Gå til innhold

Hva er galt med kroppen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, først litt fakta.

Kvinne, 42 år, 1.67 m, 72 kg, 100% stillesittende jobb, fire halvstore barn.
Spiser ca 1500 kcal om dagen, det vet jeg for det har jeg lagt inn i lifesum over flere år. Ingen snop, Ingen brus, ingen saft, kun litt potetgull i helgene (100 gram fordelt utover helgen), kanskje en bounty eller japp i løpet av lørdagen. Går 10-15 km på skogsti i uka, får opp pulsen greit. Blir aldri i bedre form selv om jeg har gått turer i flere år. Er alltid like sliten i de samme bakkene uansett hvor mye innsats jeg legger ned. Sterk i beina, men elendig pust. Går ikke ned i vekt, tvert imot, går sakte opp. Jobber med meg selv 24/7 for ikke å spise. Vil alltid spise mer.

I tillegg. Stiv og vondt i hofter, bekken, ledd i beina. Sitter jeg i ro, er jeg helt stiv når jeg skal reise meg. Går som en gammel dame de første fem-ti meterne.

Hva feiler det kroppen min? 

Anonymkode: e2a2c...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spiser du nok proteiner? 

Anonymkode: edf64...d2b

Jeg vet ikke? En skive salami eller skinke til frokost. Kanskje leverpostei på knekkebrødet til lunsj. En kjøttkake eller fiskebit til middag. Burde holde det?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke? En skive salami eller skinke til frokost. Kanskje leverpostei på knekkebrødet til lunsj. En kjøttkake eller fiskebit til middag. Burde holde det?

Ts

Nei,det holder ikke. Hva med å sjekke hva som  feiler deg hos lege?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde justere makroene dine i lifesum. 
Prøv å ligge på i hvert fall 30-40 % protein i løpet av dagen. 
Øk tilskuddet av sunne fettsyrer 

Spiser du mer fett og proteiner får du mindre lyst på alt annet.

Det kan være at alle karbohydratene gir deg litt betennelse i kroppen.

https://iform.nu/sunn-mat/slik-far-du-i-deg-betennelsesdempende-mat

Anonymkode: 92ae5...647

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du trenger bevegelsestrening, styrketrening og minst 72 g proteiner daglig.

Anonymkode: 89077...42e

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du burde justere makroene dine i lifesum. 
Prøv å ligge på i hvert fall 30-40 % protein i løpet av dagen. 
Øk tilskuddet av sunne fettsyrer 

Spiser du mer fett og proteiner får du mindre lyst på alt annet.

Det kan være at alle karbohydratene gir deg litt betennelse i kroppen.

https://iform.nu/sunn-mat/slik-far-du-i-deg-betennelsesdempende-mat

Anonymkode: 92ae5...647

Takk 👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (3 timer siden):

Nei,det holder ikke. Hva med å sjekke hva som  feiler deg hos lege?

Det feiler meg ingenting i følge legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som du er veldig inaktiv. 10-15 km per UKE turgåing kombinert med en 100% stillesittende jobb er et veldig lavt aktivitetsnivå. Muskler og ledd stivner dersom man ikke bruker dem regelmessig. Jeg trener vanligvis nesten daglig, men i de periodene jeg har vært lenge stillestittende grunnet sykdom eller skade så stivner alt, og jeg får melkesyre av å bare gå opp et par etasjer etterpå. 

Styrketrening og daglig aktivitet. Tur hver dag. Skjønner at det er krevende å kombinere med 4 barn, men du gjør det jo for dem også. De trenger en aktiv mor som ikke prematurt parkerer seg i stolen av vondter. 

Og bonus er at du kan spise mer! 

Anonymkode: 1a9c0...5c9

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-15 km i uka er lite. Jeg går det samme daglig. Når du sitter hele dagen så kan du ikke sitte på kvelden.

Anonymkode: df987...041

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er for tung og trenger å gjøre pulsøkning hver dag. Å øke pulsen trenger ikke ta noe særlig tid. 20 min er mer enn nok. Du kan kombinere det med turen. Løp 100 meter 3 ganger. 

Regner med det er 10- 15 km pr dag og ikke pr uke. Per uke ville det bare blitt halvannen kilometer pr dag. Det er bare rundt kvartalet. 

Anonymkode: 437ae...3d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, kvinne 43, går slike turer 2 ganger i uka, trener styrke 3 ganger i uka pluss litt annen trening, noe hver dag, sitter ellers mye rolig jeg også. Jeg spiser ca 1800 kcal om dagen, litt ekstra i helger men passer på å få i meg en del protein og sunne matvarer. Jeg går sakte ned, veldig sakte, kunne lagt meg lavere i kalori underskudd men har prøvd, må få nok næring også. Bruker ikke lifesum, den appen er træsh etter min mening. Få hjelp med en kostholdsplan, lær å regne ut kalorier selv i farta osv.. du må uansett gjøre noen endringer hvis det går feil vei. Lykke til 🙂

Anonymkode: ea5b6...706

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 1500 kcal skal du spise ganske perfekt for å få i deg alt du trenger av vitaminer og mineraler. Mulig du er for lav på jern som ikke er uvanlig for kvinner som menstruerer.

Anonymkode: 15b46...7a9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

10-15 km i uka er lite. Jeg går det samme daglig. Når du sitter hele dagen så kan du ikke sitte på kvelden.

Anonymkode: df987...041

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er for tung og trenger å gjøre pulsøkning hver dag. Å øke pulsen trenger ikke ta noe særlig tid. 20 min er mer enn nok. Du kan kombinere det med turen. Løp 100 meter 3 ganger. 

Regner med det er 10- 15 km pr dag og ikke pr uke. Per uke ville det bare blitt halvannen kilometer pr dag. Det er bare rundt kvartalet. 

Anonymkode: 437ae...3d7

Ja, jeg vet jeg er for tung, jeg vet det veldig godt og har slitt i ti pr med å gå ned.
Jeg vet det ikke er allverdens å gå 10-15 km i uka, men jeg har hofteproblemer og klarer ikke noe særlig lengre turer om gangen. Jeg går en tur på ca 4 km annen hver dag på skogsstier. Jeg har heller ikke allverdens med tid, da fire aktive unger krever sitt. Det er middag, lekser, kjøring hit og dit, og plutselig er klokka sengetid. 
Men hvem har tid til 10-15 km hver dag uansett? 😅 Iallfall ikke en firebarnsmor.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500kcal om dagen er for lite, da skal du være god for å få inn næringen du trenger. Man kan være overvektig OG underernært. Prøv å satse på 80-90g protein om dagen. Det kan se ut som følger: 2 kokte egg til frokost på 2 knekkebrød, med et glass yt proteinmelk. Det er 31,7gram protein/272 kcal. Noe sunt med 100g kylling til lunsj 23gram protein/111kcal(pluss ca.65kcal stekeolje, totalt176kcal), en skyr mellom lunsj og middag 16gram proteiner/96 kcal og en proteinholdig middag :)

Du beveger deg også veldig lite, tenk så mye kult kroppen kan få til som du ikke lar den bryne seg på!

Anonymkode: df713...eae

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ok, først litt fakta.

Kvinne, 42 år, 1.67 m, 72 kg, 100% stillesittende jobb, fire halvstore barn.
Spiser ca 1500 kcal om dagen, det vet jeg for det har jeg lagt inn i lifesum over flere år. Ingen snop, Ingen brus, ingen saft, kun litt potetgull i helgene (100 gram fordelt utover helgen), kanskje en bounty eller japp i løpet av lørdagen. Går 10-15 km på skogsti i uka, får opp pulsen greit. Blir aldri i bedre form selv om jeg har gått turer i flere år. Er alltid like sliten i de samme bakkene uansett hvor mye innsats jeg legger ned. Sterk i beina, men elendig pust. Går ikke ned i vekt, tvert imot, går sakte opp. Jobber med meg selv 24/7 for ikke å spise. Vil alltid spise mer.

I tillegg. Stiv og vondt i hofter, bekken, ledd i beina. Sitter jeg i ro, er jeg helt stiv når jeg skal reise meg. Går som en gammel dame de første fem-ti meterne.

Hva feiler det kroppen min? 

Styrketrening. Å gå tur én gang i uka kommer du ingen veg med. Jeg er 168, 70 kg, spiser potetgull 5/7 dager uka. Og hva jeg vil ellers. Minst 2000 kcal dagen. Sikkert mer. Stillesittende jobb. Men går tur hver eneste dag og trener intensiv/tung styrke minst! 5 dager i uka. Ingenting som feiler kroppen din. Men du bruker den jo ikke i det hele tatt… 

Anonymkode: b4038...80c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Styrketrening. Å gå tur én gang i uka kommer du ingen veg med. Jeg er 168, 70 kg, spiser potetgull 5/7 dager uka. Og hva jeg vil ellers. Minst 2000 kcal dagen. Sikkert mer. Stillesittende jobb. Men går tur hver eneste dag og trener intensiv/tung styrke minst! 5 dager i uka. Ingenting som feiler kroppen din. Men du bruker den jo ikke i det hele tatt… 

Anonymkode: b4038...80c

Å, som jeg ønsker jeg kunne trent styrke 5 dager i uka, men det får jeg altså ikke til. Jeg har nærmest null tid til meg selv, unntatt de 45 minuttene jeg klarer å presse inn til skogstur annen hver dag. 
Jeg skjønner ikke hvordan folk får tid til å trene med masse unger. Vel. Kanskje om noen år. Men mer proteiner skal jeg klare å få i meg.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig overgangsalder❤️ Perimenopausen.

det er det som er «i veien» med kroppen din. Gå til lege, ta blodprøve som viser hormoner, og sett igang med hormonbehandling 👍 Da ser du leddvondten blir borte, du føler deg bedre og i mer harmoni.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1500kcal om dagen er for lite, da skal du være god for å få inn næringen du trenger. Man kan være overvektig OG underernært. Prøv å satse på 80-90g protein om dagen. Det kan se ut som følger: 2 kokte egg til frokost på 2 knekkebrød, med et glass yt proteinmelk. Det er 31,7gram protein/272 kcal. Noe sunt med 100g kylling til lunsj 23gram protein/111kcal(pluss ca.65kcal stekeolje, totalt176kcal), en skyr mellom lunsj og middag 16gram proteiner/96 kcal og en proteinholdig middag :)

Du beveger deg også veldig lite, tenk så mye kult kroppen kan få til som du ikke lar den bryne seg på!

Anonymkode: df713...eae

Er det så lite altså? 10-15 km i uka? 4 km ca annen hver dag på skogssti? Trodde jeg var ganske innafor, jeg. Jeg sitter jo nesten aldri i ro bortsett fra på kontoret. Hjemme løper jeg rundt, rydder, vasker, lager mat, handler, vasker klær, pusler i hagen, følger på treninger, er i stallen osv. Først når jeg legger meg kl 22 er jeg i ro.

Takk for mattips. Jeg starter i morgen. Knekkebrød og egg står på handlelista. 😊

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...