Gå til innhold

Hurra! Frimerkets dag er 7. oktober 2023


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med arrangementer landet rundt - Frimerkets dag er en stor festdag for alle filatelister som har glede av denne hobbyen og ikke forsøker å sjekke deg opp når de spør: "Vil du bli med hjem og se frimerkene mine?"

Hva kommer du til å gjøre på denne spesielle dagen, og hvilket forhold har du til frimerker ...?

Frimerke_4_skilling_-105_1200_x_800.png

Anonymkode: 849bb...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det akkurat man kan gjøre på en slik dag? Skal jeg bake kake til frimerkene? Skal jeg sende et brev bare for å ha gjort det? Sikkert en fin dag, men er vel grense på hva man kan gjøre for å "feire" frimerkene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBrukerNeida skrev (19 minutter siden):

Hva er det akkurat man kan gjøre på en slik dag? Skal jeg bake kake til frimerkene? Skal jeg sende et brev bare for å ha gjort det? Sikkert en fin dag, men er vel grense på hva man kan gjøre for å "feire" frimerkene

Gjennomsnittsalderen for dem som samler frimerker bare øker og øker, så frimerkemiljøet er et av de få stedene der man blir sett på som riktig ung og sprek om man er under 70; dette kan være en fordel for folk som føler at årene går litt for fort, og Frimerkets dag setter derfor alderen i riktig perspektiv.

En annen fordel med frimerker er at de er svært så analoge og nostalgiske, og å få et koselig, håndskrevet brev i dagens samfunn er noe som vil bli satt langt mer pris på av mange enn en tre-ords-melding på Snapchat. Dessuten kan man også frankere brevet med et personlig frimerke med et bilde man selv har tatt.

Bake kake på Frimerkets dag er også en god idé:

c9513ab8a60111dedb4897e0e6eeb641.jpg

900_274723nuyp_stamp-collectors-birthday

Anonymkode: 849bb...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arvet en frimerkesamling i fjor. Nå er den solgt og jeg feirer med å reise på luksusferie til Karibia... Lykkelig fordi det fremdeles finnes mennesker som gidder å samle på små papirlapper.

Anonymkode: d9b89...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg arvet en frimerkesamling i fjor. Nå er den solgt og jeg feirer med å reise på luksusferie til Karibia... Lykkelig fordi det fremdeles finnes mennesker som gidder å samle på små papirlapper.

Anonymkode: d9b89...933

Du fikk tydeligvis en god pris for samlingen du solgte, så det burde vel ikke være noen grunn til å være nedlatende ovenfor den som "gidder å samle på disse små papirlappene", og således finansierte ferien din ...?

Akkurat som arkeologene graver i timesvis for å finne ting som i andres øyne er gammelt skrot, tar også frimerkesamlerne vare på posthistorien fra generasjon til generasjon; i dagens digitale hverdag har det analoge brevet i stor grad utspilt sin rolle, men skulle noen sende en rask melding i begynnelsen av 1900-tallet, sendte man rett og slett et postkort, og med postombæring flere ganger om dagen, fikk mottageren beskjeden kort tid etter, og kunne svare.

Hadde det ikke vært for frimerkesamlerne som har tatt vare på denne kommunikasjonen og disse små papirlappene som bekreftet betalingen, hadde mye av historien vår gått tapt, og fremtidens mennesker vil nok sette pris på at man ikke har kastet postkortet som bestefarens oldefar sendte sin kommende kjæreste for å avtale deres aller første stevnemøte; postkortene forteller også mye om lokalhistorie, og dokumenterer datidens arkitektur og byens utvikling der man ikke har vanlige fotografier. Uten frimerker hadde man ikke hatt eksempelvis postkortet nedenfor, som viser Grefsenveien i dagens Oslo i begynnelsen av århundreskiftet, den gang bare en landlig forstad som lå utenfor selve byen.

02Rzfgnohv?dimension=1200x1200

Anonymkode: 849bb...b5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Prisene for enkelte objekter er blitt helt ville; hvor mye tror du denne ødelagte, grå konvolutten fra 1953 selges for ...?

664_002.jpg

Tror det eller ei, men som følge av Tintin-figuren i avtrykket fra frankeringsmaskinen er prisen 1.400 Euro - over 16.000 kroner.

Anonymkode: 849bb...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...