Gå til innhold

Barn, bryllup og kjøp av leilighet men ung ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (1 time siden):

Det er dobbelt så stor sjanse for å bli det. Synes ikke det er lite.

Ja, det er ca dobbelt så stor sjanse når far ble uføretrygdet tidlig. Alt i alt er risikoen fortsatt maks 10%, og sannsynligheten er derfor størst at barna blir arbeidsføre (9 av 10). 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Undersøkelsen viser at for alle barn er sannsynligheten for å bli uføretrygdet fø man fyller 40 år 3 prosent for sønner og 5 prosent for døtre.

For barn som har en uføretrygdet mor eller far, øker sannsynligheten med hele 29 prosent for sønner og 21 prosent for døtre. Barn som var under 15 år da mor eller far ble uføretrygdet, har 6,5 prosent større sjanse for å bli uføretrygdet enn andre barn i samme alder.

Fastlege Jørgen Skavlan sier til avisen at dette er en bekreftelse på hva tidligere forskning har vist.

– Det finnes en smitteeffekt i bruk av velferdsytelser som synes å være koblet til holdninger, moral og etikk, sier han. Skavlan mener at få foreldre bevisst vil påvirke barna sine til å benytte seg av trygdesystemet, men at barna selv oppdager muligheten.

Sammenlignet med andre land ligger Norge høyt i andelen som får uføretrygd. Nesten én av ti i arbeidsfør alder her i landet er uføretrygdet. (ANB-NTB)

https://frifagbevegelse.no/uforetrygd-gar-i-arv-6.158.74310.9b1e4c7d26

Anonymkode: 51107...1b0

Denne studien har litt lavere tall enn hva jeg har sett ja. Denne gamle studien fra 2013 viser som du sier en økning på 29% og 21% (en økning fra 3 til 4,2% for gutter og en økning fra 5 til 6,3% for døtre). https://www.cesifo.org/DocDL/cesifo1_wp3796.pdf For de som vil se tallene selv. 

Anonymkode: bacf8...a2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil si takk for alle svar og er mange gode tips vi tar med oss videre. Vi finner ut av ting og setter oss ned med budsjett :)

 

Anonymkode: 20928...30d

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vil si takk for alle svar og er mange gode tips vi tar med oss videre. Vi finner ut av ting og setter oss ned med budsjett :)

 

Anonymkode: 20928...30d

Så bra. Budsjett er lurt ☺️ glemte å nevne det tidligere, men vi fant mye pynt til bryllup på rusta, søstrene grend og lignende butikker. Lyslenker, duker, servietter, bordkort, vaser o.l. Også kjøpte jeg bordløper i sølv på festutstyr.no  som jeg hadde over hvite duker. 

Anonymkode: bacf8...a2a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en sykdom som kan forverres seg så snakk med legen om barn. Er det psykiske problemer hos en av dere som er grunnen så NEI, ikke få barn. 

Kjøp uansett leilighet først, eller bryllup. Ta barn til slutt, som flere skriver så gjør barn det MYE vanskeligere å få lån. 

Får du plutselig tvillinger så er det nok ca 1,5 - 2 millioner mindre dere får, og med trygd så gjetter jeg at det betyr null lån. Så barn etter at lånet er i boks evt. 

Anonymkode: f18d0...02e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt bolig først, og fått et reelt innblikk i hvordan økonomien blir etter dette. Altså vente et par år etter det med bryllup og barn.

Ble ufør selv da barna var tenåringer. Ville aldri ha valgt å få barn med den sykdommen jeg har. Er dere 100% inneforstått med hva det vil si å ha barn? Masse oppfølging og jobb, og ingenting som heter å utsette ting til en dag formen er bedre. Har dere mulighet til å passe barn i ulike aldre noen dager om gangen? Bare for å få testet det.

Anonymkode: 000b3...6cc

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt nøye gjennom deres helsesituasjon, hvordan dere skal ta vare på eventuelle barn og i tillegg om barna vil arve utfordringer og/eller diagnoser. Når dere begge er uføre er det stor sjanse for at barna også vil slite da fysisk, mental sykdom og livsstil kan gå i arv. 

Anonymkode: b14af...b8a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 18.20):

Dere kan fint lage et budsjettbryllup, og det kan bli vel så fint som disse dyre. Det er bare hva man gjør det til og holdningen man har som bestemmer om det blir fint. Støtter de som skriver at dere bør be om hjelp fra familien, og gjerne ønsk hjelp som bryllupsgave.

Har dere klart å spare noe i egenandel til bolig? Det har jo blitt mye vanskeligere å få lån nå, å er nok ikke enkelt når dere begge er ufør.

Når det gjelder barn så er dette noe dere bør tenke grundig over. Det er en kjent sak at uføre avler uføre. Dere har jo deres trygd, men hva vil skje med generasjonene fremover? Det kan hende at uføretrygd forsvinner på sikt, og da er det dumt å føde barn inn i en usikker verden der de ikke kan jobbe, men kanskje heller ikke får trygd. Dessuten så er det dumt å pålegge samfunnet flere uføre som kunne vært unngått. 

Anonymkode: f4dd9...738

Dette synes jeg var et stygt og stigmatiserende svar, du ikke har belegg for å si. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 26.10.2023 den 9.14):

Dette synes jeg var et stygt og stigmatiserende svar, du ikke har belegg for å si. 

Deg om det. 

Anonymkode: f4dd9...738

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/26/2023 at 9:14 AM, Grüner said:

Dette synes jeg var et stygt og stigmatiserende svar, du ikke har belegg for å si. 

Sannheten svir

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er bedre å bruke begrensede midler på bolig i stedet for bryllup. Ekteskapsinngåelse koster ikke noe. Bolig bør ligge langt utenfor pressområdene, men stusser på planene om å starte familie. Tanken på rekruttering til barnefattigdom er nærliggende. 

Anonymkode: f5d38...6aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det vel husbanken ? Søskenbarnet mitt er ufør og fikk lån der er yrkesaktiv ungkar og barnløs så i de temaene der kan jeg ikke hjelpe lykke til videre i alt det gode som skal skje for/med dere 😊 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 22.22):

Så bra. Budsjett er lurt ☺️ glemte å nevne det tidligere, men vi fant mye pynt til bryllup på rusta, søstrene grend og lignende butikker. Lyslenker, duker, servietter, bordkort, vaser o.l. Også kjøpte jeg bordløper i sølv på festutstyr.no  som jeg hadde over hvite duker. 

Anonymkode: bacf8...a2a

Er vel mange som selger på finn også. Det er jo stort sett brukt bare en eller to ganger tidligere å sikkert like fint. 

Anonymkode: f4dd9...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det utbetales mindre trygd når dere bor sammen. Ellers støtter jeg å kjøpe bolig før barn.

Anonymkode: b3d6e...c6e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/24/2023 at 7:33 PM, AnonymBruker said:

 

Sammenlignet med andre land ligger Norge høyt i andelen som får uføretrygd. Nesten én av ti i arbeidsfør alder her i landet er uføretrygdet.

Anonymkode: 51107...1b0

Dette er en påstand som trenger å settes i kontekst. Det er korrekt at andelen uføre er høyt i Norge, men det er OGSÅ sant at graden av sysselsetting er tilsvarende høy. Hvordan kan dette ha seg? Jo, mange som er uføre i Norge, er i andre land kronisk arbeidsledige, mottakere av sosialstønad, avhengige av familie, eller bor på gata og tigger. Dette er da på ingen måte bedre.

Anonymkode: 67c16...dbd

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 12.03):

Hei 

jeg søker etter råd og erfaringer i dette. Jeg og kjæresten er begge unge uføre. Vi skal gifte oss neste år og vil prøve og gjøre bryllupet billigst mulig men fint, har noen noe tips? Vi ønsker og kjøpe leilighet i stedet for og leie. Vi skal leie et år nå men vurderer og kjøpe neste år men som dere leser så er vi ung uføre og vi vil finne en måte som vi kan kjøpe på og kunne leve godt. All tips tas i mot der! Vi ønsker også barn (min største drøm) men ikke akkurat nå. Men vi tenker litt på økonomi der også så vis noen har tips så tas det i mot. 
 

Anonymkode: 20928...30d

Først av alt: drit i alle de kommentarene de som ikke har peiling slenger rundt seg om uføretrygdede og barn! INGEN her vet hvorfor ts og samboeren her er uføre? 

Moren min er ufør, hun ble det da jeg var i ungdomsskole alder. Vi er 4 søsken. Jeg fikk selv 4 barn. Så viste det seg at jeg har samme diagnose, jeg kunne jo ikke vite det, for det er ikke noe man kunne sjekke. Jeg lever et bra liv så lenge jeg kan tilpasse hverdagen og hvile mens de er på skole, og barna mine har det helt fint. Ingen av søsknene mine har fått samme diagnose. 

selv da jeg ble singel etter et tøft brudd med faren deres og jeg var sykemeldt og nærmer meg aap ordnet det seg og jeg fikk beholde huset vi hadde kjøpt sammen.
 Nå håper jeg å gifte meg samboeren min etterhver❤️ 


Mine tips til deg ang huskjøp: 

Lag ett ordentlig budsjett. Sett det opp mot SIFO budsjettet. Vis banken at dere har en plan. 
 

har dere foreldre som kan stille som medlåntagere eller realkausjonister? Det hjelper isåfall veldig. Mine foreldre måtte stille som medlåntagere på 1/3 av lånet. Men jeg betalte alt lånet. Men det var sikkerhet for banken viss jeg misligholdt lånet. 
 

søke startlån i kommunen/husbanken. Søk i såfall tidlig på året. 
 

søke huslån i husbanken. Men i mange tilfeller på små plasser, som i mitt var det lettere p få i lokalbank hvor jeg har vært kunde siden fødselen. Jeg hadde opprinnelig husbanklån men fikk ikke beholde huslån der fordi de mente jeg ikke kom til å greie det, men lokalbanken sa ja mot at jeg hadde kausjonist. 
 

angående bryllup:

sjekk med venner, familie og bekjente om noen har eller vet om et lokale dere kan låne rimelig. Vi får leie gjennom jobben til pappa til slike anledninger

sjekk om noen har pynt, man finner mye kul inspirasjon på pinterest og instagram😄

forhør deg rundt om noen er hobbybakere og vil lage kaker. Jeg bakte bryllupskaken til broren min. De trengte ikke en «perfekt» kake, bare den var i rette farger og tema. Den skulle jo ikke på instagram, viktigste var den smakte godt😄 

få med deg noen til å hjelpe, lag mat på forhånd som kan varmes opp samme dag😄

Anonymkode: 42068...f9a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bryllupsplanene! Det er flott at dere ønsker å gjøre bryllupet billigst mulig, samtidig som dere tenker på å kjøpe en leilighet og være økonomisk bevisste. Her er noen tips som kan hjelpe dere:

1. Budsjett: Lag et detaljert budsjett for bryllupet og sett av en bestemt sum penger til hver del av arrangementet. Prioriter det som er viktigst for dere.

2. Gjestelisten: Inviter kun nære familie og venner for å redusere kostnader. Dere kan også vurdere et mindre formelt bryllup, som en intim seremoni i en vakker park eller på et sted med personlig betydning.

3. Mat og drikke: Vurder alternative mat- og drikkevalg som buffé eller mat fra lokale leverandører i stedet for et dyrt cateringfirma. Dere kan også be gjestene om å bidra med en rett eller dessert.

4. Dekorasjoner: Lag egne dekorasjoner eller bruk naturlige elementer som blomster fra hagen eller stearinlys for å skape en romantisk atmosfære.

5. Bryllupskjolen og dress: Vurder å leie eller kjøpe en brukt kjole eller dress i stedet for å kjøpe helt nytt. Det finnes mange flotte alternativer der ute.

Når det gjelder å kjøpe en leilighet og planlegge for fremtiden, kan det være lurt å sette opp en langsiktig økonomisk plan. Snakk med en økonomisk rådgiver eller bank for å få råd om sparing, lånemuligheter og hvordan dere kan oppnå målene deres.

Husk at det viktigste er kjærligheten og å skape gode minner sammen. Ønsker dere lykke til med bryllupsplanleggingen og fremtidsplanene deres!

Anonymkode: 29452...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Lykke til med bryllup og samliv :)

Å få barn - der ville jeg tenkt meg om grundig og lenge. Det går mot dårligere tider i verden. Dårligere avlinger på grunn av tørke (Sør-Europa f eks) og krig (Ukraina f eks). Også pga stadig mindre insektliv. Dårligere fiske pga at vi er i ferd med å fiske tomt og forurense i hjel  havet. 

Norge kommer ikke til å være rikt som de siste femti år for evig. Vi synker mot femtitallsstandard, som for de fleste vil oppfattes som veldig fattigslig. Pensjoner og trygder vil neppe kunne holdes like høyt framover, noe som betyr at pensjonister og trygdede får stadig dårligere kjøpekraft.

Når du tenker barn, tenk også på at du skal ha råd til å ha egen bolig og råd til å forsørge barnet/barna også ved samlivsbrudd eller partnerens død. Du blir ansvarlig for andres liv, det er et STORT ansvar å ta.

Anonymkode: 14935...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 18.59):

Arbeidsevne og omsorgsevne er to forskjellige ting.

 

Anonymkode: 9ed51...6c7

Ikke helt forskjellige. Man skal vise omsorg, men det kan være blytungt arbeid også. Hvordan skal man takle et utfordrende barn hvis man sliter fysisk og/eller psykisk?

Anonymkode: feb6b...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2023 den 11.42):

Først av alt: drit i alle de kommentarene de som ikke har peiling slenger rundt seg om uføretrygdede og barn! INGEN her vet hvorfor ts og samboeren her er uføre? 

Moren min er ufør, hun ble det da jeg var i ungdomsskole alder. Vi er 4 søsken. Jeg fikk selv 4 barn. Så viste det seg at jeg har samme diagnose, jeg kunne jo ikke vite det, for det er ikke noe man kunne sjekke. Jeg lever et bra liv så lenge jeg kan tilpasse hverdagen og hvile mens de er på skole, og barna mine har det helt fint. Ingen av søsknene mine har fått samme diagnose. 

selv da jeg ble singel etter et tøft brudd med faren deres og jeg var sykemeldt og nærmer meg aap ordnet det seg og jeg fikk beholde huset vi hadde kjøpt sammen.
 Nå håper jeg å gifte meg samboeren min etterhver❤️ 


Mine tips til deg ang huskjøp: 

Lag ett ordentlig budsjett. Sett det opp mot SIFO budsjettet. Vis banken at dere har en plan. 
 

har dere foreldre som kan stille som medlåntagere eller realkausjonister? Det hjelper isåfall veldig. Mine foreldre måtte stille som medlåntagere på 1/3 av lånet. Men jeg betalte alt lånet. Men det var sikkerhet for banken viss jeg misligholdt lånet. 
 

søke startlån i kommunen/husbanken. Søk i såfall tidlig på året. 
 

søke huslån i husbanken. Men i mange tilfeller på små plasser, som i mitt var det lettere p få i lokalbank hvor jeg har vært kunde siden fødselen. Jeg hadde opprinnelig husbanklån men fikk ikke beholde huslån der fordi de mente jeg ikke kom til å greie det, men lokalbanken sa ja mot at jeg hadde kausjonist. 
 

angående bryllup:

sjekk med venner, familie og bekjente om noen har eller vet om et lokale dere kan låne rimelig. Vi får leie gjennom jobben til pappa til slike anledninger

sjekk om noen har pynt, man finner mye kul inspirasjon på pinterest og instagram😄

forhør deg rundt om noen er hobbybakere og vil lage kaker. Jeg bakte bryllupskaken til broren min. De trengte ikke en «perfekt» kake, bare den var i rette farger og tema. Den skulle jo ikke på instagram, viktigste var den smakte godt😄 

få med deg noen til å hjelpe, lag mat på forhånd som kan varmes opp samme dag😄

Anonymkode: 42068...f9a

Jeg er oppriktig glad for at det har gått så fint for deg. Men samtidig må man tenke på hvordan det skulle gått hvis både du og mannen din var så syke at dere måtte hvile mer enn 16 timer i døgnet. Hadde dere da taklet en kolikkbaby og nattevåk? Eller en permisjon med en smårolling (eller flere) som ikke har begynt i barnehagen?

Jeg kan ikke tenke meg noe mer sårt enn å måtte velge bort barn, men jeg vet faktisk ikke hva jeg skulle gjort hvis både jeg og mannen min var alvorlig syk da vi fikk vårt første barn... Det hadde vært katastrofe...

Anonymkode: feb6b...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...