AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Det er ikke ansatte i barnehagen og skole som skal oppdra barna våre, åpnes artikkelen så fint med. https://www.barnehage.no/vil-ha-obligatorisk-foreldrekurs-det-er-ikke-ansatte-i-barnehage-og-skole-som-skal-oppdra-barna-vare/249862 Er det flere som synes denne artikkelen er nedlatende mot foreldre? For det første: VI som foreldre må oppdra barna våre, men med store deler av dagen i både barnehage eller på skole/SFO, så ligger selvfølgelig ansvar for oppdragelse fra ansatte der også, og det krever et godt samarbeid. Mange bør kanskje være mer hjemme med barna er et annet argument, men samtidig så kuttes det stadig ned på kontantstøtten hvor foreldre faktisk hadde mulighet til å være mer hjemme, og det legges istedet til rette for at barna må starte så tidlig i barnehagen som mulig. Og samtidig så skal ansatte der fraskrive seg ansvar for en del av oppdragelsen?? En annen ting, barnet mitt som går i 1 klasse har allerede lært om hva Norges lover sier om vold mot barn. Det er jo fint det, vold er ikke greit. Men et lite barn kan ha vanskeligheter med å skille virkelig vold og grenser. Da jeg i dag snakket strengt til barnet mitt som etter gjentatte beskjeder ikke ville høre, så fikk jeg raskt til svar: "det står i Norges lover at voksne ikke skal være slemme mot barn". Så her kan man jo si at det klages på oppdragelsen til foreldre, men samtidig så stikkes det noen kjepper i hjulene på veien. Anonymkode: 14b02...7c6 3 4
Gjest Lykkedykker Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 De fleste barnehager i dag sender vel sine ansatte på slik CoS-kurs. Har selv hatt dette kurset, og mener det burde være noe som blir tilbudt til alle nybakte foreldre.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 Hovedproblemet er jo ikke at man er «nedlatende» mot foreldre. Hovedproblemet er at man er langt for lite krasse mot foreldre. Om folk rundt foreldre flest skulle sagt hva de virkelig mente ville «har du vurdert å ikke få flere barn?» og «dette er du komplett inkompetent til» vært i hyppig bruk. Og når foreldre flest sier «barnet mitt sliter med x og y» ville svaret vært «nei, du sliter med å formidle x og y til barnet ditt. Noe som ikke er overraskende. Du fremstår totalt uegnet til oppgaven.» Det moderne samfunn ser på barn som mennesker med egenverdi og rett på et fullverdig liv. Og det er helt riktig. Men det er uforenelig med vår tanke om at de fleste voksne bør og skal få barn. De fleste voksne bør nok heller tenke seg om lenge og vel før de velger å ikke få barn. Og der har myndighetene en vei å gå. Anonymkode: def11...a36 9 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 Lykkedykker skrev (1 minutt siden): De fleste barnehager i dag sender vel sine ansatte på slik CoS-kurs. Har selv hatt dette kurset, og mener det burde være noe som blir tilbudt til alle nybakte foreldre. Men det er et skille mellom tilbud og obligatorisk. Skal vi ha lover, kurs og la myndigheter bestemme alt vi gjør har det farlige konsekvenser for samfunnet. Samfunnet endrer seg, blir mer rigid og psykologien viser at vi mer og mer opptrer som hverandres vaktbikkjer. Vi mister også evnen til å tenke selv når det gjelder etiske problemstillinger fordi lover og regler definerer det for oss. Forståelsen for hverandre blir borte, og det eksisterer ikke gråsoner. Alt blir mer og mer sort hvitt. Anonymkode: 103f6...751 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 Det gjennomsnittlige barnehagebarnet tilbringer mer av sin våkentid i løpet av døgnet i barnehage enn sammen med foreldre.... Noe er riv ruskende galt med samfunnet tenker jeg. Anonymkode: fce7b...6aa 5 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det gjennomsnittlige barnehagebarnet tilbringer mer av sin våkentid i løpet av døgnet i barnehage enn sammen med foreldre.... Noe er riv ruskende galt med samfunnet tenker jeg. Anonymkode: fce7b...6aa Rettelse: i løpet av uken, ikke døgnet! Anonymkode: fce7b...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 Lykkedykker skrev (8 minutter siden): De fleste barnehager i dag sender vel sine ansatte på slik CoS-kurs. Har selv hatt dette kurset, og mener det burde være noe som blir tilbudt til alle nybakte foreldre. Men oppdragelse er jo ingen fasit som kan plasseres inn i en boks. Barn er ulike og har mange forskjellige personligheter. Kanskje det også er et av problemene, barn som i utgangspunktet er ulike blir ikke sett på som det individet de er når de allerede som under 1 år starter i barnehagen hvor de tilbringer mange timer, og dette fortsetter fram til skolestart og årene etter der igjen. Samfunnet nå for tiden er så basert på at alle skal være like, og dette skal videreformidles til oss som foreldre på hjemmefronten i tillegg? Anonymkode: 14b02...7c6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 Tja.... det kunne sikkert vært interessant! Men det som er interessant er jo hva kurset skulle ha inneholdt? Er det staten som skal bestemme innholdet da? Eller pedagogene i bhg? Anonymkode: 4f3b5...61a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 Problemet er vel helst at foreldre ikke oppdrar barna etter en pedagogisk plan utarbeidet av SV. Anonymkode: c5d58...169
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #10 Skrevet 9. oktober 2023 Hun vil at barnehageansatte veileder foreldre… ja. Jeg vet ikke helt jeg. Jeg har fått noen håpløse råd fra barnehagepedagoger som ikke har barn selv. Tror jeg ville følt på det som grenseoverskridende. Men jeg er for at alle foreldre får tilbud om å ta cos kurs på helsestasjonen hvis de selv ønsker det. Vi har tatt det og føler det var veldig nyttig. Anonymkode: 80bde...da3 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #11 Skrevet 9. oktober 2023 Det er en god del foreldre som overlater mye til barnehage og skolen. Det er jo til syvende og sist foreldres ansvar å oppdra barna sine. Jeg er født sent på 80-tallet, og tilbrakte også det meste av min våkne tid i barnehage eller skole. Likevel klarte mine foreldre å oppdra meg til å f.eks ha respekt for andre. Nå svarer barn frekt tilbake om de får en beskjed av en lærer, foreldrene hisser seg om barna blir tilsnakket av en lærer. Så problemet nå er jo gjerne at foreldre ikke oppdrar og tenker at det får skolen ta, men så får ikke skolen ta det heller Anonymkode: da525...362 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #12 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det gjennomsnittlige barnehagebarnet tilbringer mer av sin våkentid i løpet av døgnet i barnehage enn sammen med foreldre.... Noe er riv ruskende galt med samfunnet tenker jeg. Anonymkode: fce7b...6aa I tillegg forsvarer foreldre hvorfor barnet bør være der når de har fridager, at barnet trives sånn i barnehagen at de heller vil være der og at barna sendes i bhg i juleferier etc fordi foreldre ikke vet hva de skal finne på i lange dager. ikke rart barna blir trassige og vanskelig, og opponerer mot både lærere, foreldre og bhgansatte. Anonymkode: edcec...575 2 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #13 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men oppdragelse er jo ingen fasit som kan plasseres inn i en boks. Barn er ulike og har mange forskjellige personligheter. Kanskje det også er et av problemene, barn som i utgangspunktet er ulike blir ikke sett på som det individet de er når de allerede som under 1 år starter i barnehagen hvor de tilbringer mange timer, og dette fortsetter fram til skolestart og årene etter der igjen. Samfunnet nå for tiden er så basert på at alle skal være like, og dette skal videreformidles til oss som foreldre på hjemmefronten i tillegg? Anonymkode: 14b02...7c6 Grunnleggende normer, verdier, høflighet og respekt bør alle lære, uavhengig av andre ukikheter. Anonymkode: edcec...575 2
Uglems Skrevet 9. oktober 2023 #14 Skrevet 9. oktober 2023 (endret) Det er mye billigere og mindre ressurskrevende å sette opp kurs for foreldre (kursholder i en mnd i hver kommune feks) enn å legge til rette for at : 1- foreldre får være lenger hjemme med barna /jobbe mindre 2 - øke bemanningen i barnehager 3- endre skolestrukturen hvor den normale folkeskikken mot eldre (les lærerne) blir fokusert på. Selvsagt er det billigere å skylde på foreldre når alt annet rundt har sviktet. Som om vi foreldre ikke gjør så godt vi kan.. Eller de fleste av oss. Endret 9. oktober 2023 av Uglems Glemte et ord 3 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en god del foreldre som overlater mye til barnehage og skolen. Det er jo til syvende og sist foreldres ansvar å oppdra barna sine. Jeg er født sent på 80-tallet, og tilbrakte også det meste av min våkne tid i barnehage eller skole. Likevel klarte mine foreldre å oppdra meg til å f.eks ha respekt for andre. Nå svarer barn frekt tilbake om de får en beskjed av en lærer, foreldrene hisser seg om barna blir tilsnakket av en lærer. Så problemet nå er jo gjerne at foreldre ikke oppdrar og tenker at det får skolen ta, men så får ikke skolen ta det heller Anonymkode: da525...362 Når barna tilbringer 7-8 timer hver dag i barnehagen og på SFO, så sier det seg selv at ansatte der også må stå for oppdragelsen, og det krever naturlig nok et samarbeid. Er også sikker på at de aller fleste foreldre gjør så godt de kan i dagens samfunn. Selv er jeg født sent på 70-tallet, og det var mange barn som prøvde å svare lærere frekt da også, men i motsetning til i dag så fikk man da kjeft så det holdt og lærere satte seg fort i respekt. I dagens samfunn så har barn blitt til porselen og lærere tør nesten ikke å ta fatt barna i tilfelle de skal miste jobben. Og det samme gjelder foreldre som blir redd for barnevernet. Oppdragelsen i dag har blitt sånn at man skal forstå barna ihjel og alt skal analysereres, og da etter en pedagogisk mal som er lik for alle barn. Ikke rart det blir mye uoppdragne og frekke barn. Anonymkode: 14b02...7c6 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når barna tilbringer 7-8 timer hver dag i barnehagen og på SFO, så sier det seg selv at ansatte der også må stå for oppdragelsen, og det krever naturlig nok et samarbeid. Er også sikker på at de aller fleste foreldre gjør så godt de kan i dagens samfunn. Selv er jeg født sent på 70-tallet, og det var mange barn som prøvde å svare lærere frekt da også, men i motsetning til i dag så fikk man da kjeft så det holdt og lærere satte seg fort i respekt. I dagens samfunn så har barn blitt til porselen og lærere tør nesten ikke å ta fatt barna i tilfelle de skal miste jobben. Og det samme gjelder foreldre som blir redd for barnevernet. Oppdragelsen i dag har blitt sånn at man skal forstå barna ihjel og alt skal analysereres, og da etter en pedagogisk mal som er lik for alle barn. Ikke rart det blir mye uoppdragne og frekke barn. Anonymkode: 14b02...7c6 Skole/SFO mente jeg. Anonymkode: 14b02...7c6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #17 Skrevet 9. oktober 2023 Folk får jo unger av alle mulige grunner, ikke bare som mål om å være verdens beste foreldre for barnet. Bare her på forumet har det vært masse tråder om folk som ble gravide i håp om å nærme seg partner, ville ikke at barn nr 1 skulle bli ensomt så de fikk 2-3 til og nå har alle utfordringer, folk som ikke vil være alene på aldershjemmet osv. De snakker om at en burde sende folk på kurs før de får kjøpe hund feks, og for å adoptere og bli fosterhjem er det mye papirarbeid og en må kvalifisere som person, men på tjukka kan alle bli. Så ja, send gravide folk på kurs. De er tross alt ansvarlige for et menneske som skal ut og bli en del av samfunnet. Anonymkode: a49b2...d81 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #18 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Folk får jo unger av alle mulige grunner, ikke bare som mål om å være verdens beste foreldre for barnet. Bare her på forumet har det vært masse tråder om folk som ble gravide i håp om å nærme seg partner, ville ikke at barn nr 1 skulle bli ensomt så de fikk 2-3 til og nå har alle utfordringer, folk som ikke vil være alene på aldershjemmet osv. Og dette tror du er noe nytt?🤔 Foreldre var dessuten mer avhengig av barna sine på sine eldre dager før i tiden enn i dag. Anonymkode: 14b02...7c6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og dette tror du er noe nytt?🤔 Foreldre var dessuten mer avhengig av barna sine på sine eldre dager før i tiden enn i dag. Anonymkode: 14b02...7c6 Nei det er ikke nytt, men er vel på høy tid å ta tak i det.. Anonymkode: a49b2...d81
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #20 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I tillegg forsvarer foreldre hvorfor barnet bør være der når de har fridager, at barnet trives sånn i barnehagen at de heller vil være der og at barna sendes i bhg i juleferier etc fordi foreldre ikke vet hva de skal finne på i lange dager. ikke rart barna blir trassige og vanskelig, og opponerer mot både lærere, foreldre og bhgansatte. Anonymkode: edcec...575 Dette er helt riktig. Og da mister foreldre/barn noe viktig i sin relasjon, tror jeg. Slik at når skolen ringer for å søke støtte hos foreldrene når poden viser en atferd som ikke kan aksepteres, så hører ikke poden på foreldrene uansett. Poden har blitt vant med å ikke bry seg så mye om det foreldrene sier eller gjør. For de stikker jo gjerne innom treningssenteret før de henter barnet rett før stengetid, men det er jo fordi ungen eelsker 9-timers dager og egentlig ikke ønsker hverken juleferie eller sommerferie. Not. Anonymkode: 5ad47...e5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå