Gå til innhold

Er det innafor å gi en ukjent kvinne et kompliment

Gorgonzola

Anbefalte innlegg

Oh My god. 

hva foregår i hodet til slike menn. Og til dels enkelte damer også, som er slik, for damer klarer også å være slik. 

guds gave til menneskeheten-oppførsel.. 

Anonymkode: 2db7e...947

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Gjort det før, var en jeg så som hadde en ubeskrivelig skjønnhet og utstråling, ble helt smeltet av smilet. Husker ikke helt hva jeg sa, men sa vel at hun hadde det vakreste smilet jeg har sett, og ble tatt godt imot det, smilet strålte enda en gang 😊

Anonymkode: 3e34e...db0

Vi kvinner vet at hvis vi reagerer oppriktig, og viser hvor ukomfortabel et sånn "kompliment" gjør oss, resulterer det skremmende ofte i at mannen snur om og blir agressiv og kaller oss hore. Det er tryggere for oss å fake et smil og si takk. 

Ellers enig med det store flertallet her: ikke si noe. Alle komplimenter, spesielt fra menn som er 20 år eldre, som i bunn og grunn betyr "jeg tenner på deg", vil vi gjerne slippe å få. Vi vil slippe å måtte forholde oss til seksualiteten til random menn. Det er ekkelt. 

Anonymkode: 07b0c...753

• Liker 10
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det der altså... Nei takk. Slutt med det.

Opplevd det mange ganger.

Jeg er såpass vant med det at jeg klarer å bare blåse det bort. Men det er ikke noe hyggelig altså. Du trenger deg på, på et vis. Og jeg må liksom respondere, må liksom smile og si takk, og så bare be en stille bønn inni meg om at du går bort og lar meg være i fred.

Det har dessverre noe med alder å gjøre, jeg må si det. Det er alltid gamle menn og onkler som må si at jeg ser fin ut.. Det trenger jeg ikke å vite, at du sikler på meg.

Anonymkode: 955d3...797

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (17 timer siden):

På lørdag observerte jeg ei tvers gjennom nydelig ung dame på en cafe, vakker, smekker, sexy, pen - rett og slett et, for meg, blikkfang. I et svakt sekund var jeg nesten på vei bort til henne for å si noe sånt som "hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig". Så skulle jeg gått, enten hun takket, ble stum eller kanskje sint/krenket? 

Jeg skjønner ikke hvorfor vi får en forhistorie om de små hverdagslige tingene man bare gjør for hverandre i et samfunn, som  å plukke opp hansker til folk, å hjelpe folk med barnevogner inn i busser, men det kan hende det er større hendelser for deg en for meg, Jeg gjør sånt daglig uten å egentlig tenke over at det er spesielt karaktersettende for hvordan jeg er som person. 

Uansett, så vet ikke andre kvinner at du hjelper barnevogner inn på bussen, så de to historiene er ganske urelevante fra hverandre. 

Jeg synes det er kleint når eldre menn må få min eksistens til å handle om de. DU synes hun er sexy, DU synes hun er flott. For meg så driter jeg i om jeg har et utseende som behager andre. Jeg hadde synes det var ubehagelig. 

Anonymkode: 0b7b1...89d

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er det å gi komplimenter noe som ligger mer naturlig hos enkelte enn andre, og at komplimentene som  bunner respekt og generøsitet uten en egosentrisk agenda bak mottas bedre. De fleste av oss klarer å oppfatte kommunikasjonen som ligger bak ordene alene. Folk som er naturlig flinke med komplimenter er personer som gir komplimenter til alle og er sosial kappable nok til å holde tilbake i situasjoner der disse komplimentene kan oppleves som ubehagelige og påtrengende. 

Endret av Bigote
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått komplimenter før, «nydelig»/«pen»/«søt» er ikke ord jeg i utgangspunktet tenker på som har seksuelle undertoner, det som er forskjellen er selvfølgelig måten og kroppsspråket som man kan høre og se på. 
En mann som kommer bort og bare sier med et smil: «Hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg? Du er rett og slett helt nydelig» 

er noe annet en en som hadde kommet bort, lent seg litt og smilt litt sleskt og sagt:

«Heeei du, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg? Du er rett og slett helt nyyydelig.» 

Det er ikke rakettforskning å se forskjellen her. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er to ting jeg ikke skjønner av en del menns reaksjoner på denne typen diskusjoner og problemstillinger. For det første - hvis man virkelig ikke har noen baktanker, agenda eller intensjoner her ut over å være hyggelig og spre glede - hvorfor er likevel reaksjonen når et flertall av kvinner påpeker at dette for oss hverken er hyggelig eller gir oss glede, å insistere på sin rett til å fortelle andre ting de ikke ønsker å høre, heller enn å ta det til seg og tenke OK, da stopper jeg med det? For det andre - når kvinners hovedargument er mange dårligere erfaringer med menns oppførsel i liknende situasjoner - ville det ikke vært mer naturlig å rette irritasjonen sin mot disse mennene (enten i sympati med kvinnene eller i den mer selvsentrerte de ødelegger for oss andre-tilnærmingen) heller enn å klage over kvinnene som lar seg påvirke av dette? Og ikke minst - hvorfor er det så vanskelig å se sammenhengen mellom disse to tingene...?

• Liker 5
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Man skrev (5 timer siden):

Jeg tror du nok generaliserer litt for mye med den konklusjonen. 

Ja. Noen føler det samme som deg om det. Mens andre syns det bare er hyggelig og morsomt at de får komplimenter. 

Hvorfor ikke bare ta det shill og i beste mening istedefor og overkomplisere å tolke alt negativt?

Livet er til for og leves og nytes og jeg vet faktisk at også mange damer syns det bare er spennende og en boost for egen selvtillit. 

Ja. Noen menn vil sjekke en dame opp han liker. Er det ikke slik vi er laget som mennesker? 

Mens mange vil også bare gi ett kompliment for å vise sin respekt for deg som Kvinne uten at han har noen baktanker. 

Mansplaining. Sjarmerende. 

Anonymkode: d7629...1cd

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det, og det er alltid menn som typ kunne vært faren din eller eldre. Dem stopper og virker litt sånn poetisk i det dem skal si det, ja litt som måten du la det frem på selv om det ikke var helt ordrett. Jeg synes det ikke redder dagen min for og si det sånn. Hadde vi vært mere jevngamle så blir det noe annet. Resten du beskriver som og hjelpe folk og gi et smil og ha en fin dag, forsett med det. Så mange lengre hjelper ikke til med barnevogn eller hva det nå måtte være. Så når jeg får hjelp til feks barnevogn, pleier jeg alltid og si tusen takk 

Endret av Miaiai
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mansplaining. Sjarmerende. 

Anonymkode: d7629...1cd

Det var fordomsfull sagt. Hvorfor klarer en del å ta noe fint å gjøre det til noe galt sier nå jeg... 

Jeg har personlig opplevde det samme andre veien fra damer. Skulle jeg da bli fornærmet og ta det som Womansplaining? Tull og tøys! 

Jeg har valgt å ta det som ett kompliment når de har sagt så kjekk du er, hva trener du med siden du har den kroppen og lignende.

Selv om jeg i de fleste tilfeller ikke har vært interisert i noe mer. Smil til livet så smiler livet til deg er ett godt råd om dette også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Man skrev (4 minutter siden):

Det var fordomsfull sagt. Hvorfor klarer en del å ta noe fint å gjøre det til noe galt sier nå jeg... 

Jeg har personlig opplevde det samme andre veien fra damer. Skulle jeg da bli fornærmet og ta det som Womansplaining? Tull og tøys! 

Jeg har valgt å ta det som ett kompliment når de har sagt så kjekk du er, hva trener du med siden du har den kroppen og lignende.

Selv om jeg i de fleste tilfeller ikke har vært interisert i noe mer. Smil til livet så smiler livet til deg er ett godt råd om dette også... 

Og hvor mange ganger har du, dine mannlige venner, dine mannlige familiemedlemmer, mannlig omgangskrets osv opplevd at kvinner som gir komplimenter, blir ekkel og innpåsliten og potensielt farlig etterpå? Som har sperret fluktruter, fulgt etter deg på parkeringsplasser, blitt voldelig, osv? 

Jeg blir helt matt av hvor fjernt det er for menn at når kvinner forteller om opplevelser - opplevelser som gjør at de i all tid fremover må passe seg, så går det ikke inn øra. Må da være helt ufattelig deilig å aldri kjenne på frykt for at det motsatte kjønn skal være farlig. Men leit for oss andre at det gjør det umulig for menn å ha empati.

Anonymkode: fce45...e0c

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Man skrev (5 minutter siden):

La meg WOMANsplaine noe for deg: Du er ikke en kvinne. Du forstår ikke dette.

Ikke sammenlign din opplevelse av komplimenter på kroppen fra gamle tanter med vår opplevelse av det samme fra fremmede gamle menn. Dette kan du INGENTING om. Og du vil heller aldri kunne forstå, spesielt ikke når du nekter å høre på hva vi har å si og bare sitter og bare snakker om at du hadde syntes det var ålreit. Når mange av oss sier at vi opplever det som ubehagelig - ja, da GJØR vi jo det. Punktum.

Hvis du gidder å prøve å bruke en halv kalori på å forstå: Vi har fått seksuell oppmerksomhet fra eldre menn fra vi var 12 år gamle (eller tidligere). Vi har blitt trakassert, vi har blitt antastet, vi har blitt lagt an på i hytt og gevær, vi har blitt beglodd, tafset på. For mange menn høres det jo som et drømmescenario, det å bli overfalt av en gjeng kåte kvinner. For kvinner er det å bli overfalt av en gjeng kåte menn vårt største mareritt.

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompliment med glimt i øyet og rett setting kan fungere på tross av aldersforskjell. Jeg(48) tok ei (kanskje 27) i å snike i køen før meg på butikken. Hun så ei venninne foran i køen som hun ville prate med og tenkte vel da det var ok. "Like frekk som pen du" sa jeg med et smil da jeg så at de skulle betale hver for seg. Fikk et flott smil og litt rødming i retur.

Anonymkode: b3b08...e2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Kompliment med glimt i øyet og rett setting kan fungere på tross av aldersforskjell. Jeg(48) tok ei (kanskje 27) i å snike i køen før meg på butikken. Hun så ei venninne foran i køen som hun ville prate med og tenkte vel da det var ok. "Like frekk som pen du" sa jeg med et smil da jeg så at de skulle betale hver for seg. Fikk et flott smil og litt rødming i retur.

Det er godt mulig du bare sa det og var ferdig med det. Men hun kan ha gjort en kjapp vurdering om at hun bør smile så du ikke blir ubehagelig.. 

Husker jeg var på en triksebane med skateboard og en mann kom bort til meg og sa han var imponert. Han virket både oppegående og snill, så vi snakket litt om brett. Når jeg avsluttet samtalen på en høflig måte og sa jeg skulle skate mer, snudde han på ti-øren og ble ufin. Da var jeg en innbilsk bitch som trodde jeg var noe... Helt ut av det blå. 

Sånne ting skjer. Alle kvinner opplever det. 

Anonymkode: 5d284...944

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

La meg WOMANsplaine noe for deg: Du er ikke en kvinne. Du forstår ikke dette.

Ikke sammenlign din opplevelse av komplimenter på kroppen fra gamle tanter med vår opplevelse av det samme fra fremmede gamle menn. Dette kan du INGENTING om. Og du vil heller aldri kunne forstå, spesielt ikke når du nekter å høre på hva vi har å si og bare sitter og bare snakker om at du hadde syntes det var ålreit. Når mange av oss sier at vi opplever det som ubehagelig - ja, da GJØR vi jo det. Punktum.

Hvis du gidder å prøve å bruke en halv kalori på å forstå: Vi har fått seksuell oppmerksomhet fra eldre menn fra vi var 12 år gamle (eller tidligere). Vi har blitt trakassert, vi har blitt antastet, vi har blitt lagt an på i hytt og gevær, vi har blitt beglodd, tafset på. For mange menn høres det jo som et drømmescenario, det å bli overfalt av en gjeng kåte kvinner. For kvinner er det å bli overfalt av en gjeng kåte menn vårt største mareritt.

Ok. Så det handler kun om alder. Hva er for mye eldre til og gi komplimenter? 

Nei. Jeg sammenligner det med komplimenter og forsøk på å sjekke meg opp fra både langt yngre og eldre damer en meg. 

Om dem var tanter vet jeg ikke. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Man skrev (4 minutter siden):

Nei. Jeg sammenligner det med komplimenter og forsøk på å sjekke meg opp fra både langt yngre og eldre damer en meg. 

Definitivt ikke, ubehagelige menn uten sosial antenner finnes i alle aldre. Jeg kan godt bli smigret av et kompliment fra en 80-åring omså så lenge det er sagt med glimt i øyet og ikke forutsetter videre interaksjon med vedkommende. Et kompliment i forbifarten er omtrent alltid greit for meg, for da vet jeg at det ikke er en sjekkereplikk. En sjekkereplikk forkledd som et kompliment, fra en totalt fremmed, er derimot alltid ubehagelig.

Anonymkode: a003a...b1f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Unnskyld meg, men hva får deg til å tro at det «fungerte»????? At hun leverte et unnskyldende smil? Så tett er det vel ikke lov å være.

Nei. Det «fungerte» ikke. 

Anonymkode: 448d3...da4

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Definitivt ikke, ubehagelige menn uten sosial antenner finnes i alle aldre. Jeg kan godt bli smigret av et kompliment fra en 80-åring omså så lenge det er sagt med glimt i øyet og ikke forutsetter videre interaksjon med vedkommende. Et kompliment i forbifarten er omtrent alltid greit for meg, for da vet jeg at det ikke er en sjekkereplikk. En sjekkereplikk forkledd som et kompliment, fra en totalt fremmed, er derimot alltid ubehagelig.

Anonymkode: a003a...b1f

Ok. Da skjønner jeg hva du sikter til. Det vil altså si at du altid vil reagere med at du ikke liker det om noen forsøker å gi deg kompliment for å sjekke deg opp om du også er på ett utested på byen. Uavhengig alder. 

Men det synes ikke alle damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 15.48):

Jeg ville syntes det var ubehagelig om en så mye eldre mann sa noe sånt til meg. 

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 15.51):

Jeg ville syntes det var ubehagelig. Synes ikke det er veldig stas med oppmerksomhet fra mye eldre menn som kunne vært faren min.

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 15.53):

Jeg syntes det var ekkelt når eldre menn stirret på meg/kroppen min da jeg var ung, men kanskje om settingen er riktig og man ikke er slibrig.. men tror det lett kan bli oppfattet som ekkelt.

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 15.58):

Hvis jeg var 20 og en mann på 50 kom bort og kommenterte at jeg var nydelig så hadde jeg syntes det var utrolig ukomfortabelt. 

Mt3 skrev (På 22.10.2023 den 16.04):

Å gå bort til en tilfeldig 20-25år yngre kvinne å si at hun er nydelig vil jeg nok tro fort kan slå feil ut i 95% av tilfellene, uansett hvor fint du prøvde å pakke det inn.

Daria skrev (På 22.10.2023 den 16.06):

Jeg ville faktisk synes at en sånn forsvarstale var mye mer creepy enn et enkelt "Jeg synes du er nydelig" -jo mer du føler at du må forsvare og unnskylde deg..

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 16.18):

Du er på bærtur. Verden har ikke «blitt sånn». Det har aldri vært god stil av gamle gubber å gå bort til en vilt fremmed ung dame og legge ut om hvor nydelig hun er.

Inverto skrev (På 22.10.2023 den 16.28):

Back off mann. Ikke gjør det

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 16.40):

Jeg hadde oppfattet deg som creepy. Menn på samme alder som faren min ønsker jeg ikke slike kommentarer fra. 

Piinki skrev (På 22.10.2023 den 16.50):

Det er vel såpass så ekkelt at jeg for alltid vil knytte dette til profilenavnet og profilbildet ditt. Der er den gamle grisen som sikler på jenter han kunne vært far til. 

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 17.05):

Nei, det bør du droppe. Kjedelig å få komplimenter i fra eldre herremenn (gamle griser) Det har hun sikkert fått nok av allerede også. Snakker av erfaring. 

Hmmmmmm skrev (På 22.10.2023 den 17.27):

Ikke ønskelig med slik oppmerksomhet. 

Olive_North skrev (22 timer siden):

Altså hele oppsettet ditt var creepy. Hadde du bare gått forbi og sagt «hei, du ser bra ut» i farta hadde det vært bedre. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

For et mareritt det ville vært. Hun må svare deg litt avvisende for å være sikker på at du ikke setter deg ned. Eller være høflig og måtte tåle at du setter deg ned. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du vil kun framstå som en gammel gris.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er griseflaut.

Du verden, hvilken respons! Bare å bukke og neie. 

Å tolke verden i verste mening trumfer de aller beste intensjoner. Samtidig er det bare å takke for korrigeringer på kompass nåla her, jeg har vært i tvil men nå er jeg mindre i tvil. Intuitive handlinger i et (patetisk/creepy/grisete) forsøk på å gi noen et ørlite selvtillits-kick, dropper jeg. Det finnes helt sikker andre, og bedre måter å gjøre det på. 

Amantha skrev (7 timer siden):

Jeg har fått komplimenter før, «nydelig»/«pen»/«søt» er ikke ord jeg i utgangspunktet tenker på som har seksuelle undertoner, det som er forskjellen er selvfølgelig måten og kroppsspråket som man kan høre og se på. 
En mann som kommer bort og bare sier med et smil: «Hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg? Du er rett og slett helt nydelig» 

er noe annet en en som hadde kommet bort, lent seg litt og smilt litt sleskt og sagt:

«Heeei du, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg? Du er rett og slett helt nyyydelig.» 

Det er ikke rakettforskning å se forskjellen her. 

Det var min intensjon - takk😙

Daria skrev (7 timer siden):

Det er to ting jeg ikke skjønner av en del menns reaksjoner på denne typen diskusjoner og problemstillinger. For det første - hvis man virkelig ikke har noen baktanker, agenda eller intensjoner her ut over å være hyggelig og spre glede - hvorfor er likevel reaksjonen når et flertall av kvinner påpeker at dette for oss hverken er hyggelig eller gir oss glede, å insistere på sin rett til å fortelle andre ting de ikke ønsker å høre, heller enn å ta det til seg og tenke OK, da stopper jeg med det? For det andre - når kvinners hovedargument er mange dårligere erfaringer med menns oppførsel i liknende situasjoner - ville det ikke vært mer naturlig å rette irritasjonen sin mot disse mennene (enten i sympati med kvinnene eller i den mer selvsentrerte de ødelegger for oss andre-tilnærmingen) heller enn å klage over kvinnene som lar seg påvirke av dette? Og ikke minst - hvorfor er det så vanskelig å se sammenhengen mellom disse to tingene...?

Om jeg ble oppfattet sånn så er det en misforståelse. 

Men igjen - oppriktig takk for feedback til (nesten) alle sammen. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var en superklein kommentar. Siden det er ganske drittsekk av henne å snike i køen, så måtte hun klistre på seg det smilet. Hun rødmet ikke fordi hun ble glad for komplimentet, men fordi hun ble tatt i sniking. Og hva skal hun ellers gjøre.

Vi kan jo egentlig aldri si noe, det er jo ikke lov å si hold kjeft, pass dine egne saker eller ignorere det når en mann gir oss et kompliment. 

Det er jo sånn klassisk greie også det, folk tror at jenter er interessert i dem fordi de smiler og sier takk når de sier at de har verdens nyyyyyyyyyyyyydeligste et eller annet... Hva faen ellers skal vi si. Å reagere negativt blir feil det også. Det er ikke lov å si fuck off når noen kommer med et kompliment.

Mountain Man skrev (2 timer siden):

Det handler ikke KUN om alder.

Men ja, det gjør faktisk situasjonen verre at hun er ung og han kunne vært faren hennes, som mange her har påpekt. Igjen. Prøv bare og hør på hva kvinner sier, og ikke argumenter mot oss. Dette kan du ikke noe om. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...