Gå til innhold

Hvilke type mat unngår du etter 40?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser ikke mat en må ha sukker på for at det skal være godt, vafler, pannekaker, grøt, osv. Spiser heller aldri kjeks, kaker, sjokolade eller iskrem. Helt problemfritt for meg da jeg har null søtbehov.

Anonymkode: 015db...04f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har i en alder av snart 43 blitt skikkelig god på å gi faen. Spiser og koser meg med akkurat det jeg vil, men stapper meg ikke. Det finnes faktisk viktigere ting enn å dø slank (jeg passer ennå bunaden jeg fikk til komfen, men om det skulle endre seg så lever jeg godt med det.) 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt over 40, i gang med overgangsalderen og har ikke merket noen forskjell i metabolismen.

Jeg spiser det jeg vil med måte (som alltid før) og trener mye utholdenhet (som før).

De gangene jeg har lagt på meg i livet har jeg enten vært veldig lat eller lagt om livsstilen til det mer usunne (fått kjæreste og koooost meg mye osv)

Anonymkode: 8e3f1...2c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at metabolismen endrer seg vesentlig ved 40-årsalderen. Den er visst ganske stabil mellom 20-60 år.         Mao.de fleste kan ikke skylde på metabolismen for uønsket vektoppgang. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er godt over 40, i gang med overgangsalderen og har ikke merket noen forskjell i metabolismen.

Jeg spiser det jeg vil med måte (som alltid før) og trener mye utholdenhet (som før).

De gangene jeg har lagt på meg i livet har jeg enten vært veldig lat eller lagt om livsstilen til det mer usunne (fått kjæreste og koooost meg mye osv)

Anonymkode: 8e3f1...2c1

 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så heldig at jeg LIKER sunn mat. Unngår stort sett alt av prosessert mat, spesielt pølser, kjøttpålegg, bacon og allslags veimat. Jeg liker heller ikke brus. Og det har blitt mer typisk med årene. Baker brødet selv med masse fiber og frø. Vi er tre stykker i familien som bytter på å lage mat, alt fra grunnen av. Og vi koser oss med maten.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har ikke ofret "metallbillen", eller hva det heter, en eneste tanke. Jeg gjør det jeg alltid har gjort, spiser det jeg har lyst på og styrer unna det jeg ikke er så glad i. Jeg er frisk og sunn, tjukk og blid. 🙂 

Anonymkode: faa8b...2b3

Ikke jeg heller, når dem bruker sånne ord da ramler jeg ut. Kom heller med noen gode råd da, tips eller hva det nå måtte være for dem som ønsker og lese. Men ingen som bruker sånne ord orker jeg og høre på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg kom i overgangsalderen i 50-åra, må jeg passe meg for ikke å legge på meg. Begrenser potet, pasta, brød, farsemat, sjokolade og karbs. Spiser mindre måltider, og har best av lang nattfaste. Mye sukker gir meg smerter i ledd og muskler, har fått artrose. Det gjør at jeg er i mindre bevegelse enn før, da jeg kunne gå milevis i fjellet. 
 

Anonymkode: ff2c1...219

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ingen forskjell. Har spist generelt sunt hele livet, men har jeg lyst på iskrem, vin, en ultraprosessert skyr, energidrikk, brødmat  innimellom så gjør jeg det. 

Er like slank og mer definert enn da jeg var under 40.

Anonymkode: 0ab7c...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje kutta matvarer, men lagt til ein del for alderen. Er i midten av 40åra, for å styrke kroppen som snart skal inn i overgangsalderen: 

Paranøtt, for huden

Valnøtt, for hjernen

Stangselleri og kombucha, for magefunksjon

Egg, for vitaminer/mineraler

Fersk Koriander, hjelper tarmen å skilje vekk avfallstoffer

Soya, for å auke østrogenprod (som skal forebygge hetetokter) 

Anonymkode: abef8...620

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir snart 40 og har merket at ila de siste årene har jeg spist mindre mengde mat enn det jeg gjorde tidligere. Dette har skjedd naturlig dvs at det er det jeg har følt er riktig for kroppen og det var ikke styrt av hodet. Kommer til å fortsette med det fremover også, føles bra. Er også mer bevisst på at jeg skal investere i å drive jevnlig styrketrening og tøying for å holde kroppens styrke og bevegelighet ved like. Ellers spiser jeg minimalt ultraprossesert, drikker ikke alkohol, røyker ikke, men igjen dette er noe som har skjedd naturlig, ikke noe jeg følte jeg måtte (bortsett fra røyking da...)

Ønsker å leve så lenge som mulig, gjerne til 120, men da kan jeg ikke bli skrøpelig som 80-90-åring, må holde meg sterk og fleksibel lenger enn det!

Anonymkode: 26bd9...121

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, skal metabolismen endre seg i 40-åra også?! Ille nok at den endret seg da jeg bikket 20. Jeg var syltynn og kunne spise hva jeg ville, det endret seg da jeg bikket 20. Jeg har heldigvis god forbrenning så jeg er ikke tykk men likevel.

Jeg er 40 og spiser det meste jeg vil. Prøver å unngå for mye sukker og sukkerholdig brus i hverdagen og så spiser jeg ikke kjøtt. Utenom det har jeg et relativt balansert kosthold. Ikke merket noe på metabolismen enda, men knapp fylt 40 da. 

Anonymkode: 6ea26...261

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser normalt sunt og holder foreløpig vekten uten problemer. 43 år gammel. (For øvrig er dette med en dramatisk nedgang i forbrenningen en myte, som påpekes av flere her.)

Anonymkode: 06335...391

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingenting. Spiser det som passer meg. Har ikke merket noen endring etter 40...

Anonymkode: 230cb...3d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 42 og jeg merker endring…. Jeg har brukt å kunne spise «hva jeg vil», og har gitt totalt blanke i de fleste slanke-råd. Har ikke spist veldig usunt, men har heller ikke nektet meg selv noe. 
Nå derimot, kryper vekta sakte men sikkert oppover, selv om jeg lever som før. 
Jeg vil ikke at klærne mine ikke skal passe lenger. Så jeg har bestemt meg for å unngå junk og tomme kalorier en periode framover. Dvs ingen sjokolade, kaker, chips, fries, aioli, brus her i gården! Så håper jeg det hjelper meg å justere meg tilbake til normalen.

Anonymkode: 9eafa...e3c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...