Gå til innhold

Hvite kan ikke like en Afro-Amerikansk tv serie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

If a White person doesn’t see other White people on a TV series, do they turn the channel and say, “this isn’t for me?” Naturally, some would take offense to this assumption. But, according to one of Issa Rae’s former colleagues, that’s was a concern for her hit HBO series Insecure. She suggested adding a White character to the lineup so “White people care” about these stories.

https://readcultured.com/can-white-people-enjoy-an-all-black-tv-series-2fcbd1a1e274

 

Anonymkode: 3f37d...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er blant de som ikke fikser serier med bare svarte, asiater, osv. Har prøvd.

Går mer på kulturelle forskjeller enn hudfarge tror jeg. 

Anonymkode: a0b32...245

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer på overskriften:

Fresh Prince of Bel Air hadde vel bare fargede hovedpersoner?  Den var veldig populær 

The Cosby show det  samme.

Jeg har aldri sett en dramaserie med bare fargede, men om det hadde eksistert hadde jeg sett på den hvis jeg likte handlingen. 

 

Anonymkode: c9b21...53b

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg svarer på overskriften:

Fresh Prince of Bel Air hadde vel bare fargede hovedpersoner?  Den var veldig populær 

The Cosby show det  samme.

Jeg har aldri sett en dramaserie med bare fargede, men om det hadde eksistert hadde jeg sett på den hvis jeg likte handlingen. 

 

Anonymkode: c9b21...53b

Å, ble skikkelig glad av dette innlegget, for jeg skammer meg over at jeg sjeldent ser filmer med utelukkende enten svarte eller asiatiske skuespillere, som nevnt over, trolig grunnet kulturelle forskjeller. Men jeg elsket Fresh Prince! 

Anonymkode: 7e081...174

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg svarer på overskriften:

Fresh Prince of Bel Air hadde vel bare fargede hovedpersoner?  Den var veldig populær 

The Cosby show det  samme.

Jeg har aldri sett en dramaserie med bare fargede, men om det hadde eksistert hadde jeg sett på den hvis jeg likte handlingen. 

 

Anonymkode: c9b21...53b

Fresh Prince of Bel Air, var jo genial. 

Hilsen hvit kvinne. 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fresh Price of bel air var en klassiker som mange av oss hvite liker, så det gir ikke mening. 

Anonymkode: 935c4...362

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som betyr noe hvis jeg skal se en serie er om serien i seg selv er bra (manus) og om skuespillerene gjør en god jobb. Hvilken farge de har er like irrelevant som hvilken høyde de har. Er jo nevnt noen gode eksempler over her. 

Anonymkode: 5206a...788

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser aller mest på asiatiske serier. Sjeldent jeg ser på blendahvite serier. Jeg er 100% skandinavisk. Tenker ikke på hudfargen, verken min eller andres.

Anonymkode: df8fb...1c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en del amerikanske tv serier som har hatt hovedsaklig sorte skuespillere i hovedrollener;

Fresh Prince
Urkel (Family Matters?)
Moesha,
The Cosby Show
Sister, Sister
Living Single

De ble alle sett av majoriteten av oss mens vi vokste opp... Så jeg vet ikke hva Issa Rae's tidligere kollega fabler om. Vi har da ingen problemer med å se tv-serier med folk som ikke ligner oss så lenge det er god underholdning

Anonymkode: 31362...d0f

  • Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder ikke meg i alle fall. Jeg har sett flere koreanske serier bare de siste årene: Hellbound, Squid Game, Sweet Home og Kingdom.

Man må ikke være koreaner for å bry seg om karakterene og seriene fokuserer ikke på etnisitet uansett.

Jeg tror det er en fiks idé at man "alltid" må ha minst én kvinne, én mann én svart og én asiater så alle skal kunne identifisere seg med noen. Det gjør ikke meg noe, men jeg bryr meg mindre enn Hollywood tror.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg svarer på overskriften:

Fresh Prince of Bel Air hadde vel bare fargede hovedpersoner?  Den var veldig populær 

The Cosby show det  samme.

Jeg har aldri sett en dramaserie med bare fargede, men om det hadde eksistert hadde jeg sett på den hvis jeg likte handlingen. 

 

Anonymkode: c9b21...53b

Godt sagt, jeg var selv fan av serien Greenleaf som knapt hadde noen hvite karakterer dukke opp i løpet av serien og det plagde meg aldri :)

Anbefaler den serien forresten, veldig bra serie :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har hatt en del amerikanske tv serier som har hatt hovedsaklig sorte skuespillere i hovedrollener;

Fresh Prince
Urkel (Family Matters?)
Moesha,
The Cosby Show
Sister, Sister
Living Single

De ble alle sett av majoriteten av oss mens vi vokste opp... Så jeg vet ikke hva Issa Rae's tidligere kollega fabler om. Vi har da ingen problemer med å se tv-serier med folk som ikke ligner oss så lenge det er god underholdning

Anonymkode: 31362...d0f

Fresh Prince så jeg mye på i ungdomstiden 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er "fargeblind" når det kommer til etnisitet og sånt. Så lenge serien er bra så er det det som teller. Jeg vokste opp med Fresh Prince og må innrømme at jeg aldri har tenkt over at de hadde mørk hudfarge. Spiller det noen rolle liksom?

Mine amerikanske, hvite venner ler litt av meg hvis vi ser film og den viser seg å ha kun mørkhudete og jeg ikke legger merke til det. Sånt er visst viktig for de av en eller annen grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Å, ble skikkelig glad av dette innlegget, for jeg skammer meg over at jeg sjeldent ser filmer med utelukkende enten svarte eller asiatiske skuespillere, som nevnt over, trolig grunnet kulturelle forskjeller. Men jeg elsket Fresh Prince! 

Anonymkode: 7e081...174

Merkelig ting å skamme seg over.

Anonymkode: 36106...0dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Cosby Show var superpopulært i USA og Europa på 80-tallet. Samme med Fresh Prince på 90-tallet. 

Squid Game ble også verdenspopulært. Der er det bare asiater i alle hovedroller, og de hvite blir degradert til idioter. (Kanskje en liten smak av egen medisin, slik vi har fremstilt asiater mange ganger tidligere).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har hatt en del amerikanske tv serier som har hatt hovedsaklig sorte skuespillere i hovedrollener;

Fresh Prince
Urkel (Family Matters?)
Moesha,
The Cosby Show
Sister, Sister
Living Single

De ble alle sett av majoriteten av oss mens vi vokste opp... Så jeg vet ikke hva Issa Rae's tidligere kollega fabler om. Vi har da ingen problemer med å se tv-serier med folk som ikke ligner oss så lenge det er god underholdning

Anonymkode: 31362...d0f

Jeg vokste også opp med alt dette, og tenkte ikke et eneste sekund på at alle var svarte. Men i dag er det jo veldig populært å konstruere problemer som ikke eksisterer :himle:

Anonymkode: 10598...440

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser aller mest på asiatiske serier. Sjeldent jeg ser på blendahvite serier. Jeg er 100% skandinavisk. Tenker ikke på hudfargen, verken min eller andres.

Anonymkode: df8fb...1c4

GJør du ikke?   Hvorfor kaller du hvite serier blendahvite?   Ville du også kalt en serie med bare svarte en beksvart serie? 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ava+, skrev (1 time siden):

Jeg er "fargeblind" når det kommer til etnisitet og sånt. Så lenge serien er bra så er det det som teller. Jeg vokste opp med Fresh Prince og må innrømme at jeg aldri har tenkt over at de hadde mørk hudfarge. Spiller det noen rolle liksom?

Mine amerikanske, hvite venner ler litt av meg hvis vi ser film og den viser seg å ha kun mørkhudete og jeg ikke legger merke til det. Sånt er visst viktig for de av en eller annen grunn.

Amerikanere er av en eller annen grunn hyperfiksert på rase.  Ganske merkelig når de selv  er en gjeng med etnisitet fra ørten forskjellige land.  

Anonymkode: 3421d...80d

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...