Gå til innhold

Hvilke spørsmål fikk du på oppkjøring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og husker du hvor du kjørte? Var det mye i byen, landevei, motorvei? Litt av alt? Måtte du vise at du kunne andre ting (parkere, snu på trange steder e.l.?)

Anonymkode: 1d2c9...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker ikke alle spørsmålene jeg fikk, da det er mange år siden jeg tok lappen.

Men jeg husker vi kjørte et lite stykke mot sentrum, før jeg fikk beskjed om å snu og kjøre tilbake til der vi startet fra. På vei dit fikk jeg beskjed om å kjøre inn til en butikk og rygge meg inn på en parkeringsplass. Så dro vi tilbake til biltilsynet og stoppet der. Pratet litt med sensor (som forøvrig var kjempehyggelig og klarte å roe meg ned), før han tok meg i hånden å sa "gratulerer, du har bestått!" 😁 Det var den beste bursdagsgaven jeg kunne fått, siden jeg kjørte opp 2 dager etter jeg hadde hatt bursdag 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe om dekkene. Ble spurt om å rygge på en landevei. Husker ikke så mye mer, men kjørte i både by og bygd

Anonymkode: 40332...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble spurt hvordan jeg sjekker bremselys og hvor langt unna varseltrekant skal settes opp. 

Anonymkode: 71b8a...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt om nødblink, hvordan sette det på, hvordan sjekke at alle blinkelysene fungerer osv, og noen spørsmål om når/hvordan det skal brukes. Kjørte både landevei og motorvei, mest landevei.

Anonymkode: 18efe...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok lappen for snart et år siden. Husker ikke helt spørsmålet jeg fikk, var noe med bremsene og det symbolet.

Kjørte ikke noe i byen. Kjørte liksom rett utenfor byen hvis du skjønner. Gjennom en del rundkjøringer, inn til en butikk og parkere. Kjørte i et boligfelt med høyreregel. Måtte rygge opp en vei. Kan ikke huske at jeg fikk beskjed om å finne et sted å snu, men jeg kjørte feil 3 ganger, så måtte snu uansett 🤣. Fikk landevei til slutt. 

Anonymkode: 5a9b2...f23

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fik spørsmål om jeg hadde kjæreste.

Ble en klein oppkjøring kan du si. Besto da.

Anonymkode: af6d2...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble spurt om hvordan man fjerner dugg, og hva  resirkuleringsknappen gjør. 

Kjørte litt E39, svingete landevei tilbake, måtte parkere på et travelt kjøpesenter, litt kjøring i nabolaget pga høyreregelen og deretter ferdig. Slapp heldigvis bykjøring. Dette var i Kristiansand og søgne. 

Mitt beste tips er å spørre om du kan få vite ca hvor ruten går. Jeg var forberedt på å få et nei, men sensor viste meg kartet på nettbrettet og da følte jeg at jeg hadde kontroll og hadde kjørt der en del før. 

Anonymkode: 7cdfd...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan kan man finne ut om frontlysene og baklysene på bilen fungerer på egen hånd, hvis man ikke har noen som kan gå ut av bilen og faktisk sjekke om lysene fungerer som de skal?    

Anonymkode: d320c...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk spørsmål om å vise hvordan man målte dødgang på rattet.

Anonymkode: bd140...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle vise pumping av bremser. 

Rygging er en del av oppkjøring. De er opptatt av tegngiving og at du sjekker speil

Anonymkode: 62f89...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål ved oppkjøring? Er det ikke bare å vise kjørevne? Husker ingen spørsmål fra da jeg kjørte opp. Da var 10-12 år siden.

Anonymkode: 55d05...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk spørsmål om man kan/hvordan man stiller på rattet. kjørte litt i by, måtte finne en plass å parkere ved en travel parkeringsplass ved et senter, litt landevei og finne en plass å snu. 

Anonymkode: c61a3...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk spørsmål om det var forsvarlig og kjøre med defekt servo tenkte logisk at man hadde ikke servo i gamle dager så var ja fra meg og hun ble fornøyd dog kunne sagt det på annen måte men ble godkjent 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte spyle vinduene og vise hvor man fyller vindusspylevæske

Anonymkode: 2357f...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk spørsmål om hvorfor man ikke skal bruke tåkelys unødvendig (husker neimen ikke hva jeg svarte, men det er noen år siden). 
kjørte litt variert. I (liten) by, på E6 og smal grusete landevei. Måtte rygge opp en liten bakke og rygge meg på plass når jeg var ferdig. 

Anonymkode: e0241...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du googler "Sikkerhetskontroll klasse B" får du en liste med spørsmålene. Vær obs på at mange av svarene er håpløse, men spørsmålene er stort sett dekkende. Noen mangler spørsmål om reservedekk (noe ala "vis hvor reservedekket er"), rekkevidden til elbiler og "kontroller om last og gjenstander er sikret".

AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 11.38):

Hvordan jeg satt på nødvarselet. 

Anonymkode: 5dc72...849

Kontroller om nødsignallyset fungerer.

Skru det på, gå ut og sjekk om det blinker i alle lysene. Noen av sensorene er anale og vil at man går rundt hele bilen selv om man klarer å se det når man står foran bilen.

Når skal du bruke nødsignallyset?

Nødsignallyset er et signal som man bruker for å varsle om fare. For eksempel hvis man må stoppe fordi det har skjedd en ulykke.

AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 11.39):

Noe om dekkene. Ble spurt om å rygge på en landevei. Husker ikke så mye mer, men kjørte i både by og bygd

Anonymkode: 40332...878

Kontroller bæreevne på dekkene.

Be sensor om vognkortet, finn delen om "Dekk/Felger", se på "Min. LI". Gå ut, se på dekkdimensjonen i liten skrift (de står ofte med stor skrift uten bærevne etter). Det vil se ut som 235/45R17 H99. Der er 99 bæreevne. H er hastighetskode. 235 er bredden på dekket i milimeter, 45 er høyden på dekket i prosent av bredden (45% av 235mm), R står for radial, og 17 er felgdimensjonen i tommer.

Kontroller mønsterdybden i fordekkene (eventuelt bakdekkene).

Bruk måler som forhåpentligvis er i bilen, eller sjekk slitasjemerkingen (opphøyde greier inni mønsteret).

Hva er kravene til mønsterdybde?

1.6 milimeter om sommeren, 3 milimeter om vinteren

Kontroller luftrykket i dekkene.

Sjekk i dørkarmen og i drivstofflokket (eventuelt instruksjonsboken hvis du har lyst å bruke veldig lang tid) hva som er riktig lufttrykk (vær obs på at det er forskjellig lufttrykk til forskjellige dekkdimensjoner og at lufttrykket ofte er listet for lett lastet bil og tungt lastet bil). Du finner ikke riktig lufttrykk i vognkortet. De står også i instruksjonsboken men det tar en evighet å slå opp. Sjekk luftrykket via bilens system (på nyere biler) eller mål med måler som ligger i bilen. Dersom du mangler måler kan du se på dekket, og si at du kan kjøre til en bensinstasjon eller kjøpe en måler for å sjekke. I tillegg har nye biler stort sett en kompressor under bagasjerommet der reservedekket brukte å ligge, denne kan brukes til å sjekke lufttrykk (ville ikke gjort det på førerprøve men forklart at den kan brukes til formålet).

Kan være greit å nevne at feil lufttrykk fører til at dekkene slites fortere og at drivstofforbruket går opp.

Finn reservedekket.

Nye biler har ikke reservedekk eller jekk for å redusere vekt. I en luke under bagasjerommet finner man en kompressor og skum som kun bør brukes dersom man mangler mobildekning. Skummet gir deg hastighetsbegrensning og fungerer bare unntaksvis. Min dekkleverandør har forsikret meg om at dersom jeg bruker faenskapet vil han sodomisere meg, det er noe svineri å fjerne etter at det er brukt. Hvis man punkterer en moderne bil, ring veihjelp. 

Kontroller om dekk og felg har skader.

Se om dekkene er slitt jevnt. Hvis du skal sjekke fordekk er det en fordel å vri rattet helt til en av sidene. Hvis dekket er slitt ujevnt kan det være problem med forstillingen. Hvis det er slitt i midten har du for mye luft. Er det slitt på begge sider har du for lite. 

Se om felgene er runde (ikke bra hvis de ikke er det) og om de har sprekker. Er det skraper fra å ha kjørt på kanter er det ofte kosmetiske feil som ikke har betydning for funksjon. Se etter sprekker og bobler i dekkene, eventuelt andre ting som er unormale.

Kontroller om dekkene har riktig dimensjon.

Se i vognkortet og sammenlign med dekkene. Vær obs på at det er lov med noen milimeter differanse i bredde og 5% avvik i rulleomkrets. Med mindre du er rainman klarer du ikke å regne ut rulleomkrets i hodet. For å finne rulleomkrets på dekk med dimensjon 235/45R17 tar du 45% av 235 milimeter ganger det med to og plusser det på 17 tommer (du må enten konvertere 17 tommer til milimeter eller 45% av 235 milimeter til tommer) og så ganger du det med pi. I praksis spør man de som selger dekk, bruker en tabell eller en kalkulator på nett.

AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 11.41):

Ble spurt hvordan jeg sjekker bremselys og hvor langt unna varseltrekant skal settes opp. 

Anonymkode: 71b8a...f0f

Kontroller bremselysene

Skru på tenningen men ikke motor (litt avhengig av bil), sett varseltrekant eller snøkost eller hjulkryss mellom bremsepedal og sete, gå ut å se om de lyser. Du kan også sette bilen foran et vindu eller noe som reflekterer og se i speilene (dette er stort sett knotete og funker dårlig i praksis).

Er det forsvarlig å kjøre uten bremselys?

For å vurdere om bilen er i forsvarlig stand må vi vurdere om det er farlig å kjøre med bilen i slik stand den er nå, under de aktuelle forholdene. Hvis ingen av bremselysene fungerer er det ikke forsvarlig å kjøre, da det betydelig øker risikoen for å bli påkjørt bakfra under bremsing. Bilen kan ikke flyttes for egen maskin før feilen er utbedret. Vi må da enten fikse feilen der bilen er, eller bruke bilbergning for å få bilen til verksted. Dersom bare et av bremselysene fungerer er bilen ikke i forskriftsmessig stand, men den er i forsvarlig stand siden de andre to bremselysene fungerer. Dersom kun et bremselys fungerer er det risikabelt å kjøre fordi det kan slutte å virke mens vi kjører.

Monter varseltrekanten

Finn varseltrekanten, ta den ut av boksen, monter trekanten og sett ut foten/fotene.

Hvor langt unna skal varseltrekanten stå?

Her er det viktig å poengtere at 150 meter er en generell retningslinje på landevei. I tettbygd strøk vil fartsgrensen være lavere og man vil ha den nærermere. Hensikten er å advare andre om faren, og man må sette den før svinger, bakketopper eller andre sikthindringer slik at medtrafikkanter får et forvarsel. 

AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 13.43):

Jeg ble spurt om nødblink, hvordan sette det på, hvordan sjekke at alle blinkelysene fungerer osv, og noen spørsmål om når/hvordan det skal brukes. Kjørte både landevei og motorvei, mest landevei.

Anonymkode: 18efe...e9b

Vær obs på at blinklys kan være koblet feil. Dersom man sjekker blinklys sin funksjon på bil eller henger bør man først blinke den ene veien og deretter den andre. Hvis man sjekker pærene kan man benytte nødsignallys. Men da får man ikke sjekket om lysene er koblet feil (mest aktuelt på tilhenger).

AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 19.30):

Tok lappen for snart et år siden. Husker ikke helt spørsmålet jeg fikk, var noe med bremsene og det symbolet.

Kjørte ikke noe i byen. Kjørte liksom rett utenfor byen hvis du skjønner. Gjennom en del rundkjøringer, inn til en butikk og parkere. Kjørte i et boligfelt med høyreregel. Måtte rygge opp en vei. Kan ikke huske at jeg fikk beskjed om å finne et sted å snu, men jeg kjørte feil 3 ganger, så måtte snu uansett 🤣. Fikk landevei til slutt. 

Anonymkode: 5a9b2...f23

Kontroller varsellampe for to-krets bremsessystem.

Skru på tenningen, finn symbolet for to-krets bremsesystem. Det er (O) eller med utropstegn i midten. Noen ganger (P). Start bilen og se at det slukker). Er det startknapp skrur du på tenningen ved å ikke trykke inn clutch eller bremse (manuell/automat). Lampen skal lyse først, og så skru seg av.

Kontroller bremsekraftforsterkeren.

Trykk inn bremsen 3-7 ganger mens bilen er av, du vil kjenne at pedalen blir hard. Skru på bilen mens du presser inn pedalen. Da vil pedalen gå inn, og det betyr at bremsekraftforsterkeren fungerer.

Er det forsvarlig å kjøre dersom bremsene ikke fungerer?

Nei.

Hvis lampen for to-krets bremsesystem lyser, hva gjør du?

Først sjekker du om håndbrekket er på (på mange biler er det samme varssellampe). Hvis håndbrekket ikke er på kan du sjekke bremsevesken. Hvis det er lavt nivå må du på verksted for å finne ut om det er lekkasje eller slitte bremseklosser.

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 14.59):

Ble spurt om hvordan man fjerner dugg, og hva  resirkuleringsknappen gjør. 

Kjørte litt E39, svingete landevei tilbake, måtte parkere på et travelt kjøpesenter, litt kjøring i nabolaget pga høyreregelen og deretter ferdig. Slapp heldigvis bykjøring. Dette var i Kristiansand og søgne. 

Mitt beste tips er å spørre om du kan få vite ca hvor ruten går. Jeg var forberedt på å få et nei, men sensor viste meg kartet på nettbrettet og da følte jeg at jeg hadde kontroll og hadde kjørt der en del før. 

Anonymkode: 7cdfd...e8a

Fjern is og dugg mest mulig effektivt fra frontruten.

Trykk på knappen med buet rute som har MAX eller lignende på seg. På gamle biler velger man luft mot vindu, skrur opp temperaturen til max, og viften til max.

Still inn varmeapperatet slik du vil kjøre.

 Trykk MAX knappen igjen. Eller vri vite og temperatur til den du foretrekker.

Fjern is og dugg mest mulig effektiv fra bakrute (eller speil).

Trykk knappen med varme i en firkant (rektangel?). Noen har egen knapp for speil.

Skru på resirkulert luft.

Trykk på knappen.

Hva er ulempen med å kjøre med resirkulert luft?

Dugg.

AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 20.23):

Fik spørsmål om jeg hadde kjæreste.

Ble en klein oppkjøring kan du si. Besto da.

Anonymkode: af6d2...8bf

Ikke hold oss hengende, har du? Eller er du single and ready to mingle?

AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 18.10):

Noe med dekkene, og oppi pansetet for å vise noe.

Anonymkode: 4390d...6d0

Inni panseret må man kunne finne batteri, bremseveske, oljepeiling (noen ganger i lokket for påfylling), hvor man fyller på olje, hvor man fyller på spylervæske og kjølevæske. Kontroller at batteriet sitter fast med å sjekke at bøylen er festet over det. Er det under et deksel er det en symbolsk sjekk der du dytter på boksen (ikke fjern deksel). Noen sensorer spør om faren med løst batteri, si at det kan kortslutte og starte brann, det kan lekke syre, det kan eksplodere, eller skade andre ting i mottorrommet.

Rem skrev (På 6.10.2023 den 18.12):

Hva jeg sku gjøre om det var dugg på ruta. Og en ting til jeg ikke husker. 

Fjerne den?

AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 13.05):

Hvordan kan man finne ut om frontlysene og baklysene på bilen fungerer på egen hånd, hvis man ikke har noen som kan gå ut av bilen og faktisk sjekke om lysene fungerer som de skal?    

Anonymkode: d320c...6ea

Gå ut å se på egen hånd?

AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 13.07):

Fikk spørsmål om å vise hvordan man målte dødgang på rattet.

Anonymkode: bd140...04c

Åpne vinduet, gå ut av bilen, beveg på rattet mens du ser på hjulet. Kan du bevege det mer enn 2-3 centimeter er det for mye dødgang. Fordel om bilen går med mindre du er sterk og ikke trenger servo.

AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 13.08):

Jeg skulle vise pumping av bremser. 

Rygging er en del av oppkjøring. De er opptatt av tegngiving og at du sjekker speil

Anonymkode: 62f89...08c

 

AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 13.10):

Spørsmål ved oppkjøring? Er det ikke bare å vise kjørevne? Husker ingen spørsmål fra da jeg kjørte opp. Da var 10-12 år siden.

Anonymkode: 55d05...fb1

Trafikkopplæringsforskriften 30-2 femte ledd: 

Kontroll før kjøring, sikkerhetskontroll og kjøring i trafikk skal alltid inngå i prøven.

Sikkerhetskontroll er delen med spørsmålene.

AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 13.11):

fikk spørsmål om man kan/hvordan man stiller på rattet. kjørte litt i by, måtte finne en plass å parkere ved en travel parkeringsplass ved et senter, litt landevei og finne en plass å snu. 

Anonymkode: c61a3...ac1

Hendel under rattet. Kan stort sett justeres opp og ned og inn og ut.

Maskinfører skrev (På 17.10.2023 den 20.31):

Fikk spørsmål om det var forsvarlig og kjøre med defekt servo tenkte logisk at man hadde ikke servo i gamle dager så var ja fra meg og hun ble fornøyd dog kunne sagt det på annen måte men ble godkjent 😀

Kommer an på typen servo. Noen vil føre til mer skader.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg måtte spyle vinduene og vise hvor man fyller vindusspylevæske

Anonymkode: 2357f...9a4

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk spørsmål om hvorfor man ikke skal bruke tåkelys unødvendig (husker neimen ikke hva jeg svarte, men det er noen år siden). 
kjørte litt variert. I (liten) by, på E6 og smal grusete landevei. Måtte rygge opp en liten bakke og rygge meg på plass når jeg var ferdig. 

Anonymkode: e0241...fe5

Hvorfor skal du ikke bruke tåkelys sammen med kjørelys?

Kan blende andre trafikanter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...