Gå til innhold

Tenåring med smerter i rygg etter markløft


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 15 som for et par uker siden hadde feil teknikk da han forsøkte markløft og endte med store ryggsmerter i korsryggen. Han sliter med vondt i ryggen enda, og på telefon til legekontoret var beskjeden at dette kunne ta tid og må «gå seg til». 
 

Han er fremdeles på trening flere ganger i uka, men unngår øvelser som går på ryggen der han har vondt. Sliter med å bøye seg for å ta på sokker og bukse.

 

Er det noen som har tips? Forslag jeg som mamma kommer med møtes bare med hoderisting og «det gir jo ingen mening»😂 Har forsøkt å foreslå bevegelse og tøying.. Men om noen har noe konkret så tar vi imot med stor takknemlighet😃

Anonymkode: 499aa...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maatte_ha_konto

Be om røntgen.

gå til kiropraktor som er spesialisert innenfor trening. Eventuelt fysioterapi men pass på-velg de som kan noe om trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maatte_ha_konto skrev (2 minutter siden):

Be om røntgen.

gå til kiropraktor som er spesialisert innenfor trening. Eventuelt fysioterapi men pass på-velg de som kan noe om trening!

man trenger ikke røntgen etter noen uker med stiv rygg. Røntgen gir heller ingen svar som hjelper på noen måte - om han har pådratt seg en prolaps eller en strekk - så vil det uansett ta tid, gjerne 3-6 mnd. En tur innom fysio kan være greit så han kan få hjelp til riktige øvelser og en faglig vurdering. 

Anonymkode: 44fc8...db7

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe jeg har gjirt mange ganger når jeg ikke har fått koblet på hanstring i et løft. Jeg har en litt sårbar rygg, så må konsentrere meg godt om teknikk når jeg gjør den. 

Jeg tipper musklene hans bare er litt i spenn etter å ha fått seg en strekk. Det kommer til å gå over er nok bare muskulært, men øvelser man for eksempel finner på you tube for ryggsmerter kan føles lindrende. Øvelser som handler om å spenne og så avspenne musklene pleier å føles godt. 

God bedring til sønnen din, og ikke la dette hindre han til å fortsette å trene 

 

Anonymkode: 9a122...d58

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som noe jeg har gjirt mange ganger når jeg ikke har fått koblet på hanstring i et løft. Jeg har en litt sårbar rygg, så må konsentrere meg godt om teknikk når jeg gjør den. 

Jeg tipper musklene hans bare er litt i spenn etter å ha fått seg en strekk. Det kommer til å gå over er nok bare muskulært, men øvelser man for eksempel finner på you tube for ryggsmerter kan føles lindrende. Øvelser som handler om å spenne og så avspenne musklene pleier å føles godt. 

God bedring til sønnen din, og ikke la dette hindre han til å fortsette å trene 

 

Anonymkode: 9a122...d58

Tusen takk! Han trener like mye enda, til tross vond rygg. Var i kontakt med fysio tidligere i dag, så får en time der så de kan sjekke og gi han noen konkrete øvelser. Så er de flinke på skolen også, til å tilrettelegge gymtimene slik at han kan bruke tid der også på øvelsene fra fysio - mange treningsglade ungdom på trinnet hans!😄 

Anonymkode: 499aa...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste hørt om flere ungdommer som har fått såkalt "tretthetsbrudd" i ryggen.
Felles for disse er at de trener på helsestudio og har trent litt for hardt over tid. Kan det være en forklaring?

(understreker at jeg har hørt dette fra ungdommenes foreldre; ikke fra medisinsk ståsted)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg har opplevd slikt så pleide det å hjelpe å gjøre veeeeeldig lette øvelser for rygg: uten noen vekter, fokusere på treg tøying, forsiktig kroppshev i ulike retninger, opptrening annenhver dag og trappe opp saaaakteee. Fokus på å styrke stabiliserende muskulatur rundt hele kjernen. Kan være vanskelig for en 15-åring å forstå slikt, så anbefaler PT hvis legen kan henvise eller dere har råd.

Endret av katties
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (4 minutter siden):

Så vidt jeg har lært må det bare gå seg til, og man kan trygt trene alt som ikke provoserer smerte. Aldri dumt med fysio da. :)

Les gjerne denne 

https://www.instagram.com/p/CO5G5_uDiIN/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

 

 

Albbas skrev (1 minutt siden):

Og her er tips til hvordan øvelser kan tilpasses ved smerter 

https://www.instagram.com/reel/Cwno2JIqixH/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

 

Tusen takk!! Skal videresende til han😉 Håper på en time hos fysio iløpet av uka, ser for meg han er mer lydhør for forslag derfra enn fra oss som foreldre eller ting han ser på nett😅 

Anonymkode: 499aa...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har en gutt på 15 som for et par uker siden hadde feil teknikk da han forsøkte markløft og endte med store ryggsmerter i korsryggen. Han sliter med vondt i ryggen enda, og på telefon til legekontoret var beskjeden at dette kunne ta tid og må «gå seg til». 
 

Han er fremdeles på trening flere ganger i uka, men unngår øvelser som går på ryggen der han har vondt. Sliter med å bøye seg for å ta på sokker og bukse.

 

Er det noen som har tips? Forslag jeg som mamma kommer med møtes bare med hoderisting og «det gir jo ingen mening»😂 Har forsøkt å foreslå bevegelse og tøying.. Men om noen har noe konkret så tar vi imot med stor takknemlighet😃

Anonymkode: 499aa...3ec

Høres ut som meg det der, og kunne ikke gjøre noe markløft etter det. Sumomark med høyt teknikkfokus går greit, men ikke tradisjonell markløft. Jeg kan løfte 40 kg for å varme opp og få en låsning der jeg ikke kan gjøre annet enn å ligge i senga og knaske Nobligan i 3 dager. Den risikoen tar jeg ikke.

Fysioterapeut høres lurt ut, men husk at det er kunnskapsforskjeller her som i alle andre yrker. Noen interesserer seg og spesialiserer seg i annet enn andre, og du bør treffe på rett person.

Jeg kan i mellomtiden anbefale at du får sønnen din til å følge SquatUniversity på YouTube. Å scrolle gjennom "shorts"-videoene hans er nok en del mer produktivt for din sønn med treningsinteresse enn hodeløst å scrolle TikTok:

https://www.youtube.com/@SquatUniversity/shorts

For eksempel:

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maatte_ha_konto skrev (På 23.10.2023 den 12.29):

Be om røntgen.

gå til kiropraktor som er spesialisert innenfor trening. Eventuelt fysioterapi men pass på-velg de som kan noe om trening!

Kiropraktor? 😏 Da er det like greit å ta en telefon til en healer og få henne til å fikse ryggen. Gjør samme nytten.

Anonymkode: 91320...1e2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kiropraktor? 😏 Da er det like greit å ta en telefon til en healer og få henne til å fikse ryggen. Gjør samme nytten.

Anonymkode: 91320...1e2

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre siden er det en del ganske flinke fysioterapeuter som jobber under merkelappen "kiropraktor". Kan være vanskelig å se forskjell på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...