AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg ble diagnosert med ME for 2 år siden. Nå utredes jeg for adhd i tillegg der legen min er ganske sikker i sin sak. Men disse to diagnosene er jo veldig motstridende ? Er det flere som har begge? Anonymkode: 2502a...3a5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #2 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ble diagnosert med ME for 2 år siden. Nå utredes jeg for adhd i tillegg der legen min er ganske sikker i sin sak. Men disse to diagnosene er jo veldig motstridende ? Er det flere som har begge? Anonymkode: 2502a...3a5 Hvordan er det mulig? I følge den lange ME tråden får man kun diagnosen når alt annet er utelukket. Anonymkode: a7cb5...b29 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg er ikke lege, men i følge tråder her inne, kan man vel ikke ha ME samtidig med noe annet. "Da er det ikke ME" får man høre da. Anonymkode: 73b97...902 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #4 Skrevet 23. oktober 2023 Det er verken spesielt vanlig eller helt umulig. Men mulig legen din ikke kan forskjellen på ME og fatigue. Anonymkode: 2661b...bbc 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 Sorry, så nå at du fikk ME-diagnosen først. Anonymkode: 2661b...bbc
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke lege, men i følge tråder her inne, kan man vel ikke ha ME samtidig med noe annet. "Da er det ikke ME" får man høre da. Anonymkode: 73b97...902 Du skal ikke tro alt du leser. Anonymkode: 2661b...bbc 1
Andro Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 Det er bare folk som brenner som brenner ut. Kanskje du ikke har ME, men ADHD burnout. ADHD-ere har ikke grenser, bremser eller ro, og det gir seg selv at man kan gå på noen smeller. Vi tåler ikke mer enn andre; kanskje tvert om. Vi blir overstimulert, og kan gå i paralyse fordi hjernen beskytter seg selv. En ADHD-utredning virker veldig fornuftig. 7
Bålkaffe Skrevet 23. oktober 2023 #8 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke lege, men i følge tråder her inne, kan man vel ikke ha ME samtidig med noe annet. "Da er det ikke ME" får man høre da. Anonymkode: 73b97...902 På utredningstidspunktet under ME-utredning kan man ikke ha noe annet som også kan forklare symptomsbildet, nei. Men at man kan ha ME og deretter få en annen sykdom, det skjer. Det er noen med ME som har fått kreft, for eks. Til TS: Vanlig? Aner ikke. Men at det kan skje, det er sikkert. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan er det mulig? I følge den lange ME tråden får man kun diagnosen når alt annet er utelukket. Anonymkode: a7cb5...b29 Det er tilfellet, mistenker at de som har utredet ikke har gjort jobben sin her eller at TS ikke har diagnosen ME men kronisk/idiopatisk utmattelse som er en annen diagnose, ME kan ses på som en undervariant av kronisk utmattelse som man har mye strengere krav og retningslinjer, men en del bruker diagnosene litt om hverandre fordi det kan være forvirrende for pasienter, dessverre. Men det blir jo synsing fra min side siden jeg ikke kjenner ts. Anonymkode: 265d0...71a 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #10 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg ble diagnosert med ME for 2 år siden. Nå utredes jeg for adhd i tillegg der legen min er ganske sikker i sin sak. Men disse to diagnosene er jo veldig motstridende ? Er det flere som har begge? Anonymkode: 2502a...3a5 Hørt om flere som har begge, kan hende om du får diagnosen adhd og får den under kontroll så blir du bedre av ME eller finner ut at ME symptomene egentlig kan komme av utbrenthet pga ubehandlet ADHD. Det er det jo også eksempler på. Alltid fint å kunne sortere og finne ut av hva som kommer av hva. Lykke til🙏🏻 Anonymkode: 401b9...bce 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #11 Skrevet 23. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke lege, men i følge tråder her inne, kan man vel ikke ha ME samtidig med noe annet. "Da er det ikke ME" får man høre da. Anonymkode: 73b97...902 Selvsagt kan man ha andre diagnoser i tillegg til ME. Men man kan ikke ha andre ting som er direkte årsaker til utmattelsen, derfor alt annet skal utelukkes. Anonymkode: fe757...d94
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #12 Skrevet 23. oktober 2023 1 hour ago, Andro said: Det er bare folk som brenner som brenner ut. Kanskje du ikke har ME, men ADHD burnout. ADHD-ere har ikke grenser, bremser eller ro, og det gir seg selv at man kan gå på noen smeller. Vi tåler ikke mer enn andre; kanskje tvert om. Vi blir overstimulert, og kan gå i paralyse fordi hjernen beskytter seg selv. En ADHD-utredning virker veldig fornuftig. Nettopp, samme som med autistic burnout, eller ptsd burnout etc. En som har levd med ubehandlet adhd i mange mange år, vil kunne oppleve slik burnout. Anonymkode: fe757...d94 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #13 Skrevet 23. oktober 2023 1 hour ago, NakenPanda said: Det er veldig vanlig å ha ADHD og ME når man leter etter en uføretrygd ja. Passelig vag diagnose på ME, så ADHD kan bli vanskeligere. "Når man leter etter en uføretrygd" Ingen leger med integritet og kunnskap gir feil diagnoser. Anonymkode: fe757...d94 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #14 Skrevet 23. oktober 2023 Andro skrev (1 time siden): Det er bare folk som brenner som brenner ut. Kanskje du ikke har ME, men ADHD burnout. ADHD-ere har ikke grenser, bremser eller ro, og det gir seg selv at man kan gå på noen smeller. Vi tåler ikke mer enn andre; kanskje tvert om. Vi blir overstimulert, og kan gå i paralyse fordi hjernen beskytter seg selv. En ADHD-utredning virker veldig fornuftig. Dette var en klassisk og stigmatisert versjon av hva adhd her. NOEN adhd’ere er slik fu beskriver, men langt fra alle. Man kan ha adhd uten å være hyper, da har man gjerne utfordringer med å fokusere og konsentrere seg, man har ofte angst, man prokrastinerer og sliter ofte med selvtillit og voldsomme følelser og engasjement i visse temaer som forsvinner like brått som de oppstad. De som har denne typen adhd blir ofte feildiagnostisert med fibromyalgi fordi de har store muskelspenninger. jeg er enig i at «vi» ofte tåler mindre påkjenninger enn andre, og lett blir overstimulert. Jeg er også veldig enig i at en adhd utredning kan være lønnsomt. jeg har selv adhd, og har jobbet lenge innenfor utredning av adhd, samt miljøterapeutisk behandling og tilrettelegging. Innen jeg var 25 år hadde jeg diagnosen fibromyalgi, og jeg var utbrent tre ganger. Totalt utbrent med besvimelser, ekstremt fatigue, voldsom vektnedgang og like voldsom oppgang. Jeg tenker man selvfølgelig kan ha både ME og ADHD, men husk at alle med adhd slett ikke er hypre. Jeg er ikke det så sant jeg ikke får i meg visse typer e-stoffer. Samtidig vet man at mange diagnoser kan gi adhd symptomer, blant annet PTSD, og jeg vil også anta at ME kan gi adhd symptomer. Spørsmålet het blir altså NÅR disse symptomene oppstod? Har de vært gjennomgående i ditt liv, men kanskje du ført er oppmerksom på det nå? I så fall kan adhd stemme. Eller har symptomene oppstått etter du fikk ME? I så fall ville jeg tenkt at det er en konsekvens av å leve med Me. Anonymkode: 1281d...c02 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #15 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette var en klassisk og stigmatisert versjon av hva adhd her. NOEN adhd’ere er slik fu beskriver, men langt fra alle. Man kan ha adhd uten å være hyper, da har man gjerne utfordringer med å fokusere og konsentrere seg, man har ofte angst, man prokrastinerer og sliter ofte med selvtillit og voldsomme følelser og engasjement i visse temaer som forsvinner like brått som de oppstad. De som har denne typen adhd blir ofte feildiagnostisert med fibromyalgi fordi de har store muskelspenninger. jeg er enig i at «vi» ofte tåler mindre påkjenninger enn andre, og lett blir overstimulert. Jeg er også veldig enig i at en adhd utredning kan være lønnsomt. jeg har selv adhd, og har jobbet lenge innenfor utredning av adhd, samt miljøterapeutisk behandling og tilrettelegging. Innen jeg var 25 år hadde jeg diagnosen fibromyalgi, og jeg var utbrent tre ganger. Totalt utbrent med besvimelser, ekstremt fatigue, voldsom vektnedgang og like voldsom oppgang. Jeg tenker man selvfølgelig kan ha både ME og ADHD, men husk at alle med adhd slett ikke er hypre. Jeg er ikke det så sant jeg ikke får i meg visse typer e-stoffer. Samtidig vet man at mange diagnoser kan gi adhd symptomer, blant annet PTSD, og jeg vil også anta at ME kan gi adhd symptomer. Spørsmålet het blir altså NÅR disse symptomene oppstod? Har de vært gjennomgående i ditt liv, men kanskje du ført er oppmerksom på det nå? I så fall kan adhd stemme. Eller har symptomene oppstått etter du fikk ME? I så fall ville jeg tenkt at det er en konsekvens av å leve med Me. Anonymkode: 1281d...c02 Jeg må selvfølgelig legge til at en burnout i aller høyeste grad er vanlig dersom man lege har levd med ubehandlet adhd diagnose. spør deg selv; hvilke symptomer har jeg på adhd og når oppstod de? du vil aldri få adhd diagnose som voksen dersom det ikke kan bekreftes av andre enn deg selv at du også hadde symptomer som barn. Enten beskrivelser fra elevmapper eller dybdeintervju med foreldre, søsken, venner fra barndom etc. mange forstår ikke at det å være stille, rolig, innesluttet og sjenert i aller høyeste grad også er symptomer på adhd. Man må se alt i sammenheng. Anonymkode: 1281d...c02 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #16 Skrevet 23. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg må selvfølgelig legge til at en burnout i aller høyeste grad er vanlig dersom man lege har levd med ubehandlet adhd diagnose. spør deg selv; hvilke symptomer har jeg på adhd og når oppstod de? du vil aldri få adhd diagnose som voksen dersom det ikke kan bekreftes av andre enn deg selv at du også hadde symptomer som barn. Enten beskrivelser fra elevmapper eller dybdeintervju med foreldre, søsken, venner fra barndom etc. mange forstår ikke at det å være stille, rolig, innesluttet og sjenert i aller høyeste grad også er symptomer på adhd. Man må se alt i sammenheng. Anonymkode: 1281d...c02 Helt feil. ADHD´ere (særlig jenter), på lik linje som med asperger, kan maskere, og fanges derfor ikke opp. Slik at det er baree personen selv som vet om man hadde symptomer som barn, og ikke nødvendigvis omgivelsene. ADHD burnout kan skje uten hyperaktivitet også, konstant tankekjør og "adhd-hjerne" kan også føre til slik burnout. Anonymkode: fe757...d94 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #17 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skal ikke tro alt du leser. Anonymkode: 2661b...bbc Si det til alle i den store me tråden så vil du få så øra flagrer. Anonymkode: a7cb5...b29 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #18 Skrevet 23. oktober 2023 Bålkaffe skrev (2 timer siden): På utredningstidspunktet under ME-utredning kan man ikke ha noe annet som også kan forklare symptomsbildet, nei. Men at man kan ha ME og deretter få en annen sykdom, det skjer. Det er noen med ME som har fått kreft, for eks. Til TS: Vanlig? Aner ikke. Men at det kan skje, det er sikkert. Nå et adhd noe man er født med så har man adhd hadde man det på det tidspunktet man fikk me diagnosen. Og su kan seriøst ikke sammenligne det å få kreft etter en me diagnose med medfødt adhd.🤦🏼♀️ Anonymkode: a7cb5...b29 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #19 Skrevet 23. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Si det til alle i den store me tråden så vil du få så øra flagrer. Anonymkode: a7cb5...b29 Grunnen til at folk biter fra seg i den tråden, er at folk ikke klarer å forstå at psykiatriske diagnoser skal utelukkes som årsak til symptomsbildet i utredningen. Men hvis du ikke klarte å forstå det i den tråden, så klarer du nok ikke forstå det i denne tråden heller. Anonymkode: fe757...d94 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #20 Skrevet 23. oktober 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nå et adhd noe man er født med så har man adhd hadde man det på det tidspunktet man fikk me diagnosen. Og su kan seriøst ikke sammenligne det å få kreft etter en me diagnose med medfødt adhd.🤦🏼♀️ Anonymkode: a7cb5...b29 Ja, og ubehandlet adhd over flere tiår kan føre til kollaps og utmattelse. Da er det adhd burnout, og ikke ME, og man har en konkret årsak til utmattelsen (adhd). Nå sammenlignet ikke brukeren noe som helst, men ga eksempler på at man kan få andre sykdommer i tillegg til ME. Man kan bare ikke ha andre underliggende sykdommer som er årsaken til symptomene da man ble syk. Anonymkode: fe757...d94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå