Gå til innhold

Hvorfor må lik stelles før de legges i kiste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man er død når man ligger i kista. Da tenker man ingenting og liker ingenting lengre. Det spiller ingen rolle for den som ligger der, men før denne dør så skal en høre på det den personen vil. Gjøre det som den personen vil. Fullstendig respektløst å tvinge igjennom noe annet fordi en selv vil ha det slik. Hvis det var mitt familiemedlem som ville ha det slik eller sånn, så hadde jeg gjort som vedkommende ville så sant det var mulig etter norske lover. 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

Du får skrive det i testamentet ditt, eller gi beskjed til dine pårørende om at det er sånn du vil ha det. Og ikke regne med at familien din kommer på syning enda de så inderlig gjerne vil. Alternativet er at de sitter rundt senga di når du dør, men det er det ingen garanti for at de gjør. De aner jo ikke om det er sånn du kommer til å dø, eller om du vil bli funnet liggende på kjøkkengulvet.

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lorieen skrev (16 timer siden):

Argumentet ditt faller på steingrunn - hvis det ikke spiller noen rolle for den som er død uansett - ja, da steller man liket, av hensyn til de pårørende. De skal få slippe opplevelsen av et uvasket, stinkende lik i tillegg til sorgen over den døde. 

Det spiller en rolle for meg mens jeg lever og siden død kropp ikke kan snakke, så snakker jeg for den mens jeg lever. 

Millimani skrev (36 minutter siden):

Du får skrive det i testamentet ditt, eller gi beskjed til dine pårørende om at det er sånn du vil ha det. Og ikke regne med at familien din kommer på syning enda de så inderlig gjerne vil. Alternativet er at de sitter rundt senga di når du dør, men det er det ingen garanti for at de gjør. De aner jo ikke om det er sånn du kommer til å dø, eller om du vil bli funnet liggende på kjøkkengulvet.

Jeg skal skrive det ja. Rart at så mange nesten har en romantisk forestilling om hva familien gjør når en er død. Hvordan vet du at de så gjerne vil se den døde? Alle vil ikke det og alle gjør ikke det. Ofte kan det være bedre å huske den en var mens en levde. Alle familier har ikke et godt forhold i livet. Jeg kjenner en som har insistert på å se folk i familien og han tok bilder av dem der de lå og ikke kunne si nei. Morbid aktivitet spør du meg. Et anegalleri med døde mennesker blir jeg ikke med på. Nok er nok. 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet du at de så gjerne vil se den døde? Alle vil ikke det og alle gjør ikke det. 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

Jeg får omformulere den litt da. Ikke regne med at familien din kommer på syning selv om de ønsker det. Men jeg vet jo at det er ikke alle som ønsker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!!! Advarsel. !!!                  Video av dødt menneske og hvordan det kan foregå etter døden har inntruffet. 

Jeg forstår at noen syns dette her er det mest omsorgsfulle man kan gjøre, men jeg syns det motsatte. Å håndtere en død kropp mer enn nødvendig for at det skal se pent ut, er det mest unødvendige jeg vet om. Å kle spesielle klær på den døde, for at den skal se ut som det den gjorde da den var i live, er jo helt meningsløst. Mennesket er borte, kroppen er død, den skal råtne og alle disse syntetiske stoffene sørger for at kroppen ikke råtner så fort og klærne blir igjen veldig lenge etterpå. Forstår ikke vitsen og ser på det som veldig respektløst. 

 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Honey Dew skrev (På 1.10.2023 den 13.48):

Du blir tatt ut av kisten under krenering.

Dette stemmer jo rett og slett ikke..

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 17.15):

Jeg vil ikke det selv. For meg virker det helt unødvendig, for en skal jo i jord eller ild uansett. 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

De MÅ ikke. Bestemoren min døde i år, og moren min syntes det ville være veldig unaturlig å putte sminke på henne da hun aldri hadde brukt det mens hun levde. Bestemor ville ikke ha syntes det var greit i det hele tatt, så moren min sa at vi får se henne i hva enn tilstand hun blir i, men ingenting skal gjøres med henne, og slik ble det. 

Bestemor så dehydrert ut, men jeg kan absolutt ikke di at hun for meg så ekkel ut. Vi hadde aldri kledd henne opp og sminket henne bare for at noen som ikke var hennes nærmeste skulle synes hun var pen å se på. Hun luktet ikke vondt, hun var ikke skitten, hun hadde ligget kaldt og ikke begynt å råtne - det var bra nok for oss.

Endret av katties
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det siver ut avføring og urin idet man dør, på grunn av muskelavslapping. 

Anonymkode: 05cba...83c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det siver ut avføring og urin idet man dør, på grunn av muskelavslapping. 

Anonymkode: 05cba...83c

Ikke alltid. Mange er dehydrert før de dør, og kanskje har de også allerede kateter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 18.07):

Javisst skal folk få gjøre som de vil, men da betyr det at de som ikke vil, de skal høres og vises respekt de også. Man er ikke vanskelig, men har en annen mening enn flertallet. Når flere får høre at det finnes alternativer, så kan det hende at det blir valgt oftere og for folk som ikke har så mye penger er det jo kjempefint.

Jeg har sett på priser akkurat nå og de flår en om de kan, for en må jo gjøre som alle de andre, ikke sant? Jeg velger å si neitakk. Er jeg død, så vil jeg ha prosessen satt i gang hurtigst mulig, uten fordyrende eller tidshemmende mellomtrinn. 

Men det er jo saken, jeg skal ikke "ligge der", men hurtigst mulig rett i ovnen. Ingen prest eller forsamling. Kun kremering. 

Ja. En må få lov til å være ærlig syns jeg. :) 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

Skal hurtigst mulig rett i ovnen jeg også eller i grava evt hva som kommer først fars grav kan ikke  åpnes før om 40 år  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 19.26):

Tarmer tømmes etter døden.

Mer trenger man  vel ikke i si.

Anonymkode: bf9c6...378

Jeg jobber i byrå å det har ikke jeg opplevd iløpet av disse årene, så det må være sjeldent 😊

Anonymkode: 2c4cb...ebd

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/29/2023 at 5:38 PM, AnonymBruker said:

Ja, jeg syns faktisk at kroppen kan legges i kista akkurat slik som kroppen døde. Sykdommer, operasjoner som gikk galt, eller bilkollisjoner. Menneskene folk kjente er der ikke lengre, så hvorfor pynte, gre og sminke kroppen for å se levende ut? Jeg har ikke sansen for det. Jeg vil ha det som det er og døden er et faktum. 

Ja, jeg må nok skrive noe og sende til folk, så de vet hva de skal gjøre i tilfelle. 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

Helt enig med deg. Tanken at noen skal ta på meg eller vaske meg etter at jeg er død gjør meg nesten kvalm. Drømmer om å dø et sted hvor jeg blir aldri funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 17.15):

Jeg vil ikke det selv. For meg virker det helt unødvendig, for en skal jo i jord eller ild uansett. 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

Det er for pårørendes del. At den avdøde ser stelt ut og med øyne igjen og munn lukket og alt det der. Da ser det ikke skremmende ut når de skal ta farvel. Der ut som de sover 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 18.07):

Javisst skal folk få gjøre som de vil, men da betyr det at de som ikke vil, de skal høres og vises respekt de også. Man er ikke vanskelig, men har en annen mening enn flertallet. Når flere får høre at det finnes alternativer, så kan det hende at det blir valgt oftere og for folk som ikke har så mye penger er det jo kjempefint.

Jeg har sett på priser akkurat nå og de flår en om de kan, for en må jo gjøre som alle de andre, ikke sant? Jeg velger å si neitakk. Er jeg død, så vil jeg ha prosessen satt i gang hurtigst mulig, uten fordyrende eller tidshemmende mellomtrinn. 

Men det er jo saken, jeg skal ikke "ligge der", men hurtigst mulig rett i ovnen. Ingen prest eller forsamling. Kun kremering. 

Ja. En må få lov til å være ærlig syns jeg. :) 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

Man har jo begravelses seremoni i kirka vanligvis før de sender kista i kremering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (5 minutter siden):

Helt enig med deg. Tanken at noen skal ta på meg eller vaske meg etter at jeg er død gjør meg nesten kvalm. Drømmer om å dø et sted hvor jeg blir aldri funnet.

Hvorfor det? Hva om du dør mens du er gammel og pleietrengende? Noe mange gjør. Da har du blitt tatt på og stelt mange ganger som levende.... Er du død merker du jo ikke noe av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med verdigheten til den døde å gjøre, og i tilfeller hvor man skal ha syning eller begravelse med åpen kiste handler det om at den døde skal se presentabel ut når familie og venner skal se dem.

Anonymkode: b0b7a...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 18.07):

Javisst skal folk få gjøre som de vil, men da betyr det at de som ikke vil, de skal høres og vises respekt de også. Man er ikke vanskelig, men har en annen mening enn flertallet. Når flere får høre at det finnes alternativer, så kan det hende at det blir valgt oftere og for folk som ikke har så mye penger er det jo kjempefint.

Jeg har sett på priser akkurat nå og de flår en om de kan, for en må jo gjøre som alle de andre, ikke sant? Jeg velger å si neitakk. Er jeg død, så vil jeg ha prosessen satt i gang hurtigst mulig, uten fordyrende eller tidshemmende mellomtrinn. 

Men det er jo saken, jeg skal ikke "ligge der", men hurtigst mulig rett i ovnen. Ingen prest eller forsamling. Kun kremering. 

Ja. En må få lov til å være ærlig syns jeg. :) 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

Du skal ikke ha begravelse? 

Bare husk at alt fra urin til avføring får fritt utløp i en kropp uten muskeltonus. 

Anonymkode: 42b75...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Maleficenta said:

Hvorfor det? Hva om du dør mens du er gammel og pleietrengende? Noe mange gjør. Da har du blitt tatt på og stelt mange ganger som levende.... Er du død merker du jo ikke noe av det

Det er tanken. Jeg bare ikke ørker det. Og jeg håper at hvis jeg blir pleietrengende, finner jeg mot til å dø før. Igjen, det er mareritt-aktig å tenke å være pleietrengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (14 minutter siden):

Det er tanken. Jeg bare ikke ørker det. Og jeg håper at hvis jeg blir pleietrengende, finner jeg mot til å dø før. Igjen, det er mareritt-aktig å tenke å være pleietrengene.

Joda men nå er det slik det ender med de fleste gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta said:

Joda men nå er det slik det ender med de fleste gamle

Ikke med meg hvis jeg kan gjøre noe for å unngå det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...