Gå til innhold

Meldeplikt til helsestasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min fikk feber i barnehagen en dag. De ringte meg, men jeg kunne ikke ta telefonen akkurat da. Jeg ringte barnehagen et kvarter senere. Der sa de at jenta mi hadde 39,2 i feber. De hadde ringt helsestasjonen fordi de ikke fikk tak i oss og fått tillatelse til å gi henne paracet. Jeg fikk litt angst, jeg tenkte det var vel ikke nødvendig å ringe helsestasjonen for det???????

Er dette rutine?

Vi hentet selvfølgelig jenta så fort vi kunne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samme gjorde vår barnehage da sønnen vår fikk feber. Jeg tror de gjør det for å være på den sikre side. Vår barnehage hadde ringt fastlegen vår de.

Gjest en mor på besøk
Skrevet

Har faktisk ikke hørt om det i de barnhagene vi har brukt, at de gir medisiner uten å konferere med foreldrene. Helsestasjonen vet jo ikk ehva foreldrene ønsker...

Skrevet

De gjør det kanskje for å sjekke om barnet kan være allergisk?

Skrevet
De gjør det kanskje for å sjekke om barnet kan være allergisk?

Det har jeg ikke tenkt på:)

Gjest en mor på besøk
Skrevet

I barnehagen vi har nå, har de et helseskjema til hvert barn, der vi skriver opp hvilke vaksiner de eventuelt har fått, hva vi vil de skal gjøre hvis ungen får feber etc. Det er privat barnehage. Det er meget lurt, da kan man sjekke dette skjemaet og se hva man skal foreta seg (feks lurt hvis en unge blir bitt og ikke er stivkrampevaksinert).

Skrevet

Hvis vi ikke hadde fått tak i foreldrene hadde vi ringt fastlegen for å få grønt lys til febernedsettende. Men ikke før i nødsfall, vi gir helst ikke medisiner til barnehagebarna.

Det er bl a derfor det er svært viktig at foreldre er å få tak i på de oppgitte numrene!

Skrevet

Det er bl a derfor det er svært viktig  at foreldre er å få tak i på de oppgitte numrene!

De fleste foreldre som er på jobb er ikke tilgjengelige på telefon til enhver tid. Sånn er det bare. Prater jeg med en kunde på tlf eller sitter i et møte så svarer jeg ikke i min private mobil. Jeg ringer tilbake så snart jeg har anledning og det får være bra nok.

Skrevet

For meg har dette aldri vært et problem.

Om jeg har vært opptatt i telefon eller møte har den som har tatt imot telefonen altid brutt inn i møtet (eller tlf. samtalen) og refrert til at det er en viktig telefon.

Jeg har selv fått tilsvarende telefonoppringninger fordi moren ikke har vært tilgjengelig og vet derfor at barnehage/skole har klart å få frem budskapet på en fin måte ovenfor den som tar telefonen.

Dette vil naturligvis være avhengig av hvor stor bedriften er (sentralbordet hos Norsk Hydro kan sikkert ikke gjøre det samme).

Om barnehagen ikke har et skjema som beskriver allergier, etc synes jeg det er flott at de kontakter helsestasjon el.likn. Nå vet vi ikke hva barnehagen sa til den som tok telefonen mht viktigheten av å ringe tilbake. Vi vet heller ingenting om hvor raskt det ble gitt beskjed om å ringe tilbake. Men jeg synes uansett at saken ble løst på best mulig måte utifra de forutsetninger som lå til grunn.

Skrevet
De fleste foreldre som er på jobb er ikke tilgjengelige på telefon til enhver tid. Sånn er det bare. Prater jeg med en kunde på tlf eller sitter i et møte så svarer jeg ikke i min private mobil. Jeg ringer tilbake så snart jeg har anledning og det får være bra nok.

Ja, vi får håpe at barnet ditt ikke blir utsatt for en akutt krise da.

Skrevet

Evelina...Ingen kan være tilgjenglig 24 timer i døgnet. Nå får du gi deg.

Skrevet

Men at de ikke prøvde mer enn en gang før de ringde helsestasjonen er merkelig. Kan det virkelig bli SÅ akutt, det er snakk om paracet og feber, at de ikke kunne vente 15-20 min og se om de fikk svar fra foreldrene?

Skrevet

Synes det er fint at de kontakter helsestasjonen jeg. Det er ikke alltid jeg eller mannen min er tilgjengelige på de oppgitte numre heller.

• Liker 1
Skrevet
Evelina...Ingen kan være tilgjenglig 24 timer i døgnet. Nå får du gi deg.

Jeg er tilgjengelig for ungene mine, eller skolen, på min mobil 24 timer i døgnet. Det er fullt mulig, jo.

Skrevet
Jeg er tilgjengelig for ungene mine, eller skolen, på min mobil 24 timer i døgnet. Det er fullt mulig, jo.

Såvidt jeg har forstått jobber du i barnehage. Om du er midt i et bleieskift eller en viktig samtale med en forelder, og telefonen din ringer, slipper du alt i hendene for å ta din private telefon da?

Jeg er også tilgjengelig det aller meste av tiden, men det kan hende at en telefon må vente et par minutter til jeg er ferdig med noe annet.

Skrevet
Såvidt jeg har forstått jobber du i barnehage. Om du er midt i et bleieskift eller en viktig samtale med en forelder, og telefonen din ringer, slipper du alt i hendene for å ta din private telefon da?

Ja. I mitt liv er det en nødvendighet. Det vet de jeg jobber sammen med også.

Skrevet
Ja. I mitt liv er det en nødvendighet. Det vet de jeg jobber sammen med også.

Ja, i ditt liv. Men i dine innlegg får jeg inntrykk av at dette er noe du mener man skal kunne forvente av alle foreldre. Det synes jeg er for mye forlangt.

Skrevet

Vi har (egentlig) ikke lov til å snakke i mobil på jobb vi *sukk*

Skrevet

Om ALLE med barn (og andre nære familiemedlemmer) skulle hatt mobil på seg til enhver tid i tilfelle noe skjedde slik at de kunne svare på sekundet, så hadde det ikke blitt mye arbeidsro rundt omkring....

Ser for meg møter der det ringer i ett sett, sure kunder på Rimi der jeg sitter i kassa for å svare på private telefoner, kelnere som går midt i matserveringen, politi som midt i en pågripelse må ta en telefon, hjertekirurg som må avbryte en operasjon, en vernepleier må avbryte det man holder på med (eks å håndtere en voldelig situasjon) osv.

GET A GRIP EVELINA!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...