Gå til innhold

Hjelp til strikkeoppskrift (Setesdal med vrsngbord)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her inne som er proffe strikkere og kunne hjulpet meg litt? Har kommet til mønster delen, men sliter veldig med å forstå dette med å strikke frem og tilbake. Er vel ingen her som kan forklare, eller har skrivd om oppskriften til å kunde strikke rundt og vil dele? ☺️

Anonymkode: 6554d...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke proff, men kan godt prøve å hjelpe deg? Hva er det du ikke forstår med frem og tilbake?

Er det kofte du skal lage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kofte, er genser med vrangbord.

den strikkes nedenfra og opp, også skal forstykke og bakstykke strikkes for seg selv. Men når jeg strikker mønsteret går det ikke opp i antall masker, så når jeg da skal strikke tilbake altså vrangsiden, hvor på mønsteret skal jeg begynne? 
 

off, ble veldig komplisert å forklare.. men kan vel ikke akkurat dele mønsteret heller?

Anonymkode: 6554d...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke kofte, er genser med vrangbord.

den strikkes nedenfra og opp, også skal forstykke og bakstykke strikkes for seg selv. Men når jeg strikker mønsteret går det ikke opp i antall masker, så når jeg da skal strikke tilbake altså vrangsiden, hvor på mønsteret skal jeg begynne? 
 

off, ble veldig komplisert å forklare.. men kan vel ikke akkurat dele mønsteret heller?

Anonymkode: 6554d...e0d

Du kan linke til der du har kjøpt oppskriften, i alle fall :) 

Anonymkode: 4b5e2...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikk rundt og klipp opp i stedet. Det er veldig vanskelig å strikke pent med mønster frem og tilbake. 

Anonymkode: 2b2b7...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er ikke kofte, er genser med vrangbord.

den strikkes nedenfra og opp, også skal forstykke og bakstykke strikkes for seg selv. Men når jeg strikker mønsteret går det ikke opp i antall masker, så når jeg da skal strikke tilbake altså vrangsiden, hvor på mønsteret skal jeg begynne? 
 

off, ble veldig komplisert å forklare.. men kan vel ikke akkurat dele mønsteret heller?

Anonymkode: 6554d...e0d

Mønsteret viser enten likt antall masker på rett og på vrang. Om ikke er det lagt inn økninger, eller fyllinger. 

Kan du dele bilde av diagram?

Anonymkode: bcc9b...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skal gjette, vil jeg tro at det er denne genseren, pga navnet: https://www.sandnesgarn.no/setesdal-genser-4

Denne genseren er slik at mønsteret skal være symmetrisk omkring midtre maske foran (og bak). Det ser ut som at ett av kryssene er midt foran. For å få til dette på forskjellige størrelser, må man begynne på forskjellige steder på mønsteret avhengig av om man strikker str XS, S, M osv

Å strikke mønster frem og tilbake er ikke bare enkelt. For det første må du passe på at trådene alltid holdes på vrangsiden av strikketøyet, altså at sprangene blir liggende på vranga. For det andre må du lese mønsteret i motsatt retning når du strikker på vrangsiden. Du leser jo diagrammet fra høyre mot venstre når du strikker på rettsiden (samme retning som du strikker). Når du strikker tilbake er du på vrangsiden, og da må du lese fra venstre mot høyre. 

Hvor skal du begynne når du strikker tilbake? Jo, du må legge merke til hvor på diagrammet du sluttet den rette omgangen din og starte på samme sted, bare omgangen over. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

35 minutter siden, Ullvott said:

Hvis jeg skal gjette, vil jeg tro at det er denne genseren, pga navnet: https://www.sandnesgarn.no/setesdal-genser-4

Denne genseren er slik at mønsteret skal være symmetrisk omkring midtre maske foran (og bak). Det ser ut som at ett av kryssene er midt foran. For å få til dette på forskjellige størrelser, må man begynne på forskjellige steder på mønsteret avhengig av om man strikker str XS, S, M osv

Å strikke mønster frem og tilbake er ikke bare enkelt. For det første må du passe på at trådene alltid holdes på vrangsiden av strikketøyet, altså at sprangene blir liggende på vranga. For det andre må du lese mønsteret i motsatt retning når du strikker på vrangsiden. Du leser jo diagrammet fra høyre mot venstre når du strikker på rettsiden (samme retning som du strikker). Når du strikker tilbake er du på vrangsiden, og da må du lese fra venstre mot høyre. 

Hvor skal du begynne når du strikker tilbake? Jo, du må legge merke til hvor på diagrammet du sluttet den rette omgangen din og starte på samme sted, bare omgangen over. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er ikke en proffstrikker, men jeg kan prøve å hjelpe deg med å forstå oppskriften. Kan du sende meg oppskriften, så kan vi se om det er mulig å tilpasse den til å strikke rundt? 😊

Anonymkode: 99c8f...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...