Maleficenta Skrevet tirsdag kl 08:53 #161 Del Skrevet tirsdag kl 08:53 Maskinfører skrev (2 timer siden): Har sett en del demente men de hadde ikke noe uro de virket veldig rolige ja det kan nok være vanskelig.men da er de jo sterkt demente Er jo forskjell på type demens og. Noen demente er glade og fornøyde hele tiden. Andre er mistenksomme og aggressive 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet tirsdag kl 09:05 #162 Del Skrevet tirsdag kl 09:05 Maskinfører skrev (3 timer siden): Ja det er jo interresant nei det er vanskelig og si med god informasjon så kan det vel hende de klarer og ligge i ro men jeg tror mere det er avskrivning er sikkert mere interresant og behandle en 20 åring fremfor en 70-80 åring pappa hadde kateter gitt bra det om det er sånn tissepose ? Ja vet at demens er dødelig om det ikke behandles Finnes ikke effektiv behandling mot demens. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet tirsdag kl 09:20 #163 Del Skrevet tirsdag kl 09:20 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjempetrist lesing. Det er helt riktig at kroppen slår seg av og ikke kan ta i mot næring på det siste. Men når du skriver at hun spiste godt bare hun fikk tid på seg, aner jeg ugler i mosen. Da er det veldig sannsynlig at pleierne bare ikke har tatt seg den tiden. Om det skyldes mangel på kunnskap om svelgeproblemer, mangel på tålmodighet eller reell tidsnød, hvem vet. Det er veldig lett og raskt for slike pleiere å rapportere at pasienten ikke spiser. De trenger ikke ha prøvd skikkelig en gang. Dette sprer seg videre til neste skift, og ingen gidder å være den som prøver å mate den som kollegaen ikke klarte/gadd å mate. Legen kan ikke annet enn å stole på sykepleierens rapport, og så er man plutselig der som du forteller om. Som jeg skrev så er jeg helt klar over fysiologien i dette og at det kommer et tidspunkt hvor kroppen ikke lenger kan ta til seg noe uten at det medfører stor lidelse. Men mange års erfaring forteller meg at denne grensen altfor ofte blir fremskyndet av pleieres inkompetanse eller latskap. Anonymkode: d5d66...6d0 Jeg har også lang erfaring i eldreomsorgen, og kjenner meg ikke helt igjen i det du skriver om ansatte som ikke orker å bruke tid på mating. Sier ikke at det ikke skjer, men det har ikke vært kulturen der jeg har arbeidet. Tvert imot har vi strukket oss langt, og all ære til slike pårørende som @Junijuliasom stiller opp for sine. Høres ikke ut som hun ble lyttet til, og da blir det helt feil selv om jeg ikke vet hva som skjedde der. Fikk bare lyst til å komme med et innspill: Vi hører av og til om saker fra eldreomsorgen der pårørende mener at personalet ikke tar seg nødvendig tid til å mate pasienten. Så kommer det fram at pårørende kommer til måltidene og bruker 2-3 timer på å få i pasienten litt mat. Det vil fort si at pasientens liv bare består av spising. Er ikke før ferdig med ett måltid, så er det i gang med neste. Hele dagen. Sier seg jo selv at pasienten ikke rekker å bli sulten engang. Da er det jeg stiller meg spørsmålet: hva slags liv er dette? Ville jeg og du hatt det slik? Eller, er vanskelighetene i forbindelse med måltid et signal om at pasienten faktisk er kommet dit, at kroppen holder på å slå seg av, matlysten svinner og det å spise blir en stor belastning? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:33 #164 Del Skrevet tirsdag kl 15:33 Maskinfører skrev (9 timer siden): Tusen takk ❤️ Han var samtykkekompetent inntil 5 minutter før han sovnet inn men i den tilstanden hvem ivaretok hans interesser ? det kom aldri fram jeg begynte og tenke på akkurat det nå jeg besøkte pappa hver dag fra 15:30-22:30 gjennom de 5 årene han var på sykehjem ja det var også skremmende det som skjedde med din mor jeg var 34 år når pappa døde og det ble mye for en 34 åring ja jeg hadde ikke mye kontakt med pappa han var veldig aktiv den natten til han døde dvs fra 15 til 16 Desember 2023 aner ikke om de ga overdose heller ❤️ Nei, det er ikke mye for en mentalt oppegående 34 åring, men ut fra det du skriver så er du ikke mentalt oppegående. Ingen ville drepe faren din. Legen hadde nok mye mer innsikt og forståelse for hans helsetilstand enn deg. Tror det er veldig mye med syke og døende du overhodet ikke forstår. Anonymkode: f86c4...715 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junijulia Skrevet tirsdag kl 18:26 #165 Del Skrevet tirsdag kl 18:26 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke mye for en mentalt oppegående 34 åring, men ut fra det du skriver så er du ikke mentalt oppegående. Ingen ville drepe faren din. Legen hadde nok mye mer innsikt og forståelse for hans helsetilstand enn deg. Tror det er veldig mye med syke og døende du overhodet ikke forstår. Anonymkode: f86c4...715 Dette var en stygg kommentar. Du er rapportert. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet tirsdag kl 19:03 #166 Del Skrevet tirsdag kl 19:03 Bacteria skrev (9 timer siden): Finnes ikke effektiv behandling mot demens. Ikke det nei ☹️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet tirsdag kl 19:04 #167 Del Skrevet tirsdag kl 19:04 Maleficenta skrev (10 timer siden): Er jo forskjell på type demens og. Noen demente er glade og fornøyde hele tiden. Andre er mistenksomme og aggressive Stemmer det lurer på hvem versjon Joe Biden tilhører han virket glad men ser sur ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junijulia Skrevet tirsdag kl 19:19 #168 Del Skrevet tirsdag kl 19:19 Maleficenta skrev (10 timer siden): Er jo forskjell på type demens og. Noen demente er glade og fornøyde hele tiden. Andre er mistenksomme og aggressive Demens er en felles betegnelse på flere hjernesykdommer. Hvor Alzheimer er den vanligste. Det er en alvorlig sykdom og en tragedie for den som rammes og de pårørende. Det er ytterst sjelden at noen demente er glade og fornøyde hele tiden 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:22 #169 Del Skrevet tirsdag kl 19:22 Bacteria skrev (10 timer siden): Som de ikke har når de blir lagt inn på sykehus for noe akutt. Nettopp Anonymkode: 5fe4b...582 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:26 #170 Del Skrevet tirsdag kl 20:26 Maskinfører skrev (13 timer siden): Har sett en del demente men de hadde ikke noe uro de virket veldig rolige ja det kan nok være vanskelig.men da er de jo sterkt demente Du har sett noen med demens! Du kan tydeligvis ingenting om demens, uro er faktisk veldig vanlig. Anonymkode: db697...76e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:41 #171 Del Skrevet tirsdag kl 20:41 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det kommer an på. Når de Iigger lenge og kroppen blir skjør slutter de å kle på benklær. Svigermor hadde kun kladd og skjorte siste uka, pleierne sa de kunne risikere å ta livet av så skjøre ved stell. Det er omsorg. Anonymkode: 798eb...5b2 Stell får de. Hver dag og ofte leieendring.. Ellers vil det bli ekstremt smertefullt. Stemmer at benklær droppes på slutten, da blir det også enklere ved skift og sjekk av marmorering. Anonymkode: 46755...355 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:44 #172 Del Skrevet tirsdag kl 20:44 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kjempetrist lesing. Det er helt riktig at kroppen slår seg av og ikke kan ta i mot næring på det siste. Men når du skriver at hun spiste godt bare hun fikk tid på seg, aner jeg ugler i mosen. Da er det veldig sannsynlig at pleierne bare ikke har tatt seg den tiden. Om det skyldes mangel på kunnskap om svelgeproblemer, mangel på tålmodighet eller reell tidsnød, hvem vet. Det er veldig lett og raskt for slike pleiere å rapportere at pasienten ikke spiser. De trenger ikke ha prøvd skikkelig en gang. Dette sprer seg videre til neste skift, og ingen gidder å være den som prøver å mate den som kollegaen ikke klarte/gadd å mate. Legen kan ikke annet enn å stole på sykepleierens rapport, og så er man plutselig der som du forteller om. Som jeg skrev så er jeg helt klar over fysiologien i dette og at det kommer et tidspunkt hvor kroppen ikke lenger kan ta til seg noe uten at det medfører stor lidelse. Men mange års erfaring forteller meg at denne grensen altfor ofte blir fremskyndet av pleieres inkompetanse eller latskap. Anonymkode: d5d66...6d0 Det handler også om toleranse for å bli matet tror jeg. Jeg har matet hundrevis av eldre og tenkt at det må være spesielt å bli matet når man selv har greid å spise i f.eks 90 år. Jeg tror ikke de fleste spiser like mye ved mating som om de selv hadde ført maten til munnen. Anonymkode: 46755...355 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junijulia Skrevet tirsdag kl 20:46 #173 Del Skrevet tirsdag kl 20:46 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du har sett noen med demens! Du kan tydeligvis ingenting om demens, uro er faktisk veldig vanlig. Anonymkode: db697...76e Ja det er riktig. Mange av de som er demente rammes av trangen til vandring. Det er hvileløs gåing som regel uten mål og mening. Dette skyldes uro. Samtidig er en stor del også rammet av angst og forvirring. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junijulia Skrevet tirsdag kl 20:53 #174 Del Skrevet tirsdag kl 20:53 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det handler også om toleranse for å bli matet tror jeg. Jeg har matet hundrevis av eldre og tenkt at det må være spesielt å bli matet når man selv har greid å spise i f.eks 90 år. Jeg tror ikke de fleste spiser like mye ved mating som om de selv hadde ført maten til munnen. Anonymkode: 46755...355 Nå er det mange lidelser som medfører dysfagi. Kreft, lammelser ved slag, nevrologiske lidelser bla. Dette gjelder ikke bare eldre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet tirsdag kl 20:53 #175 Del Skrevet tirsdag kl 20:53 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du har sett noen med demens! Du kan tydeligvis ingenting om demens, uro er faktisk veldig vanlig. Anonymkode: db697...76e Har sett mange med demens Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:57 #176 Del Skrevet i går, 12:57 Maskinfører skrev (På 1.1.2025 den 0.01): De slutta og gi han mat og vann han ville ha vann da men de gjorde ingenting for å hjelpe han nja han hadde kateter og i 2011 fikk han lagt ut tarmen så han hadde pose ble 78 år gammel mamma døde etter bare 2 dager på sykehuset da var jeg 23 år hun gikk bort sept 2011 Maskinfører skrev (På 2.1.2025 den 13.20): Ja det er synd men når de skulle ta livet av han så kan man jo ikke gi vann hva som skjedde aner jeg ikke for legen tok aldri kontakt til tross for at hun skulle det mulig det gikk ned i lungene hennes det aner jeg ikke jeg så pappa dø og de ga han sovepiller var 34 år da pappa ville spise men fikk ikke lov Maskinfører skrev (På 4.1.2025 den 0.46): Ja stemmer det jeg vil ikke si at pappas kropp var i ferd med å dø han klarte og spise og drikke men legen ved sykehjemmet bestemte at han ikke skulle leve lengre i tiden etter dødsfallet så prøvde også legen og unngå meg ved å ikke være tilgjenglig for meg når dødsfallet skulle konstanteres (loggført av sykepleiere i legens bok) deretter ble det gitt beskjed om at legen skulle ringe meg det skjedde heller aldri jeg ser det men jeg vil ikke kalle pappa døende han ringte jo selv til meg og sa at jeg skulle komme tilbake når de andre hadde forlatt rommet 2 minutter senere var jeg inne på rommet hvor da kun legen var og da sov pappa pappa sovnet aldri lett jeg og han har alltid slitt med innsovning så noe må hun jo ha puttet i han hjerte var det sterkeste hos pappa 15% lungekapasitet overlevde 4 lungebetennelser på sykehus og han hostet stygt det siste halve året uten at noe ble gjort ☹️ men hva som skjedde får jeg aldri greie på ☹️ Maskinfører skrev (På 4.1.2025 den 16.50): Ja den informasjonen var veldig dårlig jeg tror ikke helsepersonellet viste så mye heller for utenom at det var de som stod for avlivingen legen var ikke innom i det hele tatt til og med pleierne gråt nå han døde spurte jeg en pleier så sa de du må nesten spørre legen ja man føler seg liten da jeg spurte far rett ut om han skulle dø og han svare jeg tror ikke det jeg sier ikke at pleierne tok livet av han men legen ga ordre om det jeg tror ikke han hadde smerter jeg spurte han og han sa nei det ble vel da gitt overdose i og med at dosen økte for hver time over dager ? Maskinfører skrev (På 4.1.2025 den 19.05): Han lidde jo ikke eneste grunnen til han lidde var tanken på hans eneste sønn hva han døde av aner jeg ikke da det kommer så mye rart i dødsattesten pappa kastet aldri opp og ga tegn til at han ville ha vann men ingen gjorde noe for å oppfylle det ønske jeg skjønte alt når de kom med svampen hva de drev med legen hadde bestemt at han skulle dø selv var han ikke enig i det og hun la han i søvn når hun skulle fortelle meg det dum som jeg var spurte jeg ikke om hva han syns om det ? Pappa var samtykkekompetent inntil de siste 5 minuttene trist og høre om din mormor ❤️ far ble 78 år så vi kunne fått mange år til bare helsevesenet brydde seg Dette er anklagelser på drap. Du sier du aldri har anklaget dem for noe, og du spør hva du skulle gått til politiet med? At du sitter å skriver slik på et forum og ikke går til politiet er graverende. Da sier det mer om deg, at du har misforstått hele situasjonen. Du kan ikke være riktig god. Anonymkode: 246c7...c14 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #177 Del Skrevet 22 timer siden Junijulia skrev (20 timer siden): Nå er det mange lidelser som medfører dysfagi. Kreft, lammelser ved slag, nevrologiske lidelser bla. Dette gjelder ikke bare eldre. Det vet jeg , jeg jobber med dysfagi daglig. Dysfagi trenger ikke ha noe med mating å gjøre da... Anonymkode: 46755...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 20 timer siden #178 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 2.00): Du gjør jo det her i denne diskusjonen. Sannsynligvis har du kun sykehusskjorte på, naken nedentil og dyne over. Anonymkode: 798eb...5b2 Som sagt, jeg håper det kan respekteres at jeg ikke vil kles av eller tas på / stelles nedentil. Hvorfor kan de evt ikke respektere meg når jeg er død? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 20 timer siden #179 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 2.29): Respekt for avdøde. Anonymkode: 21194...a7a Det er ikke respekt å stelle en avdød som har motsatt seg dette mens vedkommende levde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 20 timer siden #180 Del Skrevet 20 timer siden Paneera skrev (16 minutter siden): Det er ikke respekt å stelle en avdød som har motsatt seg dette mens vedkommende levde. Synes du det er verdig med ustelt og luktende lik? Husk at avdøde går ikke i jorden eller kremeres med en gang. Det er dessverre ikke alt man kan føye seg etter når det gjelder avdødes ønske. Husk at det er mange mennesker som skal ivareta avdøde etter bortgang og. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå