Gå til innhold

Boligprisene fortsetter nedover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Boligprisene fortsetter nedover og har nå en realprisendring på minus 6.1% siste 12 måneder.

Det betyr at om du kjøpte et hus for 10M i september 2022 så har du statistisk sett mistet tilsvarende 610 000kr i verdier.

Om du har hatt 0% reallønnsvekst så har kjøpekraften din på boliger økt tilsvarende(dvs mer enn 4.8% i lønnsøkning).

Anonymkode: 1f67d...54b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva er så poenget ? 

Anonymkode: 5b114...7a8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hva er så poenget ? 

Ettersom dette er et diskusjonsforum for økonomi så er poenget... (Hold deg fast)..... å diskutere økonomi

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ettersom dette er et diskusjonsforum for økonomi så er poenget... (Hold deg fast)..... å diskutere økonomi

Hva vil du diskutere innenfor det? 

Anonymkode: 4388f...560

• Liker 3
Skrevet

Bare bra, det. 

Anonymkode: ed510...420

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Boligprisene fortsetter nedover og har nå en realprisendring på minus 6.1% siste 12 måneder.

Det betyr at om du kjøpte et hus for 10M i september 2022 så har du statistisk sett mistet tilsvarende 610 000kr i verdier.

Om du har hatt 0% reallønnsvekst så har kjøpekraften din på boliger økt tilsvarende(dvs mer enn 4.8% i lønnsøkning).

Kilde?

Her står det at boligprisene har steget med 5.7% hittil i år:

https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/

Anonymkode: 10fe7...056

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kilde?

Tror du at hitill i år og siste 12 månedene er samme periode?

Flaut

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Kilde?

3.7% mener du vel? Men negativt siste måned, og dermed en negativ trend. 

image.thumb.png.a9c49e5effd94d83c2ce5acfc2787ea0.png

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror du at hitill i år og siste 12 månedene er samme periode?

Flaut

Jeg sa ikke det. Øv på leseforståelse. Hvor er kilden din?

• Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (2 minutter siden):

3.7% mener du vel? Men negativt siste måned, og dermed en negativ trend. 

image.thumb.png.a9c49e5effd94d83c2ce5acfc2787ea0.png

Sitat fra første avsnitt i artikkelen jeg lenket til:

Sitat

Så langt i år har boligprisene i Norge steget med 5,7 prosent.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Sitat fra første avsnitt i artikkelen jeg lenket til:

Ja, jeg ser det.... Virker veldig troverdig når tekst og grafer ikke er samsvarende? 

Eller er det noe jeg misforstår her? 

Skrevet

Uten å kaste meg inn i debatten om selve tallene, så er det selvsagt strammere i markedet. Vi ser at nyboligsalget har falt mye. https://www.finansavisen.no/bolig/2023/09/14/8036204/nyboligsalget-stuper-19-prosent-aldri-tidligere-malt-lavere-augustsalg?zephr_sso_ott=goooKj

...og vi ser, bare fra kvinneguiden, at det tar lang tid før folk får solgt boligen, selv når de går ned i pris. Det gjelder særlig dyrere boliger, og da selger ikke folk. Dermed vil jo ikke tapet enda vises i selve tallene. Folk selger ikke med betydelig tap hvis de ikke må. Det er i første omgang de som sitter med to boliger som MÅ selge snart...resten gjør det ikke. 

Jeg tenker vel at det kanskje er forbigående. Samtidig er jeg litt sånn i tvil...for etter høye renter så kommer det alltid en resesjon, og vi ser at Kina sliter med markedet etter årevis med veldig høy vekst, og vi ser at USA sliter, særlig kontormarkedet. Tyskland som har vært Europas lokomotiv er i resesjon.  Det var jo ikke så mange måneder siden at noen banker hadde problemer. Jeg vet ikke om jeg helt stoler på at Vesten har fått kontroll over bankene. Hvem vet hva som skjer de neste årene? ...Det kan gå opp, eller vi kan få en nedtur, og da vil folk sitte med litt mindre renter men kanskje ingen jobb. Den overgangen er heller ikke kjekk for huspriser. 

Anonymkode: f40d3...e6c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg sa ikke det. Øv på leseforståelse. Hvor er kilden din?

Eiendom norge og SSB. Jo det var det du sa.... har du fått drypp?

Skrevet

Jeg ser ihvertfall at megler- og utbyggerbransjen er i full gang med å snakke markedet opp i økende antall avisartikler. Det er ikke måte på hvor fort de er sikre på at prisene tar seg opp igjen, og alt er tilbake til normalen. Vel, normalen etter deres begreper, da. 

Vi får se. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste boligeiere i norge har vel ingen planer om å hverken selge eller kjøpe bolig, og at markedsprisen på boliger synker håper eg er søt musikk i ørene til Vedum og Co. Det  må selvsagt også  få følger for eigdedomskatten på boliger. 

Boligene i Norge har  steget i rakattfart de siste  30 årene og  sår tvil om fallhøyden blir særleg stor, og medan noen har blitt vinnere så har mange blitt tapere på gr.av boligprisøkningene siste 30 årene.  

Skrevet

Når markedet først begynner å falle fra svært høye nivåer, så fortsetter det gjerne å falle en stund. Det fan fort falle i 4-5 år herfra….

Anonymkode: 9f8b9...7ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når markedet først begynner å falle fra svært høye nivåer, så fortsetter det gjerne å falle en stund. Det fan fort falle i 4-5 år herfra….

Anonymkode: 9f8b9...7ed

Bra !

Skrevet

Ut fra mange svar her på KG kan jeg i det minste se at endel prøver desperat å holde frykten på avstand. Om man antyder at markedet kan gå ned kommer mange pigger ut.... 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg solgte akkurat for 7.5% under det jeg hadde forventet (med et edruelig estimat basert på nylig historikk i nabolaget). Etter 4 mnd i markedet med minimal interesse så valgte jeg å la det gå til en snau pris.

Anonymkode: 10f1e...d9d

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...