AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #41 Skrevet 7. oktober 2023 De jeg vet om som har hatt noe sånt har enten hatt det ala en quinceanera med fest for store og små med dansing osv. Eller det har vært som en konfirmasjon uten seremoni med taler og div under et måltid hvor det har blitt servert god mat eller koldtbord. Anonymkode: 366ed...40b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #42 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Den har forsåvidt ingen navn, men vil kalle det for hedenskap/paganism eller naturreligion. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2 Kan dere ikke lese om hvordan man utførte slike ritualer i hedenske religioner og bruke ideer derfra da? Om det finnes informasjon om dette. Anonymkode: 0524d...d2c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #43 Skrevet 7. oktober 2023 Holistisk konfirmasjon? Ser dere ikke vil ha kirkelig eller humanistisk, men hvis dere er naturreligion, steinerskolefolk, åndelig, yoga og drømmefanger, alternativ eller lignende...tror jeg holistisk kunne vært noe for dere Anonymkode: a2a2b...48c 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #44 Skrevet 7. oktober 2023 Hvis man ikke skal konfirmeres, så skal man heller ikke ha noe selskap er min mening. Foreslår å heller gjøre litt ekstra ut av 18-årsdagen 👍🏻 Anonymkode: 09fc3...448 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #45 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan dere ikke lese om hvordan man utførte slike ritualer i hedenske religioner og bruke ideer derfra da? Om det finnes informasjon om dette. Anonymkode: 0524d...d2c Det har vi gjort men det finnes ingen konkret oppskrift på feiring sådan. Og det går fint, vi skal klare å skape noe eget 😊 bare fint å få litt kreative tips. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #46 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Holistisk konfirmasjon? Ser dere ikke vil ha kirkelig eller humanistisk, men hvis dere er naturreligion, steinerskolefolk, åndelig, yoga og drømmefanger, alternativ eller lignende...tror jeg holistisk kunne vært noe for dere Anonymkode: a2a2b...48c Ja det har vi også vært inne på. Men nå var det ikke råd om hva slags konfirmasjon vi skal ha jeg var ute etter, men tips til selve festen/feiringen. Og hvor nødvendig er det av deg å legge det frem som gjør her? Ingen av de tingene du beskriver er ikke negative begrep etter min mening, men de er ikke beskrivende for oss. Vi er helt vanlige folk som du ikke kan se at følger noe annet livssyn enn andre. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #47 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis man ikke skal konfirmeres, så skal man heller ikke ha noe selskap er min mening. Foreslår å heller gjøre litt ekstra ut av 18-årsdagen 👍🏻 Anonymkode: 09fc3...448 Så den eneste feiringen som er tillatt i dine øyne er kristen konfirmasjon? Alle andre religioner og livssyn får ikke lov å feire at ungene deres går inn i voksenlivet? Din mening og forslag ba jeg ikke om, så den er jo grei. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #48 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg synes helt ærlig at det er litt hårreisende at voksne folk tenker at jeg trenger å bli fortalt hvordan jeg kan, burde og skulle feire at ungen min skal feires inn i voksenlivet. Det var for det første ikke det jeg ba om råd og tips til. Og for det andre så vet dere at det ER LOV å gjøre noe som ikke følger a4 skjemaet her i livet eller? Jeg lurer oppriktig på hvor alle disse fordommene kommer fra, er det virkelig sånn at det finnes så mange dømmende og bastante mennesker der ute? Eller er det bare her inne på KG? Konfirmasjon er et relativt moderne begrep som ble innført på slutten av 1600 tallet. Kristendommen kom som de fleste vet på 800 tallet. Hvis jeg velger i eget liv å følge tradisjoner som eksisterte før den tid, så er det selvfølgelig helt opp til meg. At dere andre velger noe annet legger jo ikke jeg meg oppi! Det må gå ann å stille spørsmål her inne på dette forumet uten at man skal bli nedrent av mennesker som ikke er enig i det du spør om!! Gurimalla. SVAR PÅ DET SOM DET BLIR SPURT OM ELLER GÅ UT OG LES EN ANNEN TRÅD! Jeg blir så oppgitt av voksne mennekser innimellom altså. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #49 Skrevet 7. oktober 2023 Dere kunne ikke bare hatt en litt finere/voksen bursdag. Litt mer fancy klær og litt mer fancy mat enn i ein vanlig bursdag feks 3 retters, taler, satt sammen en video Anonymkode: e893c...9fa
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #50 Skrevet 7. oktober 2023 Ei jeg kjenner valgte ikke å ikke konfirmere seg i det hele tatt, grunnet hun mener det er en kristen handling, og hun anså seg ikke som kristen. Dét står det respekt av! Selv valgte sønnen min å konfirmere seg kirkelig fordi han faktisk tror, og fordi humanistisk var totalt uaktuelt pga mange syn og meninger de har. Alternativet, hvis han ikke ønsket konfirmere seg kristelig, var at han skulle få en skikkelig fest med familie og venner når han ble 18, noe jeg føler "nå til dags" vil være den rette anledning å feire voksenlivet hvis man ikke ønsker/kan/vil bekrefte dåpen. Anonymkode: 04386...ace
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #51 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg synes helt ærlig at det er litt hårreisende at voksne folk tenker at jeg trenger å bli fortalt hvordan jeg kan, burde og skulle feire at ungen min skal feires inn i voksenlivet. Det var for det første ikke det jeg ba om råd og tips til. Og for det andre så vet dere at det ER LOV å gjøre noe som ikke følger a4 skjemaet her i livet eller? Jeg lurer oppriktig på hvor alle disse fordommene kommer fra, er det virkelig sånn at det finnes så mange dømmende og bastante mennesker der ute? Eller er det bare her inne på KG? Konfirmasjon er et relativt moderne begrep som ble innført på slutten av 1600 tallet. Kristendommen kom som de fleste vet på 800 tallet. Hvis jeg velger i eget liv å følge tradisjoner som eksisterte før den tid, så er det selvfølgelig helt opp til meg. At dere andre velger noe annet legger jo ikke jeg meg oppi! Det må gå ann å stille spørsmål her inne på dette forumet uten at man skal bli nedrent av mennesker som ikke er enig i det du spør om!! Gurimalla. SVAR PÅ DET SOM DET BLIR SPURT OM ELLER GÅ UT OG LES EN ANNEN TRÅD! Jeg blir så oppgitt av voksne mennekser innimellom altså. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2 Du har vel i grunnen fått svar på det du spør om. 😉 En feiring av feks 18årdagen. Hvordan du ønsker gjøre det, er jo avhengig av dere som familie og "barnet" liker, ikke hva KG's befolkning ville gjort. Kanskje "barnet" digger spiderman, så kan dere jo ha spiderman-tema feks. Hva mitt barn liker og ville ønsket, betyr ikke at ditt barn vil like. Men kanskje selskap rundt et svært bål hadde vært kult? Felles strikkhopp? Det er utømmelig med muligheter, bare å spørre ungdommen om hvordan vedkommende ser for ei skikkelig feiring? Anonymkode: 04386...ace
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #52 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du har vel i grunnen fått svar på det du spør om. 😉 En feiring av feks 18årdagen. Hvordan du ønsker gjøre det, er jo avhengig av dere som familie og "barnet" liker, ikke hva KG's befolkning ville gjort. Kanskje "barnet" digger spiderman, så kan dere jo ha spiderman-tema feks. Hva mitt barn liker og ville ønsket, betyr ikke at ditt barn vil like. Men kanskje selskap rundt et svært bål hadde vært kult? Felles strikkhopp? Det er utømmelig med muligheter, bare å spørre ungdommen om hvordan vedkommende ser for ei skikkelig feiring? Anonymkode: 04386...ace Har i grunn fått like mye, om ikke mer, tilbakemeldinger på at det vi velger er feil. Eller tips om hva jeg kan/burde velge i steden. Noe som forsøpler tråden og gjør hele dialogen her inne veldig slitsom. Handler igjen om hva vi som voksne kan tilføre festen, ikke hva ungdommen evt ønsker. Det tar jeg selvfølgelig med hen. Men tipset med bål tar jeg med meg videre, takk for det. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #53 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ei jeg kjenner valgte ikke å ikke konfirmere seg i det hele tatt, grunnet hun mener det er en kristen handling, og hun anså seg ikke som kristen. Dét står det respekt av! Selv valgte sønnen min å konfirmere seg kirkelig fordi han faktisk tror, og fordi humanistisk var totalt uaktuelt pga mange syn og meninger de har. Alternativet, hvis han ikke ønsket konfirmere seg kristelig, var at han skulle få en skikkelig fest med familie og venner når han ble 18, noe jeg føler "nå til dags" vil være den rette anledning å feire voksenlivet hvis man ikke ønsker/kan/vil bekrefte dåpen. Anonymkode: 04386...ace Enig i det. Men vi skal ikke ha en "fake konfirmasjons- fest". Vi kopierer ikke konfirmasjonen. Vi skal ha en fest/et overgangsrituale for å feire overgangen til voksenlivet. Det er noe som har eksistert lenge før kristendommen. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #54 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg tenker 18-årsdagen blir det naturlige å feire stort i en slik situasjon. Å bli 18 år utløser en del rettigheter for barnet, slik som stemmerett, mulighet til å kjøre bil og så videre. Det er da staten regner deg som ansvarlig nok til å gjøre slikt, altså voksen. Selv har jeg ingen ideer, men tok meg den frihet å spørre chatgpt, her er hens råd: Selvfølgelig! Her er noen gode råd for å gjøre en 18-årsdag høytidelig: 1. Invitasjoner: Lag spesielle invitasjoner som passer temaet eller stilen du ønsker for feiringen. 2. Tema og dekorasjoner: Velg et tema for festen og dekorer i henhold til det. Dette kan gi arrangementet en spesiell atmosfære. 3. Underholdning: Planlegg underholdning som passer for både venner og familie, for eksempel musikk, spill eller en fotoboks. 4. Mat og drikke: Server god mat og drikke som passer smaken til gjestene. Husk også på eventuelle spesielle kostholdsbehov. 5. Taler og taler: Hold en høytidelig tale eller be noen nære familiemedlemmer om å dele noen minner og gode ønsker. 6. Minner: Opprett et minnealbum eller en gjestebok der gjestene kan skrive personlige meldinger. 7. Gaver: Del ut takkegaver til gjestene for å vise din takknemlighet for at de deltar. 8. Aktiviteter: Planlegg morsomme aktiviteter som alle kan delta i, som en quiz eller karaoke. 9. Musikalsk stemning: Lag en spilleliste med favorittsanger for å holde stemningen oppe gjennom hele kvelden. 10. Fotograf: Leie en fotograf eller oppfordre gjestene til å ta bilder for å fange øyeblikkene. 11. Sosiale medier: Opprett en festhashtag slik at gjestene kan dele bilder og minner online. Anonymkode: a20b7...85f 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #55 Skrevet 8. oktober 2023 Vi er ikke kristne. Har meldt barnet opp til forskjellige kristne program opp gjennom, men hun har ingen tro/interesse. Vi har landet på en finere reise til et mål som hun virkelig ønsker seg. Hun har også deltatt på en tradisjonell konfirmasjon med koldtbord og kaker, og syns ikke det var det store. Nå skal det også sies at vi har en særdeles komplisert skilsmisse, så selskap ville blitt direkte utrivelig uansett hvor fint vi voksne oppfører oss Anonymkode: 7d01b...aba 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #56 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker 18-årsdagen blir det naturlige å feire stort i en slik situasjon. Å bli 18 år utløser en del rettigheter for barnet, slik som stemmerett, mulighet til å kjøre bil og så videre. Det er da staten regner deg som ansvarlig nok til å gjøre slikt, altså voksen. Selv har jeg ingen ideer, men tok meg den frihet å spørre chatgpt, her er hens råd: Selvfølgelig! Her er noen gode råd for å gjøre en 18-årsdag høytidelig: 1. Invitasjoner: Lag spesielle invitasjoner som passer temaet eller stilen du ønsker for feiringen. 2. Tema og dekorasjoner: Velg et tema for festen og dekorer i henhold til det. Dette kan gi arrangementet en spesiell atmosfære. 3. Underholdning: Planlegg underholdning som passer for både venner og familie, for eksempel musikk, spill eller en fotoboks. 4. Mat og drikke: Server god mat og drikke som passer smaken til gjestene. Husk også på eventuelle spesielle kostholdsbehov. 5. Taler og taler: Hold en høytidelig tale eller be noen nære familiemedlemmer om å dele noen minner og gode ønsker. 6. Minner: Opprett et minnealbum eller en gjestebok der gjestene kan skrive personlige meldinger. 7. Gaver: Del ut takkegaver til gjestene for å vise din takknemlighet for at de deltar. 8. Aktiviteter: Planlegg morsomme aktiviteter som alle kan delta i, som en quiz eller karaoke. 9. Musikalsk stemning: Lag en spilleliste med favorittsanger for å holde stemningen oppe gjennom hele kvelden. 10. Fotograf: Leie en fotograf eller oppfordre gjestene til å ta bilder for å fange øyeblikkene. 11. Sosiale medier: Opprett en festhashtag slik at gjestene kan dele bilder og minner online. Anonymkode: a20b7...85f Takk for mange gode tips ❤️ ts Anonymkode: 56e1a...cd2 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #57 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er ikke kristne. Har meldt barnet opp til forskjellige kristne program opp gjennom, men hun har ingen tro/interesse. Vi har landet på en finere reise til et mål som hun virkelig ønsker seg. Hun har også deltatt på en tradisjonell konfirmasjon med koldtbord og kaker, og syns ikke det var det store. Nå skal det også sies at vi har en særdeles komplisert skilsmisse, så selskap ville blitt direkte utrivelig uansett hvor fint vi voksne oppfører oss Anonymkode: 7d01b...aba Tror det blir skikkelig fint med en reise jeg 🤗 trist at skilsmissen var tøff og at den begrenser dere sånn i hverdagen. Men som sagt så tror jeg en reise blir både spesielt og fint ❤️ ts Anonymkode: 56e1a...cd2
Belima Skrevet 8. oktober 2023 #58 Skrevet 8. oktober 2023 Min datter ville ikke konfirmeres og da valgte faren og jeg å lage en hyggelig 18 års dag i stedet. Ikke stort selskap, men farmor, far og ny kone samt min x-svoger, (barnets onkel). Altså hele familien til min datter. Jeg hadde en narkoman søster som ikke ble invitert. Som en tidligere skrev, så er det mye mer som er tillatt når en er 18 år enn når en er 15 år. Det er bare sprit og våpen en ikke kan kjøpe selv. Som ekstra stor gave fikk hun en ok bruktbil av fars familie og kone. De faste utgiftene til bilen dekket onkelen hennes frem til hun var ferdig med skolen. Jeg hadde ikke så god råd, så fra meg fikk hun en fin klokke hun ønsket seg. Så enkelt kan en også gjøre dette og det blir en ekstra fin bursdag. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #59 Skrevet 8. oktober 2023 Ha en sommerfest hvor ungdommen er hovedpersonen. Marker ett eller annet. Ferdig med ungskolen f.eks. ikke forvente gaver. Anonymkode: 9ea5f...341
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #60 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Den har forsåvidt ingen navn, men vil kalle det for hedenskap/paganism eller naturreligion. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2 Hvorfor ikke da holistisk konfirmasjon? https://www.holistiskforbund.no/next/p/59764/konfirmasjon Anonymkode: 48e19...643
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå