AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Del Skrevet 24. oktober 2023 Hei jeg søker etter råd og erfaringer i dette. Jeg og kjæresten er begge unge uføre. Vi skal gifte oss neste år og vil prøve og gjøre bryllupet billigst mulig men fint, har noen noe tips? Vi ønsker og kjøpe leilighet i stedet for og leie. Vi skal leie et år nå men vurderer og kjøpe neste år men som dere leser så er vi ung uføre og vi vil finne en måte som vi kan kjøpe på og kunne leve godt. All tips tas i mot der! Vi ønsker også barn (min største drøm) men ikke akkurat nå. Men vi tenker litt på økonomi der også så vis noen har tips så tas det i mot. Anonymkode: 20928...30d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #2 Del Skrevet 24. oktober 2023 Ønsker dere lån til leilighet, så er det lurt å gjøre dette før dere får barn. Dere får ca. 1 million mindre i lån per barn. Når det gjelder bryllup, så trenger ikke det bli dyrt. Se om din kommune har noen lokaler de leier ut. De pleier å være ganske rimelige. Noen kommuner har også gratis utlån. Ikke ha for mange gjester. I bryllupsgave kan dere ønske dere hjelp til festens mat og drikke. På zalando kan du finne veldig fine og rimelige brudekjoler. Finn.no kan du også finne brudekjole og dress til en rimelig penge. Dropp DJ og heller lag egne spillelister på Spotify. Håper dere får en fin fest ❤️🥂 Anonymkode: 2af5d...05c 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 24. oktober 2023 #3 Del Skrevet 24. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei jeg søker etter råd og erfaringer i dette. Jeg og kjæresten er begge unge uføre. Vi skal gifte oss neste år og vil prøve og gjøre bryllupet billigst mulig men fint, har noen noe tips? Vi ønsker og kjøpe leilighet i stedet for og leie. Vi skal leie et år nå men vurderer og kjøpe neste år men som dere leser så er vi ung uføre og vi vil finne en måte som vi kan kjøpe på og kunne leve godt. All tips tas i mot der! Vi ønsker også barn (min største drøm) men ikke akkurat nå. Men vi tenker litt på økonomi der også så vis noen har tips så tas det i mot. Anonymkode: 20928...30d Når dere begge er uføre, kan det bli vanskeligere å få boliglån. Det avhenger av inntekt og egenkapital. Endret 24. oktober 2023 av Grüner 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Del Skrevet 24. oktober 2023 Er du helt helt sikker på at dere har kapasitet til å ta dere av barn? Ung ufør innebærer oftest alvorlige diagnoser, og det er ufattelig mye jobb med småbarn. Ellers er det bare å gratulere og ønske dere alt mulig godt! Får dere ikke lån i vanlig bank søker dere husbanken. 😊 Anonymkode: f29b4...922 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Del Skrevet 24. oktober 2023 Startlån er veien å gå for dere ang kjøp av leilighet ☺️. Angående bryllup så vil jeg anbefale å høre med familie om de har noe å bidra med. Vi sparte mye på å ha koldtbord, kjøpe alkohol i Sverige, og få tjenester fra familie. Kjøpte også kjole på Finn. Ang barn så vil du kvalifisere for engangsstønad. Om barn er realistisk for dere kan dere snakke med helsepersonell om, der vil dere få best vurdering utifra deres individuelle helseplager. Anonymkode: bacf8...a2a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Del Skrevet 24. oktober 2023 Dere kan fint lage et budsjettbryllup, og det kan bli vel så fint som disse dyre. Det er bare hva man gjør det til og holdningen man har som bestemmer om det blir fint. Støtter de som skriver at dere bør be om hjelp fra familien, og gjerne ønsk hjelp som bryllupsgave. Har dere klart å spare noe i egenandel til bolig? Det har jo blitt mye vanskeligere å få lån nå, å er nok ikke enkelt når dere begge er ufør. Når det gjelder barn så er dette noe dere bør tenke grundig over. Det er en kjent sak at uføre avler uføre. Dere har jo deres trygd, men hva vil skje med generasjonene fremover? Det kan hende at uføretrygd forsvinner på sikt, og da er det dumt å føde barn inn i en usikker verden der de ikke kan jobbe, men kanskje heller ikke får trygd. Dessuten så er det dumt å pålegge samfunnet flere uføre som kunne vært unngått. Anonymkode: f4dd9...738 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Del Skrevet 24. oktober 2023 Dere har bra råd som vil kjøpe leilighet Og gifte dere i et slag. Har dere spart opp til barna de Ek og bryllup? Eller hjelper familie? Anonymkode: 7b2b6...4b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dere kan fint lage et budsjettbryllup, og det kan bli vel så fint som disse dyre. Det er bare hva man gjør det til og holdningen man har som bestemmer om det blir fint. Støtter de som skriver at dere bør be om hjelp fra familien, og gjerne ønsk hjelp som bryllupsgave. Har dere klart å spare noe i egenandel til bolig? Det har jo blitt mye vanskeligere å få lån nå, å er nok ikke enkelt når dere begge er ufør. Når det gjelder barn så er dette noe dere bør tenke grundig over. Det er en kjent sak at uføre avler uføre. Dere har jo deres trygd, men hva vil skje med generasjonene fremover? Det kan hende at uføretrygd forsvinner på sikt, og da er det dumt å føde barn inn i en usikker verden der de ikke kan jobbe, men kanskje heller ikke får trygd. Dessuten så er det dumt å pålegge samfunnet flere uføre som kunne vært unngått. Anonymkode: f4dd9...738 På generelt statistisk grunnlag vil det være 90% sjanse for at ts og samboeren sine barn vil bli arbeidsføre. Mot 95% hos barn av arbeidsføre foreldre. Så sjansen er relativt liten for at barnet blir ufør basert på arv. Anonymkode: bacf8...a2a 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #9 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei jeg søker etter råd og erfaringer i dette. Jeg og kjæresten er begge unge uføre. Vi skal gifte oss neste år og vil prøve og gjøre bryllupet billigst mulig men fint, har noen noe tips? Vi ønsker og kjøpe leilighet i stedet for og leie. Vi skal leie et år nå men vurderer og kjøpe neste år men som dere leser så er vi ung uføre og vi vil finne en måte som vi kan kjøpe på og kunne leve godt. All tips tas i mot der! Vi ønsker også barn (min største drøm) men ikke akkurat nå. Men vi tenker litt på økonomi der også så vis noen har tips så tas det i mot. Anonymkode: 20928...30d Hvis begge er uføre, hvordan skal dere klare å ta dere av et barn? Anonymkode: 34f88...d10 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #10 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis begge er uføre, hvordan skal dere klare å ta dere av et barn? Anonymkode: 34f88...d10 Arbeidsevne og omsorgsevne er to forskjellige ting. Anonymkode: 9ed51...6c7 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Når det gjelder barn så er dette noe dere bør tenke grundig over. Det er en kjent sak at uføre avler uføre. Dere har jo deres trygd, men hva vil skje med generasjonene fremover? Det kan hende at uføretrygd forsvinner på sikt, og da er det dumt å føde barn inn i en usikker verden der de ikke kan jobbe, men kanskje heller ikke får trygd. Dessuten så er det dumt å pålegge samfunnet flere uføre som kunne vært unngått. Anonymkode: f4dd9...738 Yikes! Anonymkode: 2af5d...05c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Del Skrevet 24. oktober 2023 Kjøp bolig først.. Også ville jeg spart opp en del penger i forkant til barn, det koster.. å barn fortjener ikke å måtte leve på minimum. Man vil jo gi barna det beste utgangspunktet? Anonymkode: abe45...d3a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): På generelt statistisk grunnlag vil det være 90% sjanse for at ts og samboeren sine barn vil bli arbeidsføre. Mot 95% hos barn av arbeidsføre foreldre. Så sjansen er relativt liten for at barnet blir ufør basert på arv. Anonymkode: bacf8...a2a Undersøkelsen viser at for alle barn er sannsynligheten for å bli uføretrygdet fø man fyller 40 år 3 prosent for sønner og 5 prosent for døtre. For barn som har en uføretrygdet mor eller far, øker sannsynligheten med hele 29 prosent for sønner og 21 prosent for døtre. Barn som var under 15 år da mor eller far ble uføretrygdet, har 6,5 prosent større sjanse for å bli uføretrygdet enn andre barn i samme alder. Fastlege Jørgen Skavlan sier til avisen at dette er en bekreftelse på hva tidligere forskning har vist. – Det finnes en smitteeffekt i bruk av velferdsytelser som synes å være koblet til holdninger, moral og etikk, sier han. Skavlan mener at få foreldre bevisst vil påvirke barna sine til å benytte seg av trygdesystemet, men at barna selv oppdager muligheten. Sammenlignet med andre land ligger Norge høyt i andelen som får uføretrygd. Nesten én av ti i arbeidsfør alder her i landet er uføretrygdet. (ANB-NTB) https://frifagbevegelse.no/uforetrygd-gar-i-arv-6.158.74310.9b1e4c7d26 Anonymkode: 51107...1b0 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. oktober 2023 #14 Del Skrevet 24. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): På generelt statistisk grunnlag vil det være 90% sjanse for at ts og samboeren sine barn vil bli arbeidsføre. Mot 95% hos barn av arbeidsføre foreldre. Så sjansen er relativt liten for at barnet blir ufør basert på arv. Anonymkode: bacf8...a2a Det er dobbelt så stor sjanse for å bli det. Synes ikke det er lite. Endret 24. oktober 2023 av Brunello 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #15 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere kan fint lage et budsjettbryllup, og det kan bli vel så fint som disse dyre. Det er bare hva man gjør det til og holdningen man har som bestemmer om det blir fint. Støtter de som skriver at dere bør be om hjelp fra familien, og gjerne ønsk hjelp som bryllupsgave. Har dere klart å spare noe i egenandel til bolig? Det har jo blitt mye vanskeligere å få lån nå, å er nok ikke enkelt når dere begge er ufør. Når det gjelder barn så er dette noe dere bør tenke grundig over. Det er en kjent sak at uføre avler uføre. Dere har jo deres trygd, men hva vil skje med generasjonene fremover? Det kan hende at uføretrygd forsvinner på sikt, og da er det dumt å føde barn inn i en usikker verden der de ikke kan jobbe, men kanskje heller ikke får trygd. Dessuten så er det dumt å pålegge samfunnet flere uføre som kunne vært unngått. Anonymkode: f4dd9...738 Det er også mye innvandring nå. Det kommer f eks 1000 ukrainske flyktninger hver eneste uke, som det norske samfunnet skal forsørge. Uførhet går i arv, og om jeg selv var ufør OG gift med en ufør så hadde jeg heller gjort mitt beste for å få et trygt og godt liv sammen, uten barn. Anonymkode: 51107...1b0 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #16 Del Skrevet 24. oktober 2023 Brunello skrev (3 minutter siden): Det er dobbelt så stor sjanse for å bli det. Synes ikke det er lite. Dobbelt så stor sjanse? "Trygd smitter og trygd går i arv Når du passerer Raukerud bomstasjon fra Akershus til Østfold, dobler sjansen seg for å bli uføretrygdet. Foto: Google Streetview. Hvis foreldre går på uføretrygd, øker sjansen dramatisk for at barna havner på uføretrygd. Trygd smitter og trygd går i arv. Selv om folkehelsen blir stadig bedre, har Norge likevel godt over 300.000 uføre. En av årsakene er at trygd «smitter»: Er faren din, naboene eller vennene på uføretrygd, så øker sannsynligheten for at du også havner på trygd - uansett om du er syk eller ei. Mange skulle sikkert ønske at dette er høyresidepropaganda. Men det er dessverre et faktum som er ettertrykkelig bevist av forskere. En ny studie viser følgende: Sannsynligheten for at et vanlig barn blir uføretrygdet er cirka 1 prosent. Men blir en av foreldrene uføretrygdet, øker sjansen til 6 prosent på fem år. Etter ti år har andelen av barna på uføretrygd økt til 12 prosent. - Jeg er overrasket over at sammenhengen mellom foreldrenes og barnas trygdebruk er så sterk. Det kan være med på å forklare en betydelig del av den kraftige veskten i uføretrygdede i Norge, sier førsteamanuensis Magne Mogstad ved University of Chicago til Aftenposten." https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/trygd-smitter-og-trygd-gar-i-arv/s/12-95-3423474186 Anonymkode: 51107...1b0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #17 Del Skrevet 24. oktober 2023 Kjøp bolig først Anonymkode: 9b39f...936 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #18 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Arbeidsevne og omsorgsevne er to forskjellige ting. Anonymkode: 9ed51...6c7 Selvsagt er det to forskjellige ting, men om en ikke er i stand til å arbeide noe, hvordan er en da i stand til å ta seg av et barn? Nattevåk, mye bæring (for de fleste), ingen døgnrytme, så blir de større og har fritidsaktiviteter, lekser, besøk osv, enda litt større og kommer i puberteten med alt det medfører ++. For ikke å snakke om du får et barn med sykdommer, og da tenker jeg ikke nødvendigvis på alvorlige sykdommer men noe så enkelt som reflux, ørebarn osv. Da snakker vi null søvn og mye gråt samt byssing i flere måneder før helsevesenet vurderer å hjelpe deg. En er vel ufør av rn grunn, et argument som blir mye brukt her inne er av typen "selv om jeg kan jobbe i dag, så vet jeg ikke om den dagen slår meg ut så det blir 14 dager hvor jeg ikke orker, så kan jeg ha 14 gode dager før det smeller igjen". Det går ikke med barn, da må en fungere hver dag. Så argumenterer mange med at "jammen vi har jo en partner som avlaster", men her er begge uføre. Så jo, i slike tilfeller burde en realistisk sett ikke få barn, om en orker det så burde minst en av de klare å jobbe noe. Å få barn er ikke en menneskerett. Vil også tilføye at mange diagnoser kan bli verre av svangerskapet, eventuelt av baby tiden også. Så tenk dere utrolig godt om ts. Anonymkode: 1d47c...4fc 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #19 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Arbeidsevne og omsorgsevne er to forskjellige ting. Anonymkode: 9ed51...6c7 Tja, det handler jo om mye av det samme. Evner man å være en god omsorgsperson dag ut og dag inn, kan man ikke da jobbe noe i allefall? Anonymkode: 96dd4...e48 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #20 Del Skrevet 24. oktober 2023 Mange som lever det gode liv i denne tråden. Arrogansen er på topp. Får håpe dere aldri møter veggen selv. (Eller barna deres.) Hadde blitt tungt å møte seg selv i døra. Anonymkode: 2af5d...05c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå