Gå til innhold

Er det innafor å gi en ukjent kvinne et kompliment


Gorgonzola

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Gorgonzola said:

Vet ikke om det passer best under Skråblikk men here's the story: 

Sist mandag plukket jeg opp hansken til en eldre dame som mistet den på gulvet inne på butikken. Hun smilte varmt og takket pent, jeg svarte at det var bare hyggelig. Nå på torsdag hjalp jeg en ung mor med å få barnevogna greit ut av bussen. Hun smilte vakkert og sa "tusen takk", jeg gjengjeldte smilet og sa "bare hyggelig, fortsatt fin dag".

På lørdag observerte jeg ei tvers gjennom nydelig ung dame på en cafe, vakker, smekker, sexy, pen - rett og slett et, for meg, blikkfang. I et svakt sekund var jeg nesten på vei bort til henne for å si noe sånt som "hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig". Så skulle jeg gått, enten hun takket, ble stum eller kanskje sint/krenket? 

Det hører med til historien at hun var vesentlig yngre enn meg, kanskje så mye som 20-25 år (jeg er over 50 men har også eksempler der hun kan ha vært på/rundt min alder). Jeg gjorde det ikke, fordi verden er blitt sånn at menn ikke bare kan servere komplimenter til tilfeldige kvinner lenger. 

Skal jeg fortsette å legge bånd på meg eller ville du blitt glad for en sånn type tilbakemelding dersom du var trygg på at den ble servert med en form for troverdighet/integritet? Eller er dette typisk menn sin seksualisering/objektivisering av kvinner?

 

Hvis du sier det samme til kjekke menn er det bare å kjøre på. Hvis ikke, hold det for deg selv

Anonymkode: 6d5c0...e37

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor er folk så krenkbare? Går det VIRKELIG ikke an å si slik bare for å glede? Uten intensjon om å legge an på ? Hvor innbilske er egentlig slike unge kvinner som tror at alle menn legger an på dem? 

Anonymkode: ac432...519

Det. Gleder. Ikke. 
Hvorfor skulle det det?

Anonymkode: 448d3...da4

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å si til en person du ser ofte, feks den som jobber i kassa på rema, at de alltid er så imøtekommende og det syns du er hyggelig. Det er ikke greit å si til en ungdom som er halvparten så gammel som deg at de er nydelig. Forsvarstalen gjør det ti ganger verre.

Anonymkode: 1e97d...8ef

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an i Norge ennå, gi det 20 år. I området der jeg bor går det en tulling rundt og sier sånne ting, men han er unnskyldt pga diagnosen, ikke synlig diagnose, og forsåvidt ufarlig, noe alle vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ikke har noen baktanker eller noe ved å si, så holder du det for deg selv.

Om du ikke sier noe til henne, så endrer det ikke noe for deg uansett siden du påstår det ikke er noen baktanker.

Anonymkode: 6d1f8...8cf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (3 timer siden):

Det hører med til historien at hun var vesentlig yngre enn meg, kanskje så mye som 20-25 år (jeg er over 50

Du vil kun framstå som en gammel gris.

Anonymkode: 6d1f8...8cf

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva vil du oppnå med det? 

er det for at du eller jenta skal føle seg bra? for dette virker ego på meg. jenta kommer IKKE til å synes det er hyggelig. 

Anonymkode: 51e78...8a5

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor er folk så krenkbare? Går det VIRKELIG ikke an å si slik bare for å glede? Uten intensjon om å legge an på ? Hvor innbilske er egentlig slike unge kvinner som tror at alle menn legger an på dem? 

Anonymkode: ac432...519

Det er vel ikke "åneeei giiid han legger an på meg" som er frykten her.

Det er realiteten i at det da kan være

1. ekkel gubbe som tror "takk" betyr "værsegod sitt ned og kleng på en fremmed kvinne"

2. fyr som begynner mase og spørre om man er singel osv. og singel = automatisk interessert, lesbisk = trekant med annen dame, har kjæreste (mann) = ei prippen fittekjerring som juger. (ELLER "ok må respektere mannen".)

3. kanskje forfølger deg hjem, stalker, eller det som verre er. er ikke uhørt at menn går fullstendig ragnarok på parkeringsplasser, kjøpesenter, osv. skikkelig spennende å aldri vite om de klikker som rabiate dyr.

4. kan også være at de bare nikker og går videre og er helt uskyldig, selvsagt. men kvinner må dessverre alltid være på vakt.

not all men, men nesten alltid menn. 🙂

Anonymkode: fce45...e0c

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (3 timer siden):

...

Det hører med til historien at hun var vesentlig yngre enn meg, kanskje så mye som 20-25 år (jeg er over 50 men har også eksempler der hun kan ha vært på/rundt min alder). Jeg gjorde det ikke, fordi verden er blitt sånn at menn ikke bare kan servere komplimenter til tilfeldige kvinner lenger. 

...

 

  

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er på bærtur. Verden har ikke «blitt sånn». Det har aldri vært god stil av gamle gubber å gå bort til en vilt fremmed ung dame og legge ut om hvor nydelig hun er.

Anonymkode: 448d3...da4

Nettopp. Jeg er nesten 50 selv nå, men husker det som utrolig ubehagelig med alle de eldre mennene som "bare skulle si en liten ting" da jeg var i den alderen. 

Om dette har forandret seg og blitt mindre akseptabelt, eller får en mann til å tenke seg om to ganger før han kommer med et "uskyldig" kompliment om utseendet til en dame som er halvparten så gammel som han selv er det FREMSKRITT.

Anonymkode: 3f5ef...c7f

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (4 timer siden):

Vet ikke om det passer best under Skråblikk men here's the story: 

Sist mandag plukket jeg opp hansken til en eldre dame som mistet den på gulvet inne på butikken. Hun smilte varmt og takket pent, jeg svarte at det var bare hyggelig. Nå på torsdag hjalp jeg en ung mor med å få barnevogna greit ut av bussen. Hun smilte vakkert og sa "tusen takk", jeg gjengjeldte smilet og sa "bare hyggelig, fortsatt fin dag".

På lørdag observerte jeg ei tvers gjennom nydelig ung dame på en cafe, vakker, smekker, sexy, pen - rett og slett et, for meg, blikkfang. I et svakt sekund var jeg nesten på vei bort til henne for å si noe sånt som "hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig". Så skulle jeg gått, enten hun takket, ble stum eller kanskje sint/krenket? 

Det hører med til historien at hun var vesentlig yngre enn meg, kanskje så mye som 20-25 år (jeg er over 50 men har også eksempler der hun kan ha vært på/rundt min alder). Jeg gjorde det ikke, fordi verden er blitt sånn at menn ikke bare kan servere komplimenter til tilfeldige kvinner lenger. 

Skal jeg fortsette å legge bånd på meg eller ville du blitt glad for en sånn type tilbakemelding dersom du var trygg på at den ble servert med en form for troverdighet/integritet? Eller er dette typisk menn sin seksualisering/objektivisering av kvinner?

 

Det har aldri vært ønsket av kvinner å være et objekt, men det har vært oppfattet av menn at de har rett til å bruke kvinner slik at de selv føler seg vel. Realiteten er at det er creepy - og for kvinner i hele verden, en trussel. Kvinner vet aldri når de møter på en mann som tyr til vold når de ikke får gjøre som de vil - fordi de selv anser det som hyggelig og tenker at kvinner skal leve som et objekt som er der så de kan føle seg vel.

La være å kommentere fremmede utseende, du gjør det for at det får deg selv til å føle deg vel og snill. 

Anonymkode: 48026...360

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (1 time siden):

Poenget er jo at det gleder ikke. Så hvorfor si det, da?

Jeg er snart 50, og jeg ville heller ikke satt pris på at en fremmed 50-åring kom bort til meg ens ærend for å si at jeg er nydelig. Hadde fått alle alarmklokker til å gå av med en gang. Det er bare creepy. Forsvarstalen gjør det bare enda værre, den beviser jo at du vet selv at det er creepy. Jeg blir ikke glad for å vite at fremmede menn sitter og glaner på meg og bedømmer utseendet mitt. Instinktivt blir jeg redd for overfall, og ville sørget for å gå en annen vei enn deg på gata.

Hvorfor er folk så redde for komplimenter da? 

Anonymkode: ac432...519

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er vel ikke "åneeei giiid han legger an på meg" som er frykten her.

Det er realiteten i at det da kan være

1. ekkel gubbe som tror "takk" betyr "værsegod sitt ned og kleng på en fremmed kvinne"

2. fyr som begynner mase og spørre om man er singel osv. og singel = automatisk interessert, lesbisk = trekant med annen dame, har kjæreste (mann) = ei prippen fittekjerring som juger. (ELLER "ok må respektere mannen".)

3. kanskje forfølger deg hjem, stalker, eller det som verre er. er ikke uhørt at menn går fullstendig ragnarok på parkeringsplasser, kjøpesenter, osv. skikkelig spennende å aldri vite om de klikker som rabiate dyr.

4. kan også være at de bare nikker og går videre og er helt uskyldig, selvsagt. men kvinner må dessverre alltid være på vakt.

not all men, men nesten alltid menn. 🙂

Anonymkode: fce45...e0c

Jeg tar det kun som innbillsk og tro at alle komplimenter betyr å legge an på. Det går an å gi komplimenter eller flørte uten å mene noe mer enn å være hyggelig. Dagens damer er rett og slett rare. 

Anonymkode: ac432...519

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kompliment på utseende fra en eldre mann vil aldri bli annet enn creepy. 

Jeg er nesten like gammel som deg, men måten du skrev dette på fikk huden min til å kravle av ubehag. Et «wow, du er helt utrolig pen» ville ikke vært like ekkelt som den der remsa:

Gorgonzola skrev (4 timer siden):

«hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig"

 

Anonymkode: 58f25...018

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det. Gleder. Ikke. 
Hvorfor skulle det det?

Anonymkode: 448d3...da4

Nei sant! Er jo bare ubehagelig

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er folk så krenkbare? Går det VIRKELIG ikke an å si slik bare for å glede? Uten intensjon om å legge an på ? Hvor innbilske er egentlig slike unge kvinner som tror at alle menn legger an på dem? 

Anonymkode: ac432...519

Hvorfor i all verden tror du det gleder? 

Anonymkode: 58f25...018

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tar det kun som innbillsk og tro at alle komplimenter betyr å legge an på. Det går an å gi komplimenter eller flørte uten å mene noe mer enn å være hyggelig. Dagens damer er rett og slett rare. 

Anonymkode: ac432...519

Du går opp til en person du ikke kjenner for å si at de er pene, for å så syns at de er problemet om de tror du er interisert, det er rart. 

Om noens innbilskhet er et problem for deg, gjør folk en tjeneste å la de være ifre. De ba ikke om å bli kommentert.

Anonymkode: 6fea3...a47

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tar det kun som innbillsk og tro at alle komplimenter betyr å legge an på. Det går an å gi komplimenter eller flørte uten å mene noe mer enn å være hyggelig. Dagens damer er rett og slett rare. 

Anonymkode: ac432...519

Deg om det. Det du kaller innbilsk, kaller vi andre på vakt. Kvinner tenker ikke "hihi han syns jeg er deilig og vil knulle meg, hihi", de tenker at det er mulig denne mannen blir voldelig om han får avslag/ikke svaret han håper på. De tenker dette av generasjoner av erfaring.

Anonymkode: fce45...e0c

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei sant! Er jo bare ubehagelig

Hvorfor i all verden tror du det gleder? 

Anonymkode: 58f25...018

Du kan kanskje svare på det jeg spør om og. 

Anonymkode: ac432...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Deg om det. Det du kaller innbilsk, kaller vi andre på vakt. Kvinner tenker ikke "hihi han syns jeg er deilig og vil knulle meg, hihi", de tenker at det er mulig denne mannen blir voldelig om han får avslag/ikke svaret han håper på. De tenker dette av generasjoner av erfaring.

Anonymkode: fce45...e0c

Innbillsk, tro at alle menn er potensielle voldtektsmenn osv.. Det blir for dumt å aldri stole på noen. 

Anonymkode: ac432...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Innbillsk, tro at alle menn er potensielle voldtektsmenn osv.. Det blir for dumt å aldri stole på noen. 

Anonymkode: ac432...519

Jeg ville ikke fryktet voldtekt, men det ærlige svaret ville vært dette:

"Takk skal du ha. Men selv om jeg nå sier takk vil jeg ikke at du setter deg ned eller fortsetter å snakke med deg. Jeg sitter ikke her for å bli kjent med noen ny menn dobbelt så gamle som meg. "

Og det kan man egentlig ikke si. 

Anonymkode: 5d284...944

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...