AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #41 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Min erfaring er at det gjerne er de som bor i distriktene, som oftest med lav eller ingen utdanning, som skriver på dialekt. Jeg skrev på dialekt til venninner da jeg gikk på videregående, men det kan ikke falle meg inn å gjøre det nå. Og i hvert fall ikke i grupper osv. på facebook eller til hvem som helst. Skjønner ikke poenget, ser det hvis det er snakk om å ha en intern greie med en venninne eller noe, men i kommentarfelt osv. virker det veldig rart. Anonymkode: 26964...1e4 Bor sentralt, har utdanning og videreutdanning. Skriver på dialekt når jeg vil. Men da hovedsaklig når det er til folk med samme dialekt. Hadde bokmål som hovedmål, men synes faktisk det er kjekt å skrive dialekt. Anonymkode: b4947...2ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. oktober 2023 #42 Del Skrevet 19. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ts her Det er mange som skriver på dialekt på kg Anonymkode: 32333...fc6 Det er likevel en regel om at det ikke er lov, såvidt jeg husker. Så om noen rapporterer det når de kommer over dialektposter, så blir vel de innleggene slettet. Så de blir nok ikke stående, selv om du kanskje har rukket å lese et og annet innlegg før sletting. Regelen finner du her og den lyder; "* Innlegg skal være skrevet på bokmål, nynorsk, engelsk, dansk eller svensk. Har sett overraskende lite dialektskriving her på KG, så det er tydelig at folk vet om regelen. Eller de velger å skrive skikkelig på et landsdekkende forum, og når det ikke er en lokal Facebookgruppe de er på. Endret 19. oktober 2023 av Million La til sitat og link vedr regelen om skriftspråk 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 19. oktober 2023 #43 Del Skrevet 19. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her Det er mange som skriver på dialekt på kg Anonymkode: 32333...fc6 Det er ikke lov å skrive dialekt på KG, så så man kan rapportere inn de innleggene dersom man ser det. - Så noen andre påpekte det samme Endret 19. oktober 2023 av Ludovica- 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #44 Del Skrevet 20. oktober 2023 Æ e trøinder æ og hærregud kor tøff æ e! Æ e trøinder æ, det e itj dårlig bærre det! Det bli itj fæst uten skinnvæst! Du bli itj fin uten mokkasin! Og sist, men itj minst, det bli itj fart uten bart! Jau, jau, det e bærre lækkert! Anonymkode: 87591...89a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
durkie Skrevet 20. oktober 2023 #45 Del Skrevet 20. oktober 2023 Ikke like teit som feks "skal kjøpe meg pc, hvem skal jeg kjøpe?" Eller "skal vi gå på sjino?" Og "Jeg vil ha skylling med ris" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #46 Del Skrevet 20. oktober 2023 Jeg blir faktisk sliten i hodet av å lese innlegg og meldinger osv på dialekt, og er også enig i at det ser mindre intelligent ut. Ingen av de smarteste norske innleggene jeg har lest på diverse sosiale medier har for øvrig vært skrevet på dialekt, men nesten alle de dummeste har vært det… Anonymkode: d0bff...ac7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #47 Del Skrevet 20. oktober 2023 Jeg er og nordfra, men skriver aldri på dialekt. Når jeg leser nordlendinger som skriver på dialekt på facebook, innrømmer jeg fordummer de litt. Anonymkode: ea42a...b4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #48 Del Skrevet 21. oktober 2023 durkie skrev (15 timer siden): Ikke like teit som feks "skal kjøpe meg pc, hvem skal jeg kjøpe?" Eller "skal vi gå på sjino?" Og "Jeg vil ha skylling med ris" Det er faktisk mye verre Ts Anonymkode: 32333...fc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #49 Del Skrevet 28. oktober 2023 De gjør det vel helst på private profiler hvor flertallet av vennelisten selv er trønder eller rogalending. På offentlige profiler opplever jeg at de fleste skriver bokmål. Anonymkode: 8fc9a...b6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 30. oktober 2023 #50 Del Skrevet 30. oktober 2023 Ryddet for latterliggjøring Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #51 Del Skrevet 30. oktober 2023 Dialekter i Norge er unike og fantastiske, all bruk av dialekter holder liv i språket. Vær stolt over hvor du er i fra, bruk dialekter så mye som mulig. Er selv fra nord-norge og kjenner meg lite igjen i nynorsk, Ivar Aasen benyttet ingen dialekter nordfra. Gammelnorsk og Islandsk er nærmere dialekter enn hva danske Bokmål er. Jeg bruker min dialekt med stolthet i skriftform, ved alle anledninger hvor det er akseptabelt. Anonymkode: 42c98...c91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå