AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 På ungdomsskolen til mine barn legges det opp til klassetur for hele klassen, men de skal søke permisjon så det ikke blir en skoletur for å omgå gratisprinsippet. Turen koster i år 7000 kr, og selv om det snakkes om dugnad er det helt akseptert å bare betale. Så dugnaden er opp til de som vil gjøre det. Vi klarer i utgangspuktet helt grei å betale, men jeg synes det er en stor sum for en helt unødvendig tur (de har allerde vært på leirskole). Og ikke minst tenker jeg på de som ikke har råd. Og det er jo ikke nødvendigvis slik at de fattigste har kapasitet til å delta på dugnader heller. Detfor slitet jeg skikkelig med å akseptere dette opplegget. Har forsøkt å ta det opp med skole, men rektor er desverre rimelig feig og bare later som om vedkommende ikke forstår problemet. Hva annet kan jeg gjøre? De er flere andre foreldre som også reagerer, men et redde for de sosiale konsekvensene ved å protestere. Anonymkode: 266ed...631 12 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 Er enig med deg👍🏼 Jeg protesterte mot dette da mine barn gikk på ungdomsskolen, og mener at dette «behovet» er skapt av foreldre. Fikk mye motstand fra enkelte som gikk på at jeg var negativ, det var bare å selge dopapir så var turen gratis for alle osv. Privat fikk jeg derimot mye støtte fra foreldre som var glad for at jeg gav beskjed, men de turte ikke å «stå frem» i foreldregruppen. Rektor var feig og gjemte seg bak at det ikke var skolen som arrangerte🙈 Anonymkode: 5cd07...411 9 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 Det er ikke lov. Anonymkode: c3b06...b66 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 Er det en tur uten lærere? Synes det var litt rart at de kan søke permisjon og så er det greit. I skoledistriktet her er det vanskelig å få permisjon til ferier etc, her ville det aldri ha gått igjennom. Er det utenlands eller innenlands? Hvor lenge varer turen og hva får de ut av det? Synes det var dyrt for en skoletur. Samtidig så kan det styrke samholdet i klassen da, men ikke dersom man risikerer at ¼ f.eks ikke får blitt med. Anonymkode: 112be...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg er for. Det er eneste måten å få til sånne turer på. En har tre valg, bidra med dugnad, betal turen selv eller bli hjemme. Det vil være flere som velger de ulike alternativene. Anonymkode: b0110...a15 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det en tur uten lærere? Synes det var litt rart at de kan søke permisjon og så er det greit. I skoledistriktet her er det vanskelig å få permisjon til ferier etc, her ville det aldri ha gått igjennom. Er det utenlands eller innenlands? Hvor lenge varer turen og hva får de ut av det? Synes det var dyrt for en skoletur. Samtidig så kan det styrke samholdet i klassen da, men ikke dersom man risikerer at ¼ f.eks ikke får blitt med. Anonymkode: 112be...7bd Den skal være uten lærere, ja. Innenlands. Rektor sier at "det er viktig at det legges opp til en tur som gjør at økonomi ikke står i veien for deltakelse". Så 7000 kr forventes det altså at alle skal kunne hoste opp. Eller 14.000 da, for de foreldrene som blir med 😬 Anonymkode: 266ed...631 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Skrevet 19. oktober 2023 Et lite tips til lokalavisa og den turen blir avlyst. Anonymkode: 90f16...6cc 12 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er for. Det er eneste måten å få til sånne turer på. Anonymkode: b0110...a15 Hvorfor? Hva er poenget, sånn utover å gjøre livet ekstra vanskelig for familer med dårøug råd? Anonymkode: 266ed...631 11 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et lite tips til lokalavisa og den turen blir avlyst. Anonymkode: 90f16...6cc Lokalavisa har skrevet om disse turene i flere år. Sosial kontroll holder folk på plass. Lite rom for å protestere på det vedtatte på små plasser, dessveree. Anonymkode: 266ed...631 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor? Hva er poenget, sånn utover å gjøre livet ekstra vanskelig for familer med dårøug råd? Anonymkode: 266ed...631 Bli med på dugnad og tjen inn pengene. Det er et minne for livet. Det kan være en mulighet for barn med dårlig råd til å oppleve reise og kultur. Anonymkode: b0110...a15 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #11 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bli med på dugnad og tjen inn pengene. Det er et minne for livet. Det kan være en mulighet for barn med dårlig råd til å oppleve reise og kultur. Anonymkode: b0110...a15 Dugnad krever en del, ikke alle som klarer det (og det er jo gjerne de med dårligere råd også). Anonymkode: 0e181...fc8 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Skrevet 19. oktober 2023 Problemet med dette er jo at man har mulighet for å betale seg unna. Her hadde vi totalsum som det ble kjørt diverse dugnader gjennom året i forveien for å tjene inn til turen. Selv jeg som var sykemeldt fikk oppgaver jeg kunne stille opp på. Vi hadde også varesalg, og heldigvis finnes det enklere produkt å selge enn toalettpapir. I hvert fall i perioden rett før jul. Anonymkode: 273c6...332
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #13 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bli med på dugnad og tjen inn pengene. Det er et minne for livet. Det kan være en mulighet for barn med dårlig råd til å oppleve reise og kultur. Anonymkode: b0110...a15 Jeg har ikke helse til å delta på dugnade, om jeg hadde deltatt hadde pengene fra mitt arbeid tilfalt mitt barn, og ikke hjulpet andre. Det er ikke sånn at man bare kan rope dugnad og tro at det øknomiske løser seg. De rikeste og friskeste 75 % av foreldrene kjøper seg jo uansett bare ut av hele problematikken. Anonymkode: 266ed...631 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #14 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er ikke lov. Anonymkode: c3b06...b66 Tror det er et tvilstilfelle. Se dette klippet fra udir: Opplæringsloven gjelder bare for turer som er en del av opplæringen. Det betyr at private turer ikke omfattes av gratisprinsippet i opplæringsloven § 2-15 og § 3-1. Dette er gjerne turer som arrangeres av foreldre og som legges utenom vanlig skoletid. Elever har en plikt til grunnskoleopplæring, jf. opplæringsloven § 2-1. Dersom elever skal delta på private turer i skoletiden må hver enkelt elev søke om permisjon fra opplæringen etter opplæringsloven § 2-11. Anonymkode: 266ed...631
Arkana Skrevet 19. oktober 2023 #15 Skrevet 19. oktober 2023 Dette er virkelig ikke greit. Selv om det er foreldre som arrangerer og turen legges til utenom skoletiden så er turen for klassen og da bør gratisprinsippet gjelde fremdeles. Det er heller ikke slik at de med dårlig råd har bedre tid enn de med god råd og derfor større mulighet til å drive med dugnad og annet som skal skaffe dem pengene. Det er bedre at ingen drar på tur enn at bare halve klassen drar (eller enda verre, alle unntatt 1-2 sånn at disse virkelig skal få kjenne på utenforskapet) fordi det er de eneste som har råd. Her håper jeg noen har både vett og mot til å si høylytt i fra om at slike dyre turer er helt uakseptable. 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke helse til å delta på dugnade, om jeg hadde deltatt hadde pengene fra mitt arbeid tilfalt mitt barn, og ikke hjulpet andre. Det er ikke sånn at man bare kan rope dugnad og tro at det øknomiske løser seg. De rikeste og friskeste 75 % av foreldrene kjøper seg jo uansett bare ut av hele problematikken. Anonymkode: 266ed...631 Når ungene mine har vært på tur, så er det barna som har vært på dugnad ved hjelp av noen voksne. De fleste kan bidra med noe. Anonymkode: b0110...a15 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #17 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Den skal være uten lærere, ja. Innenlands. Rektor sier at "det er viktig at det legges opp til en tur som gjør at økonomi ikke står i veien for deltakelse". Så 7000 kr forventes det altså at alle skal kunne hoste opp. Eller 14.000 da, for de foreldrene som blir med 😬 Anonymkode: 266ed...631 Hva med oss som har tvillinger og blir med? 21 tusen? Anonymkode: 156fb...adf 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #18 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva med oss som har tvillinger og blir med? 21 tusen? Anonymkode: 156fb...adf Jeg måtte holde mine tvillinger hjemme. Jeg har lite nettverk mtp å få solgt nok til å dekke inn, prøvde med det eldste barnet og fikk inn 650 kr. Det er ikke gøy. Anonymkode: 280d7...520 5 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #19 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når ungene mine har vært på tur, så er det barna som har vært på dugnad ved hjelp av noen voksne. De fleste kan bidra med noe. Anonymkode: b0110...a15 Det er ikke sånn at alle kan bidra med noe, nei. Og de som f.eks er alvorlig syke, er gjerne de samme som har dårlig råd. Igjen: dugnad er ikke et vidundermiddel som løser problemet. Og om det er bara eller de voksne som har dugnad, hva betyr det? Over halvparten bare kjøper seg ut, mens de som er dårligst stilt blir stående med et krav om å finne dugnadsprosjeker og tjene inn tusenvis. Anonymkode: 266ed...631 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #20 Skrevet 19. oktober 2023 Dette systemet burde endres. De som har råd, bør betale, og de som ikke har råd, bør få økonomisk støtte. Ser at mange sier at slike turer ikke er viktige. Nettopp for dem som ikke har råd, er de viktige og ofte den eneste måten å få slike opplevelser på. I Tyskland får de med lav inntekt dekket slike turer gjennom støtteordninger, mens de med god råd betaler selv. Mye bedre enn vårt såkalt gratisprinsipp som gjør at de med god råd for oppleve mye, mens de med dårlig råd ikke får norn noen opplevelser. Slike turer har jo også et faglig innhold i tillegg til å være bra for klassemiljøet. Anonymkode: 28953...b9b 8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå