AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #21 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Så fordi jeg ikke har samme tro som deg så er det åkei å latterliggjøre? Sier jo veldig mye om ditt intelligensnivå da. Kvalmt. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2 Hvorfor svarer du så frekt? Anonymkode: bf0aa...0f6 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #22 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sånn type at dere er klimaaktivister? Anonymkode: cc1b7...6f3 Nei 😅 ts Anonymkode: 56e1a...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #23 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor svarer du så frekt? Anonymkode: bf0aa...0f6 Åpenbart fordi den kommentaren jeg svarte på var nedlatende. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #24 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har faktisk vært inne på tanken om gi en reise i gave til et land/sted som kan knyttes opp til vår tro 🤍 Anonymkode: 56e1a...cd2 En form for "dannelsesreise" er jo et overgangsrituale i seg selv. Jeg vet ikke hvilke land eller steder som kan knyttes opp mot deres litt vagt beskrevne tro, men det å reise til steder med en eller annen form for historisk betydning har jo absolutt en verdi. Roma, Athen, Pyramidene i Egypt, Island - det er mye å velge mellom! En chartertur til Syden er sikkert stas, men har neppe samme verdi, selv om nok mange ville påstå at de fikk en hel del lærdom og dyrkjøpte erfaringer på sin første fylletur til Ibiza, og at det også er en form for overgangsrituale. Anonymkode: 4e5b0...d2c 2
Trøstogbære Skrevet 7. oktober 2023 #25 Skrevet 7. oktober 2023 Hva med borgerlig konfirmasjon. Ingen religion eller prest involvert i det. Da kan hen konfirmeres sammen med de andre i klassen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #26 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): En jeg kjenner inviterte til fest/selskap for å feire at ungen var ferdig på ungdomsskolen istedenfor konfirmasjon. Dette var ikke på bursdagen hens, men første lørdag etter siste dag på grunnskole. Det var både leid lokale, kjøpt inn koldtbord og folk pyntet seg med dress eller bunad. På den måten unngår man kanskje at det blir et vanlig bursdagsselskap om man inviterer til bursdag. Anonymkode: 2718b...0b0 Det hørtes fint ut 🥰 tusen takk for tips! Ts Anonymkode: 56e1a...cd2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #27 Skrevet 7. oktober 2023 Trøstogbære skrev (1 minutt siden): Hva med borgerlig konfirmasjon. Ingen religion eller prest involvert i det. Da kan hen konfirmeres sammen med de andre i klassen. Jeg er ikke TS, men hva med å lese litt i tråden før du svarer? Anonymkode: 4e5b0...d2c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #28 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Blot! Og litt øksekasting? Anonymkode: a39db...081 Vi er ikke helt der føler jeg 🫣 ts Anonymkode: 56e1a...cd2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #29 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En form for "dannelsesreise" er jo et overgangsrituale i seg selv. Jeg vet ikke hvilke land eller steder som kan knyttes opp mot deres litt vagt beskrevne tro, men det å reise til steder med en eller annen form for historisk betydning har jo absolutt en verdi. Roma, Athen, Pyramidene i Egypt, Island - det er mye å velge mellom! En chartertur til Syden er sikkert stas, men har neppe samme verdi, selv om nok mange ville påstå at de fikk en hel del lærdom og dyrkjøpte erfaringer på sin første fylletur til Ibiza, og at det også er en form for overgangsrituale. Anonymkode: 4e5b0...d2c Ja nettopp ❤️ nei skjønner at troen vår er litt vagt beskrevet, men den er litt vanskelig å beskrive også. Det er ikke verre enn at vi er motstandere av alle nye religioner og deres regler. Vi følger egentlig bare årssyklusen som våre forfedre gjorde (jól istedenfor jul osv), feirer sommersolverv og sånne ting. Samt at vi tror på at naturen spiller en større rolle i menneskets liv og eksistens, istedenfor en eller flere guder. Det ville nok isåfall blitt et land med mye førkristen historie som kan knyttes opp i mot den nordiske. Evt bare til historiske steder i Norge 🥰 ts Anonymkode: 56e1a...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #30 Skrevet 7. oktober 2023 En reise til vikingmuseet i Lofoten 🙂 Anonymkode: 43fcf...42d 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #31 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): En reise til vikingmuseet i Lofoten 🙂 Anonymkode: 43fcf...42d Måtte google det, utrolig flott sted! Takk for tips ❤️ ts Anonymkode: 56e1a...cd2 2
Kristin70 Skrevet 7. oktober 2023 #32 Skrevet 7. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi kunne valgt borgelig konfirmasjon også, men er heller ikke tilhørere av den human etiske troen. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2 Humanisme er ingen tro, men et livssyn. 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #33 Skrevet 7. oktober 2023 Kristin70 skrev (30 minutter siden): Humanisme er ingen tro, men et livssyn. Nei det er sant. Men vi deler ikke deres livssyn heller 😊 ts Anonymkode: 56e1a...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #34 Skrevet 7. oktober 2023 Hvorfor ikke da velge humanistisk konfirmasjon? Dere kan selvsagt ha en fest som ikke er knyttet til en konfirmasjonsseremoni, men greit å ha dempet forventningene til deltagelse og gaver (jeg hadde ikke prioritert å delta på deres fest om den krasjet med en konfirmasjon eller noe annet som faktisk er viktig og jeg hadde heller ikke tatt med gave eller en gang tenkt tanken på at dere forventer gave i anledning av.... vel, ingenting). Anonymkode: b7c73...c81 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #35 Skrevet 7. oktober 2023 Syns det er overraskende at TS får noen negative reaksjoner her. Jeg tilhører dem som har kirkelig konfirmasjon, men har ingen problemer med at andre velger anderledes. Respekterer både humanetikere og folk som vil lage sin egen "voksenfest". De plager da ingen ❤️. Om jeg ble invitert, ville jeg tatt med gave, smilt og vært glad 🙂 Anonymkode: 43fcf...42d 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #36 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Syns det er overraskende at TS får noen negative reaksjoner her. Jeg tilhører dem som har kirkelig konfirmasjon, men har ingen problemer med at andre velger anderledes. Respekterer både humanetikere og folk som vil lage sin egen "voksenfest". De plager da ingen ❤️. Om jeg ble invitert, ville jeg tatt med gave, smilt og vært glad 🙂 Anonymkode: 43fcf...42d Glemte noe 🙂. Syns det er verre med de som velger kirkelig konfirmasjon og har null tro. Anonymkode: 43fcf...42d 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #37 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor ikke da velge humanistisk konfirmasjon? Dere kan selvsagt ha en fest som ikke er knyttet til en konfirmasjonsseremoni, men greit å ha dempet forventningene til deltagelse og gaver (jeg hadde ikke prioritert å delta på deres fest om den krasjet med en konfirmasjon eller noe annet som faktisk er viktig og jeg hadde heller ikke tatt med gave eller en gang tenkt tanken på at dere forventer gave i anledning av.... vel, ingenting). Anonymkode: b7c73...c81 Jeg forstår virkelig ikke hvorfor noen her oppfører seg som om jeg må forsvare vårt personlige valg. Og at du sier at vår fest for å markere overgangen fra barn til voksen er ikke like viktig som en som velger å konfirmere seg enten humant eller kristent? Hva med alle de ungdommene (flesteparten) som velger dette bare for å få penger og gaver? Jeg synes det er så håpløst at det ikke finnes rom for å tenke og velge annerledes, hvis man ikke gjør som folk flest så gjør man feil liksom. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #38 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Syns det er overraskende at TS får noen negative reaksjoner her. Jeg tilhører dem som har kirkelig konfirmasjon, men har ingen problemer med at andre velger anderledes. Respekterer både humanetikere og folk som vil lage sin egen "voksenfest". De plager da ingen ❤️. Om jeg ble invitert, ville jeg tatt med gave, smilt og vært glad 🙂 Anonymkode: 43fcf...42d Jeg tenker det samme ❤️ virker som om det er vondt for folk at man ikke bare følger normen. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2 1
Gjest Albbas Skrevet 7. oktober 2023 #39 Skrevet 7. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det virker litt konstruert. Vil ikke konfirmeres, men ha fest og gaver. Ville heller ha lagt opp til litt større feiring av 18-årsdagen. Anonymkode: 556ba...448 Litt konstruert ja? I likhet med religiøs konfirmasjon, altså? Er jo konstruert det også.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #40 Skrevet 7. oktober 2023 Albbas skrev (2 minutter siden): Litt konstruert ja? I likhet med religiøs konfirmasjon, altså? Er jo konstruert det også. Jeg vil nå si at det faktisk er mer konstruert i og med at det er en moderne oppfinnelse. Ts Anonymkode: 56e1a...cd2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå