Gå til innhold

Dere som har opplevd at foreldre dør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På min arbeidsplass var regelen at man fikk fri på begravelsesdagen, men at man ellers hadde rett på velferdspermisjon uten lønn.  Tror dette er vanlig på de fleste arbeidsplasser.  
Moren min døde etter lang tids sykdom.  Vi var forberedt, og jeg lærte at død er en naturlig del av livet.  Faren min døde brått og uventet samme år.  Begge var under 65 år.  Jeg tok velferdspermisjon i en uke da mor døde.  Mest fordi faren min trengte meg.  Da far døde gikk jeg på jobb.  Syntes det var godt å konsentrere meg om annet.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk sykemelding til etter begravelsen, gikk på jobb dagen etter. Var mye som måtte ordnes mellom dødsfall og begravelse, og jeg fikk bare to dager med velferdpermisjon, selve begravelsen og dagen etter pappa døde. 

Systemet er jo nesten lagt opp til at en må ha sykemelding. 

Anonymkode: 55e6d...cac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da pappa døde for 15 år siden var jeg sykmeldt to uker. Da mamma døde i fjor ble det fire uker sykemelding, jeg var så knust...  hadde vel ikke fått velferdsperm så lenge tror jeg, selv om sjefen min var meget hjelpsom gjennom hele sykdomsforløpet. Men det er jo en egen kode for sånn til sykemelding, så ser ikke problemet med å få det..

Anonymkode: 1bb17...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemeldt mellom dødsfall og begravelse. Plutselig dødsfall. Men han var 70 år. 

Bor på annen kant av landet, så var avhengig av å reise hjem for å ordne med mye praktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min var i koma i en måned før hun døde (hun var i starten av 50-årene). Jeg hadde faktisk velferdspermisjon med lønn ganske lenge! Veldig overrasket over at arbeidsplassen sørget for det. Jeg gikk på jobb etter hvert, og var ellers raskt tilbake etter begravelsen. Men da tror jeg at jeg hadde fått tid til å sørge en del ferdig mens hun lå i koma. 

Endret av Rosa Dartle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gikk på jobb. Var borte noen dager på dødsleiet (var hos mor dag og natt på sykehuset) og pga. begravelse (lang reisevei), men ellers var jeg på jobb.

Anonymkode: 16dd9...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er ikke rart Norge topper statistikken på sykefravær. 

Anonymkode: 91388...4a3

Nu va du smart. Nu va du vælldig smart....  :klaske:

Skjønner at du kun skal provosere. Dropp det. 

Anonymkode: a5f92...640

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mamma døde var jeg 100 % sykmeldt i et par uker. Jeg kunne vært sykmeldt lengre om jeg ønsket det, men hadde behov for å komme meg tilbake på jobb relativt raskt. Både fastlege og arbeidsgiver viste stor forståelse for situasjonen. 

Anonymkode: c62f4...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sykemeldt da min mor døde i 15 dager. Jeg måtte ta meg av far,som har Parkinson, 3 barn som var sjokkert av å miste bestemoren sin som de hadde veldig tette bånd og i tillegg jeg hadde sterke migrener. Migrener hadde jeg 2 ganger i uka, hver uke og hver anfall varte i 2,3 dager. Ja, det gikk i ett. Mora døde etter 3 måneders sykeleie,og mange års kronisk sykdom, jeg var i tillegg utslitt. 

Anonymkode: 11836...569

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 28 da den forelderen jeg vokste opp hos døde. Var hjemme 2-3 dager, husker ikke helt.

Ga beskjed til leder om at jeg ikke ønsket å prate om det på jobb, og leder videreformidlet  

Som andre nevnte, det var en pause fra sorgen og kaoset inni meg å gå på jobb. 

Anonymkode: 646b0...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min mor døde så var jeg sykemeldt i 2 måneder etterpå, kunne aldri dratt på jobb i den tilstanden. Det hadde satt liv i fare for hodet mitt var virkelig ikke på plass. 
Spørs jo hvordan jobb man har, i mitt yrke så er det ingen som er på jobb etter død så raskt som beskrives i denne tråden. Vi jobber med mennesker og ulykker kan skje. 

Anonymkode: 66aa9...925

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nær meg bor langt unna ene forelder og er en måned sykemeldt nå etter forelder døde tidligere i måneden. Det er nok ikke så vanlig, men varierer nok en del om en er borte i mellom eller ei. Både om det er reisevei, om avdøde lå lenge, formen ens og hvilken jobb en har. Mange faktorer her. 

Kondolerer om du har mistet noen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet hele tiden, velferdspermisjon halv dag på dagen da begravelsen var. 

Anonymkode: 91849...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mistet både mamma og pappa før jeg ble 30. Var sykemeldt en kort periode før dødsfallene for å kunne være med dem siste tiden, og frem til etter begravelsen. (De døde med 3 års mellomrom).

Anonymkode: 79a0c...c6e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke på jobb imellom dødsfall (brått og uventet) og begravelse. Vi var alle litt i sjokk, jeg sov nesten ikke de første dagene. Masse forberedelser, finne ut av hvordan og hva. Hadde ikke sjans til jobb. Noen få dager velferdspermisjon, resten avspasering. Tenkte ikke på at legen kanskje kunne sykemeldt. Var helt utmattet etter begravelsen, så ble sykemeldt en uke i etterkant.

Anonymkode: 27e80...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet moren min og en en veldig nær tante. Da moren min døde fikk jeg fri fra jobb mellom dødsfallet og begravelsen. Da min tante døde, fikk jeg sykemelding frem til begravelsen. Jeg forstår ikke de som får det praktisk til å gå opp når man skal arrangere en begravelse, for for meg var det møter hos begravelsesbyrået og presten på dagtid samt organisering av å kontakte venner og familie samt skrive tale, organisere minnestund med lokale og mat, velge blomster, kiste, salmer, og solosanger, samt forfatte annonse og program + korrekturlesing som tok all min tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Jeg har mistet moren min og en en veldig nær tante. Da moren min døde fikk jeg fri fra jobb mellom dødsfallet og begravelsen. Da min tante døde, fikk jeg sykemelding frem til begravelsen. Jeg forstår ikke de som får det praktisk til å gå opp når man skal arrangere en begravelse, for for meg var det møter hos begravelsesbyrået og presten på dagtid samt organisering av å kontakte venner og familie samt skrive tale, organisere minnestund med lokale og mat, velge blomster, kiste, salmer, og solosanger, samt forfatte annonse og program + korrekturlesing som tok all min tid.

Enig med deg. Mye å gjøre. Og man vil gjerne gjøre det bra for sin forelder. Jeg tror det er klokt å bruke den tiden på å prosessere og være nær livet som er borte. Bra for mental helse på lengre sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Gikk på jobb de 3 ukene før begravelsen og jobbet 2 uker etter. Og så gikk jeg på en smell og ble sykemeldt. 
Tror jeg var i sjokk. Dødsfallet var brått og voldsomt. 

Anonymkode: 1b8e5...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig med deg. Mye å gjøre. Og man vil gjerne gjøre det bra for sin forelder. Jeg tror det er klokt å bruke den tiden på å prosessere og være nær livet som er borte. Bra for mental helse på lengre sikt.

For meg handlet det både om: Det er en uke av mitt liv som jeg kan bruke til å gi mine aller næreste en verdig begravelse eller jeg kan være koko på jobb. det er noe fint i å planlegge en begravelse der man går gjennom livet til den som har gått bort og hva de ønsket og hva de betydde for andre. Jeg har lært at man burde si "er død" når man ringer folk. Det kan bli rart når man pakker det inn, i "gått bort" eller lignende, men selvsagt med en introdukson først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min ble akutt syk i relativt ung alder. Min far var allerede syk. Så det ble jeg som sprang mellom mor, far, familie og hjem. Det gikk de første 4-5 ukene. Men de siste dagene hvor det var klart at hun kom til å dø, valgte jeg å sykemelde meg. Jeg ville være der for henne slik at hun ikke skulle dø alene. Og det var virkelig godt å få lov til å være der for henne som støtte - både for meg selv, min far og barna mine. Etterpå var jeg sykmeldt en ukes tid, frem til begravelsen var over. Dersom jeg ikke hadde fått sykemelding, så hadde jeg fått permisjon med lønn fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 5be2c...8da

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...