Gå til innhold

Hva slags rettigheter er det menn har i Norge, som kvinner ikke har?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke vi vil kunne finne rettigheter i skriftlig forstand, der det er forskjeller.

Men det betyr ikke at det ikke er ulike «rettigheter» mellom kjønnene.

En kvinne blir sjeldnere hørt, de blir ikke trodd på, men om en mann sier akkurat det samme er det ingen tvil om at de vet hva de snakker om.

En kvinne som går til legen og sier de har smerter, får beskjed om å sjekke hvor de er i syklusen, de blir undersøkt for angst, de blir ikke hørt.

En kvinne i arbeidslivet kan si at det er behov for x, y og z reperasjoner på avdelingen, og de blir ikke hørt for kvinner ikke har peiling på slikt.

De ulike kjønnene blir behandlet på ulik måte. Og mye av det skjer uten at noen merker at de gjør det. For det er noe som ligger så integrert i samfunnet; kvinner overdriver og er emosjonelle, så vi kan ikke alltid stole på alt de sier. 

Anonymkode: 351ad...c35

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener at man skal kunne ta abort etter uke 18?

Anonymkode: f11a2...745

Nei, det er det loven som sier.

Anonymkode: b0848...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er det loven som sier.

Anonymkode: b0848...532

Ja? Skjønner ikke? Er du ikke enig i det?

Anonymkode: f11a2...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja? Skjønner ikke? Er du ikke enig i det?

Anonymkode: f11a2...745

Sorry leste deg feil.

Jeg mener at kvinner skal få bestemme over sin egen kropp.

Anonymkode: b0848...532

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~white lady~ skrev (2 timer siden):

På papiret har menn og kvinner samme rettigheter i følge likestillings- og diskrimineringsloven.

Likevel tjener menn fortsatt mer enn kvinner. Lønnsgapet i 2021 var på 12,8% (kilde: ssb). Dette til tross for at nyere forskning har kommet frem til at det er kvinner som har de tøffeste yrkene (kilde: forskning.no).

Kvinner blir i mye større grad enn menn utsatt for alvorlig vold, herunder også seksuelle overgrep.

Kvinners helse blir i mindre grad tatt på alvor, og det bevilges mindre penger til forskning på typiske kvinnesykdommer, siden det i forskermiljøet anses som lavstatus å forske på. 

Fødsels- og barselomsorg kuttes stadig, og fødselsskader forhindrer kvinner fra å delta i samfunnet. 

Kvinner bærer en større del av omsorgsbyrden både på jobb og privat, og slitasjen fører ofte til en rekke sykemeldinger før man ender opp som uføretrygdet.

 

Kvinner tjener mindre fordi de jobber mindre og de er dessverre dårligere til å forhandle lønn, ofte fordi de mangler selvtilliten menn har. Dette er ikke lovbasert, men noe som kvinnene kan gjøre noe med selv. Det er lik lønn for likt arbeid i Norge, men i noen yrker har man muligheten til å forhandle seg til høyere lønn, både menn og kvinner. Jeg er usikker på hva du mener med at kvinner har de tøffeste yrkene, det tror jeg er en vid tolkning. Det er ikke ofte vi hører at kvinner dør eller blir alvorlig skadet i arbeidsulykker. At mange kvinner blir sliten i jobbene siner er det nok ingen tvi om, men jeg er usikker på om dette har noe med rettigheter mellom kjønnene og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (7 minutter siden):

Kvinner tjener mindre fordi de jobber mindre og de er dessverre dårligere til å forhandle lønn, ofte fordi de mangler selvtilliten menn har. Dette er ikke lovbasert, men noe som kvinnene kan gjøre noe med selv. Det er lik lønn for likt arbeid i Norge, men i noen yrker har man muligheten til å forhandle seg til høyere lønn, både menn og kvinner. Jeg er usikker på hva du mener med at kvinner har de tøffeste yrkene, det tror jeg er en vid tolkning. Det er ikke ofte vi hører at kvinner dør eller blir alvorlig skadet i arbeidsulykker. At mange kvinner blir sliten i jobbene siner er det nok ingen tvi om, men jeg er usikker på om dette har noe med rettigheter mellom kjønnene og gjøre.

Det er flere kvinner enn menn som jobber deltid, ja. Hvorfor det er slik, handler om flere ting. Stor omsorgsbyrde på hjemmebane fører ofte til at kvinnen velger å gå ned i stilling, fordi det er hun som blir sittende med byrden uansett. (Omsorg for små barn, syke foreldre, det tredje skiftet). 

Menn jobber oftere innen yrker som produserer. Dette genererer penger=mulighet for å lønne arbeidstakerne godt. (Oljebransjen er et godt eksempel her).

Kvinner jobber oftere i omsorgsyrker. Mange av disse er kommunale jobber. Omsorg=utgifter for staten. Arbeidstakerne lønnes så lavt det er forsvarlig. 

Du kan lese forskningsartikkelen om tøffe yrker her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/de-tyngste-yrkene

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gravide menn (ja for de finnes faktisk i dag) har vel også rett på abort?

Anonymkode: b0848...532

Gravide menn har vel biologisk vært kvinner en gang og er det fremdeles siden de har livmor? Og så klart skal det gjelde alle gravide. 

Anonymkode: 41861...c06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~white lady~ skrev (4 timer siden):

Det er flere kvinner enn menn som jobber deltid, ja. Hvorfor det er slik, handler om flere ting. Stor omsorgsbyrde på hjemmebane fører ofte til at kvinnen velger å gå ned i stilling, fordi det er hun som blir sittende med byrden uansett. (Omsorg for små barn, syke foreldre, det tredje skiftet). 

Menn jobber oftere innen yrker som produserer. Dette genererer penger=mulighet for å lønne arbeidstakerne godt. (Oljebransjen er et godt eksempel her).

Kvinner jobber oftere i omsorgsyrker. Mange av disse er kommunale jobber. Omsorg=utgifter for staten. Arbeidstakerne lønnes så lavt det er forsvarlig. 

Du kan lese forskningsartikkelen om tøffe yrker her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/de-tyngste-yrkene

Det er også en kjensgjerning at kvinner i langt større grad enn menn faktisk ønsker (ikke nødvendigvis pga de årsakene du nevner) å jobbe mindre. Norge har de siste 10 årene aldri hatt så mange kvinnelige toppledere og politikere tom statsminister. Det ser ikke ut til at man ønsker å heve lønningene i de typiske kvinneyrkene. Kanskje må kvinner bli mere bevisst sine yrkesvalg og faktisk velge yrker med bedre lønnsvilkår. Menn har i mye større grad gjort dette og det forklarer i stor grad lønnsforskjellene, i tillegg til at menn liker å jobbe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (1 time siden):

Det er også en kjensgjerning at kvinner i langt større grad enn menn faktisk ønsker (ikke nødvendigvis pga de årsakene du nevner) å jobbe mindre. Norge har de siste 10 årene aldri hatt så mange kvinnelige toppledere og politikere tom statsminister. Det ser ikke ut til at man ønsker å heve lønningene i de typiske kvinneyrkene. Kanskje må kvinner bli mere bevisst sine yrkesvalg og faktisk velge yrker med bedre lønnsvilkår. Menn har i mye større grad gjort dette og det forklarer i stor grad lønnsforskjellene, i tillegg til at menn liker å jobbe mer.

Hvis alle velger bort sykepleieryrket, hvordan tror du det går med deg når du er syk? Skal du pleie og behandle deg selv?

Anonymkode: 687de...39a

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettslig sett er vi heldigvis bra likestilte. Holdninger til hva kvinner yter yrkesmessig feks, føler nok mange kvinner å må kjempe hver dag. En ung nyutdannet, kvinnelig lege opplever dette til dagen.  Dette til tross for at hun er særs pliktoppfyllende og flink. Sånn er det nok også innen flere yrker som før har vært mannsbastioner. 

 Likeså er det kjapt at kvinner blir syndere hvis menn har problemer. Da er det kvinners feil. Den dårlige samvittigheten som gjør oss pålagt å sørge for at mann og barn har det bra, først. Den ligger nok tjukt ved. 

Anonymkode: 626c2...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Henvisning fra Volvat sin lege....man blir jo ikke nektet sterilisering så lenge man er over 25 år.

Anonymkode: 46a0a...1d8

En venninne måtte sloss mot systemet i 5 år før hun fikk det - fra hun var 30 til 35 - selv om begrunnelsen hennes var en arvelig sykdom som tok livet av sønnen hennes ...

I denne perioden turte hun ikke ha sex fordi hun hadde blitt gravid med prevensjon tidligere.

Endret av MariaIsabel
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 22.32):

Hvis alle velger bort sykepleieryrket, hvordan tror du det går med deg når du er syk? Skal du pleie og behandle deg selv?

Anonymkode: 687de...39a

Hvis du velger jobb etter ideologi så er det forsåvidt greit, men da vet du hva du går til, og i dette tilfellet dårlig lønn. Vi er hver vår egen lykkes smed. Kvinner har ikke vært like opptatt av lønn som menn og derfor er vi der vi er i dag. Er det rettferdig, kanskje ikke, men kvinner som menn har et eget valg mtp hvilken yrke man utdanner seg til. Hvis kvinner hadde blitt flinkere til å velge taktisk, faktisk hva som er det beste for dem (og ikke for samfunnet) ville de også tjene bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn  kan la være å barbere seg på legger og i armhulene uten beskyldninger om å være ekkel og uhygienisk. 

Anonymkode: da8c6...74b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mr X skrev (17 minutter siden):

Hvis du velger jobb etter ideologi så er det forsåvidt greit, men da vet du hva du går til, og i dette tilfellet dårlig lønn. Vi er hver vår egen lykkes smed. Kvinner har ikke vært like opptatt av lønn som menn og derfor er vi der vi er i dag. Er det rettferdig, kanskje ikke, men kvinner som menn har et eget valg mtp hvilken yrke man utdanner seg til. Hvis kvinner hadde blitt flinkere til å velge taktisk, faktisk hva som er det beste for dem (og ikke for samfunnet) ville de også tjene bedre.

 

For en utrolig lite gjennomtenkt og lettvint forklaring. I prinsippet ønsker du deg et anarki hvor alle sørger for seg selv, altså. Så når du blir syk, gammel og skrøpelig, hvilke yrker ville du da verdsatt høyest. Finansrådgiver? Neppe.

Det du oppfordrer til er en egosentrisk tankegang som faktisk ikke er bærekraftig for et vellykket samfunn. Det er merkelig at enkelte ikke klarer å se den større sammenhengen. 

Anonymkode: 356a7...408

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/30/2023 at 12:57 PM, AnonymBruker said:

Menn kan prompe og drite uten at det blir sett på som ekkelt.

Anonymkode: bea3d...f31

Synes du det er ekkelt om jeg promper, jeg vil tro det. Altså 1-1 der og. 

Anonymkode: 48cff...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/30/2023 at 1:02 PM, AnonymBruker said:

Helserelatert, kvinner har ikke krav på å få kvinnerelaterte plager forsket på samt bli tatt på alvor og undersøkt av leger. 

Menns krav om helse blir møtt fordi all legemiddelforskning gjøres på menn.

Anonymkode: eda50...a99

All legemiddelforskning gjøres på menn? Ikke rart de ikke kommer noen vei med det brystkreft screeningen.... Eller har redusert forekomsten av livmorhalskreft drastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 13.28):

Og for menn er det et års ventetid i det offentlige, om man får time i det hele tatt. De aller fleste må derfor gjøre det privat, noe som koster rundt 5000 kroner. Så veldig stor forskjell er det nok ikke...

Anonymkode: 46a0a...1d8

Jommen sa du ventetid… 

IMG_5022.thumb.png.5164f539672ba211be426bae8fa22c69.png

 

Pris for sterilisering hos aleris koster fra kr 33000,- Mens for menn er det fra 6k ved lokalbedøvelse… 

Sier du fortsatt ikke stor forskjell?? 
IMG_5025.thumb.png.187c2fbc4eba5f0c7ac76a1e23268222.pngIMG_5024.thumb.png.357c66ab0171f2ef0016702a5251e13b.png

Anonymkode: a9a7e...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 16.14):

Min mann betalte 6000 på klinikk på Hinna/Stavanger 

Anonymkode: bd5ce...b6b

Og spurte du hva prisen hadde blitt om DU skulle sterilisert deg? Se eksemplet mitt over… 

Anonymkode: a9a7e...fac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte dra til privat gynekolog 30 mil unna, med ventetid på 4,5 måneder for å få testosteron da sexlysten forsvant!

Hadde jeg vært mann, så hadde jeg fått det på timen med min egen fastlege!!

(Kan legge til at jeg fikk et nytt liv med testosteron, -selv om det er en meget lav dose!) 

Kvinne 49

Anonymkode: 09c06...8d6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 12.20):

Billig sterilisering

Pasientbetaling for sterilisering innen den offentlige helsetjenesten er 6079 kroner for kvinner og 1268 kroner for menn.

Anonymkode: a9a7e...fac

Men så er det også et større inngrep... Det jeg ville ha fokusert på er heller hvordan leger forskjellsbehandler ift å få henvisning. Jeg ble nektet av flere leger, mannen min derimot fikk henvisning med en gang. Ingen tvil fra legen, første konsultasjon bare: "Jepp den er grei", mens jeg fikk jo rene forhøret. 

Anonymkode: 3dc53...69d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...