Gå til innhold

Vidkun Quisling trodde han skulle bli en ny Olav den hellige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I know that the Norwegian people have sentenced me to death, and that the easiest course for me would be to take my own life. But I want to let history reach its own verdict. Believe me, in ten years' time I will have become another Saint Olav.

 

 

Anonymkode: 3e47f...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har du nummeret til mental helse 116 123 . Tjenesten er anonym. Du bør ringe forstest mulig slik at du kan få hjelp.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Her har du nummeret til mental helse 116 123 . Tjenesten er anonym. Du bør ringe forstest mulig slik at du kan få hjelp.

 

Jeg tror du må ringe det nummeret.

Det er ikke jeg som sier at Vidkun Quisling er Olav Den hellige, Det var Vidkun Quisling som mente at han ville bli sett på som Olav den hellige.

 

Anonymkode: 3e47f...63d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, han tok feil.

Som i storparten han syslet med.

Anonymkode: 67b20...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snl skriver litt om Quislings selvbilde. Under "Gåten Quisling". 

https://snl.no/Vidkun_Quisling#-Gåten_Quisling

Nå er ikke jeg ekspert på Quisling. Men vil legge til at mange av nazistene var opptatt av å prøve å fremstille seg selv som noblere enn de var. Mange som snakket om at de kun "gjorde hva de gjorde av lojalitet til fedrelandet" når de i virkeligheten var kyniske opportunister som ble nazister fordi det var en måte å få mye makt og penger på.  Når man så på hvordan toppnazistene handlet så virker det som få faktisk brydde seg om fedrelandet. 

Anonymkode: d8e02...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Olav den hellige var vel uansett bare interessert i makt og prestisje. All "helligheten" han holdt på med var vel aller mest bare for syns skyld, for å blant annet få støtte fra folk med makt i andre land. 

Han ble vel ikke "den hellige" før lenge etter at han hadde dødd heller. Fordi noen ønsket å fremstille ham på denne måten, bare fordi dette kunne gagnet deres egne interesser.     

Anonymkode: 78743...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Olav den hellige var vel uansett bare interessert i makt og prestisje. All "helligheten" han holdt på med var vel aller mest bare for syns skyld, for å blant annet få støtte fra folk med makt i andre land. 

Han ble vel ikke "den hellige" før lenge etter at han hadde dødd heller. Fordi noen ønsket å fremstille ham på denne måten, bare fordi dette kunne gagnet deres egne interesser.     

Anonymkode: 78743...3f9

Olav den Hellige ble helgen 3 August 1031, han døde  29 Juli 1030.

Så han ble hellig litt over 1 år etter at han døde. 

 

Anonymkode: bd31c...325

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quisling ble jo drept han også, og om han var psykotisk slik som Olav den Hellige, skal jeg ikke si? 

Ellers vil jeg si at Quisling er mann som var mer sammensatt enn det mange i utlandet er klar over. For det første var han svært intelligent, og hadde veldig gode karakterer. Han skrev en bok om liv på andre planeter, så han var litt svermerisk. Og han hjalp mange i sitt liv da han jobbet sammen med Nansen i Russland under sulten der. Vi snakker om kanskje hundre tusen mennesker. Så han kan ha reddet flere mennesker enn det totalt omkom i Norge under andre verdenskrig, pussig nok. 

Men så forådte han Norge under krigen. Men det er interessant at Frankrike ikke skjøt Petain, fordi han var gammel og senil og fordi han var en helt fra første verdenskrig. Men Petain hjalp ikke like mange som Quisling hadde gjort. Noen ganger så tenker jeg at kanskje også Norge skulle latt Quisling dø i fengsel. Lie og Terboven og Rinnan kunne man bare skyte. Men Quisling kunne bli spart pga sin innsats med Nansen, mener jeg. 

Når det gjelder Hamsun, Heidegger og Ezra Pound store kunstnere og tenkere så blir det enda mer problematisk. Av disse var vel egentlig Heidegger den verste, men han fikk fortsette. Og hva med Werner Von Braun, som hadde veldig mange liv på samvittigheten, men som ble en amerikansk helt under den kalde krigen og kappløpet mot månen. 

Men en av de aller verste geniene i europeisk historie var David Hume, en av tidenes mest intelligente menn. På den ene siden er han en hjørnesten i europeisk filosofi, og på den andre siden skrev han bøker for å rettferdiggjøre slavehandelen. 

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Michaelhe said:

Men så forådte han Norge under krigen. Men det er interessant at Frankrike ikke skjøt Petain, fordi han var gammel og senil og fordi han var en helt fra første verdenskrig. Men Petain hjalp ikke like mange som Quisling hadde gjort. Noen ganger så tenker jeg at kanskje også Norge skulle latt Quisling dø i fengsel. Lie og Terboven og Rinnan kunne man bare skyte. Men Quisling kunne bli spart pga sin innsats med Nansen, mener jeg.  

Det synes ikke jeg. Mest fordi nærmest alle nazistene ble benådet innen 10 år. Hadde han fått livstid er det stor sjanse for at han hadde sluppet å sone ferdig dommen og at han hadde blitt sluppet fri på midten av 50-tallet.  Er det noe som irriterer meg så er det at så mange nazister og landssvikere slapp å sone ferdig dommene de fikk og at mange også slapp straff fullstendig. 

Anonymkode: d8e02...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det synes ikke jeg. Mest fordi nærmest alle nazistene ble benådet innen 10 år. Hadde han fått livstid er det stor sjanse for at han hadde sluppet å sone ferdig dommen og at han hadde blitt sluppet fri på midten av 50-tallet.  Er det noe som irriterer meg så er det at så mange nazister og landssvikere slapp å sone ferdig dommene de fikk og at mange også slapp straff fullstendig. 

Anonymkode: d8e02...535

Det hadde aldri skjedd, Han blitt som barbie eller abb. Spandau. 

Dette er jo litt gammel historie, så så veldig sterke føelelser om slikt har jeg ikke. Men jeg synes ikke noen fransk oppgjør ellers hadde vært å foretrekke. I Frankrike ble kvinner som hadde forhold til tyskere dømt for "horisontalt landssvik". Men det er mange som tror at Norge sto samlet, men det var flere som jobbet for tyskerne. Noen gjorde det av pragmatiske grunner, man trengte jobb. Noen var selvsagt nazister. Det er for mye fokus på norsk lidelse under krigen mener jeg, og for lite på alle de som ble fraktet til Norge og satt i arbeidsleire. Disse hadde de verste forholdene i landet under krigen, men de var ofte ikke norske borgere, og jeg synes de er for glemt. Russefanger

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Menelaos
Michaelhe skrev (7 timer siden):

Quisling ble jo drept han også, og om han var psykotisk slik som Olav den Hellige, skal jeg ikke si? 

Ellers vil jeg si at Quisling er mann som var mer sammensatt enn det mange i utlandet er klar over. For det første var han svært intelligent, og hadde veldig gode karakterer. Han skrev en bok om liv på andre planeter, så han var litt svermerisk. Og han hjalp mange i sitt liv da han jobbet sammen med Nansen i Russland under sulten der. Vi snakker om kanskje hundre tusen mennesker. Så han kan ha reddet flere mennesker enn det totalt omkom i Norge under andre verdenskrig, pussig nok. 

Men så forådte han Norge under krigen. Men det er interessant at Frankrike ikke skjøt Petain, fordi han var gammel og senil og fordi han var en helt fra første verdenskrig. Men Petain hjalp ikke like mange som Quisling hadde gjort. Noen ganger så tenker jeg at kanskje også Norge skulle latt Quisling dø i fengsel. Lie og Terboven og Rinnan kunne man bare skyte. Men Quisling kunne bli spart pga sin innsats med Nansen, mener jeg. 

Når det gjelder Hamsun, Heidegger og Ezra Pound store kunstnere og tenkere så blir det enda mer problematisk. Av disse var vel egentlig Heidegger den verste, men han fikk fortsette. Og hva med Werner Von Braun, som hadde veldig mange liv på samvittigheten, men som ble en amerikansk helt under den kalde krigen og kappløpet mot månen. 

Men en av de aller verste geniene i europeisk historie var David Hume, en av tidenes mest intelligente menn. På den ene siden er han en hjørnesten i europeisk filosofi, og på den andre siden skrev han bøker for å rettferdiggjøre slavehandelen. 

 

Quisling ble ikke drept han ble  rettmessig henrettet som en landsforræder

Skremmende at det er folk i 2023 som prøver å forsvare Quisling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menelaos skrev (6 minutter siden):

 

Quisling ble ikke drept han ble  rettmessig henrettet som en landsforræder

Skremmende at det er folk i 2023 som prøver å forsvare Quisling.

 

Jeg står for det jeg har sagt. Jeg er selv sosial demokrat og ikke anti-semitt. Det jeg sier er ikke motivert av enighet med nazistisk ideologi. Man må skille mellom det som er fakta og det som er historiske myter. Quisling var ille, men langt fra den verste i den tiden. Jonas Lie derimot er en litt verre person, uten så mange forsonende trekk. 

Endret av Michaelhe
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Michaelhe said:

Det hadde aldri skjedd, Han blitt som barbie eller abb. Spandau. 

Dette er jo litt gammel historie, så så veldig sterke føelelser om slikt har jeg ikke. Men jeg synes ikke noen fransk oppgjør ellers hadde vært å foretrekke. I Frankrike ble kvinner som hadde forhold til tyskere dømt for "horisontalt landssvik". Men det er mange som tror at Norge sto samlet, men det var flere som jobbet for tyskerne. Noen gjorde det av pragmatiske grunner, man trengte jobb. Noen var selvsagt nazister. Det er for mye fokus på norsk lidelse under krigen mener jeg, og for lite på alle de som ble fraktet til Norge og satt i arbeidsleire. Disse hadde de verste forholdene i landet under krigen, men de var ofte ikke norske borgere, og jeg synes de er for glemt. Russefanger

Barbie ble fengslet først på 80-tallet. Frem til da så hadde han jo blitt beskyttet av både amerikanerne, tyskerne og bolivianerne.  Det var jo også delvis derfor så nazistene slapp å sone, fordi under Den kalde krigen ville ofte amerikanerne ha hjelp av nazistene i kampen mot kommunistene. 

Enig i at det var galt å straffe kvinnene som ble sammen med tyskere og at de russiske fangene i Norge hadde det forferdelig.  De russiske fangene i Norge har nok delvis fått lite fokus pga Den kalde krigen. 

Anonymkode: d8e02...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Refreng

Nordmenn tvangssteriliserte omstreifere på den tiden. Vi var nok ikke så sterke motstandere av jødehat på den tiden som man skulle tro. Vi hadde jo vår egen tanke om at omstreifere var mindreverdige som mennesker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barbie ble fengslet først på 80-tallet. Frem til da så hadde han jo blitt beskyttet av både amerikanerne, tyskerne og bolivianerne.  Det var jo også delvis derfor så nazistene slapp å sone, fordi under Den kalde krigen ville ofte amerikanerne ha hjelp av nazistene i kampen mot kommunistene. 

Enig i at det var galt å straffe kvinnene som ble sammen med tyskere og at de russiske fangene i Norge hadde det forferdelig.  De russiske fangene i Norge har nok delvis fått lite fokus pga Den kalde krigen. 

Anonymkode: d8e02...535

Var ikke Werner von braun på disneys barnetv eller noe slikt? 

Mengele slapp jo unna. Og han forble en myte. Jeg tror han druknet til slutt under en slags svømmetur som gammel? Men det var et par andre storfisker i søramerika, jeg husker ikke navnet på dem. 

Men tenk om ABB hadde blitt skutt? Hva hadde stått igjen? Han hadde blitt mytologisert og fremstått som en slags overmenneskelig djevel i ledtog med area51, cia, kgb og ulike former for romvesener. Grunnen til det er at han var en person som helt alene gjorde så mye ugang, dvs masskren OG sprenge regjeringskvartalet. 

I stedet fikk man da se mannen, og dermed fikk man menneskeliggjort alt sammen, det samme som hendte med Timothy McVeigh. Han ble for øvrig intervjuet på 60 minutes, men jeg tror ikke ABB har vært intervjuet? Jeg så aldri rettssaken, det ble så mye dekning at jeg var helt utbrent da den begynte. Og skrudde av. 

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (28 minutter siden):

Nordmenn tvangssteriliserte omstreifere på den tiden. Vi var nok ikke så sterke motstandere av jødehat på den tiden som man skulle tro. Vi hadde jo vår egen tanke om at omstreifere var mindreverdige som mennesker

 

Det er del grums rundt tatere og sigøynere, som nå er glemt, fra 1920-årene. Hvis man ser på de populære forfatterne på 20 tallet, Riverton, Munk og øvre Richter Frich, så er det en del rasisme og slikt hos dem alle, Riverton er den mest moderate, tror jeg. Men han var 2 meter høy, svaksynt, homofil og alkoholiker. 

Rasisme tror jeg først folk med klar over etter apartheid kampen kom i fokus. man ga pris til MLK pga borgerrettskampen i USA, men det var ikke mange svarte i Norge? En teoretisk problemstilling, med andre ord.

Det mest rasistiske jeg har sett i Norge i min tid er Honningsvåg revyen :) Om samer. De har en slags intern krig i finnmark mellom ulike byer. 

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Menelaos skrev (1 time siden):

 

Quisling ble ikke drept han ble  rettmessig henrettet som en landsforræder

Skremmende at det er folk i 2023 som prøver å forsvare Quisling.

 

Nå skal jeg si noe enda verre: 

Det er ingen mennesker i Norge som noensinne har vært så elsket og beundret som adolf hitler. Han var en stor inspirator og hadde trofaste venner (Borman, Goebbels, himler, goering, heydrich etc etc), de samme fjesene sto ved hans side i år etter år. Så hitler ville fremstått annereldes enn vi liker å tro, men han var narkoman, akkurat som Goering. Goering pga krigsskade og hitler pga mage problemer.  NSDAP var mer en slags kult, som nesten marsjerte samlet inn i graven. Rasister og psykopater ja, men Hitler var ikke alene på noe vis. 

Hitler oppfant jo heller ikke noe tysk antisemitisme? Den var der fra før. I østerike, i Wien, hadde de gal borgermester ved navn Lueger

https://da.wikipedia.org/wiki/Karl_Lueger

 

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...