Gå til innhold

Spørsmål til anti-rasister! Gameshow "lure?"-spørsmål for å teste "consistency" i ideologien din


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig.

Kanskje den mest feilslåtte tråden jeg har sett her inne. Og det sier ikke lite.

Anonymkode: 1c8c6...104

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dett blir ren idioti. For en fantastisk latterlig tråd og og premiss.

Anonymkode: 1c8c6...104

Joa, men du svarer ikke på spørsmålet. Ta det forenklede spørsmålet, siden det første ble for "komplisert" for dere: Gjentar her: Hvem velger du av disse:

Gameshow. 1 million å vinne for deg, og 1 million for den du velger. 2 tilfedlig valgte personer. Dør 1 asiatisk person. dør 2 "europeeisk" opphav person. Hvem velger du , til benkpress 100 kg 1 rep

Anonymkode: b7065...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har stilt dette spørsmålet til noen anti-rasister, men får aldri noen brukbare svar. Så får prøve her siden den anti-rasistiske intellektuelle eliten angivelig henger her:

Du  (anti rasisten) er deltager i et gameshow: Og får denne situasjonen: Du kan vinne 1 million, og personen du velger 1 million. Du må velge 1 person (personen er 100% tilfeldig utvalgt, ikke noe lureri bak den delen) til å benkpresse 100 kg 1 gang, men du får ikke se dem eller vite mer enn noen få detaljer om dem. Person 1 er asiatisk jente, ukjent vekt. Person 2 er hvit mann på 130 kg. Velger du den asiatiske jenten, eller den hvite mannen i gameshowet?

OG dersom du velger den hvite mannen, er ikke det rasistisk ovenfor den asiatiske jenten?, som mister muligheten til å vinne 1 million, pga hennes rase/kjønn og din forhåndsdømming av henne. Det finnes (noen få) asiatiske jenter som kan benkpresse 100 kg, kanskje er dette en av de få, men du valgte den bort pga deres rase og kjønn. Er ikke dette definisjonen på det du hevder du er imot, og går ned på kne på fotballbanen med hånda i været og "nei til rasisme" til, "virtue signaler" om på twitter, etc etc.

OG dersom du både velger den hvite mannen, og er enig i at det er rasistisk av deg, hvordan kan du kalle deg selv anti-rasist da ???? Er det kun "virtue signaling" du driver på med. fordi du vet det lønner seg å late som en er anti-rasist, altså du bruker sårbare folk og later som du bryr deg om dem, mens du egentlig bruker dem som verktøy for å berike deg selv og øke egen status ?

Gleder meg til å lese svar :) 

 

Anonymkode: b7065...ab6

Jeg er mot rasisme og velger selvfølgelig mannen som jeg har fått vite at veier 130 kg,  fordi oddsen er  sole klart mye bedre.

Jeg ignorerer informasjonen om etnisitet og tar avgjørelsen kun basert ut i fra ren sannsynlighetsvektet gjetning. Informasjon om etnisitet har ingen betydning for sannsynligheten,  men kjønn og vekt spiller inn. Dette tar jeg hensyn til. Menn er statistisk noen prosent sterkere enn kvinner og fler 130 kg menn enn kvinner (som oftest veier under 100 kg, og kanskje til og med under 50) klarer å benkepresse 100 kg.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Joa, men du svarer ikke på spørsmålet. Ta det forenklede spørsmålet, siden det første ble for "komplisert" for dere: Gjentar her: Hvem velger du av disse:

Gameshow. 1 million å vinne for deg, og 1 million for den du velger. 2 tilfedlig valgte personer. Dør 1 asiatisk person. dør 2 "europeeisk" opphav person. Hvem velger du , til benkpress 100 kg 1 rep

Anonymkode: b7065...ab6

Da kaster jeg mynt og kron, så det blir 50/50.

Forøvrig et rasistisk underholdningskonsept som jeg aldri hadde deltatt på. Å gjøre et valg KUN basert på rase...da hadde det vært bedre å ikke få vite noen ting, bare måtte velge mellom dør 1 og dør 2

Anonymkode: 1ea20...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja i samme vektklasse, er asiatere omtrent like sterke som europeere f.eks, og en kan sjekke resutater fra asiamesterkap vs europemesterskap f.eks å se det.

Problemet er, hvor mye du kan løfte avhenger ofte av din vekt. Asiatere veier i snitt, veldig lite, og en 60kg asiater, vil ikke løfte like mye som en 80kg europeer, i snitt, selv om en 80kg asiater i snitt løfter like mye som en 80kg europeer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_body_weight

Average adult human weight varies by continent, from about 60 kg (130 lb) in Asia and Africa to about 80 kg (180 lb) in North America, with men on average weighing more than women.

Anonymkode: b7065...ab6

Merk at statistikken der er fordelt etter kontinent, ikke etter rase. Ellers er det en sammenheng i statistikken der mellom vekt og overvekt. Å være overvektig tror jeg neppe gir noen særlig fordel i vektløfting. Ettersom idrettsfolk stort sett ikke er overvektige, tror jeg neppe det er noen særlig sammenheng mellom den statistikken over kroppsvekt fordelt over kontinenters befolkning og hvor mye hver av kontinentenes befolkning kan løfte i snitt i benkpress. Jeg er også ganske overbevist om at den  viktigste faktoren i forhold til hvor mye forskjellige befolkninger løfter i snitt i en øvelse som benkpress har mer med kultur å gjøre enn noe annet. I enkelte land er man mer opptatt av å løfte benkpress enn i andre land, hvilket igjen vil gi seg klart utslag i prestasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (1 time siden):

Merk at statistikken der er fordelt etter kontinent, ikke etter rase. Ellers er det en sammenheng i statistikken der mellom vekt og overvekt. Å være overvektig tror jeg neppe gir noen særlig fordel i vektløfting. Ettersom idrettsfolk stort sett ikke er overvektige, tror jeg neppe det er noen særlig sammenheng mellom den statistikken over kroppsvekt fordelt over kontinenters befolkning og hvor mye hver av kontinentenes befolkning kan løfte i snitt i benkpress. Jeg er også ganske overbevist om at den  viktigste faktoren i forhold til hvor mye forskjellige befolkninger løfter i snitt i en øvelse som benkpress har mer med kultur å gjøre enn noe annet. I enkelte land er man mer opptatt av å løfte benkpress enn i andre land, hvilket igjen vil gi seg klart utslag i prestasjonene.

Ja ta en person, fra land hvor en ikke er opptatt av å løfte vekter, og en perosn, fra et land hvor en er opptatt av å løfte vekter (du kan velge land selv). Hvem velger du til benkpress ?

Og, er ikke det forhåndsdømmende / rasistisk, synes du ?

Folk virker gå seg vill i detaljer, det er prinsippet som teller. Ta en med japaneser opphav, og en viking opphav, hvem velger du til benkpress, om det er ALT du vet. Da velger du "vikingen", men det er rasistisk ovenfor den japanske innvandreren. Da må er prøve forsvare rasismen med "logikk", men faktum er alle rasister i verdens historie har gjort samme greia, "forsvart" rasismen med sine angivelig "gode grunner". Men anti-rasister går aldri med på de forklaringene, men når de selv gjør samme greia, DA er plutselig rasisme heeelt greit...

13672761_0.jpg

Anonymkode: b7065...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasisme er etnisk diskriminering grunnet kultur, religion, etnisitet osv.

Diskriminering er en usaklig eller urimelig forskjellsbehandling av individer på grunnlag av deres kjønn, religion, tilhørighet til etniske grupper, nasjonaliteter eller nedatt funksjonsevne. 

Rasisme vektlegger i større grad intensjonen bak en handling mens diskriminering vektlegger praksis og utfall. 

Sånn da har vi foretatt det viktigste i denne saken. Definert begrepene vi opererer med.

 

I TS sitt eksempel har du ingen mulighet til å få mere detaljer om de involverte. Altså må du handle utifra de faktaene du faktisk besitter. De fleste vil være enig i at dette er rimelig.

Alle mennesker vet at rent statistisk har en gjennomsnittlig hvit mann på 130 kilo en større sjanse for å klare løftet enn den gjenomsnittlige asiatiske  kvinnen. Og nei jeg har ingen faktisk statistikk å vise til her, bare min kunnskap om kjønnsbaserte styrkeforskjeller og det faktum at asiater generelt sett er lavere og veier mindre en hvite noe som har betydning for styrkeløft. 

Så din sjanse for å vinne 1 million kroner sammen med den andre person X er drastisk høyere hvis du velger den hvite mannen. 

Er det rasistisk eller diskriminerende å velge det utfallet du har størst mulighet for å vinne en million med?

For at noe skal være diskriminering må det være usaklig eller urimelig. Det kan på ingen måte sies at å ta utgangspunkt i fysiske forskjeller og kjønnsbaserte styrkeforskjeller er usaklig eller urimelig. 

Konklusjonen må være at dette ikke er diskriminering. 

Er dette rasistisk?

Vi har allerede fastslått at denne handlingen ikke er diskriminerende.

Videre er intensjonen bak handlingen viktig for at noe skal defineres som rasistisk. Handlingen bak i denne konteksten handler om å vinne en million kroner og har ingenting med rasisme å gjøre.

Konklusjonen må være at dette ikke er rasistisk. 

TS: Du må finne deg en bedre sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angry Man skrev (12 minutter siden):

Er det rasistisk eller diskriminerende å velge det utfallet du har størst mulighet for å vinne en million med?

For at noe skal være diskriminering må det være usaklig eller urimelig. Det kan på ingen måte sies at å ta utgangspunkt i fysiske forskjeller og kjønnsbaserte styrkeforskjeller er usaklig eller urimelig. 

Denne logikken funker ikke, som jeg prøvde nevne tidligere med jobbintervju. Du kan ikke kaste jobbsøknaden til person med rase X, fordi du/folk  statistisk har hatt dårligere erfaring med folk med rase X, det er jo ren rasisme.

Bedriften har da størst sannsynlighet til å ikke gå konkurs, ved å kaste jobbsøknaden til folk med rase X i søpla, dermed er det greit? Er det virkelig det anti-rasister i år 2023 mener ?

Hvis så, da er det null forskjell på anti-rasister og rasister, da er det samme ulla. Dere virker tro at rasisme kun er om jeg går rundt og sier "N ordet" til folk på gata, men det er faktisk ikke et reellt problem i Norge i pr 2023. Problemet er at en f.eks ikke får jobbintervju pga ens navn høres ut som noe en har dårlige assosiasjoner med. En forhåndsdømmes pga sin antatte rase.

Men greit nok, om det er slik rasister, og antirasister, ønsker at ting skal være, så greit for meg. Bare stusser over "virtue singalingen" til folk som er identiske med rasister, men som vil ha "sosiale poeng" ved å late som de har andre verdier. En rasist som kaster jobbsøknaden din i søpla pga din rase, eller en anti-rasist som kaster jobbsøknaden din i søpla pga din rase, er faktisk helt likegyldig for den som blir utsatt for denne rasismen/"ikke"-rasismen.

Anonymkode: b7065...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Denne logikken funker ikke, som jeg prøvde nevne tidligere med jobbintervju. Du kan ikke kaste jobbsøknaden til person med rase X, fordi du/folk  statistisk har hatt dårligere erfaring med folk med rase X, det er jo ren rasisme.

Bedriften har da størst sannsynlighet til å ikke gå konkurs, ved å kaste jobbsøknaden til folk med rase X i søpla, dermed er det greit? Er det virkelig det anti-rasister i år 2023 mener ?

Hvis så, da er det null forskjell på anti-rasister og rasister, da er det samme ulla. Dere virker tro at rasisme kun er om jeg går rundt og sier "N ordet" til folk på gata, men det er faktisk ikke et reellt problem i Norge i pr 2023. Problemet er at en f.eks ikke får jobbintervju pga ens navn høres ut som noe en har dårlige assosiasjoner med. En forhåndsdømmes pga sin antatte rase.

Men greit nok, om det er slik rasister, og antirasister, ønsker at ting skal være, så greit for meg. Bare stusser over "virtue singalingen" til folk som er identiske med rasister, men som vil ha "sosiale poeng" ved å late som de har andre verdier. En rasist som kaster jobbsøknaden din i søpla pga din rase, eller en anti-rasist som kaster jobbsøknaden din i søpla pga din rase, er faktisk helt likegyldig for den som blir utsatt for denne rasismen/"ikke"-rasismen.

Anonymkode: b7065...ab6

Du glemmer at i jobbintevju eksempelet ditt så har man muligheten til å innhente flere opplysninger en i styrkeløft eksempelet i denne tråden. Der har man har null informasjon om individene. Du er tvunget til å famle rundt i blinde og kan utelukkende basere deg på generell statistikk.

Det er du ikke når du ansette noen. Du kan gi dem alle verdens tester. Du kan innhente opplysninger fra tidligere arbeidsplasser. Du kan gå på sosiale medier. Man har også prøveperioden.

Altså kan det anses som urimelig å bare kaste søknaden fordi det er store individuelle forskjeller. Og du har faktisk mulighet til å vurdere på individ nivå, noe du ikke har i styrkeløft eksempelet. Da kan man definere det som diskriminerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Man kan diskriminere mellom grupper med god grunn (f.eks ikke ansette 50-åringer i rullestol i politiets spesialtropp)

* Man kan diskriminere mellom grupper med dårlig grunn (f.eks ikke ansette Nordlendinger for de er så late)

Noen ganger kan det være objektivt «rasjonelt» å diskriminere, men likevel ikke akseptabelt.
 

Hva man skal og ikke skal kalle rasisme oppi dette kan man spørre seg. Jeg heller til at rasisme er troen på at noen etnisiteter generelt er mindre «verdt» eller har et bredt sett med «dårlige egenskaper». Mange Nordmenn tåler sollys dårlig og blir lettere brent og får hudkreft. Det er ikke «rasistisk» å påpeke det eller å være skeptisk til en Nordmann i en jobb midt i Sahara uten tilgang på skygge eller solkrem?

Anonymkode: 9cea4...5fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som anti-rasist velger jeg å møte mennesker på min vei med åpenhet, uavhengig av etnisitet, legning og kjønn. Jeg behandler altså mennesker som enkeltpersoner. 

Og så anerkjenner jeg at alle mennesker har begrenset kognitiv kapasitet, inkludert meg, så vi grovsorterer omgivelsene våre hele tida. Dette er jeg imidlertid bevisst på, og jeg kan derfor forsøke å kompensere for dette i møte med mennesker jeg kanskje i utgangspunktet har en negativ attribusjon til. 

 

Og i Gameshow kunne jeg sikkert kasta mynt eller lignende, resultatet vil uansett bli totalt tilfeldig basert på den sterkt begrensede informasjonen du kommer med her. Kanskje ville jeg forsøkt meg på en statistisk beregning, uten noe særlig grunnlag for det, slik man ser på for eksempel Alle mot 1 på NRK. Da kan man treffe, eller man kan misse. Det er totalt uinteressant for hvordan jeg oppfører meg i resten av samfunnet. 

Anonymkode: 74811...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...