Gå til innhold

Skoletur og gratisprinsipp

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da snakker vi flott opplegg og mye god læring gjennom hele prosessen.

Anonymkode: 280d7...520

Ja, virkelig en god opplevelse. 
De laget meny, fikk sponsorer, reklameplakater, innholdsfortegnelse i maten, allergier, et notat om matvaner og utvikling over tid i Norge, om norsk landbruk, veganisme, vegetarisme mv. 

De laget pynt, menykort, bestemte pris, var servitører, laget maten, vasket opp, vaktlister, bekledning, logo m.v. De samlet inn alt de trengte og mer til! 

Fikk en fantastisk tur der alle var med og mye læring. 

Anonymkode: fac5e...7d3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dette tilfellet er jo turen initiert av skolen/rektor. Det går ikke an å skjule seg bak foreldrene her.  

Slike turer ser ut til å skape vel så mye splid som  samhold. Det viser denne tråden og andre tråder her inne. Det er heller ikke gitt at en klassetur over flere dager har som eneste resultat at alle lærte noe og alle husker det som en fin opplevelse senere. 

Jeg etterlyser litt fantasi fra skolen. Hvis det på død og liv må være en tur i tillegg til  leirskolen, så mener jeg det bør legges opp til noe i nærområdet, gjerne med en, kanskje to overnattinger. Eller en dagstur med faglig innhold.  Dette skal ligge til skolen- ikke foreldre med varierende innsikt og forståelse av et klassemiljø. 

Ingen tur kan faktisk være et alternativ som er til å leve med mer enn en kostbar tur der noen må takke nei pga kostnadene.

Da jeg bar barn/ungdom var dugnad praktisk arbeid, ikke salg av overprisede varer.  Vi fikk til og med bruke litt skoletid på noe dugnad for å få inn penger til en tur. Da var både dugnaden og turen noe som brakte samhold. Jeg forstår at den tid da praktisk dugnadsarbeid var lett å finne er forbi.  Vi har latt firmaer som tjener penger på barn og ungdoms fritidsaktiviteter og skoleturer kuppe dugnadsbegrepet. Det synes jeg er litt tungt å svelge.  I mange familier er behovet for toalettpapir, sokker og kjeks på boks dekket på ubestemt tid. 

Noen tro at bare fordi de reiste til en konsentrasjonsleir selv, så må de neste generasjonene også gjøre det. 

Rektor må ta et standpunkt til hvilke signaler han/hun gir. Ønsker rektor å bli tatt på alvor må det av og til tas noen beslutninger som i første omgang ikke er så populære, men som på sikt likevel er lure. Og jeg trodde det var skolekontoret som i stor grad bestemte dette- ikke hver enkelt rektor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, virkelig en god opplevelse. 
De laget meny, fikk sponsorer, reklameplakater, innholdsfortegnelse i maten, allergier, et notat om matvaner og utvikling over tid i Norge, om norsk landbruk, veganisme, vegetarisme mv. 

De laget pynt, menykort, bestemte pris, var servitører, laget maten, vasket opp, vaktlister, bekledning, logo m.v. De samlet inn alt de trengte og mer til! 

Fikk en fantastisk tur der alle var med og mye læring. 

Her snakker vi om dugnad i ordets rette forstand. Blir nesten rørt.

Skrevet

Det jeg stusser på er hvordan de klarer å få til så dyr innlandstur på 7000,-? Skal de på farris bad spahotell?

Anonymkode: 3913c...38c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For en merkelig skole, og merkelig klasse barnet ditt går i.

Anonymkode: a849e...2e9

Dessverre. Men det er ikke bare å flytte heller. Jobb, hus og ungene har omgangskrets.

Anonymkode: 266ed...631

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er for. Det er eneste måten å få til sånne turer på. En har tre valg, bidra med dugnad, betal turen selv eller bli hjemme. Det vil være flere som velger de ulike alternativene. 

Anonymkode: b0110...a15

Det er jo omtrent umulig å få solgt det dyre dopapiret og ikke alle har mulighet til å cashe det ut fra egen lomme. Ugreit spør du meg, norsk skole skal være gratis. 

Anonymkode: 70a97...37b

• Liker 1
Skrevet

Det høres ikke bra ut.

Og jeg er glad for at du reagerer. 7 000 kroner for en skoletur!?!

Og rektor gir permisjon for elevene slik at det i grunnen er foreldrestyrt? Har ikke hørt på maken!

Hvorfor jeg er glad for at du reagerte er på grunn av en person som reagerte akkurat som deg da jeg var i åttende klasse, og vi var i nesten samme situasjon. Jeg var barnet. Han var en far i klassen min ( faktisk far til mi besteveninne). Klassen, eller foreldrene ville arangere en dyr skitur med overnatting ( husker ikke hvor mange netter) til Hafjell.

Mi mor var ufør, min far død, vi hadde ikke i nærheten mulighet til å betale hvor mye turen kostet.

Denne faren, og han hadde mulighet til å betale for si datter, gav klar beskjed om at dette var uaktuelt! Jeg husker fremdeles han, hvordan han sto opp for meg/oss. Jeg kunne ikke stå opp for meg selv, mamma kunne ikke.

Ja, det ble ingen tur.

Anonymkode: 25e82...d75

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

På Ringstabekk i Bærum fullfinansierer elevene selv en reise til Rjukan (sabotørløypa og verdensarv) gjennom å lage restaurant for nærmiljøet. ALT gjør de selv og det blir ingen egenandel. 
En veldig ressurssterk skole da, men en utrolig fin modell synes jeg. 

Og ett lite stykke bortenfor på Eineåsen må foreldrene betale det ditt barn ikke dro inn på dugnad. 

Anonymkode: 156fb...adf

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Og ett lite stykke bortenfor på Eineåsen må foreldrene betale det ditt barn ikke dro inn på dugnad. 

Anonymkode: 156fb...adf

Så foreslå Ringstabekkmodellen da. 
Copy paste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...