Gå til innhold

Ufør pga Aspergers og snevre interesser. Hater du slike folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett en del tråder her om autisme og uføretrygd.
Sistnevnte er noe mange klager over og har sterke meninger om her på KG.
Men jeg lurer på en ting

De som har blitt ufør pga at deres Asperger syndrom forhindrer dem i å fungere i arbeid
som de ikke er interessert i, misliker eller hater du dem?
Jeg kjenner en fyr som hadde det slik. Han begynte å kjede seg så mye at han
dro til legevakta på grunn av.....pessimistiske tanker for å si det på en mild måte.
Han prøvde flere arbeidsplasser utenom hans spesialistfelt, men han ble bare uvel av det og kjedet seg ihjel.
Han har heldigvis funnet seg til rette nå da

Så hva mener dere om folk som er uføre for denne spesifikke grunnen her?
Hater du dem og ser på dem som late idioter?
Fortell

Anonymkode: e234a...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er det vel kanskje noe annet han sliter med da som ikke du har sjans til å forstå siden du ikke er i han sine sko. Asperger kan være så mangt.

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En med Asperger kan jo ha skikkelige utfordringer med det sosiale også. Altså greit nok at man kjeder seg i jobben. Utrolig mange gjør nok det. Men når det i tillegg er svært vanskelig sosialt,så blir det jo helt drepen.

Er nok ikke enkelt for mange med denne lidelsen. Enkelt nok ville jeg vel tenkt mitt,før jeg evt fikk høre hva som egentlig saken dreier seg om. Man kan jo ikke akkurat se på noen at de har asperger. Ville ikke sett på hen som lat etter å høre dette.

Endret av Fant80
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (2 minutter siden):

Da er det vel kanskje noe annet han sliter med da som ikke du har sjans til å forstå siden du ikke er i han sine sko. Asperger kan være så mangt.

Jeg har Asperger's jeg også

TS

Anonymkode: e234a...2c4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det trist, trist at mennesker med enten det er asperger eller annen liknende diagnose som gjør at de ikke klarer å stå i utdannelse og eller jobb situasjon som da blir å ha et liv utenfor samfunnet der de ikke får delta på lik linje i skole/jobb som "alle" andre. Det å være ufør gjør jo også at man ikke har økonomisk anledning til å delta i noe stor grad på det livet mange andre tar som selvfølge. Så det er trist å høre at enkelte mennesker har det slik.

Anonymkode: 0ae10...e12

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min personlige erfaring og av hva jeg leser her inne (selv om det ikke er representativt) så finner man gjerne de største kritikerne til annerledeshet blant dem som mener alle bør være i jobb og ikke på uføretrygd, men bare så lenge de slipper å jobbe med dem selv.

For min del så skulle jeg ønske det var mer forståelse for å være annerledes i arbeidslivet og livet generelt-  alle har sine utfordringer, diagnose eller ikke. Man trenger ikke alle tenke eller være like for å få ting til å gå rundt. Og det er ikke sundt om alle er for like og tenker for mye likt. 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har sett en del tråder her om autisme og uføretrygd.
Sistnevnte er noe mange klager over og har sterke meninger om her på KG.
Men jeg lurer på en ting

De som har blitt ufør pga at deres Asperger syndrom forhindrer dem i å fungere i arbeid
som de ikke er interessert i, misliker eller hater du dem?
Jeg kjenner en fyr som hadde det slik. Han begynte å kjede seg så mye at han
dro til legevakta på grunn av.....pessimistiske tanker for å si det på en mild måte.
Han prøvde flere arbeidsplasser utenom hans spesialistfelt, men han ble bare uvel av det og kjedet seg ihjel.
Han har heldigvis funnet seg til rette nå da

Så hva mener dere om folk som er uføre for denne spesifikke grunnen her?
Hater du dem og ser på dem som late idioter?
Fortell

Anonymkode: e234a...2c4

Nei, jeg hater dem ikke. Jeg er nemlig sammen med en av dem og han er utrolig fin fyr med gode kvaliteter 😊 Vi er sammen på 8 året nå og jeg er fortsatt forelsket i mannen 😍

  • Liker 1
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (3 timer siden):

I min personlige erfaring og av hva jeg leser her inne (selv om det ikke er representativt) så finner man gjerne de største kritikerne til annerledeshet blant dem som mener alle bør være i jobb og ikke på uføretrygd, men bare så lenge de slipper å jobbe med dem selv.

For min del så skulle jeg ønske det var mer forståelse for å være annerledes i arbeidslivet og livet generelt-  alle har sine utfordringer, diagnose eller ikke. Man trenger ikke alle tenke eller være like for å få ting til å gå rundt. Og det er ikke sundt om alle er for like og tenker for mye likt. 

 

Er så lei av den der «alle sliter med sitt». Javel. Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått høre det. «Alle synes det er kjedelig å gå på jobb». «Ingen liker å gjøre husarbeid». Underforstått: du syter, ta deg sammen.

Autisme er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Jo, det er vanskeligere for meg å vaske huset. Jo, det er vanskeligere for meg å stå i jobb. Selv om «alle har sitt».

Anonymkode: a28da...6d7

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har sett en del tråder her om autisme og uføretrygd.
Sistnevnte er noe mange klager over og har sterke meninger om her på KG.
Men jeg lurer på en ting

De som har blitt ufør pga at deres Asperger syndrom forhindrer dem i å fungere i arbeid
som de ikke er interessert i, misliker eller hater du dem?
Jeg kjenner en fyr som hadde det slik. Han begynte å kjede seg så mye at han
dro til legevakta på grunn av.....pessimistiske tanker for å si det på en mild måte.
Han prøvde flere arbeidsplasser utenom hans spesialistfelt, men han ble bare uvel av det og kjedet seg ihjel.
Han har heldigvis funnet seg til rette nå da

Så hva mener dere om folk som er uføre for denne spesifikke grunnen her?
Hater du dem og ser på dem som late idioter?
Fortell

Anonymkode: e234a...2c4

Det er ingen grunn til å hate noen fordi de har Asperger. Mange med Asperger klarer seg også veldig bra i studier og arbeidsliv hvis de får holde på med det de liker og er trygge på. Men det finnes ulike grader av Asperger så klart, og ikke alle fungerer i arbeidslivet, men det er jo ingen grunn til å hate dem for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er så lei av den der «alle sliter med sitt». Javel. Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått høre det. «Alle synes det er kjedelig å gå på jobb». «Ingen liker å gjøre husarbeid». Underforstått: du syter, ta deg sammen.

Autisme er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Jo, det er vanskeligere for meg å vaske huset. Jo, det er vanskeligere for meg å stå i jobb. Selv om «alle har sitt».

Anonymkode: a28da...6d7

Nå var ikke min kommentar ment for å minimere din eller hvem det måtte være, sin opplevelse av egne utfordringer. Jeg ønsker å få frem at jeg ønsker mer aksept for alle, uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nekinn@ said:

Nå var ikke min kommentar ment for å minimere din eller hvem det måtte være, sin opplevelse av egne utfordringer. Jeg ønsker å få frem at jeg ønsker mer aksept for alle, uansett. 

Jeg tolket ditt originale innlegg slik du forklarer det nå. Jeg tolket det aldri som at du ville minimere problemene til folk med asperger og du skriver jo faktisk aldri "alle sliter med sitt". Det sitatet har ABen du siterer kommmet med selv. 

Mulig ABen som siterer deg svarer på feil innlegg. 

 

Anonymkode: edee0...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater ingen. Jeg misliker mange, men sjelden på gruppenivå og i hvert fall ikke for noe slikt som å ha en spesifikk diagnose eller motta en spesifikk trygdeytelse.

Det er synd at det ikke i større grad satses på tilrettelagte arbeidsplasser, siden mange til de fleste med Asperger nok kunne gjøre nytte for seg i arbeidslivet om det var mindre one size fits all. 

Anonymkode: ae4ba...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hater ingen. Jeg misliker mange, men sjelden på gruppenivå og i hvert fall ikke for noe slikt som å ha en spesifikk diagnose eller motta en spesifikk trygdeytelse.

Det er synd at det ikke i større grad satses på tilrettelagte arbeidsplasser, siden mange til de fleste med Asperger nok kunne gjøre nytte for seg i arbeidslivet om det var mindre one size fits all. 

Anonymkode: ae4ba...f76

Enig. De har startet noen tilrettelagte arbeidsplasser for folk med asperger, men de tilrettelagte arbeidsplassene jeg har sett er for folk med IT-interesse og ferdigheter. Men det er mange med asperger som ikke kan programmere og ikke har en stor nok interesse for programmering at de kan ha det som jobb. 

Vil også legge til at problemet med å få folk med asperger i jobb er flerdelt. Det ene problemet er å finne arbeidsoppgaver som passer til den aktuelle personen. Det andre er å sørge for at personen med asperger faktisk får jobben. Mange med asperger sliter i jobbintervju og kan ha hull i CVen og ikkke fullført noen utdanning.  I det offentlige er det ofte høyt fokus på det formelle med utdanning og da kan folk med asperger slite med jobb. I tillegg vil både i det private og det offentlige være fordel å være dyktig i jobbintervju. 

 

Anonymkode: edee0...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hate mennesker for sykdommer, forstyrrelser osv får ikke flere i arbeid.

Anonymkode: 4f804...2a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 20.02):

Jeg har sett en del tråder her om autisme og uføretrygd.
Sistnevnte er noe mange klager over og har sterke meninger om her på KG.
Men jeg lurer på en ting

De som har blitt ufør pga at deres Asperger syndrom forhindrer dem i å fungere i arbeid
som de ikke er interessert i, misliker eller hater du dem?
Jeg kjenner en fyr som hadde det slik. Han begynte å kjede seg så mye at han
dro til legevakta på grunn av.....pessimistiske tanker for å si det på en mild måte.
Han prøvde flere arbeidsplasser utenom hans spesialistfelt, men han ble bare uvel av det og kjedet seg ihjel.
Han har heldigvis funnet seg til rette nå da

Så hva mener dere om folk som er uføre for denne spesifikke grunnen her?
Hater du dem og ser på dem som late idioter?
Fortell

Anonymkode: e234a...2c4

Jeg har aldri hørt om noen som hater mennesker med Asperger, og det er det heller ingen grunn til. Selv har jeg en venn som har diagnosen, han er en spesiell og flink person.

Ikke bry deg om folk som lager sutretråder om uføre, de må ha det svært slitsomt med seg selv. Det skal mye til for å bli ufør, og de små utbetalingene de uføre mottar burde ingen misunne dem. Jeg synes ingen skulle behøve å bekymre seg for økonomien i tillegg til å måtte stå utenfor arbeidslivet fordi de er syke.

 

Anonymkode: e4d99...475

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 20.02):

Så hva mener dere om folk som er uføre for denne spesifikke grunnen her?
Hater du dem og ser på dem som late idioter?
Fortell

Ser ikke på de som late og hater dem ikke for det, men synes det er et godt argument for hvorfor det bør strammes inn på hvem som kan få uføretrygd. I andre land ville de fått hjelp til å finne arbeid.

Anonymkode: 457d6...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig "hater" jeg kun noen få type personer, de som er psykisk syke i den forstand at de bevisst ødelegger andres liv fofrdi de vil det og føler sg bedre da, og de som er uten evne til å innse at verden er mye mer enn bare seg selv.. Jeg finner de menneskene slitsom og tildels farlig for alle andre mennesker rundt dem og jeg liker ikke mått eforholde meg til dem fordi jeg ikke kan sitte stille og se på at de manipulerer og ødelegger for andre mennesker, jeg "må" rett og slett gi dem motstand og virke avvisende, la de vite at jeg gjennomskuer dem og at de ikke kommer noen vei og samtidig være hyggelig selv. Ellers tenker jeg at mennesker får være som de er, om jeg har kjemi med dem eller ikke er mitt problem og ikke deres, så nei, diagnoser og evt latskap, uføre eller ikke spiller overhode ingen rolle - folk er folk i de fleste tilfeller og det kan jeg fint forholde meg til med normal høflighet. 

Anonymkode: 3fc28...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...