Gå til innhold

Syk situasjon med steforelder

Fremhevede innlegg

Skrevet
MariaIsabel skrev (11 minutter siden):

Synes det er et ganske drøyt råd etter så lite informasjon. Hva hvis far har hovedomsorgen, stemor har vært der nesten hele livet til barnet og mor er et psykiatrisk tilfelle? 

Skal absolutt ikke påstå at det er tilfelle, for det aner jeg ikke, men det er mistenkelig lite informasjon her.

Om så skulle være så får da ikke mor hovedomsorg likevel. 

Anonymkode: ebf6d...947

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MariaIsabel skrev (15 minutter siden):

Synes det er et ganske drøyt råd etter så lite informasjon. Hva hvis far har hovedomsorgen, stemor har vært der nesten hele livet til barnet og mor er et psykiatrisk tilfelle? 

Skal absolutt ikke påstå at det er tilfelle, for det aner jeg ikke, men det er mistenkelig lite informasjon her.

Alle TS'er her inne KAN være et psykiatrisk tilfelle. Man må jo bare anta at de forteller sannheten, og råde dem derette

Anonymkode: b9cf2...ba4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle her går til angrep mot stemor. Jada, hun skal ikke be barnet kalle henne mamma, men ta det med faren. Han har meldt seg helt ut og lagt ansvaret på nye damen. 

Anonymkode: d62cd...67e

Tenker du at det er greit, slik stemor holder på, utifra det ts skriver? Det finnes ikke greit å holde på slik. Og hva skal ts gjøre når far nekter å forholde seg til henne?

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er ikke dømmende i det hele tatt, men når en mor svarer «usikker» på hvor lenge en person som barnet kaller mamma har vært i livene deres, må jeg innrømme at varsellampene mine går. 

Anonymkode: a28d1...f87

Jeg har svart tidligere, med en stemor som kom inn i bildet når barnet var under 2 år. Jeg visste ingenting om henne, før barnet plutselig snakket endel om "Linda". Til slutt innrømte far at han hadde en "ny", og hun hadde allerede vært i bildet en stund. Dvs, hun var i bildet allerede mens vi var gift. Hvordan mener du at jeg skulle visst om dette når far gikk inn for at jeg ikke skulle vite?

Anonymkode: 21d63...e18

• Liker 8
Skrevet

Det er far som svikter her. Hans ansvar! Innkall til møte på så snart som mulig. Han må faktisk kommuniserer med deg om felles barn! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker du at det er greit, slik stemor holder på, utifra det ts skriver? Det finnes ikke greit å holde på slik. Og hva skal ts gjøre når far nekter å forholde seg til henne?

Jeg har svart tidligere, med en stemor som kom inn i bildet når barnet var under 2 år. Jeg visste ingenting om henne, før barnet plutselig snakket endel om "Linda". Til slutt innrømte far at han hadde en "ny", og hun hadde allerede vært i bildet en stund. Dvs, hun var i bildet allerede mens vi var gift. Hvordan mener du at jeg skulle visst om dette når far gikk inn for at jeg ikke skulle vite?

Da visste du jo fra øyeblikket Linda eksisterte at det var en annen person i livet til far, og du fant ut at det hadde pågått en stund, uansett om det hadde vart før du kjente til det. Når ts har kun dialog med stemor om barnet sitt, antar jeg hun klarer å svare på om det har skjedd nylig, om det er en ukes forhold eller pågått en stund. «Jeg vet ikke hvor lenge de har vært sammen, men minst 1 år siden jeg fikk vite om henne». 

Anonymkode: a28d1...f87

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å herlighet. Alltid skal det komme slike innlegg. Det er forskjell på å se på sitt stebarn som sitt eget og legge føringer for at barnet skal kalle stemor for mamma (som er det ts skriver og det vi forholder oss til når vi svarer, om vi skal anta at ts fremstiller alt feil kan man like gjerne drite i å gi råd til noe her inne). Jeg som mor hadde ikke funnet meg i at far stoppet all kommunikasjon med meg og at en annen skulle tatt over kommunikasjonen om vårt barn. Og det håper jeg da virkelig han heller ikke hadde funnet seg i om det var omvendt. Slik ts beskriver det, så bør hun ikke kommunisere med stemor men få far på banen. 

Det er jo ikke slik at man alltid tenker at ts lyver, men her er det flere ting som ikke helt henger på greip.

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg har dessverre vært ute fot det samme. Barna kalte henne ille mamma da. Men hun sendte meg en melding om at jeg kunne ta kommunikasjon med henne. Da svarte jeg pent at her i Norge er det foreldre som har ansvar, og jeg snakket med far. 

Far nekter ikke å snakke, men det er tydelig at han bruker hennes ord. Jeg tenkte det var en sær ting som gikk over...men ungdommene skyr henne som pesten. Hun er ikke snill. Det var de to første årene, og så har hun blitt verre og verre. 

Mitt råd er å overse meldinger fra henne. Be far inn til FVK for samtale om kommunikasjon. 

Anonymkode: 6f6d4...ac5

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle TS'er her inne KAN være et psykiatrisk tilfelle. Man må jo bare anta at de forteller sannheten, og råde dem derette

Anonymkode: b9cf2...ba4

Men man bør jo også være litt kritisk, og se om ting virker logisk eller ikke. Merkelig å ikke ville svare på hvordan barnefordelingen er ...

• Nyttig 3
Skrevet
MariaIsabel skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke slik at man alltid tenker at ts lyver, men her er det flere ting som ikke helt henger på greip.

Hva er det du mener ikke henger på greip? At hun er usikker på hvor lenge forholdet har vart? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om så skulle være så får da ikke mor hovedomsorg likevel. 

Og du tenker at barnet ikke ville blitt påvirket av en slik sak uansett utfall?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det du mener ikke henger på greip? At hun er usikker på hvor lenge forholdet har vart? 

At hun ikke kan si noe om det, forklarer ting vagt, og at hun unngikk å svare på spørsmål om barnefordeling. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MariaIsabel skrev (Akkurat nå):

Og du tenker at barnet ikke ville blitt påvirket av en slik sak uansett utfall?

Men hva i all verden, skal vi sitte å dikte opp alle mulige tenkelige scenarioer? 😆 les hovedinnlegget. Det ts beskriver fra stemor er ugreit punktum. Uavhengig av forholdets varighet og barnefordeling. Eller hadde du selv syntes det var greit om far til ditt barn kuttet all kommunikasjon med deg og du måtte forholde deg til en stemors kommunikasjon som er beskrevet her? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hva i all verden, skal vi sitte å dikte opp alle mulige tenkelige scenarioer? 😆 les hovedinnlegget. Det ts beskriver fra stemor er ugreit punktum. Uavhengig av forholdets varighet og barnefordeling. Eller hadde du selv syntes det var greit om far til ditt barn kuttet all kommunikasjon med deg og du måtte forholde deg til en stemors kommunikasjon som er beskrevet her? 

Ser for meg at far til min sønn kunne funnet på å skrive et slikt innlegg om min mann, som har tatt ham under sin vinge og behandlet ham som sin egen. 

Han er en voldelig alkoholiker som vi har gjort ALT for å hjelpe (både meg og mannen min), men vi har nå sett oss nødt til å gi opp, etter mange år.

Sønnen min ønsker nå å kalle stepappa for pappa. Det har vi aldri bedt ham om.

Mannen min har brukt voldsomt mye penger, tid og energi på å hjelpe far på alle mulige måter - alt fra å klippe håret hans til å hente ham et par timer unna midt på natten fordi han har rotet seg oppi noe dumt. Jeg har vært med ham på behandling for rus og psykiatri, lappet ham sammen uttallige ganger, og vi har begge bidratt med MANGE tusen til livsopphold, handlet mat for ham, fylt ut søknader for ham osv. Vi har lagt alt til rette for gode samvær (med tilsyn) og betalt for eventuelle aktiviteter for både far og barn. Han betaler ikke bidrag.

Etter at han ikke dukket opp til samvær da jeg sa det var siste sjanse, kuttet vi kontakt.

Hvem tror du er den store, stygge ulven i fars hode? 

Når han forteller sin versjon og noen sier at jeg er en bitch, ser han på det som en bekreftelse som at det er helt greit dersom han gjør et eller annet tiltak for å gjøre mitt liv til et helvette (anonyme bekymringsmeldinger, trakassering og drapstrusler, dele nakenbilder etc).

Synes man skal være litt forsiktig med å komme med drastiske råd hvis noe skurrer.

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette er jo helt håpløst! Hvor mye har far barnet? Jeg mener at når han nekter å kommunisere med deg, nekter han i realiteten å samarbeide - og stemor høres ut som en svært kontrollerende og grensesprengende dame. Hvordan de to oppfører seg er åpenbart ikke til barnets beste i det hele tatt. Kontakt familievernkontoret i morgen og ta det derfra. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er KG, og her sitter diagnosene løst hos «ekspertene». 😂

Anonymkode: 0de9f...a94

Huff, ja jeg veit. Men jeg blir bare så innmari oppgitt. 😅

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MariaIsabel skrev (17 minutter siden):

Ser for meg at far til min sønn kunne funnet på å skrive et slikt innlegg om min mann, som har tatt ham under sin vinge og behandlet ham som sin egen. 

Han er en voldelig alkoholiker som vi har gjort ALT for å hjelpe (både meg og mannen min), men vi har nå sett oss nødt til å gi opp, etter mange år.

Sønnen min ønsker nå å kalle stepappa for pappa. Det har vi aldri bedt ham om.

Mannen min har brukt voldsomt mye penger, tid og energi på å hjelpe far på alle mulige måter - alt fra å klippe håret hans til å hente ham et par timer unna midt på natten fordi han har rotet seg oppi noe dumt. Jeg har vært med ham på behandling for rus og psykiatri, lappet ham sammen uttallige ganger, og vi har begge bidratt med MANGE tusen til livsopphold, handlet mat for ham, fylt ut søknader for ham osv. Vi har lagt alt til rette for gode samvær (med tilsyn) og betalt for eventuelle aktiviteter for både far og barn. Han betaler ikke bidrag.

Etter at han ikke dukket opp til samvær da jeg sa det var siste sjanse, kuttet vi kontakt.

Hvem tror du er den store, stygge ulven i fars hode? 

Når han forteller sin versjon og noen sier at jeg er en bitch, ser han på det som en bekreftelse som at det er helt greit dersom han gjør et eller annet tiltak for å gjøre mitt liv til et helvette (anonyme bekymringsmeldinger, trakassering og drapstrusler, dele nakenbilder etc).

Synes man skal være litt forsiktig med å komme med drastiske råd hvis noe skurrer.

Poenget er at man bør unngå å lese noe annet enn det som står, ellers faller premisset for temaet bort, og det blir bare bortkastet å skrive/diskutere. Du har din situasjon med eksen, men du kan ikke la det farge alle andre diskusjoner/temaer her inne. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er galt egentlig? Som stemor er man taperen uansett. Stemor bryr for mye, for lite… vær glad hun bryr seg om barnet ditt som ikke er hennes! Er hun en ok person så er hun en ressurs for deg og barnet. Legg sjalusien og egne følelser til side!

Anonymkode: d62cd...67e

Enig!!👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: 2eb36...8c0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er ingen ok person! Det sier seg selv slik hun holder på, noe er jo veldig feil når hun får seg til å oppføre seg slik ovenfor barnets mor. Hun er direkte fæl i kommunikasjonen med meg. 

Anonymkode: 26755...e3d

Jeg tror at det er mer det at du ikke liker stemor fordi hun er den nye dama til eksen din som gjør at du innbiller deg at hun er et monster. Her må du jobbe med deg selv.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget er at man bør unngå å lese noe annet enn det som står, ellers faller premisset for temaet bort, og det blir bare bortkastet å skrive/diskutere. Du har din situasjon med eksen, men du kan ikke la det farge alle andre diskusjoner/temaer her inne. 

Lar ikke det farge alt, men denne konkrete saken virker jo rar. Ble provosert av stemoren først da jeg begynte å lese, men så begynte ting å skurre mer og mer, og da ble jeg skeptisk. Ts ser også ut til å ha forsvunnet.

• Nyttig 3
Skrevet

Så det du egentlig sier er at en stemor er uangripelig? Er stemor gal, så kan man si det. Samme hvis en mor eller far fremstår som det. 

På hvilken måte er stemor gal? At hun ber et lite barn kalle henne mamma? 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...