Gå til innhold

Meldeplikt til helsestasjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg startet denne tråden i går. Det som skjedd den dagen var at jeg satt på forelesning og så telefonen som stod på lydløs ringte. Jeg så det var fra barnehagen. Jeg satt innerst i benken og det var 15 minutt til pausen. Jeg tenkte at det stod sikkert ikke om liv, så jeg bestemte meg for å vente 15 minutt i stedet for å bryte meg forbi ti personer i en trang benk. Jeg ringte barnehagen opp, og da hadde de rukket å ringe helsestasjonen, gi henne paracet, og fått henne til å sove. Jeg syns det var helt greitt, men jeg kan ikke skjønne at 39,2 i feber er så dramatisk?

Vi hentet henne så fort vi kunne. Det tok mannen min 25 minutt å kjøre fra jobb.

Jeg ville ikke ha gitt henne paracet før til kvelden når hun skulle sove (hvis hun fortsatt hadde over 39 i feber). Jeg trodde først de gav beskjed til helsestasjonen om omsorgssvikt eller noe, fordi jeg ikke kunne skjønne vitsen med å ringe dit for å spørre om de kunne gi paracet.

Gjennom denne tråden har jeg skjønt at det for mange barnehager er rutine å ringe fastlege/helsestasjon hvis de skal gi medisin og ikke får tak i foreldrene med en gang. Neste gang håper jeg barnehagen kan vente ti minutter slik at jeg får sjansen til å ringe opp igjen. Det kan jo faktisk være at jeg er hos gynekolog:)

Er det noen som syns jeg er dårlig mor? Burde jeg ha brøytet meg ut fra forelesningen?

Ja jeg syns du burde ha forlatt forelesningen. Du visste ikke hva det dreide seg om. Du burde ha laget en avtale om at barnehagen kunne sende deg tekkstmelding istedet for å ringe dersom det er slik at du ikke kan svare.

Når det tar et kvarter før du kan ringe tilbake, fem minutter til i tlf og pluss at du skal ringe din mann, og at det tar han 25 min å komme seg til barnehagen, så betyr det nesten en time der de voksne må sette en ansatt på bare ditt barn. Det betyr nesten en time der ditt barn er i barnehagen uten at det burde være der. Og det betyr at barnet ditt okkuperer voksenkontakt som burde vært spredt på ganske mange andre barn. Om alle foreldre skulle gjort slik, ble det veldig mye tid brukt på unødvendig en til en kontakt, og svært lite tid igjen til de andre barna.

Hva om barnet ditt hadde vært utsatt for en ulykke, og det stod om livet? Du kunne faktisk ikke vite det. Sånt har hendt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja men dette er da hysteri synes jeg, 39,2 i feber klarer man seg med ei lita stund. Jeg hadde sikkert gitt febernedsettende til jenta mi, men hadde ikke hatt problemer med å vente ei stund.

Selv om jeg er hjemmeværende for tiden og min mann kan nås på tlf 99% av tiden så er det likevel en liten prosent sjanse for at vi misser en telefon fra barnehagen (har enda ikke skjedd, men er ikke "fremmed" for tanken) Dette gjør oss ikke til dårlige foreldre, men helt normale mennesker som kanskje må på do inn i mellom feks. :)

Skrevet (endret)
Når det tar et kvarter før du kan ringe tilbake, fem minutter til i tlf og pluss at du skal ringe din mann, og at det tar han 25 min å komme seg til barnehagen, så betyr det nesten en time der de voksne må sette en ansatt på bare ditt barn. Det betyr nesten en time der ditt barn er i barnehagen uten at det burde være der. Og det betyr at barnet ditt okkuperer voksenkontakt som burde vært spredt på ganske mange andre barn. Om alle foreldre skulle gjort slik, ble det veldig mye tid brukt på unødvendig en til en kontakt, og svært lite tid igjen til de andre barna.

Ærlig talt - hvilken pedagogikk fører dere i din barnehage? Skal man ikke ta seg tid til de ungene som trenger en? Når noen slår seg eller er lei seg av en eller annen grunn, skal man ikke da få trøst av de voksne? Eller blir de bare sett på som en byrde som ødelegger for de andre? Om et barn er litt pjusk i en time og trenger ekstra voksenkontakt, så er det jo noen andre som trenger det en annen gang.... Alle barn trenger en til en kontakt innimellom!

Og når barnet er sykt så er det vel ikke unødvendig kontakt - da er det helt nødvendig, og det må det være rom for i en barnehage!

Endret av suzie
  • Liker 1
Skrevet

Det er helt utrolig hvor vanskelig det er for mange foreldre å skjønne at det er flere enn deres barn i barnehagen.

Skrevet

Synes du tar litt vel av her Evelina! Klart alle forstår at det er andre barn i barnehagen, men barnehagen skal også ta seg av den enkelte hvis det er behov for det, noe jeg synes det er i dette tilfellet. Noe jeg anser for å være et større problem i barnehagen er når personalet støtt og stadig er sykemeldt og det ikke settes inn vikar. Hvem skal da ta seg av barna? Ellers synes jeg trådstarter gjorde rett. hadde det stått på livet til barnet ville de vel ringt og ringt helt til de fikk svar.

Skrevet

Hvis det faktisk skulle ha stått om livet, hva kunne jeg som forelder da ha gjort, som ikke barnehagepersonalet kan gjøre? Da er det snakk om å ringe ambulanse så fort som mulig, og ta seg av barnet så godt det lar seg gjøre i mellomtiden. Eller er det sånn at det er uansvarlig å ha barn hvis man ikke også er utdannet lege/kirurg?

Med den argumentasjonen Evelina legger opp til høres det jo ut som det er foreldrene som skal klandres hvis den ufattelige tragedien skulle skje at et barn skadet seg og døde i barnehagen, i alle fall hvis de ikke var tilgjengelige på telefon akkurat da det skjedde.

Skrevet
Jeg startet denne tråden i går. Det som skjedd den dagen var at jeg satt på forelesning og så telefonen som stod på lydløs ringte. Jeg så det var fra barnehagen. Jeg satt innerst i benken og det var 15 minutt til pausen. Jeg tenkte at det stod sikkert ikke om liv, så jeg bestemte meg for å vente 15 minutt i stedet for å bryte meg forbi ti personer i en trang benk. Jeg ringte barnehagen opp, og da hadde de rukket å ringe helsestasjonen, gi henne paracet, og fått henne til å sove. Jeg syns det var helt greitt, men jeg kan ikke skjønne at 39,2 i feber er så dramatisk?

Vi hentet henne så fort vi kunne. Det tok mannen min 25 minutt å kjøre fra jobb.

Jeg ville ikke ha gitt henne paracet før til kvelden når hun skulle sove (hvis hun fortsatt hadde over 39 i feber). Jeg trodde først de gav beskjed til helsestasjonen om omsorgssvikt eller noe, fordi jeg ikke kunne skjønne vitsen med å ringe dit for å spørre om de kunne gi paracet.

Gjennom denne tråden har jeg skjønt at det for mange barnehager er rutine å ringe fastlege/helsestasjon hvis de skal gi medisin og ikke får tak i foreldrene med en gang. Neste gang håper jeg barnehagen kan vente ti minutter slik at jeg får sjansen til å ringe opp igjen. Det kan jo faktisk være at jeg er hos gynekolog:)

Er det noen som syns jeg er dårlig mor? Burde jeg ha brøytet meg ut fra forelesningen?

Ja jeg syns du burde ha forlatt forelesningen. Du visste ikke hva det dreide seg om. Du burde ha laget en avtale om at barnehagen kunne sende deg tekkstmelding istedet for å ringe dersom det er slik at du ikke kan svare.

Hva om barnet ditt hadde vært utsatt for en ulykke, og det stod om livet? Du kunne faktisk ikke vite det. Sånt har hendt.

Hva skulle du gjort da, Evelina, dersom et av dine barn ble utsatt for en ulykke? Stått og HOLDT skalpellen sammen med kirurgen? Du hadde ikke fått gjort så mye fra eller til, du hadde blitt plassert på et venterom, kanskje fått noe beroligende, også hadde du fått beskjed om å vente, slik alle andre må.

Det er helt utrolig hvor vanskelig det er for mange foreldre å skjønne at det er flere enn deres barn i barnehagen.

:overrasket: Hvis du har et barn som er alvorlig skadet, la oss si har brukket nakken i sklien, mener du helt seriøst at det barnet da ikke gjør annet enn å være til en byrde?

Hvordan du føler det er naturlig å vri også DENNE debatten inn på bemanning i barnehagen er helt utrolig!

Alle foreldre VET det er flere enn ens egen barn i barenhagen, men det er jo også ganske naturlig å bry seg mest om sitt eget barn. Det gjør du jo selv også, i og med at du selv har sagt at du slipper alt du har i hendene og styrter til telefonen dersom et av dine barn ringer deg!

Og jeg skal love det det hadde blitt månelyst om mitt barn ikke ble prioritert dersom det lå skadet!

Det er faktisk viktigere med et brukket ben enn noen som må ha hjelp til å tørke seg i ræva.

Er du klar over hvor redd et barn kan bli i en sånn situasjon? Det viktigeste av alt er jo å faktisk være der for et barn i en sånn situasjon!

Skrevet

Jeg slutter heller å jobbe, selger huset og flytter inn i telt enn å sende barna mine til barnehagen til Evelina. Makan!

Trådstarter; du er ingen dårlig mor, du gjorde det de aller fleste andre ville gjort (med unntak av Evelina, da, som er en sånn supermor). Jeg er aldri tilgjengelig til enhver tid på min jobb. Mobilen min fungerer faktisk ikke over alt der jeg jobber og sentralbordet holder til på en annen kant av landet og kan faktisk ikke løpe etter meg hvis jeg sitter opptatt i et møte. Føler meg ikke som noen dårlig mor for det. Bhg har tlf.nr. til både pappaen og besteforeldre som de også kan kontakte.

Hadde min datter vært livstruende skadet, så forventer jeg at de ikke ringer meg først, men ambulansen og så fikk jeg heller komme så fort jeg hadde anledning (noe som kan ta litt tid, siden både mannen og jeg er avhengig av tog for å komme oss til/fra jobb). Hun har også fått feber noen ganger i barnehagen, men da har vi kommet så fort vi har kunnet for å hente henne. Virket ikke som om personalet syntes det var en ekstra belastning, de var mer bekymret for den stakkar'n som var syk.

Skrevet

Herregud - det er da ikke bare mitt barn som trenger ekstra oppmerksomhet innimellom. Alle barn gjør det! Og de tre barnehagene jeg har vært borti har alltid tatt klart å ta vare på den enkelte.

Og hadde jeg sett at andre unger hadde problem og de ansatte ikke tok vare på dem ville jeg selvfølgelig reagert svært negativt. Om jenta mi som koste og leket seg hadde hatt en voksen over seg i steden for ungen som var trist for noe hadde det vært helt på trynet!!!! Skal det da være hennes "tur" til å ha en voksen rundt seg?

Barna er ikke bare en masse noen har dyttet på deg for å plage deg, men enkeltindivider som det er en svært viktig og alvorlig jobb å passe på.

Skrevet

Når man ikke tar telefonen fra barnehagen så er man veldig opptatt.

Kanskje barnehagen har erfaring med at det vil ta laang tid til foreldrene ringer opp igjen! Hvorfor skal den lille plages med feber, for det er faktisk ubehagelig, når en paracet hjelper så godt! De kontaktet helsestasjonen og fikk klarsignal!

En paracet når man er syk er ikke skadelig hvis man da ikke driver å hiver i ungene sine piller hele tiden! I en barnehage er det voksne ansvarsfulle mennesker med stor erfaring med barn! Det var nok ikke den nyansatte assistenten som tok denne avgjørelsen!

Skrevet

Hadde min datter vært livstruende skadet, så forventer jeg at de ikke ringer meg først, men ambulansen og så fikk jeg heller komme så fort jeg hadde anledning (noe som kan ta litt tid, siden både mannen og jeg er avhengig av tog for å komme oss til/fra jobb).

Tog???

Hadde du virkelig stått og ventet på toget om datteren din var skadd???

*sjokkert*

Skrevet
Tog???

Hadde du virkelig stått og ventet på toget om datteren din var skadd???

*sjokkert*

Ærlig talt altså.

Hvor dramatisk går det an å bli? Hvis barnet mitt var skadd ville jeg selvfølgelig ikke ha ventet på toget. Men hadde barnet mitt hadde feber, fått paracet og sov søtt ville jeg selvfølgelig tatt toget. Kan ikke tenke meg at barnet mitt var til noe særlig bry da:)

Skrevet

Hvis barnet mitt var på sykehus og i de beste hender kan det godt hende jeg hadde tatt toget da også........

Skrevet

Nei, jeg uttrykte meg nok litt klønete, Evelina. Jeg ville selvfølgelig GÅTT de tre milene hjem for å belaste barnehagepersonalet mest mulig. Get a grip!

Skrevet

Jeg synes det virker som hun hang seg opp i det med toget i et desperat forsøk på å snakke seg vekk fra de andre kommentarene hun har fått i denne tråden.

Skrevet

Ja fy søren altså. Tenk om du faktisk hadde måttet TA DEG AV et barn i noen minutter. Verden er jævlig du.

Gjest Aimable Amie
Skrevet

Horribelt av en barnehageansatt å komme med slike utsagn. Det skulle da bare mangle at ikke en voksen skal kunne ta seg ekstra av et sykt barn mens de ventet på foreldrene.

I dette spesikke tilfellet så synes jeg det var rart at den barnehageansatte som ringte ikke kunne legge igjen en beskjed på svareren. Jeg er stadig i møter og har alltid mobilen med meg - men har den selvsagt på lydløst. Det er ofte jeg får telefoner når jeg sitter i møter - hvis det er viktig så legger alltid folk igjen beskjed på svareren min.

Ingen kan være parat og fullt tilgjengelig hele tiden, men det hadde vært til en stor hjelp hvis folk ble flinkere til å bruke teknikken som vi har, bl.a. mobilsvar, SMS, mail, osv ... ikke bare ringe en gang - tar man ikke telefonen da så gir man opp.

Jeg har også opplevd å bli oppringt av helsesøster på skolen fordi sønnen min var dårlig og ønsket å ta en paracet - da ringte hun meg for å spør om lov.

Men jeg har også hatt en nødtelefon til jobben min - heldigvis så kunne jeg svare telefonen da den ringte - for det dreide seg om samme sønnen som hadde vært ute for en ulykke på skolen - slått hull i hodet og måtte til sykehuset. Da var jeg sjeleglad for at jeg ikke satt i møte.

Gjest Primula
Skrevet

Det er helt utrolig hvor vanskelig det er for enkelte barnehageansatte å skjønne at foreldrene ikke kan være tilgjengelig hvert minutt, og at vi faktisk har barna i barnehagen for at dere skal passe dem.

Om det går en halvtime eller tre kvarter før jeg kan hente (pga møter, reise til og fra jobb, eget legebesøk osv osv.) så anser jeg det som barnehagens oppgave å ta seg av mitt barn til jeg kommer. Jeg betaler faktisk tusenvis av kroner for å dere skal passe barnet mitt!

Skrevet
Det er helt utrolig hvor vanskelig det er for enkelte barnehageansatte å skjønne at foreldrene ikke kan være tilgjengelig hvert minutt, og at vi faktisk har barna i barnehagen for at dere skal passe dem.

Om det går en halvtime eller tre kvarter før jeg kan hente (pga møter, reise til og fra jobb, eget legebesøk osv osv.) så anser jeg det som barnehagens oppgave å ta seg av mitt barn til jeg kommer. Jeg betaler faktisk tusenvis av kroner for å dere skal passe barnet mitt!

:klappe:

Skrevet
Om ALLE med barn (og andre nære familiemedlemmer) skulle hatt mobil på seg til enhver tid i tilfelle noe skjedde slik at de kunne svare på sekundet, så hadde det ikke blitt mye arbeidsro rundt omkring....

Ser for meg møter der det ringer i ett sett, sure kunder på Rimi der jeg sitter i kassa for å svare på private telefoner, kelnere som går midt i matserveringen, politi som midt i en pågripelse må ta en telefon, hjertekirurg som må avbryte en operasjon, en vernepleier må avbryte det man holder på med (eks å håndtere en voldelig situasjon) osv.

GET A GRIP EVELINA!

Så enig, så enig.... Som oftest er jeg tilgjengelig på mobil på jobb, men jeg jobber tross alt med barn med spesielle behov, og oppstår det situasjoner, så kan jeg ikke bare avbryte for å svare mobilen min. Nei, livet er ikke så enkelt som noen ynder å ha hevde, gitt... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...