Gå til innhold

Ufør pga Aspergers og snevre interesser. Hater du slike folk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 20.02):

Jeg har sett en del tråder her om autisme og uføretrygd.
Sistnevnte er noe mange klager over og har sterke meninger om her på KG.
Men jeg lurer på en ting

De som har blitt ufør pga at deres Asperger syndrom forhindrer dem i å fungere i arbeid
som de ikke er interessert i, misliker eller hater du dem?
Jeg kjenner en fyr som hadde det slik. Han begynte å kjede seg så mye at han
dro til legevakta på grunn av.....pessimistiske tanker for å si det på en mild måte.
Han prøvde flere arbeidsplasser utenom hans spesialistfelt, men han ble bare uvel av det og kjedet seg ihjel.
Han har heldigvis funnet seg til rette nå da

Så hva mener dere om folk som er uføre for denne spesifikke grunnen her?
Hater du dem og ser på dem som late idioter?
Fortell

Anonymkode: e234a...2c4

Selvsagt verken hater jeg dem eller misliker dem. Det finnes da ingen grunn til at jeg skulle gjøre noe slikt. Men det er mange som er stygge mot uføre her på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 20.02):

Jeg har sett en del tråder her om autisme og uføretrygd.
Sistnevnte er noe mange klager over og har sterke meninger om her på KG.
Men jeg lurer på en ting

De som har blitt ufør pga at deres Asperger syndrom forhindrer dem i å fungere i arbeid
som de ikke er interessert i, misliker eller hater du dem?
Jeg kjenner en fyr som hadde det slik. Han begynte å kjede seg så mye at han
dro til legevakta på grunn av.....pessimistiske tanker for å si det på en mild måte.
Han prøvde flere arbeidsplasser utenom hans spesialistfelt, men han ble bare uvel av det og kjedet seg ihjel.
Han har heldigvis funnet seg til rette nå da

Så hva mener dere om folk som er uføre for denne spesifikke grunnen her?
Hater du dem og ser på dem som late idioter?
Fortell

Anonymkode: e234a...2c4

Om du virkelig har lest som du sier burde du ha fått med deg at man ikke blir uføretrygd pga diagnose.

Anonymkode: 46044...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I tillegg har en god del folk med asperger dårlig CV. De klarte kanskje ikke fullføre utdanningen og de har manglende arbeidserfaring. Da kan det bli vanskelig å få jobb. Er man i tillegg dårlig i jobbintervju som mange med asperger er så blir det jo enda vanskeligere.  Jobbintervju er jo på mange måter en test i sosiale ferdigheter og koder. 

Anonymkode: edee0...b38

For min egen del har jeg alltid fått jobbene jeg har ønsket, men det har blitt for mye med dårlig filtrering av sanseinntrykk og dårlig stressmestring.

Anonymkode: 5124f...944

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

For min egen del har jeg alltid fått jobbene jeg har ønsket, men det har blitt for mye med dårlig filtrering av sanseinntrykk og dårlig stressmestring.

Ja, folk med asperger sliter med ulike ting. Var ikke meningen å antyde at alle med asperger sliter med å få jobb. 

Anonymkode: edee0...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en følelse av at det å håndtere kjedsomhet dårlig er et ganske vanlig symptom på aspergers, selv om det aldri nevnes i lister over symptomer. Men det er noe som går igjen når folk snakker om hvordan folk med aspergers har det på jobb. Det med å bli fryktelig deprimert og å ønske å dø. 

Kanskje det er en del av et større behov for å ha mentale stimuli, som heller ikke nevnes som et aspergerssymptom, men da forklarer det også hvorfor folk med aspergers oftere kan gjøre ting som å balansere på fortauskanten, prøve å tråkke i andres fotspor når det er snø osv. Da får man flere små mentale utfordringer å tenke på når man er ute og går. Og kanskje stabling av gjenstander også kan skyldes dette, siden det er mer mentalt stimulerende enn å gjøre ingenting. Kanskje til og med fokus på detaljer, siden det alltid er mange detaler å tenke på, men bare ett større bilde, og det kan bli veldig lite stimulerende å bare tenke på én ting.

Men det hjelper ikke å heller ikke være inkludert i noe sosialt miljø. Det kan være lettere å holde ut med gjentakende, hjernedød aktivitet om du i det minste kan snakke med kollegene dine, men når du ikke engang kan delta i det blir det veldig mye mer uutholdelig på jobb.

Anonymkode: 1d139...4cb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/22/2023 at 7:41 PM, Enmanelskeråhate said:

Hater ingen, misliker folk som utnytter diagnoser som er forenelige med å jobbe som har trygd

Er asperger forenelig med å jobbe, er det det du hinter om?

Anonymkode: ed452...205

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er asperger forenelig med å jobbe, er det det du hinter om?

De fleste diagnoser er jo forenelige med å arbeide, det er jo forskjell i alvorlighetsgrad og ikke minst VILJE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (17 minutter siden):

De fleste diagnoser er jo forenelige med å arbeide, det er jo forskjell i alvorlighetsgrad og ikke minst VILJE

De fleste uten diagnoser som er i jobb er en byrde for samfunnet fordi de skaper for lite skatt i forhold til tjenester de mottar. Om de får mer vilje og jobber 12-13 timer dagen isteden for 8 timer så kan de bli positive bidragsytere, og betale mer inn enn de får ut.

Det er vel ikke lov med perosndebatt på forumet her, men dersom det var lov ville jeg insinuert at en viss person jeg ikke skal nevne trolig bare jobber 8 timer isteden for 13 timer hver dag og dermed mangler VILJE !!!!

Skal slike folk MISLIKES mon tro ? Bare tenker høyt her jeg ;) 

Les mer her:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/brannfakkel-fra-ssb-kvinner-koster-samfunnet-12-mill-kroner-gjennom-livet/o/5-95-435044

Anonymkode: 77c69...b14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De fleste uten diagnoser som er i jobb er en byrde for samfunnet fordi de skaper for lite skatt i forhold til tjenester de mottar. Om de får mer vilje og jobber 12-13 timer dagen isteden for 8 timer så kan de bli positive bidragsytere, og betale mer inn enn de får ut.

Det er vel ikke lov med perosndebatt på forumet her, men dersom det var lov ville jeg insinuert at en viss person jeg ikke skal nevne trolig bare jobber 8 timer isteden for 13 timer hver dag og dermed mangler VILJE !!!!

Skal slike folk MISLIKES mon tro ? Bare tenker høyt her jeg ;) 

Les mer her:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/brannfakkel-fra-ssb-kvinner-koster-samfunnet-12-mill-kroner-gjennom-livet/o/5-95-435044

Sånn sett er absolutt alle Nordmenn en byrde, er veldig få av oss som går i + for AS Norge. Men de fleste ønsker vel tross alt å bidra med mest mulig og belaste minst mulig

Tenkte mer på de som ikke jobber pga vondt i viljen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (2 timer siden):

Men de fleste ønsker vel tross alt å bidra med mest mulig og belaste minst mulig

De fleste jobber ikke 13 timer dagen, det vet du godt....

Så de "ønsker ikke" å bidra "mest mulig", og belaster minst mulig.

De ønsker å bidra på minimumsnivået og nyte maksimalt av storsamfunnet.

Det er derfor samfunnet vårt er på vei i dass, og poltikerne våre får lov til å herje som de gjør, selv om alle ser at det går rett i dass. F:eks innføre krav som gjør boliger ekstremt dyrt så ingen kan kjøpe, flott for jeg har bolig allerede så da stiger den i verdi, så jeg kan bli rik uten å måtte yte. Og du peker på sånne folk som at de "bidrar" mest mulig og belaster minst mulig, fordi de "Jobber". 

Folk er ikke som du tror. Og det ser en veldig godt særlig på Oslo Øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter som har A, hun fikk jobb hun med oppfølgning med noe hun elsket. Men når hun gjorde mye av det samme dag etter dag, så ble hun så deprimert at hun sluttet og spise og det var ikke før hun svimte av at vi skjønte hun knapt fikk i seg næring. Hun kamuflerte det veldig godt. Nå er det jo ikke sånn at selv om man har A så kan dem velge og vrake i den jobben dem kunne tenke seg aller mest, mange trenger jo mye oppfølging og tilrettelegging. Det finnes også dem som kan jobbe. Men det sosiale på jobben kan ofte være utfordrende for dem igjen. Tenker når dem får ufør er det for en grunn, og den stadige hetsingen hjelper ikke mot hverken forståelse eller forebygge fordømmer. 

Anonymkode: 1997c...61c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årsakene til at mange aspergere og de med en del grader av auteisme havner utenfor arbeidslivet, er fordi de blir utmattet av non verbale sanse inntrykk. Mange sliter også sosialt, og er sosialt klossete pga det. For dem er hver dag som en ny, selv om de har gjort den samme tingen haugevis av ganger før.

Mange er også veldig avhenging av faste rutiner, og en hver liten forandring innenfor de faste rutinene kan gjøre at dagen blir helt ødelagt. Både på jobb og på fritiden. En del blir også sinna og litt aggressive pga det.

I tillegg er interessene ofte begrenset, men de har veldig god peiling på Feks interessene de interesser seg for, og mange husker i detalj. 

Nå gjelder ikke det alle da. Det finnes også de som er ganske velfungerende til tross diagnosen, og noen av disse klarer å jobbe enten deltid eller heltid, med noen tilrettelegging.

Derimot er det ikke alle aspegere man kan tilrettelegge for og de havner gjerne utenfor arbeidslivet til slutt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste jobber ikke 13 timer dagen, det vet du godt....

Så de "ønsker ikke" å bidra "mest mulig", og belaster minst mulig.

De ønsker å bidra på minimumsnivået og nyte maksimalt av storsamfunnet.

Det er derfor samfunnet vårt er på vei i dass, og poltikerne våre får lov til å herje som de gjør, selv om alle ser at det går rett i dass. F:eks innføre krav som gjør boliger ekstremt dyrt så ingen kan kjøpe, flott for jeg har bolig allerede så da stiger den i verdi, så jeg kan bli rik uten å måtte yte. Og du peker på sånne folk som at de "bidrar" mest mulig og belaster minst mulig, fordi de "Jobber". 

Folk er ikke som du tror. Og det ser en veldig godt særlig på Oslo Øst.

Er samfunnet på ‘’vei i dass’’? Vi har aldri hatt det bedre eller levd lenger så det virker jo ikke slik? De fleste i Norge jobber og liker å jobbe, heldigvis. Ja sikkert noe som kan bli enda bedre men vi har det jo best i verden så ille er det jo ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Enmanelskeråhate said:

Når den store majoriteten med asperger står utenfor arbeidslivet tror jeg det handler litt mer om bare vilje. Om du da ikke mener aspergere er noen late slabbedasker.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når den store majoriteten med asperger står utenfor arbeidslivet tror jeg det handler litt mer om bare vilje. Om du da ikke mener aspergere er noen late slabbedasker.

Står den store majoriteten av de med asperger uten arbeid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Av de med diagnosen på papiret, ja.

80% er tallet Nav bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Enmanelskeråhate said:

Ja, mellom 80 og 90%.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Av de med diagnosen på papiret, ja.

80% er tallet Nav bruker.

90% mener jeg. Autismesenteret mitt sa 80-98%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...