Gå til innhold

Skoletur og gratisprinsipp

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du sier selv at du har god råd da kan vel du være med å spleise for noen andre da? 

Anonymkode: 20b37...a67

Det sa jeg ikke.Jeg sa at vi skal klare det. Å betale MER er absolutt ikke aktuelt. 

Anonymkode: 266ed...631

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg påstår at for ungdommen er det slett ikke sikkert det oppfattes som unødvendig. Og JA slike turer er ofte et minne for livet. 

Selv den dummeste tennåring vet at turer ikke er nødvendig. Og ja, det er mye som kan gi gode minner i den alderen. Mye koster langt mindre og git langt mer enn dette opplegget. 

Mitt barn ville valgt helt andre ting. Hadde det ikke vært for denne turen, kunne han fått reist på speidertur utenlands til sommeren f.eks. Begge deler går ikke.

• Liker 5
Skrevet

Jeg støtter slike turer (selv om jeg synes 7000 høres unødvendig mye ut). Som elev for 20 år siden fikk jeg flere flotte og lærerike opplevelser på klassetur som jeg aldri ville fått med familien. Det koster mye når en hel familie skal dra. En enkeltperson er langt billigere, og det var godt innhold på turene.

Sånn ellers er jeg enig med AB...b9b som ønsker et system mer som i Tyskland, der flertallet betaler, mens de med dårligst råd får hele/deler dekket.

Anonymkode: 51d05...f8d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Som flere sier ville jeg tipsa statsforvalteren.

Syns ikke dette høres OK ut. Og når det gis permisjon, betyr det jo at turen _egentlig_ foregår i skoletiden. Og strengt tatt skal jo da de som ikke er på tur ha ordinær undervisning... 

Dette kan ikke være mye stas for dem som blir igjen. Dårlig praksis. Rektor hadde hatt godt av å bli stilt litt til veggs for dette.

Anonymkode: 8633b...a85

Blir litt spesielt å tipse statsforvalteren. Om dette er en tur til Polen med konsentrasjonsleir, så søker FAU støtte fra udir. Mange skoler velger å legge disse turene til høstferien eller pinsen. 

Anonymkode: b0110...a15

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg støtter slike turer (selv om jeg synes 7000 høres unødvendig mye ut). Som elev for 20 år siden fikk jeg flere flotte og lærerike opplevelser på klassetur som jeg aldri ville fått med familien. Dæ

De har allerede vært på leirskole, men det bør altså være en tur til? Hva med en tredje eller fjerde tur? Når er det nok?

Man kan alltids ønske seg mer og mer tur. Men selv for familer med råd, vil det gå ut over noe anney. Som i vårt tilfelle; en speidertur barnet har mye mer lyst til å dra på.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir litt spesielt å tipse statsforvalteren. Om dette er en tur til Polen med konsentrasjonsleir, så søker FAU støtte fra udir. Mange skoler velger å legge disse turene til høstferien eller pinsen. 

Ikke Polen. En innenlandstur fullfinansiert av foreldre

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke Polen. En innenlandstur fullfinansiert av foreldre

I så fall, hadde jeg takket "nei det passer ikke" Noe som er helt greit å gjøre og du er sikkert ikke den eneste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er for. Det er eneste måten å få til sånne turer på. En har tre valg, bidra med dugnad, betal turen selv eller bli hjemme. Det vil være flere som velger de ulike alternativene. 

Å bli hjemme kan være det rene sosiale selvmordet for enkelte elever. Å komme tilbake på skolen etterpå og kanskje være den eneste i gjengen som ikke har opplevd det samme som resten av gjengen snakker om i friminuttene kan føre til sosial utestenging. Det kan gå bra, men det er sosial risikosport å ikke delta. Spesielt om det kommer frem at det er på grunn av dårlig økonomi.

Å bidra med dugnad er heller ikke så lett for alle, av ulike grunner. Mange lavinntektsfamilier har lav inntekt på grunn av uførhet eller sykdom, og de er kanskje ikke i stand til å bidra med fysisk arbeid. De aller fleste som har vært med på salgsdugnader med varer eller lodd eller hva det er, har vel opplevd å selv måtte kjøpe det de ikke får solgt. Vi har noen hundre doruller og tørkeruller liggende her, vi, for å si det sånn...... Det er penger bundet i varer som kan bli vanskelig for de med dårlig råd. De pengene som ligger bundet i de sekkene med dassruller i boden, trengte de kanskje egentlig til mat eller strømregninga.

En slik tur er kjempefint for de fleste, men kan bli forferdelig vanskelig økonomisk for fattige foreldre, og vanskelig sosialt for fattige barn. Det rektor bør gjør her, er å nekte permisjon til denne typen tur.

Anonymkode: 2f79d...572

• Liker 2
Skrevet

Når det ikke er en tur i regi av skolen så må jo turen være i regi av dere foreldre. Hvem har bestemt turen, turmål, pris osv.?

Uansett: Skolen kan ikke forvente at alle elevene er med på turen og da skal de ha et opplegg for de elevene som blir igjen på skolen. 

Anonymkode: 64962...ec2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selv den dummeste tennåring vet at turer ikke er nødvendig. Og ja, det er mye som kan gi gode minner i den alderen. Mye koster langt mindre og git langt mer enn dette opplegget. 

Mitt barn ville valgt helt andre ting. Hadde det ikke vært for denne turen, kunne han fått reist på speidertur utenlands til sommeren f.eks. Begge deler går ikke.

«Oppfattes» skrev jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når det ikke er en tur i regi av skolen så må jo turen være i regi av dere foreldre. Hvem har bestemt turen, turmål, pris osv.?

Uansett: Skolen kan ikke forvente at alle elevene er med på turen og da skal de ha et opplegg for de elevene som blir igjen på skolen. 

Anonymkode: 64962...ec2

Det er vel foreldrene som har bestemt turen, turmål osv. Skolen er ikke involvert i turer som elevene betaler selv.

Og selvfølgelig har de opplegg på skolen for de som ikke er med. Slik opplegg kan være veldig gode, for lærerne kan tilpasse mer, være tettere på og gjøre mer forskjellig dersom det er få elever i stedet for fullstappet klasse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er vel foreldrene som har bestemt turen, turmål osv. Skolen er ikke involvert i turer som elevene betaler selv.

Og selvfølgelig har de opplegg på skolen for de som ikke er med. Slik opplegg kan være veldig gode, for lærerne kan tilpasse mer, være tettere på og gjøre mer forskjellig dersom det er få elever i stedet for fullstappet klasse.

Det er skolen som har bestemt at foreldrene skal sette ned en turkommitee, og har sendt ut informasjon om alternativer det skulle stemmes over osv.

Ja, de lager ett noe for de som evt blir igjen. I fjor var det 2 av hele kullet på to klasser.

Skrevet

I så fall, hadde jeg takket "nei det passer ikke" Noe som er helt greit å gjøre og du er sikkert ikke den eneste.

Sosialt selvmord. Barnet har ikke veldig lyst på turen, men er samtidig skrekkslagen over tanken på å ikke bli med.

Jo, det er absolutt mulig det er bare en som ikkr blir med. Det har hendt før.

• Hjerte 1
Skrevet

Det rektor bør gjør her, er å nekte permisjon til denne typen tur.

Anonymkode: 2f79d...572

Helt enig.

Dessverre er det rektor som har bestemt at turen skal planlegges, ved å presentere denne turen som noe som skulle skje de de startet på skolen og ved å organisere en kommitee som skulle planlegge turen.

• Nyttig 1
Skrevet

Vi hadde bare sagt nei på grunn av prisen og ikke gjort mer styr av det. 

Anonymkode: b7730...6a7

Skrevet

På Ringstabekk i Bærum fullfinansierer elevene selv en reise til Rjukan (sabotørløypa og verdensarv) gjennom å lage restaurant for nærmiljøet. ALT gjør de selv og det blir ingen egenandel. 
En veldig ressurssterk skole da, men en utrolig fin modell synes jeg. 

Anonymkode: fac5e...7d3

• Liker 3
Skrevet

På skolen vår er det blant annet loddsalg. Alle selger det de kan og alt går til fellesskassa. Typen tur avgjøres av hvor mye det er i kassa. 

For en merkelig skole, og merkelig klasse barnet ditt går i.

Anonymkode: a849e...2e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig.

Dessverre er det rektor som har bestemt at turen skal planlegges, ved å presentere denne turen som noe som skulle skje de de startet på skolen og ved å organisere en kommitee som skulle planlegge turen.

Skulle gjerne visst hvem den rektoren er....

Anonymkode: a849e...2e9

Skrevet

Tips skolesjef og statsforvalteren!

Anonymkode: f1515...eca

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

På Ringstabekk i Bærum fullfinansierer elevene selv en reise til Rjukan (sabotørløypa og verdensarv) gjennom å lage restaurant for nærmiljøet. ALT gjør de selv og det blir ingen egenandel. 
En veldig ressurssterk skole da, men en utrolig fin modell synes jeg. 

Anonymkode: fac5e...7d3

Da snakker vi flott opplegg og mye god læring gjennom hele prosessen.

Anonymkode: 280d7...520

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...