Gå til innhold

Fnugg blir fittere (ish…)


Fnugg

Anbefalte innlegg

Kanskje en dagbok kan være en fin greie langs veien? 

Jeg er 35 år med barn, hunder, fulltidsjobb med mye nattarbeid, og x antall baller i luften. Har siden 2020 gått mye ned i vekt, og i fjor vår var jeg nok på mitt sprekeste på årevis, hadde god løpeform og jogga mange dager i uken i tillegg til styrketrening. Så kom en kneskade, deretter flytting og livet som på mange måter kom i veien. Siden i vinter har kiloene bare krøpet på igjen og formen krøpet nedover. Jeg liker det ikke, jeg liker ikke å føle meg tung, treig og svak.

Jeg elsker å være på tur, liker skikkelig godt å jogge og synes styrketrening er ordentlig deilig. Faktisk. Jeg både må og vil finne tilbake til den gode rytmen jeg var inne i.

Vekta tikka inn på hele 108 kg på mandag, føler meg veldig trist over å ha «ødelagt» mye av den jobben jeg hadde gjort de siste årene. Men jeg har klart det før, så jeg skal klare det igjen. Første mål er å være tosifret innen jul og å klare å løpe sammenhengende i minst tre km. Jeg er jo noe tyngre enn sist jeg tok opp joggingen, så ambisjonene mine om antall km får bli deretter, selv om jeg er av den veldig utålmodige typen som helst skulle vært i mål i går.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hverdag igjen etter jobbhelg og nattevakter.

Det er alltid litt kronglete å komme på plass med søvn igjen etter nattskift, men det føles slettes ikke verst i dag. Omsider litt fint vær etter en veldig våt høst så langt. Har fått tilbakelagt 5,2 km tur, hvor ca halvparten ble intervaller. Løpeformen er ingen ting å rope hurra for, men det kan kun bli bedre, og jeg vet jo heldigvis at formen kommer seg relativt fort når jeg bare kommer i gang. Har et mål om tre økter med intervaller denne uka og to økter styrketrening.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg vil bruke denne boka. Logge trening, logge mat? Skrible om hele den mentale prosessen som ligger bak. Den kjennes tidvis ganske tung. Vektproblemer er jo som alle vet mer enn bare det å ha spist i overskudd ifht aktivitet. Det får bli til underveis tenker jeg. Men i dag er en bra dag, og jeg føler meg alltid litt ekstra på topp når jeg har fått løpt litt.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif

Velkommen inn hit med dagbok! Mange erfarer at det kan være veldig greit å ha et sted å skrive litt fra seg når det gjelder en livsstilsprosess. Det er både opp- og nedturer, mye følelser og ofte føler man seg alene. Men det er man ikke her inne! :klem:

Akkurat det du beskriver ang. vektoppgang i forbindelse med flytting, skade på kroppen o.l er det nok flere som har erfaring med. I alle fall har jeg det. Så skjønner godt at du er frustrert over dette og ønsker å ta tak. Erfaring tilsier at dersom man tar noen små grep og er fokusert så er det fullt mulig å gå ned kilo relativt raskt, når de kom på raskt. Så ikke tenk slik at all jobben du har gjort de siste årene er bortkastet. Du har masse kunnskap der, og kroppen "husker". Om de kiloene hadde kommet på i løpet av 10 år, så ville de vært mye vanskeligere å bli kvitt nå. Så vær stolt over jobben du har gjort hittil, og tenk at det gagner deg nå :nikke:

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Og så hyggelig 🤩🥰 du har mye rett i det du sier, og jeg ville jo sagt akkurat det samme til andre, merkelig hvor vanskelig det er å si det samme til seg selv 🙄

Skikkelig støl i magemusklene etter intervallene igår, må jobbe med pusteteknikk ja 😄 men samtidig fryktelig deilig.

I dag hadde jeg planlagt styrketrening etterfulgt av en runde på mølla, men fikk kun gjennomført styrkeøvelsene før jeg måtte bryte pga kidsa. Men - alt er bedre enn ingenting og jeg er fornøyd med dagens økt. Venter mensen når som helst og da er øktene som regel litt bleh, men følte meg både sterk og full av energi 🤩

Innafor ifht mat også i dag, så jeg er happy.

Skal ta meg en runde i de andre dagbøkene her og gjøre meg litt kjent, er jo kjekt å kunne følge andre i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid imponert av de som liker å løpe! Skulle så gjerne ønske at jeg likte det selv, men selv da jeg var ganske godt trent for 15 år siden avskydde jeg løping😅 Men å løpe intervaller må jo være noe av det beste for å få opp formen og få ned vekten, synes jeg å ha hørt?

Ønsker deg i alle fall masse lykke til og gleder meg til å følge med videre😄  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillasliv skrev (2 timer siden):

Jeg blir alltid imponert av de som liker å løpe! Skulle så gjerne ønske at jeg likte det selv, men selv da jeg var ganske godt trent for 15 år siden avskydde jeg løping😅 Men å løpe intervaller må jo være noe av det beste for å få opp formen og få ned vekten, synes jeg å ha hørt?

Ønsker deg i alle fall masse lykke til og gleder meg til å følge med videre😄  

Takk for det 🤩

Tja, man får fort opp pulsen ihvertfall. Hvor mye det har å si ifht vekt skal jeg ikke si, men jeg merker formen kommer seg fort om jeg gjør intervaller regelmessig. Når jeg var på mitt tyngste gikk jeg kun tur, men etter hvert som jeg ble lettere kjente jeg at jeg ville ha mer tempo, jeg ville jogge. Og så er det jo en veldig praktisk aktivitet, kan gjøres hvor som helst. Men det som gir best resultater er det man klarer å gjennomføre, så om man klarer å gjennomføre å gå tur 30 min hver dag er det bedre enn å ikke orke jogge. Jeg tar den aktiviteten jeg får og sier meg fornøyd med alt jeg klarer å klemme inn jeg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får kanskje lage en veieoversikt her inne og

02.10.: 108 kg

06.10.: 107,1 kg

13.10.: 105,8 kg

Minus: 2,2 kg

Alt i alt superfornøyd! Fikk mensen i dag og veit at jeg med det får mye vondt og dermed nok noe mindre aktivitetsnivå i helgen. Tar det forhåpentligvis litt igjen fra neste uke ☺️ 

Det ble to styrkeøkter og to løpe/intervalløkter denne uka. Dersom jeg har mindre vondt skal jeg gå for en økt til i helgen, eller i det minste holde meg i en del bevegelse dersom formen tillater det. Mest lyst til å ligge i et mørkt og kaldt rom med varmeflaske på magen 😅😅

Endret av Fnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 🥰 hadde den kommet noen dager før veiing kunne resultatet fort blitt annerledes, men sånn er vel denne forunderlige kroppen.

Våknet umiddelbart behov for både Paracet og Ibux, skal snart kreke meg opp og fikse frokost og komme i gang med dagens gjøremål. Vi må preppe gårdsplassen før vinteren kommer, så det skal ryddes og sjaues. Burde også gjort et solid tak inne, merkelig hvor mye som hoper seg opp fra år til år.

I kveld blir det pizza med barna, vennepar og deres barn, fullt hus. Gleder meg! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel blåst helg og hverdag igjen. Har fått gjennomført en bra styrkeøkt og avslutta med 20 min rask gange på mølla.

Jeg og samboeren min reiser bort til helgen, så planen er å få trent litt hver dag frem til vi reiser og klemme inn aktivitet der vi kan mens vi er borte. Regner med vi blir å gå en del som alltid ☺️

Merker at når jeg klarer å få i meg nok proteiner så er jeg jevnt over mye mer tilfreds og langt mindre fysen på «noe» hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God plan å legge inn litt trening og aktivitet før du vet at du skal på helgetur! Er godt å kose seg vel viten med at man har gjort en innsats i uka ☺️ Proteiner er gull verdt! :duskedame: de har jeg også blitt skikkelig glade i, er så deilig å ikke være fysen på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bort i hundesammenheng, så en del aktivitet blir det nok likevel, men ser ikke bort fra både god middag og tilhørende vin 🙈 Jeg liker å tenke alt med måte, men likevel kunne gå ned i vekt. Så kommer ikke til å droppe verken middag eller vin, men heller moderere inntaket. 
 

Styrkeøkt og intervaller

Latterlig støl i rumpe og lår i dag, så i morgen blir det kun løping (intervaller) og litt kjernemuskulatur på menyen 🤭 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lurt å tenke at du er på vei mot en livsstil som du kan leve med. Og det sier seg selv at man ikke kan droppe gode middager og vin for alltid. Det er en gyldne middelvei vi må bli kjent med, og da er moderering av inntaket en veldig god plan :nikke:

Godt tegn å være støl da! 🍑:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En times intervaller på mølla i dag 🏃🏻‍♀️ jeg kan egentlig ikke fordra å løpe innendørs, men det er veldig praktisk da for å tracke fart og km, og hvordan formen utvikler seg. Men vil over til å løpe mest ute, og løfte vekter inne. Det er hva jeg trives best med.

Prepping til helga i ettermiddag. Må vel ta veiingen i morgen fremfor fredag 😬 er spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med flere løpere her! En hel time med intervall er jammen ikke verst. Jeg liker kombinasjonen av å ha mulighet til å løpe både inne og ute. Når jeg løper inne så er det på gruppetimer, mens ute må jeg løpe alene. Jeg liker meg veldig godt ute og foretrekker det fremfor å løpe alene inne på mølle, men intervallene tar jeg like gjerne inne. Mølla er fin til det. Man kan raskt justere den til slik man ønsker å kjøre intervallene. I dag blir det løpetur ute. Må snart begynne å tenke på å få pigget opp et par "gamle" løpesko, for her er det frost om morgenen. Ikke lenge før det blir is :sjokkblå: 

Lykke til med veiing i morgen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frost og snø hos oss og, fire minus i morges. Men jeg bor i nord-Norge og mer eller mindre på fjellet 😅

Jeg liker best å løpe med en hund eller to i trekk foran meg, men nå er løpeformen såpass elendig at jeg må få den opp før de løper avgårde med meg. Opplading til vintersesongen i fjellet 🤭

Er kanskje ikke de sprekeste intervallene å skryte av heller, men går og løper om hverandre i en time med mål om å løpe lengre for hver gang - og kunne øke farta. Bedre enn å ligge på sofaen uansett 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hallo :vinke:

Jeg har også en hund som er langt sprekere enn meg. 

Ikke at han drar meg noe sted, han er tross alt under 10 kg, men jeg ender alltid opp med å løpe altfor fort når jeg løper med ham. Tror vi må øve på jogging begge to :laugh: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon skrev (5 timer siden):

Hallo :vinke:

Jeg har også en hund som er langt sprekere enn meg. 

Ikke at han drar meg noe sted, han er tross alt under 10 kg, men jeg ender alltid opp med å løpe altfor fort når jeg løper med ham. Tror vi må øve på jogging begge to :laugh: 

 

Har intet mindre enn 14 stk 😂 og ikke alle jeg tør jogge med heller, alt for mye krefter. Men slede med anker og vogn med brems, da går det 😄 men et par av de er skikkelig fine å ha med på alenetur 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiing gikk bra, til tross for at jeg følte meg som en vannballong når jeg stod opp og vi spiste fryktelig sen middag igår (i den grad det har noe å si).

105,8 kg forrige fredag og 105 blank i dag. Målet for helgen? Tja, ikke rykke tilbake til forrige fredags innveiing 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnugg skrev (19 timer siden):

Veiing gikk bra, til tross for at jeg følte meg som en vannballong når jeg stod opp og vi spiste fryktelig sen middag igår (i den grad det har noe å si).

105,8 kg forrige fredag og 105 blank i dag. Målet for helgen? Tja, ikke rykke tilbake til forrige fredags innveiing 😅

 

Lykke til med helgen!💪Og med vektnedgangen🥳😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...