Gå til innhold

Skoletur og gratisprinsipp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis man absolutt skal dra på tur finansiert av dugnad kan det ikke være slik at hver elev må samle inn X antall kroner. Da må man i stedet ha dugnaden først hvor alle pengene går i felles pott helt uavhengig av hvem som tjente mest eller minst og så bestemmer man destinasjon etter hva man har råd til og hvor alle elevene får være med. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det foreldre som tar seg fri da, for å bli med på turen. Skolene har så dårlig råd og har neppe råd til å betale overtid (som blir en del) eller gi avspasering. Så lurer på om det er en forventning til at lærere stiler opp på noe sånt? 

Anonymkode: 8be94...a7f

Skrevet

Hadde aldri hatt råd til dette og synes det er helt bak mål at skolen planlegger en tur som ikke alle har råd til. Klarer ikke helt å tro på det høres helt sprøtt ut.

Anonymkode: a8aaa...868

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det foreldre som tar seg fri da, for å bli med på turen. Skolene har så dårlig råd og har neppe råd til å betale overtid (som blir en del) eller gi avspasering. Så lurer på om det er en forventning til at lærere stiler opp på noe sånt? 

Hos oss var det foreldre som var med og en og annen lærer som deltok på eget initiativ (betalte for seg selv)

Anonymkode: 280d7...520

Skrevet

Hør med Statsforvalteren om du kan tipse anonymt om denne praksisen. De kan gjennomføre et tilsyn.

Anonymkode: f6ff5...cdb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde aldri hatt råd til dette og synes det er helt bak mål at skolen planlegger en tur som ikke alle har råd til. Klarer ikke helt å tro på det høres helt sprøtt ut.

Som innlegget er skrevet er det foreldre som står bak dette. Derfor jeg over spurte om det var foreldre som skulle være med.  Skole Norge er skjært inn til beinet, så jeg kan ikke se for meg at en skole lønner ansatte med flere dager overtid for noe elevene skal søke permisjon om, for å omgå regler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja foreldre. Nei, ingen lærereda hele poenget nettopp er å omgå gratisprinsippet ved å påstå at turen ikke er i skolens regi

Anonymkode: 266ed...631

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss var det foreldre som var med og en og annen lærer som deltok på eget initiativ (betalte for seg selv)

Anonymkode: 280d7...520

Er seriøst bare lærere som er villig til å jobbe gratis og betale for å være på jobb. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan love deg at dette er 100% reelt.

Skolen påstår at "turen arrangeres av foreldre", men det legges jo opp til det samme årlig og rektor er med å legge til rette.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med fau. 

Både som mor og som lærer synes jeg det er helt uakseptabelt. 

Da jeg gikk på skolen, før gratisprinsippet, så hadde vi enormt med dugnad for å dra på tur. Men inntektene fra dugnaden gikk til felleskassen-slik at alle fikk lav egenandel. Og dugnadene bygde fellesskap- det var ikke slik at alle foreldre solgte toalettpapir på Facebook. Vi ungdom gjorde jobben, sammen. 

Da var det noe annet. Vi bygde vennskap gjennom dugnader for ulike bedrifter, og koste oss på en billig tur etterpå. 

Anonymkode: 8f9ea...44e

• Liker 5
Skrevet

Ja foreldre. Nei, ingen lærereda hele poenget nettopp er å omgå gratisprinsippet ved å påstå at turen ikke er i skolens regi

Men gir en skole permisjon for dette? Er jo da en tur uten pedagogisk innhold. Med foreldre som ikke får innsyn i ulike behov og vansker i et klassemiljø.  Veldig merkelig opplegg. Jeg skjønner ikke at dette skal gå igjennom. Folk tenker tur, men tur med opp mot 30 elever i en krevende alder og ulike utfordringer er litt mer enn å bra dra med to-tre foreldre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

På ungdomsskolen til mine barn legges det opp til klassetur for hele klassen, men de skal søke permisjon så det ikke blir en skoletur for å omgå gratisprinsippet. Turen koster i år 7000 kr, og selv om det snakkes om dugnad er det helt akseptert å bare betale. Så dugnaden er opp til de som vil gjøre det.

Vi klarer i utgangspuktet helt grei å betale, men jeg synes det er en stor sum for en helt unødvendig tur (de har allerde vært på leirskole). Og ikke minst tenker jeg på de som ikke har råd. Og det er jo ikke nødvendigvis slik at de fattigste har kapasitet til å delta på dugnader heller.

Detfor slitet jeg skikkelig med å akseptere dette opplegget. Har forsøkt å ta det opp med skole, men rektor er desverre  rimelig feig og bare later som om vedkommende ikke forstår problemet. Hva annet kan jeg gjøre? De er flere andre foreldre som også reagerer, men et redde for de sosiale konsekvensene ved å protestere.

Hvorfor anser du det som unødvendig? Selv om de har vært på leirskole kan jo dette bli en fantastisk fin tur for elevene. Her løste vi det med å ha en spleis der de som kunne betalte litt ekstra helt anonymt og skolen håndterte det slik at de som ikke kunne betale fikk bli med. De er bare ungdommer én gang og slike turer er minne for livet. 

Anonymkode: 20b37...a67

• Liker 2
Skrevet

Men hva skal skolen gjøre, når det i praksis er en privat ferie som arrangeres?

• Liker 2
Skrevet

Som flere sier ville jeg tipsa statsforvalteren.

Syns ikke dette høres OK ut. Og når det gis permisjon, betyr det jo at turen _egentlig_ foregår i skoletiden. Og strengt tatt skal jo da de som ikke er på tur ha ordinær undervisning... 

Dette kan ikke være mye stas for dem som blir igjen. Dårlig praksis. Rektor hadde hatt godt av å bli stilt litt til veggs for dette.

Anonymkode: 8633b...a85

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er masse organisasajoner (Lions, Rotary, velgoreninger, historiske foreninger og mye mer), man kan søke om støtte, salg av kaker på skolen, søke NAV om støtte, andre dugnader, søke skolens FAU og salg av ting gjennom dugnadssider, Spondlodd, vanlig loddsalg, I stedet for å klage på prinsipper så gjør en innsats så flere kommer seg på tur. 

Sønnen fikk ikke tur på grunn av Covid og datterens skole arrangerer ikke tur, men trinnet over sønnen søkte penger mange steder slik at veldig stor andel ble dekket av felleskassa og ikke dugnad for hver enkel/egen lomme  og flere av barna pantet så mye flasker og solgte/hjalp til i nabolaget i tillegg til felkesdugnadene så mye at de ikke betalte noe for turen. 

Anonymkode: 7524e...053

• Liker 1
Skrevet
Alice123 skrev (10 minutter siden):

Men hva skal skolen gjøre, når det i praksis er en privat ferie som arrangeres?

Slutte å direkte legge opp til det. 

Det er i praksis lagt opp til det fra skolen. Info sendt ut fra rektor, tema på foreldremøte osv. Tror det ville falle bort om skolen sluttet å starte skoleåret med å presentere dette som noe som skal skje dette året 🙄

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor anser du det som unødvendig? Selv om de har vært på leirskole kan jo dette bli en fantastisk fin tur for elevene. Her løste vi det med å ha en spleis der de som kunne betalte litt ekstra helt anonymt og skolen håndterte det slik at de som ikke kunne betale fikk bli med. De er bare ungdommer én gang og slike turer er minne for livet. 

Selvfølgelig er det unødvendig. Påstår du virkelig noe annet??

Minner for livet for noen, mareritt både økonomisk og sosialt for andre. Skjønner du ikke det?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje ikke få barn om man ikke har råd til å finansiere kostnadene?

Anonymkode: 87801...c77

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slutte å direkte legge opp til det. 

Det er i praksis lagt opp til det fra skolen. Info sendt ut fra rektor, tema på foreldremøte osv. Tror det ville falle bort om skolen sluttet å starte skoleåret med å presentere dette som noe som skal skje dette året 🙄

Du har helt rett og jeg trekker tilbake spørsmålet mitt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig er det unødvendig. Påstår du virkelig noe annet??

Minner for livet for noen, mareritt både økonomisk og sosialt for andre. Skjønner du ikke det?

Jeg påstår at for ungdommen er det slett ikke sikkert det oppfattes som unødvendig. Og JA slike turer er ofte et minne for livet. 

Du sier selv at du har god råd da kan vel du være med å spleise for noen andre da? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...