AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #1 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg ser på diverse grupper på Facebook at folk skriver på trøndersk og rogalandsk, og det er ikke alltid lett å forstå. Har lagt merke til disse to dialektene, selv om det selvfølgelig er store variasjoner innenfor dialektene. Tenker de ikke på at det er teit? Anonymkode: 32333...fc6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #2 Del Skrevet 18. oktober 2023 Det er vanskelig å få fram personligheten sin hvis man skal følge bokmål/nynorsk. For meg, som er rogalending, er det naturlig å skrive til venner og kjente på den måten jeg snakker. Da får jeg best frem mitt uttrykk. Når folk jeg kjenner sender mld til meg på bokmål, er det helt merkelig.. vi vokste opp sammen, du hadde nynorsk som hovedmål, skjerp deg! Jeg gikk barneskolen på østlandet, så jeg kan ikke nynorsk så godt. Da blir det bokmål hvis jeg ikke skriver til kjente. Anonymkode: 901cb...b21 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #3 Del Skrevet 18. oktober 2023 For meg som sunnmøring er det også helt naturlig å skrive dialekt til de jeg kjenner. Alle jeg kjenner gjør det, og jeg har gjort det så lenge jeg kan huske, men jeg hadde nok ikke gjort det om jeg skulle delta i en facebookgruppe. Skriver nynorsk i jobbsammenheng. Anonymkode: 1db44...855 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 18. oktober 2023 #4 Del Skrevet 18. oktober 2023 Nordlendinger og sunnmøringer er de jeg har lagt mest merke til. De får bare drive på. Det ser mindre begavet ut, men det må jo være opp til hver enkelt hvordan man vil framstå. Selv ignorerer jeg rett og slett innlegg fra dialektskriverne. 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #5 Del Skrevet 18. oktober 2023 Min erfaring er at det gjerne er de som bor i distriktene, som oftest med lav eller ingen utdanning, som skriver på dialekt. Jeg skrev på dialekt til venninner da jeg gikk på videregående, men det kan ikke falle meg inn å gjøre det nå. Og i hvert fall ikke i grupper osv. på facebook eller til hvem som helst. Skjønner ikke poenget, ser det hvis det er snakk om å ha en intern greie med en venninne eller noe, men i kommentarfelt osv. virker det veldig rart. Anonymkode: 26964...1e4 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 18. oktober 2023 #6 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min erfaring er at det gjerne er de som bor i distriktene, som oftest med lav eller ingen utdanning, som skriver på dialekt. Jeg skrev på dialekt til venninner da jeg gikk på videregående, men det kan ikke falle meg inn å gjøre det nå. Og i hvert fall ikke i grupper osv. på facebook eller til hvem som helst. Skjønner ikke poenget, ser det hvis det er snakk om å ha en intern greie med en venninne eller noe, men i kommentarfelt osv. virker det veldig rart. Anonymkode: 26964...1e4 Ganske underholdende å se hvor lite som skal til før man blir definert av andre 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #7 Del Skrevet 18. oktober 2023 Og nordlendinger. En ting er når man skriver til en annen med samme dialekt. Men når du skriver i en gruppe hvor det finnes folk fra hele Norge, da ser det bare uintelligent ut. Anonymkode: 85e5f...565 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #8 Del Skrevet 18. oktober 2023 Ullvott skrev (12 minutter siden): Nordlendinger og sunnmøringer er de jeg har lagt mest merke til. De får bare drive på. Det ser mindre begavet ut, men det må jo være opp til hver enkelt hvordan man vil framstå. Selv ignorerer jeg rett og slett innlegg fra dialektskriverne. Du har serriøse fordommer du må jobbe med, hva har de gjort deg herlighet? Dialekt stopper ikke noen fra å være smart, det er smart å vite bare så det er nevnt. Anonymkode: 6d4ac...408 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #9 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg skriver både trøndersk og nordmøring til venner og familie, men holder meg til bokmål offentlig 🙂 Anonymkode: 47010...8b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 18. oktober 2023 #10 Del Skrevet 18. oktober 2023 Har lagt merke til det selv. Skulle likt å sett noen tall på skole eller lignende. De har tydligvis ikke lært at vi har to skriftspråk i Norge. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 18. oktober 2023 #11 Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har serriøse fordommer du må jobbe med, hva har de gjort deg herlighet? Dialekt stopper ikke noen fra å være smart, det er smart å vite bare så det er nevnt. Anonymkode: 6d4ac...408 Snakker om å bli tillagt meninger man ikke har! Herregud! Jeg snakker dialekt. Det betyr ikke at jeg på død og liv må skrive det. Eller for å uttrykke det annerledes: Je tala dialekt. Dæ bety itte at je æ nøddom å skrive de'. Endret 18. oktober 2023 av Ullvott 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #12 Del Skrevet 18. oktober 2023 Er dere så himla prippne? Dere som bor i foreksempel Oslo får skrive som dere snakker selv, om det var motsatt har det sikkert vært ramaskrik. Vil ikke skrive Nordlandsk huff huff. Skjerp dere og lær dere flere ord, problem løst. Anonymkode: 6d4ac...408 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 18. oktober 2023 #13 Del Skrevet 18. oktober 2023 Ullvott skrev (3 minutter siden): Snakker om å bli tillagt meninger man ikke har! Herregud! Jeg snakker dialekt. Det betyr ikke at jeg på død og liv må skrive det. Eller for å uttrykke det annerledes: Je tala dialekt. Dæ bety itte at je æ nøddom å skrive de'. Om du ikke ønsker å bli tillagt meninger du ikke har så må du virkelig øve deg på å ikke ytre dem høyt: "Nordlendinger og sunnmøringer er de jeg har lagt mest merke til. De får bare drive på. Det ser mindre begavet ut, men det må jo være opp til hver enkelt hvordan man vil framstå. Selv ignorerer jeg rett og slett innlegg fra dialektskriverne. " Hva du på død og liv må eller ikke må - du fremstiller likevel dem som velger annerledes som mindre begavet, enten du mener det eller ikke. Korrigere meg gjerne. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #14 Del Skrevet 18. oktober 2023 Æ veit ittj kåffor vi gjær det, bare føles meir natturlig. Anonymkode: e484b...273 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #15 Del Skrevet 18. oktober 2023 Nekinn@ skrev (17 minutter siden): Ganske underholdende å se hvor lite som skal til før man blir definert av andre Det er altså basert på det jeg vet om de jeg ser skriver på dialekt. Men hyggelig at du lar deg underholde😊 Anonymkode: 26964...1e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #16 Del Skrevet 18. oktober 2023 Ullvott skrev (10 minutter siden): Snakker om å bli tillagt meninger man ikke har! Herregud! Jeg snakker dialekt. Det betyr ikke at jeg på død og liv må skrive det. Eller for å uttrykke det annerledes: Je tala dialekt. Dæ bety itte at je æ nøddom å skrive de'. Du kan ikke skrive at noen ser mindre begavet ut for å så bli sjokkert over at jeg tar det som at du har fordommer mot dem som snakker dialekt. Jeg er ikke tankeleser og vet ikke hvordan du prater. Du burde visst bedre. Anonymkode: 6d4ac...408 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 18. oktober 2023 #17 Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Nekinn@ skrev (6 minutter siden): Om du ikke ønsker å bli tillagt meninger du ikke har så må du virkelig øve deg på å ikke ytre dem høyt: "Nordlendinger og sunnmøringer er de jeg har lagt mest merke til. De får bare drive på. Det ser mindre begavet ut, men det må jo være opp til hver enkelt hvordan man vil framstå. Selv ignorerer jeg rett og slett innlegg fra dialektskriverne. " Hva du på død og liv må eller ikke må - du fremstiller likevel dem som velger annerledes som mindre begavet, enten du mener det eller ikke. Korrigere meg gjerne. Korrigering: Jeg fremstiller ikke dialektskriverne som mindre begavet. Det greier de helt på egen hånd. Det er det jeg skriver. For øvrig er det et ørlite paradoks at vi allerede har to offisielle norske skriftspråk, noe mange her på KG (ikke jeg) klager over at er ett for mye, mens i denne tråden kan det åpenbart ikke blir for mange av dem. Endret 18. oktober 2023 av Ullvott 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #18 Del Skrevet 18. oktober 2023 Er nordfra. Har aldri skrevet på dialekt i hele mitt liv. Syns det ser uintelligent ut, beklager 🙃. Vi har to skriftspråk i Norge. Bokmål og nynorsk. Pluss samisk. Fint med dialekter, men man skal ikke surre med skriftmålet. Anonymkode: 54c96...699 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #19 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Min erfaring er at det gjerne er de som bor i distriktene, som oftest med lav eller ingen utdanning, som skriver på dialekt. Jeg skrev på dialekt til venninner da jeg gikk på videregående, men det kan ikke falle meg inn å gjøre det nå. Og i hvert fall ikke i grupper osv. på facebook eller til hvem som helst. Skjønner ikke poenget, ser det hvis det er snakk om å ha en intern greie med en venninne eller noe, men i kommentarfelt osv. virker det veldig rart. Anonymkode: 26964...1e4 Min erfaring er at så fordomsfulle folk har ganske lite mellom ørene selv 🤡 Anonymkode: 1db44...855 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #20 Del Skrevet 18. oktober 2023 Ullvott skrev (32 minutter siden): Nordlendinger og sunnmøringer er de jeg har lagt mest merke til. De får bare drive på. Det ser mindre begavet ut, men det må jo være opp til hver enkelt hvordan man vil framstå. Selv ignorerer jeg rett og slett innlegg fra dialektskriverne. Det var da svært så prippent. Anonymkode: 1db44...855 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå