Gå til innhold

Dere som har opplevd at foreldre dør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i fødselspermisjon da min far døde, så fikk sitte på dødsleiet, vært på begravelse og var vel en uke hos min mor etter begravelse.

Jeg bodde helt på andre siden av landet, og regner vel med at jeg ville ha vært sykemeldt en uke før dødsfall og ca to uker etterpå. Om jeg ikke hadde fått sykemelding, måtte jeg vel ha tatt fri uten lønn. Mye praktisk å ordne etter dødsfall. Direkte syk var jeg jo ikke, men i sorg og veldig sliten.

Anonymkode: 5fb12...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok fri dagen etter mamma døde- fordi vi da satt hele  natten. 
Gikk ellers på jobb som vanlig. Fri på begravelsesdagen da. 

Anonymkode: a9e85...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far døde for mange år siden men jeg ble sykmeldt 4 dager før han døde, mest pga hets fra kollega som mente jeg ikke smilte nok på jobb og kjefta mye på meg. Jeg var helt på bærtur da han var innmari syk, var syk selv også og fungerte dårlig. Hadde ingen empati for situasjonen. Sjefen hadde heller ingen sympati og forventa jeg kom dagen etter begravelsen. Men da grep legen inn pga jeg var helt nedkjørt og sykmeldte meg en ekstra uke. Jeg fikk så øra flagra da jeg kom til bake. Var helt sjokkert. Karma beit begge i ræva seinare men det er en annen historie. 

Anonymkode: 9230c...71a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor døde brått tidligere i år. Jobben KREVDE at jeg tok permisjon med lønn. Tok 1 ukes permisjon. Jobben mente jeg trengte mer, men jeg ville helst jobbe. Det var godt med tanke på planlegg av begravelse, papirer og alt som måtte ordnes. Har full forståelse for at folk trenger å samle seg etter noe slikt.

Anonymkode: 0d589...599

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 12.36):

Har dere gått på jobb mellom dødsfall og begravelse? 
Og dersom ikke, fikk dere permisjon? Sykemelding? Eller hvordan gjorde dere det?

Anonymkode: 1bd03...1d0

Jeg fant mamma død og dro på jobb dagen etter og jobbet frem til begravelsen. For meg var det rett å gjøre. Men vi er forskjellige 

Anonymkode: 3f5aa...f8a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom ikke, fikk dere permisjon? Sykemelding? Eller hvordan gjorde dere det?

Sykemelding. Fungerte virkelig ikke :(

Anonymkode: bfb08...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forarbeidene til folketrygdloven står det eksplisitt at sorgreaksjon ved dødsfall i nær familie ikke kvalifiserer til sykepenger. Man skal benytte velferdspermisjon (som er ulønnet jfr arbeidsmiljøloven). 

Anonymkode: 646b0...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I forarbeidene til folketrygdloven står det eksplisitt at sorgreaksjon ved dødsfall i nær familie ikke kvalifiserer til sykepenger. Man skal benytte velferdspermisjon (som er ulønnet jfr arbeidsmiljøloven). 

Dette tror jeg mange gjør uansett. Vet mange som har vært sykemeldt lenge pga dødsfall i familien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette tror jeg mange gjør uansett. Vet mange som har vært sykemeldt lenge pga dødsfall i familien 

Jeg vet ikke hva som foregår på andre legekontorer, men hos min lege, gjør hun en vurdering om min helse og skriver ut sykemelding/medisiner basert på det. Ingen har sagt at sorg er en diagnose, men det kan gi symptomer som er ulike hos ulike mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mistet både mor og far, fikk sykmelding av legen for tiden mellom dødsfall og begravelse. Det er vel omtrent de eneste sykmeldingene hun har skrevet ut til meg, så jeg misbruker på ingen måte ordningen. Men jeg har en jobb hvor jeg må være veldig kreativ og hundre prosent tilstedeværende psykisk, en jobb jeg umulig kunne utføre i de periodene.

Anonymkode: 3b440...655

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så du mener at min søster som mistet sønnen på 20 brått i en ulykke skulle tatt ulønnet velferdspermisjon i de månedene det tok å i det hele tatt begynne å tenke på å nærme seg jobben igjen?

Og dermed ikke hatt mulighet til å betale utgiftene sine. 
Det tror jeg hverken du eller folketrygden mener

Legene mener det hvertfall ikke, heldigvis. 

Anonymkode: b1f45...252

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (På 25.10.2023 den 22.38):

På min arbeidsplass var regelen at man fikk fri på begravelsesdagen, men at man ellers hadde rett på velferdspermisjon uten lønn.  Tror dette er vanlig på de fleste arbeidsplasser.  
Moren min døde etter lang tids sykdom.  Vi var forberedt, og jeg lærte at død er en naturlig del av livet.  Faren min døde brått og uventet samme år.  Begge var under 65 år.  Jeg tok velferdspermisjon i en uke da mor døde.  Mest fordi faren min trengte meg.  Da far døde gikk jeg på jobb.  Syntes det var godt å konsentrere meg om annet.  

Hva som er rett etter personalhåndboken og hvordan man løser det i praksis er ofte ikke samsvarende. I alle fall i «kontor-bedrifter». Nærmeste leder utøver ofte skjønn. De fleste har noen dagers fravær i forbindelse med foreldres dødsfall. Som oftest på grunn av praktiske forhold. De fleste dør heldigvis gamle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg dro fra jobb da jeg fikk beskjed om dødsfallet, og var borte fra jobb resten av den dagen, og selvsagt på begravelsesdagen. Var ellers ikke borte fra jobb. Men det var et forventa dødsfall (lang tids sykdom), så mye av sørginga var allerede gjort... Det hadde nok vært annerledes dersom det var et plutselig dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok fri dagen etter. Så gikk jeg på jobb frem til begravelsesdagen, den tok jeg jo fri så klart.  Sorg er ikke sykdom, og det gikk greit hvis jeg tok meg litt sammen. 
Den ene av mine gikk bort plutselig, men det føltes nesten bedre da jeg ikke var så sliten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var 11 år, så jobbet ikke. Men var borte fra skolen en uke til begravelsen var unnagjort.

Hvis man er voksen er det vel bare å få en sykemelding? Skulle vel bare mangle når en forelder dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når faren min plutselig fikk kreftdiagnose og døde brått under 2 uker senere så husker jeg at jeg gråt hver eneste dag i over en måned. Jeg vet ikke om det ville fungert så greit ift jobb... studerte da, så kunne ha ganske korte dager på universitetet

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far fikk en alvorlig kreftdiagnose og døde etter kort tid. Jeg var leder på den tiden og ba om litt avlastning da han fikk diagnosen fra arbeidsgiver siden vi visste det bare var snakk om uker før han kom til å dø. Fikk til svar fra arbeidsgiver at han hadde mye å tenke på, jeg måtte ikke gjøre ting vanskelig og stress for han, så avlastning var det ikke snakk om. Null medfølelse eller sympati. 
Da sykemeldte jeg meg 100%, så jeg kunne være med min far, være med på sykehuset, være sammen med mamma og være der siste tiden hans som var bare tre uker. 
Angrer ikke et sekund, arbeidsgiver var en egoist av rang. Da jeg kom tilbake etter begravelsen spurte han ikke engang hvordan det gikk, var bare tydelig sur for at jeg var borte. 

Anonymkode: 6a51a...cbc

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg husker ikke om jeg hadde velferdspermisjon eller sykmelding da pappa døde, men jeg var ikke på jobb mellom dagen han døde og bisettelsen. 

Anonymkode: 9899d...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...