Gå til innhold

Er norsk et døende språk?

Isambard

Anbefalte innlegg

Jeg legger merke til at unge voksne blander inn mer og mer engelsk i språket. Det er naturlig å ta opp nye ord, men nå snakker vi om halve og hele setninger på engelsk. Jeg vil si de aller fleste blander inn litt, og noen blander inn veldig mye.

Det har vært en dramatisk endring i min jobb hvor de fleste møter nå foregår på engelsk. Hvis én av 10 ikke er født i Norge snakker alle engelsk for at ingen skal misforstå. Det gjelder selv om vedkommende bor fast i Norge. Jeg skriver nesten bare engelsk. Dette er privat sektor / tech. For 15 år siden var det ganske uvanlig. 

Er det ikke akkurat sånn språk forsvinner? Jeg mener det er naivt å tro at norsk ikke kan forsvinne.

Det vil bli et andrespråk sånn som samisk er for mange samer i dag. Hvor står vi om 5 generasjoner? Kanskje man vil snakke litt norsk med bestemor og lære litt norsk på skolen, men at man hører mest engelsk i skolegården.

Når det først bikker over skjer det fort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om 5 generasjoner er norsk borte.

Om 10 generasjoner er også engelsk borte.

Hva gjør vi da? Uten språk må vi begynne å kaste stein på hverandre hver gang vi skal kommunisere.

Jeg ser med grøss på fremtiden.

Anonymkode: 64378...e1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk er lang fra døende. De fleste som blir født i Norge i dag lærer norsk som morsmål. Norsk er et av de minst døende språkene på verdensbasis.

Lånord dreper ikke språk. Alle språk er i konstant endring. Om du mener at norsk nøyaktig slik det brukes i dag ikke vil eksistere om hundre år, eller at noen ord er døende, så har du rett, men sånn er det for alle språk i verden.

Samisk er et minoritetsspråk med en aktiv språkpolitikk brukt imot seg for å utrydde det. Det kan ikke sammenlignes.

Anonymkode: ac718...51a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Norsk er lang fra døende. De fleste som blir født i Norge i dag lærer norsk som morsmål. Norsk er et av de minst døende språkene på verdensbasis.

Lånord dreper ikke språk. Alle språk er i konstant endring. Om du mener at norsk nøyaktig slik det brukes i dag ikke vil eksistere om hundre år, eller at noen ord er døende, så har du rett, men sånn er det for alle språk i verden.

Samisk er et minoritetsspråk med en aktiv språkpolitikk brukt imot seg for å utrydde det. Det kan ikke sammenlignes.

Som TS understreket så var det ikke snakk om lånord, men at flere og flere hele setninger blir engelsk. Jeg har sett det samme hos unge, og merker at jeg gjør det litt selv også. Oskar Wendelin og Vegard Ham er et typiske eksempel på dette fenomenet.

Har også samme erfaring som TS på jobb. Jeg jobber i en industri som har engelsk som forretningsspråk og møter gå rmye i engelsk fordi det som regel er minst èn tilstede som ikke er norsk.

Anonymkode: 10394...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Som TS understreket så var det ikke snakk om lånord, men at flere og flere hele setninger blir engelsk. Jeg har sett det samme hos unge, og merker at jeg gjør det litt selv også. Oskar Wendelin og Vegard Ham er et typiske eksempel på dette fenomenet.

Har også samme erfaring som TS på jobb. Jeg jobber i en industri som har engelsk som forretningsspråk og møter gå rmye i engelsk fordi det som regel er minst èn tilstede som ikke er norsk.

Det er likevel helt ubetydelig for hvor vidt norsk er et døende språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er likevel helt ubetydelig for hvor vidt norsk er et døende språk.

Hvorfor er det helt ubetydelig når begge er eksempler på at engelsk overtar i en ustrekning som er mye mer enn bare lånord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle språk endrer seg over tid. Vi snakker ikke som de gjorde for 30, 50, eller 100 år siden i dag. VI får hele tiden nye ord inn og endrer på måten vi snakker og skriver. Få av oss hadde forstått norrønt i dag, selv om det var et fullverdig språk for 1000 år siden. 

Det samme gjelder alle andre språk. Vi er i stadig utvikling og når verden er så liten som den er nå i den digitale hverdagen, så går det fort.

Anonymkode: 26bb0...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13-åringen tekster eksklusivt på Engelsk med venner og snakker tildels på Engelsk med dem også.

Jeg tror at det skyldes mange timer på TikTok

Anonymkode: 6daec...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi nordmenn er sykelig opptatt av å avvikle hele nasjonalstaten. 

Verken historie, stat, folk, kultur eller språk er døyten verdt å ta vare på i følge det store flertallet blant velgerne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det helt ubetydelig når begge er eksempler på at engelsk overtar i en ustrekning som er mye mer enn bare lånord?

Fordi norsk fortsatt brukes i ekstremt stor grad i det norske samfunnet. Norske barn lærer norsk som førstespråk. Selv om dere bruker engelsk som forretningsspråk, dropper ikke nordmenn å lære barna sine norsk til fordel for engelsk. Et språk er ikke døende før folk ikke lenger lærer det til sine barn.

Jeg har mastergrad i norsk språk. Norsk er absolutt ikke døende bare fordi mange nordmenn er gode i engelsk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi norsk fortsatt brukes i ekstremt stor grad i det norske samfunnet. Norske barn lærer norsk som førstespråk. Selv om dere bruker engelsk som forretningsspråk, dropper ikke nordmenn å lære barna sine norsk til fordel for engelsk. Et språk er ikke døende før folk ikke lenger lærer det til sine barn.

Jeg har mastergrad i norsk språk. Norsk er absolutt ikke døende bare fordi mange nordmenn er gode i engelsk.

Igjen så tyr du til stråmenn. Det er ingen som påstår at norsk er et døende språk fordi mange nordmenn er gode i engelsk. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket dør jo med befolkningen. Kebabnorsk er i ferd med å bli Norges største dialekt. Takk til norske politikere, og dere som stemmer dem fram.

Anonymkode: ee638...81d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 13.57):

Om 5 generasjoner er norsk borte.

Om 10 generasjoner er også engelsk borte.

Hva gjør vi da? Uten språk må vi begynne å kaste stein på hverandre hver gang vi skal kommunisere.

Jeg ser med grøss på fremtiden.

Anonymkode: 64378...e1a

Slapp helt av. Du lever ikke om 5-10 generasjoner frem i tid. Innen den tid er det vel kommet ett nytt språk som er blanding av norsk/engelsk/urdu/somali og alt annet av snacks som kommer inn i Norge. 

Glad norsk holder ut resten av min tid på jorda iallfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen så tyr du til stråmenn. Det er ingen som påstår at norsk er et døende språk fordi mange nordmenn er gode i engelsk. 

"Igjen"?

Jeg sier at norsk ikke er døende fordi nordmenn bruker norsk i de fleste sammenhenger og lærer det til barna sine.

Har du noen vitenskapelige kilder på at norsk er et døende språk eller en definisjon på språkdød som passer til dine anekdoter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://ndla.no/nb/subject:af91136f-7da8-4cf1-b0ba-0ea6acdf1489/topic:2003375f-85a9-4b0c-83af-bde5c99d9935/topic:385dc4e0-76a3-4a4b-a1b8-ad6c5ab34f72/resource:3fa93fe7-54fd-4c72-8668-978756a3ed44

"Mange deler professor Arne Torps syn og er ikke spesielt redde for at norsk kommer til å dø ut. Hvis vi sammenlikner norsk med de språka som virkelig er utrydningstrua i dag, er det lite som tilsier at norsk er i fare for å dø ut.

Et språk blir definert som trua når antallet barn som kan snakke språket, går ned. Det skjer når foreldre slutter å oppdra barna sine i det språket, fordi de tror barnas muligheter i livet blir bedre med et annet språk. Det skjedde for eksempel med samisk her i Norge fram til 1970-åra, og de samiske språka er i dag trua språk

Utrydningstrua språk er dessuten gjerne minoritetsspråk som i liten grad blir brukt som skriftspråk, eller som ikke har skriftspråk i det hele tatt. De gjelder stort sett også språk som ikke blir brukt av samfunnsbærende politiske eller kulturelle institusjoner som regjering, offentlig forvaltning, skoler, universitet, medier og andre kulturelle tilbud.

Ingen av disse beskrivelsene passer med norsk, som i antall språkbrukere er ca. nummer 100 av verdens over 6000 språk. Norsk er et nasjonalspråk og et majoritetsspråk med to (!) skriftspråk, det blir brukt i alle samfunnets institusjoner, og det læres fortsatt videre til nye generasjoner. Og selv om noen hevder at de ønsker engelsk velkommen, er et overveldende flertall ikke interessert i å erstatte norsk med engelsk.

."

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker said:

"Igjen"?

Jeg sier at norsk ikke er døende fordi nordmenn bruker norsk i de fleste sammenhenger og lærer det til barna sine.

Har du noen vitenskapelige kilder på at norsk er et døende språk eller en definisjon på språkdød som passer til dine anekdoter?

Ja, du skrev først at norsk ikke kom til å dø ut bare fordi om vi hadde lånord i språket, selv når TS understreket i startinnlegget at det ikke var lånord hun snakket om. Deretter til meg om at norsk ikke dør ut bare fordi nordmenn er gode i engelsk når det heller aldri var min påstand.

Nei, jeg har ingen vitenskapelige kilder for jeg har heller aldri påstått at norsk er et døende språk. (Tredje stråmann?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du skrev først at norsk ikke kom til å dø ut bare fordi om vi hadde lånord i språket, selv når TS understreket i startinnlegget at det ikke var lånord hun snakket om. Deretter til meg om at norsk ikke dør ut bare fordi nordmenn er gode i engelsk når det heller aldri var min påstand.

Nei, jeg har ingen vitenskapelige kilder for jeg har heller aldri påstått at norsk er et døende språk. (Tredje stråmann?)

Ok, jeg innrømmer at TS ikke nevner lånord som et problem. Men det at folk blander inn hele setninger på engelsk betyr heller ikke at norsk er døende.

Hvordan er det stråmann å be om kilde for en påstand? Trådtittelen diskuterer nettopp hvor vidt norsk er døende.

Det at norsk har domenetap innenfor visse bransjer er noe helt annet enn at norsk er et døende språk generelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, jeg innrømmer at TS ikke nevner lånord som et problem. Men det at folk blander inn hele setninger på engelsk betyr heller ikke at norsk er døende.

Hvordan er det stråmann å be om kilde for en påstand? Trådtittelen diskuterer nettopp hvor vidt norsk er døende.

Det at norsk har domenetap innenfor visse bransjer er noe helt annet enn at norsk er et døende språk generelt.

Jeg har ikke kommet med noen påstander. Det gjorde sånn sett ikke TS heller, hun stilte noen spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kommet med noen påstander. Det gjorde sånn sett ikke TS heller, hun stilte noen spørsmål.

Ja, og jeg svarte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...