Gå til innhold

Israel og Gazastripen

Sacramone

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, caremore said:

Tydelig at Israel ikke forstår hvordan de fremstår, men kanskje ikke så rart når man ønsker blodhevn? 

De fremstår helt korrekt. Det er ganske mange av oss som ikke forstår oss helt på hvor all antisemittismen som pipler frem over alt kommer fra. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

caremore skrev (4 minutter siden):

Tydelig at Israel ikke forstår hvordan de fremstår, men kanskje ikke så rart når man ønsker blodhevn? 

Det nok dessverre sant. Samtidig så får Israel krass kritikk nesten uansett hva de gjør, og med det preller det av. Mye tyder vel på om man hadde kjørt den samme avstemningen et par dager etter terrorangrepet på Israel ville stemmegivningen vært relativt lik som den ble i dag.

Realiteten er også den at det kun er fåtall land som har noen innflytelse over hvordan denne konflikten utvikler seg. FN har dessverre aldri klart å bidra til å skape fred mellon Israel og Palestina. Det er ingenting som tilsier at de vil klare det nå heller.

Det er land som USA, Iran og Qatar som sitter med nøkkelen her.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (11 minutter siden):

De fremstår helt korrekt. Det er ganske mange av oss som ikke forstår oss helt på hvor all antisemittismen som pipler frem over alt kommer fra. 

Det er Israel som ønsker blodhevn, spar meg for dette  antisemitt kortet. Det er brukt opp for lenge siden, det har Israleske myndigheter  sørget for med sin retorikk. Roper opp om at FN og deres representanter er Nazister så fort de ikke gir en uforbeholden støtte til Israel og deres massakrer på sivilbefolkningen på Gaza. Det er rett og slett patetisk. 

Endret av caremore
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 minutter siden):

Det nok dessverre sant. Samtidig så får Israel krass kritikk nesten uansett hva de gjør, og med det preller det av. Mye tyder vel på om man hadde kjørt den samme avstemningen et par dager etter terrorangrepet på Israel ville stemmegivningen vært relativt lik som den ble i dag.

Realiteten er også den at det kun er fåtall land som har noen innflytelse over hvordan denne konflikten utvikler seg. FN har dessverre aldri klart å bidra til å skape fred mellon Israel og Palestina. Det er ingenting som tilsier at de vil klare det nå heller.

Det er pardon my french, Bullshit. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Linnea27 said:

Jeg synes det var utrolig trist å se terrorangrepet mot festivalen i Israel. Men jeg synes også at det er forferdelig å se terrorangrepene mot barn og sivile i Gaza. Holocaust var grusomt, men slaktingen av palestinerne skjer nå. Det er forferdelig å være vitne til. Det er folkemord.

Det er per definisjon ikke folkemord. Det er ikke slakt. Det er tap av sivile i krig. En krig Israel ikke startet, men forhåpentligvis vil avslutte.

Hamas legger ikke ned sine våpen, det er ikke et alternativ. 

De gikk til valg på å utslette den jødiske stat, fordrive det jødiske folk fra islamsk jord, og innføre sharia i hele området, ved hjelp av jihad, og minnet alle velgerne om at beste måte å dø på var å gi sitt liv for islam. 

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjedde i Israel er smuler i forhold til hva som skjer i Gaza nå. Virker som at Israel vil utslette hele Palestina slik at det ikke lenger vil være noen konflikt. Hele verden må se på at Palestina blir utryddet. USA er jo like ille når de ikke støtter en våpenhvile. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

caremore skrev (17 minutter siden):

Det er pardon my french, Bullshit. 

Det er sant. Hvis alle israelere rømmer landet og gir hele området til palestinere så kan det hende de hadde sluppet unna.

Jeg tror det lønner seg å lære av dette. For eksempel slutte å insistere på å kalle Gaza okkupert når det de facto ikke er det. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Example said:

Håper virkelig at verken Iran eller Qatar får noe som helst å si

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Madame Butterfly said:

Det er per definisjon ikke folkemord. Det er ikke slakt. Det er tap av sivile i krig. En krig Israel ikke startet, men forhåpentligvis vil avslutte.

Hamas legger ikke ned sine våpen, det er ikke et alternativ. 

De gikk til valg på å utslette den jødiske stat, fordrive det jødiske folk fra islamsk jord, og innføre sharia i hele området, ved hjelp av jihad, og minnet alle velgerne om at beste måte å dø på var å gi sitt liv for islam. 

Det er folkemord. Oppdater deg.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linnea27 skrev (2 minutter siden):

Det er per definisjon ikke folkemord

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hank Amarillo said:

Det er per definisjon ikke folkemord

genocide
/ˈdʒɛnəsʌɪd/
noun

1. the deliberate killing of a large number of people from a particular nation or ethnic group with the aim of destroying that nation or group.
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linnea27 skrev (Akkurat nå):
genocide
/ˈdʒɛnəsʌɪd/

noun

1. the deliberate killing of a large number of people from a particular nation or ethnic group with the aim of destroying that nation or group.

Ja, nettopp.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hank Amarillo said:

Ja, nettopp.

Deg mot FN, da. 

FN-ekspert advarer mot etnisk rensing av palestinere

Palestinere står i alvorlig fare for å bli utsatt for etnisk rensing i stor skala, mener FNs spesialrapportør. Hun ber om umiddelbar våpenhvile.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linnea27 skrev (Akkurat nå):

Deg mot FN, da. 

FN-ekspert advarer mot etnisk rensing av palestinere

Palestinere står i alvorlig fare for å bli utsatt for etnisk rensing i stor skala, mener FNs spesialrapportør. Hun ber om umiddelbar våpenhvile.

Ekspert og ekspert fru blom.

Ja, advarer mot det. Som hun gjerne må gjøre. Det er ikke det som skjer per nå.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatet kom fra muslimene og de har aldri gitt seg. Holdt på siden staten Israel ble opprettet. Forstår jødenes reaksjon, selv om jeg forakter at uskyldige dør. At barn dør er uutholdelig. Men i utgangspunktet kan muslimene og araberne nå gå i seg selv og tenke over alt hatet de har spredt og dyrket i flere tiår. Jødene har blitt masseutslettet gjennom hundrevis av år. Det har gjort noe med dem, som folk, deres identitet. De vet at krefter som Hamas ønsker død over dem. Så jeg tror det de driver med nå er som et livredd dyr som svarer med aggresjon som egentlig bunner i frykt. Jeg tror de er livredde og kjemper for sin eksistens. Kan forstå at de har fått nok. De setter foten ned, helt og holdent. ENESTE løsning er at den muslimske verden aksepterer den israelske stat, de få stakkars menneskene som bor der, så har de nok av land og territorie der de kan jamre ut Allahu Akbar og leve 1400 år tilbake i tid, etter Mohammeds liv og lære. Han massemyrdet jo jøder han også. Jeg står med Israel denne gangen. Nok er nok. Det er det som utspiller seg her nå, et folk som MÅ sette foten ned en gang for alle. IKKE kødd med dem mer. De har USA og den autentiske Vesten i ryggen. Det er helt tydelig at flertallet med etnisk europeisk bakgrunn står fullt og helt med Israel. Det er smakløst å høre «nordmenn» si at Hamas er frihetsforkjempere. De tok seg inn i et fredelig velfungerende land og slaktet ned mennesker. Våpenhvile? Hvem skjøt først? Hvem startet dette? Palestina har ingen råderett over Israel, det er jødenes land gitt av britene til jødene. Det har aldri og kommer aldri til å eies av muslimer. Jerusalem blir aldri muslimsk territorie. Dere tapte kampen før dere startet den. Dette er bare konsekvensen av alt hatet deres. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (41 minutter siden):

Hatet kom fra muslimene og de har aldri gitt seg. Holdt på siden staten Israel ble opprettet. Forstår jødenes reaksjon, selv om jeg forakter at uskyldige dør. At barn dør er uutholdelig. Men i utgangspunktet kan muslimene og araberne nå gå i seg selv og tenke over alt hatet de har spredt og dyrket i flere tiår. Jødene har blitt masseutslettet gjennom hundrevis av år. Det har gjort noe med dem, som folk, deres identitet. De vet at krefter som Hamas ønsker død over dem. Så jeg tror det de driver med nå er som et livredd dyr som svarer med aggresjon som egentlig bunner i frykt. Jeg tror de er livredde og kjemper for sin eksistens. Kan forstå at de har fått nok. De setter foten ned, helt og holdent. ENESTE løsning er at den muslimske verden aksepterer den israelske stat, de få stakkars menneskene som bor der, så har de nok av land og territorie der de kan jamre ut Allahu Akbar og leve 1400 år tilbake i tid, etter Mohammeds liv og lære. Han massemyrdet jo jøder han også. Jeg står med Israel denne gangen. Nok er nok. Det er det som utspiller seg her nå, et folk som MÅ sette foten ned en gang for alle. IKKE kødd med dem mer. De har USA og den autentiske Vesten i ryggen. Det er helt tydelig at flertallet med etnisk europeisk bakgrunn står fullt og helt med Israel. Det er smakløst å høre «nordmenn» si at Hamas er frihetsforkjempere. De tok seg inn i et fredelig velfungerende land og slaktet ned mennesker. Våpenhvile? Hvem skjøt først? Hvem startet dette? Palestina har ingen råderett over Israel, det er jødenes land gitt av britene til jødene. Det har aldri og kommer aldri til å eies av muslimer. Jerusalem blir aldri muslimsk territorie. Dere tapte kampen før dere startet den. Dette er bare konsekvensen av alt hatet deres. 

Tror du helt seriøst, at Israel med sin ekstremt overlegne militære styrke og sine atomvåpen, føler seg som et livredd dyr? 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
stella1234 skrev (4 minutter siden):

Tror du helt seriøst, at Israel med sin ekstremt overlegne militære styrke og sine atomvåpen, føler seg som et livredd dyr? 

Det ektremt overlegne militæret er ikke mer enn et minstekriterie for å eksistere. Så jeg ville sagt ja.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Møkkalei skrev (1 time siden):

Det ser ut til at færre og færre står helt og fult ut med Israel. Selv USA advarer dem og ber dem om å forholde seg til reglene vi har i krig. Jo mere brutale og voldsomme de blir, jo mindre støtte får de som vi ser. 

Vi har med en til tider ekstrem høyre orientert regjering i Israel. Flere israelere som støtter palestinere (ikke Hamas, men de sivile, som de fleste gjør) tør ikke å demonstrere eller gå ut av døra i fare for å bli drept eller fengslet. Det er frihetsberøvelse av kristne, israelere og palestinere. 

På ingen måte trenger Israel å være så brutale mot sivile i Gaza, ei forøvrig Vestbredden, i jakt på Hamas eller før dette. Det vil kun bite dem i ræva tilslutt, noe vi ser mer og mer nå. Israel tapere enormt på dette. Det skaper flere ekstremister på alle kanter, noe man også ser i kommentarfeltet her på kg når det kommer til høyre siden (snakker da om ekstreme holdninger, ikke de som stemmer høyre 👋Det er like skummelt som andre ekstremister. 

Israel viser også svært liten vilje til å forhandle, høre på andre land og samarbeide. Alle som ikke er 100% med skal kastet under bussen. Derfor vil en forsiktig tilnærming ovenfor Israel være lønnsomt ved forhandlinger, fordi er en løs kanon. Ikke fordi de er enige i måten Israel gjør dette på. 

Også må man huske på, slik som FN sa, angrepet fra Hamas skjedde ikke i et vakuum. Israel er på ingen måte uskyldige i konflikten. 

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linnea27 skrev (3 timer siden):

Jeg synes det var utrolig trist å se terrorangrepet mot festivalen i Israel. Men jeg synes også at det er forferdelig å se terrorangrepene mot barn og sivile i Gaza. Holocaust var grusomt, men slaktingen av palestinerne skjer nå. Det er forferdelig å være vitne til. Det er folkemord.

Ja nei, 6 millioner i holocaust versus ca 7 tusen nå, det er jo mye det samme…

Folkemord? 7000 er 0,3 % av befolkningen. Høres ikke ut som utrydning for meg.

himmeloghav skrev (3 timer siden):

Det som skjedde i Israel er smuler i forhold til hva som skjer i Gaza nå. Virker som at Israel vil utslette hele Palestina slik at det ikke lenger vil være noen konflikt. Hele verden må se på at Palestina blir utryddet. USA er jo like ille når de ikke støtter en våpenhvile. 

Utryddet faktisk. 0.3 %.

Linnea27 skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke folkemordet. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...