Gå til innhold

Syk situasjon med steforelder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar har fått seg kjæreste og det har tatt helt av. Stemoren tror oppriktig at hun er mor til barnet, å oppfordrer barnet til å kalle henne for mamma. De sier til barnet at stemoren er like mye mor som det jeg er.

Hun har helt tatt over kontakten mellom meg å barnefar og sender meldinger der hun gir utrykk for at hun er mer samarbeidsvillig, vet bedre enn meg og at hun ønsker det beste for mitt barn, samtidig som hun gir utrykk for at alt jeg gjør ovenfor barnet er feil. 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Det er helt absurd å stå i denne situasjonen. Vet ikke om jeg skal le eller gråte. 

Anonymkode: 26755...e3d

• Liker 2
  • Hjerte 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan fordeling av barnet har dere? 50/50? Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: a28d1...f87

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan fordeling av barnet har dere? 50/50? Hvor gammelt er barnet?

Barnet er 4-5år. 

Skrevet (endret)

Hva du skal gjøre avhenger av alderen på barnet. Hvis det er snakk om en tenåring hadde jeg rett og slett tatt en prat med tenåringen og sagt at far og nydama leker foreldre og dere får se hvor lenge det varer og at tenåringen bare får spille med. Og så hadde jeg himlet med øynene.

Hvis det derimot er et barn under skolealder så tror jeg jeg hadde dratt inn en barnefaglig tredjepart ettersom dette opplegget vil forvirre barnet.

Endret av Nymerïa
  • Liker 27
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Hva du skal gjøre avhenger av alderen på barnet. Hvis det er snakk om en tenåring hadde jeg rett og slett tatt en prat med tenåringen og sagt at far og nydama leker foreldre og dere får se hvor lenge det varer og at tenåringen bare får spille med. Og så hadde jeg himlet med øynene.

Hvis det derimot er et barn under skolealder så tror jeg jeg hadde dratt inn en barnefaglig tredjepart ettersom dette vil forvirre barnet.

Barnet er i en alder hvor det blir forvirret. Starter på skolen neste høst. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Be om møte med familievernkontoret og få henne satt på plass

Anonymkode: 329df...f5d

• Liker 38
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger i alle fall ikke å svare henne. Bare send en melding og si du forholder deg til barnets far. Etter det svarer du ikke på meldinger fra henne.

Anonymkode: 2c484...82a

Far svarer ikke. All kontakt om barnet går gjennom henne.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet er i en alder hvor det blir forvirret. Starter på skolen neste høst. 

Hva sier barnet til deg da? Har barnet reagert?

Skrevet

Hva sier barnet til deg da? Har barnet reagert?

Barnet kaller henne for mamma. Å når jeg spurte hvem han mente, da svarte han navnet til stemor. Jeg ble paff og sa ikke noe mer før barnet selv utbrøt at «xxx er like mye min mor som deg sier pappa å xxxx» 

• Hjerte 8
Skrevet

Men herregud, ikke vær så tafatt. Blokker den gærne dama og forhold deg til FAREN TIL BARNET DITT. 

Anonymkode: a4851...b09

• Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet kaller henne for mamma. Å når jeg spurte hvem han mente, da svarte han navnet til stemor. Jeg ble paff og sa ikke noe mer før barnet selv utbrøt at «xxx er like mye min mor som deg sier pappa å xxxx» 

Hvor lenge har de vært sammen?

• Liker 2
Skrevet

Hva er galt egentlig? Som stemor er man taperen uansett. Stemor bryr for mye, for lite… vær glad hun bryr seg om barnet ditt som ikke er hennes! Er hun en ok person så er hun en ressurs for deg og barnet. Legg sjalusien og egne følelser til side!

Anonymkode: d62cd...67e

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvor lenge har de vært sammen?

Usikker. 

Skrevet

Hva er galt egentlig? Som stemor er man taperen uansett. Stemor bryr for mye, for lite… vær glad hun bryr seg om barnet ditt som ikke er hennes! Er hun en ok person så er hun en ressurs for deg og barnet. Legg sjalusien og egne følelser til side!

Hun er ingen ok person! Det sier seg selv slik hun holder på, noe er jo veldig feil når hun får seg til å oppføre seg slik ovenfor barnets mor. Hun er direkte fæl i kommunikasjonen med meg. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på slike folk. Jeg har hatt samme situasjon her i mange år nå med eksens nye, og det er utrolig slitsomt. Jeg har ikke så mange tips, for det er en helt absurd situasjon. Hun kom inn i livet vårt når vårt barn var ca 2 år, og hun prøvde fra første stund å overta hele foreldrerollen. Hun tråkket over så mange grenser, hun hadde er sjukt behov for å markere seg, og hun sa rett ut at hun var en bedre mor enn meg.

Vi hadde mange runder på fvk, jeg kalte inn henne også, men hun nektet å stille. De på fvk var helt satt ut av alt som kom frem der. Og beskjeden/konklusjonen derfra, var at hun burde trekke seg mange steg tilbake, da det er mor og far som bestemmer. Jeg kan skrive bok om alle tingene som har vært en "greie" oppigjennom. 

De traff hverandre mens vi fremdeles var gift, og det er mulig at hun følte på det, på en måte, mtp at hun følte at hun måtte markere seg osv. Hun tålte ikke meg, hun nektet eksen å snakke med meg når han var alene osv. Hun ville også bli kalt mamma, og underskrev med "bonusmamma" når hun kom over ting fra skolen feks, der en forelder skulle skrive under. Osv, osv. Til tross for at det var jeg som var den "forsmådde", så ville jeg være voksen iom at det handlet om barnet, men hun ville ikke ha noe med meg å gjøre..

Jeg har ikke så mange tips, bare pass på at hun/de ikke overkjører deg. Det er en forferdelig situasjon å være i!

Anonymkode: 21d63...e18

• Liker 6
  • Hjerte 20
Skrevet

Stemor er ikke mamma. Hun har ingen juridiske rettigheter, hun har ingen innsynsrett og hun er aldri part i saker som omhandler barnet. Å si til barnet at en annen kvinne er mamma er direkte sjukt! 
Du og far må møtes på familievernkontoret. 

Anonymkode: c9eaa...895

• Liker 22
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uten at jeg er noen stemorhater, så er det rimelig forstyrret å insistere på at barnet skal kalle henne «mamma», og at barnets far har meldt seg ut fra sitt foreldreansvar.

Anonymkode: 0de9f...a94

• Liker 29
  • Nyttig 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Barnefar har fått seg kjæreste og det har tatt helt av. Stemoren tror oppriktig at hun er mor til barnet, å oppfordrer barnet til å kalle henne for mamma. De sier til barnet at stemoren er like mye mor som det jeg er.

Hun har helt tatt over kontakten mellom meg å barnefar og sender meldinger der hun gir utrykk for at hun er mer samarbeidsvillig, vet bedre enn meg og at hun ønsker det beste for mitt barn, samtidig som hun gir utrykk for at alt jeg gjør ovenfor barnet er feil. 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Det er helt absurd å stå i denne situasjonen. Vet ikke om jeg skal le eller gråte. 

Vært borti en «slik « . Virket veldig hyggelig til å begynne med å gikk all in som step -mum . Mine veninner advarte meg om å ikke la henne styre showet helt . Å etterhvert måtte jeg sette ned foten . Da hun blandet seg i overkant mye inn om det meste . Ville backet litt ut hvis jeg var deg. Svart hyggelig , men heisan ,fint med innspill , men  dette er avgjørelser tar jeg med barnefar . Blir forvirrende for barna med så mange meninger og interessenter og . 

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...