Gå til innhold

Hvor mye og hva er vanlig å gi i bryllupsgave til venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg skal i bryllup nå lørdag til en god venninne. 

Hvor mye er vanlig å gi? Og hva kan man gi? Er det vanlig med en ønskeliste? Jeg er så sent ute at jeg ikke vet om jeg tør å spørre, så vurderte å bare gi en pengegave og et kort.

Vi skal ikke i selve bryllupet, men på en samling dagen etter for venner. 

På forhånd takk :) 

Anonymkode: 35d87...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte egentlig å gi for rundt 1000-1500. Håper det ikke er for lite. 

Anonymkode: 35d87...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudeparet pleier å ha en ønskeliste. 1000 kroner er mer enn nok.

Anonymkode: d1b3a...fcb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke invitert i bryllupet, men en samling dagen etter. Da hadde jeg gitt 500 kr. Hadde jeg vært invitert i selve bryllupet hadde jeg gitt 1000-1500 etter hva lommeboka sier for øyeblikket. 

Anonymkode: 125b3...c81

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Samboer er også med, men det er min nære venninne. Må man doble beløpet da eller er 1000 fortsatt ok?

Litt av grunnen til at jeg er sent ute er rett og slett at denne invitasjonen kom litt brått. 

Tenker 1000-1500 får holde totalt. Hadde som dere sier gitt mer om vi var invitert i hele bryllupet. 

Anonymkode: 35d87...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Litt av grunnen til at jeg er sent ute er rett og slett at denne invitasjonen kom litt brått. 

Anonymkode: 35d87...b4b

Har de arrangert en "samling dagen etter for venner" med to dagers varsel, eller ble du invitert på etterskudd fordi noen meldte avbud rett før?

Anonymkode: fc15f...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har de arrangert en "samling dagen etter for venner" med to dagers varsel, eller ble du invitert på etterskudd fordi noen meldte avbud rett før?

Anonymkode: fc15f...0da

Neida. Alle venner er invitert og fikk varsel litt før enn to dager, men ikke veldig mye før. Sikkert noe de har funnet på i siste liten. 

Anonymkode: 35d87...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singel: 500kr Par: 1000kr. Litt usikker på om dere burde ta av litt siden dere ikke er invitert til selve dagen. Ville kanskje gitt 500kr siden det er en «vennefest». 

Anonymkode: f591a...0f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida. Alle venner er invitert og fikk varsel litt før enn to dager, men ikke veldig mye før. Sikkert noe de har funnet på i siste liten. 

Anonymkode: 35d87...b4b

Høres ut som en unnskyldning for å få gaver for å være ærlig. 

Anonymkode: f591a...0f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Neida. Alle venner er invitert og fikk varsel litt før enn to dager, men ikke veldig mye før. Sikkert noe de har funnet på i siste liten. 

Anonymkode: 35d87...b4b

Ok. Etter min mening er det urimelig å forvente gaver når man inviterer med så kort varsel. Jeg ville kanskje gi en flaske vin. 

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som en unnskyldning for å få gaver for å være ærlig. 

Anonymkode: f591a...0f0

Enig. 

Anonymkode: fc15f...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var i bryllup var i fjor sommer. Da gav vi en gave til ca 2000 kroner fra oss som par. Vi har gitt gaver for 1500-2000 kroner de siste årene. Det er ikke feil med 1000 kroner, heller. 

Jeg er vant til at brudepar har ønskeliste, så det er ikke skamfullt å spørre om de ønsker seg noe bestemt. 

Så en utblåsning til spekulasjoner som fremmes i enkelte av innleggene over her, og at man "bare" er invitert til en fest dagen etter:
Det blir ikke mindre gift av at de har en, etter hva jeg forstår, uformell vennefest dagen etter bryllupet enn om de har gallamiddag. For meg er det hvor nær jeg står brudeparet som avgjør hva jeg gir, ikke hvordan festen er planlagt. Jeg gir gave  for å feire brudeparet, ikke som en form for "inngangspenger" til bryllupsfesten.

Det kan være mange grunner til å ha festen dagen etter seremonien. Er det f.eks. en borgerlig seremoni er det ofte begrenset antall som får være med i seremonirommet, pluss at vielsen ofte er på en ukedag. Hvis de bestemte seg sent for at de i det hele tatt skulle ha en feiring med venner, er det jo slett ikke sikkert det var praktisk mulig å gjennomføre det på samme dag som vielsen i det hele tatt. Her finnes det tusen andre grunner som er akkurat like sannsynlige som gavegrådighet. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ullvott said:

Så en utblåsning til spekulasjoner som fremmes i enkelte av innleggene over her, og at man "bare" er invitert til en fest dagen etter:

Dét, de fleste har reagert på er vel at «vennefesten» ble arrangert/annonsert med så kort varsel at folk måtte scramble for å rekke det. 

Anonymkode: fc15f...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2023 den 22.36):

Jeg tenkte egentlig å gi for rundt 1000-1500. Håper det ikke er for lite. 

Anonymkode: 35d87...b4b

Jeg syns 1000 kr er for mye,jeg.

(Etter min lommebok). Jeg tror kanskje jeg heller ville gitt en personlig gave,syns det er koseligere.(med mindre brudeparet ønsker seg penger spesifikt. )

Gi detdu har lyst til,og hva lommeboken din tåler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Når det kommer til bryllupsgaver, er det vanlig å gi det man føler seg komfortabel med og har råd til. En pengegave og et kort er en fin gest, spesielt hvis du ikke skal være til stede under selve bryllupet. Hvis du ønsker å gi noe mer personlig, kan du vurdere å tenke på parets interesser eller hobbyer og gi en gave i den retningen. Det er også vanlig å ha en ønskeliste, men siden du er sent ute, kan det være lurt å spørre noen andre gjester om det er en liste tilgjengelig. Ha det gøy på samlingen dagen etter!

Anonymkode: b1f91...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...