødhjelp som kan slippe inn og at det er flere lastebiler med mat som i gjennomsnitt slippes inn daglig nå enn før 7. oktober er feil? Har du i så fall en kilde som viser at antall lastebiler med mat som slippes inn ikke stemmer? 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (Akkurat nå):

Mener du at den dokumenterte informasjonen om at det ikke er begrensning på mengde nødhjelp som kan slippe inn og at det er flere lastebiler med mat som i gjennomsnitt slippes inn daglig nå enn før 7. oktober er feil? Har du i så fall en kilde som viser at antall lastebiler med mat som slippes inn ikke stemmer? 

Det er jo vanskelig å motsi dokumentasjon som holdes hemmelig.... Foreløpig spør jeg bare hvor jeg finner denne informasjonen, men det er tydeligvis veldig vanskelig og svare på. Jeg synes det er urimelig av deg og be meg finne kilder som motsier dine påstander. Hvorfor kan du ikke heller vise til en kilde som viser at det du sier er sant? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (9 minutter siden):

De tallene er utdaterte. Det slippes nå i gjennomsnitt inn 150-200 lastebiler daglig, og det er ikke kapasiteten på israelsk side som gjør at det tallet ikke er høyere. Andelen mat som i gjennomsnitt slippes inn daglig er markant opp fra før 7. oktober. Det er offisielle uttalelser fra Israel. Som andre her har påpekt, så tar FN over ansvaret i Gaza og tallene på antall lastebiler kan således verifiseres. 

Du er klar over at dette er COGAT, "the Israeli Defense Ministry body", som argumenterer mot en FN-rapport. Én av partene i en konflikt er ikke en pålitelig kilde til informasjon. Til og med USA ber Israel instendig om å sende inn mat. De ville heller ikke ha droppet mat i fallskjermer om de mente det kom inn nok mat. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pippi Lotta said:

Det er jo vanskelig å motsi dokumentasjon som holdes hemmelig.... Foreløpig spør jeg bare hvor jeg finner denne informasjonen, men det er tydeligvis veldig vanskelig og svare på. Jeg synes det er urimelig av deg og be meg finne kilder som motsier dine påstander. Hvorfor kan du ikke heller vise til en kilde som viser at det du sier er sant? 

Jeg har jo allerede delt artikkelen flere ganger. Det viser til antall lastebiler som daglig slippes inn og at det er ingen begrensning på mengde nødhjelp som kan slippe inn. Det som slippes inn daglig er under kapasitetsnivået til Israel. 

https://govextra.gov.il/cogat/humanitarian-efforts/home/  Her er oppdatering om nødhjelp som slipper inn daglig. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Ulovlig verdi said:

Du er klar over at dette er COGAT, "the Israeli Defense Ministry body", som argumenterer mot en FN-rapport. Én av partene i en konflikt er ikke en pålitelig kilde til informasjon. Til og med USA ber Israel instendig om å sende inn mat. De ville heller ikke ha droppet mat i fallskjermer om de mente det kom inn nok mat. 

Nei, de ville ikke droppet mat i fallskjermer dersom de klarte å distribuere maten som kom inn. Spesielt de nordlige områdene er det utfordrende å få tilgang til. Lastebilene overføres til FN for distribusjon i Gaza, så tallene er dermed verifisert. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://unwatch.org/evidence-of-unrwa-aid-to-hamas-on-and-after-october-7th/
 

Her er utallige kilder på at hjelpesendinger distribuert av UNRWA går til Hamas. Så hvordan kan dere ta tall på lastebiler sendt av Israel som fakta når det kommer fra UNRWA? Israel har ingenting å vinne på å lyve om dette. UNRWA står i ledtog med Hamas, det er ikke lenger tvil. Og det gjelder ikke bare de personene som deltok 7. okt, hele organisasjonen som opererer i Gaza er pill råtten. 

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En ting er sikkert. Norge har ingen rett til å kritisere Putin og Russland så lenge vi lar andre ha det enda verre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det kan kalles folkemord når bare rundt 1 % av befolkningen er døde etter et halvt år med krig. Utrolig ineffektivt folkemord i så fall.

Jeg skjønner ikke påstandene on at palestinerene sultes verre enn alle andre katastrofer i verden de siste 20 år, når det ikke fremvises et eneste bilde av en avmagret person som ikke har tilleggsdiagnoser. Bildene fra sultne barn i Yemen for et par år siden så langt verre ut. I tillegg leser jeg stadig om palestinere som baker et brød for å «bryte fasten» og uttalelser om at de savner kjøtt, kylling og frukt, fordi de er så leie av hermetikk. Hva slags syke religiøse fanatikere faster for ramadan mens de selv og barna sulter til døde? Og hva slags luksusmat er det de forventer? Kjøtt og kylling faktisk. Ja det er det jo svært mange rundt om i verden som ikke har råd til, uten at media hyler om folkemord for at de ikke får det.

Jeg synes ikke Israel har rett i den e saken, men jeg synes det er en latterlig skjev fremstilling som fjerner mye av sympatien for palestinerene. Ekstrem ulv ulv. I oktober var det «tomt for vann om to dager!» og «snart tomt for mat og alle vil dø» og «ingen sykehuser igjen!» og et halvt år senere er altså 99 % (eller kanskje 98,5) av befolkningen fortsatt i live selv om de har vært uten mat og vann i et halvt år. Særdeles imponerende. Og selv om alle sykehus ble utradert i oktober hadde de likevel sykehus for et par dager siden. 

Media lyver og lyver, og FN er like upålitelige som IDF, jeg tror ikke på noen av dem.

De bestialske sadisktiske voldtektene av israelske kvinner og jenter bagatelliseres, og evt settes i samme kategori som «seksuelle overgrep» i form av palestinere som kroppsvisiteres nakne. Personlig ville jeg langt foretrekke naken kroppsvisitering fremfor gruppevoldtekt med kniver fulgt av en kule i skalle , men det er kanskje bare meg.

Ingen bryr seg om de israelske gisselene, og hvis noen bryr seg om dem blir de anklaget for å støtte folkemord og drap av barn.

Det er helt grusomt det den sivile befolkningen i Gaza gjennomgår, men det er sykt og skremmende å se den skeive fremstillingen og propagandaen i spesielt norske medier.

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (5 timer siden):

Angående folkemord så forstår jeg helt ærlig ikke dette; La oss si at 30.000 sivile har blitt utilsiktet drept. Og faktum er at det fødes 180 barn per dag i Gaza. Da er vi oppe i vel 32.000 på den tiden krigen har vart. Er ikke dette er ineffektivt folkemord? 
 

 

 

Godt poeng, så prosenten døde er faktisk betraktelig mindre enn mitt overslag over.

naom skrev (5 timer siden):

Bare fordi at jøder har opplevd holocaust betyr det at får lov til å utføre folkemord på palestinere

UN har sagt at krigen er så grusom at det nå kan betegnes som genocide

Hvor stor andel av befolkningen tenker du må utryddes for at det skal kalles et folkemord? 0.001%? 0,5 %? 1 %
 

under holocaust ble 60 % (!!!!!) av alle verdens jøder drept. For å få samme tall på palestinere måtte Israel drept 3 360 000  palestinere (gitt at ingen flere ble født i mellomtiden - da måtte de drept enda litt flere). Altså, nesten 3,5 millioner. Hvis dere kun vil regne med i selve Gaza med rundt 2 millioner, må Israel drepe minst 1,2 millioner før det er sammenlignbart med Holocaust.

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (3 timer siden):

Jeg har jo allerede delt artikkelen flere ganger. Det viser til antall lastebiler som daglig slippes inn og at det er ingen begrensning på mengde nødhjelp som kan slippe inn. Det som slippes inn daglig er under kapasitetsnivået til Israel. 

https://govextra.gov.il/cogat/humanitarian-efforts/home/  Her er oppdatering om nødhjelp som slipper inn daglig. 

Så din kilde er den parten som er anklaget for folkemord? Om Israel er I stand til å begå folkemord så tror jeg de er i stand til og lyge også.

Her er en ganske ny artikel om hungersnøden i Gaza: 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/03/30/det-er-mest-sannsynlig-allerede-hungersnod-i-deler-av-gaza/

Her kan vi lese at amerikanerne leger pres på israelerne for å slipe in mer nødhjelp, hvorfor skule amerikanerne gjøre dette? Om israelerne ikke gjør noe for å hindre mat, leger amerikanerne bare pres for å være sleme da?

Det er mest sannsynlig allerede hungersnød i deler av den nordlige Gaza-stripen, sa en tjenestemann i det amerikanske utenriksdepartementet fredag.

I den samme artikelen hevder FN også at det ikke kommer in nok nødhjel. Hvorfor skule FN lyge om dette? 

Men til syvende og sist sier FN at det ikke kommer nok bistand inn i Gaza.

I følge artikelen skyldes den store mangelen på nødhjelp en konflikt Israel har med FN sin hjelpeorganisasjon. 

Årsaken til at forsyningene ikke kommer fram er konflikten mellom Israel og FN-programmet UNRWA. Flere av de største giverlandene satte støtten på vent fordi Israel anklaget tolv av UNRWAs 13.000 ansatte på Gazastripen for å ha deltatt i Hamas-angrepet mot Israel 7. oktober.

Så det største problemet er ikke at de nekter bilene å kjøre in lenger (det har vært det største problemet før) i følge artikelen jeg fant. Men det er heller ikke åpenbart at det ikke er et problem, i følge artikelen så hevder FN sin hjelpeorganisasjon at Israel fremdeles forhindret nødhjelp adgang til Gaza.

Forrige uke sa UNRWA at de var blitt forhindret fra å levere bistand.

Så da har vi to parter som bege beskylder hverandre for å lyge, om hvorvidt lastebiler får kjøre in I Gaza og om andre ting. Det er i slike tilfeller det er bra og få påstandene sine bekreftet av andre aktører! Så om du kunne vise til at noen andre en Israel sier at Israel ikke gjør noe feil, så hadde jeg satt pris på det!

For nå virker det ikke som om noen er enige med Israel om hva de gjør. Selv USA snaker i mot de nå....

Kommentarene fra Washington kommer til tross for israelske påstander om at de tillater tilstrekkelig tilgang til mat og annen bistand inn til Gaza. 

Om FN sin hjelpeorginasasiasjon, meneskeretdsdomstolen, USA og ja alle andre lyger.... Er det ikke da mulig og tenke at Israel også kan være litt uærlige her? Hvorfor er det mer trolig for deg at så å si alle internasjonale orginasasjoner lyger, en at et land i krig kan være uærlig? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...