Gå til innhold

Gnien mann. Eller?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har vært veldig for å dele alt ned på krona, men før kunne han lett spandere middag eller kafébesøk eller annet. Han tjener 750 k og jeg 550, enda klager han over at han har så dårlig økonomi og får aldri spart noe. Vi er hjemme stort sett hele tiden, bestiller takeaway kanskje en gang i måneden og deler utgiften som er maks 250 per pers. En gang per uke kan vi gå på kafe og da betaler han en gang og jeg en annen gang. Foreslo å gå på kafe i går. Men nei vi måtte spare det til helgen😅 Jeg har i tillegg en fritidseiendom jeg har arvet som jeg betaler for hver måned. Sikkert 20 000 i året. Har aldri krevd noe penger fra han, selv om vi er gift. Han er ikke noe gambler, bare sitter å ruger på pengene sine. Shopper aldri, men bruker penger på en hobby som han egentlig får inn like mye penger for. Så er ingen stor reell utgift der heller.

Før var han mer spandabel, og forventet ikke vi skulle dele alt 50/50, da hadde vi til og med samme lønn. Burde jeg være bekymret?

Anonymkode: aee35...71c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er gift? Så alt dere får inn er vel felles? Så hvis du "spanderer" betaler jo han også? 😂

Anonymkode: 84616...8f0

• Liker 1
Skrevet

Du skal være veldig glad for at han ikke betaler på hytta du har arvet, blir dere skilt kan han ikke krangle på skjevdelingen.

Han virker litt gnien ja, det er litt usjarmerende. 

Anonymkode: fa254...f36

• Liker 2
Skrevet

Du sier at han ruger på pengene sine, men er du sikker på det? Kanskje han forteller sannheten når han sier at han ikke får spart noe. Godt mulig han bærer en større del av lasset av løpende kostnader enn du tror.

Skrevet

Er vanskelig å si uten å vite hvordan dere er strukturert ellers økonomisk. 
Hvordan fordeler dere felleskostnader? 50/50? 40/60? Annen løsning? 

Hvis han i realiteten sitter igjen med mer enn han gir uttrykk for så vil jeg si det er ganske gnient ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dere er gift? Så alt dere får inn er vel felles? Så hvis du "spanderer" betaler jo han også? 😂

Hva mener du? Hvis det blir slutt så får han beholde sine oppsparte midler og omvendt. Det har vi en felles forståelse for. Jeg har flere utgifter enn han, studielån og fritidsbolig men 200 mindre i lønn. Vi har egne kontoer som vi styrer over.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du skal være veldig glad for at han ikke betaler på hytta du har arvet, blir dere skilt kan han ikke krangle på skjevdelingen.

Han virker litt gnien ja, det er litt usjarmerende. 

Anonymkode: fa254...f36

Det er vel en grunn jeg ikke gidder involvere han i det økonomiske der.

Han var ikke slik før, det som er litt trist og rart.

Pappi skrev (2 minutter siden):

Du sier at han ruger på pengene sine, men er du sikker på det? Kanskje han forteller sannheten når han sier at han ikke får spart noe. Godt mulig han bærer en større del av lasset av løpende kostnader enn du tror.

Det gjør han ikke. Vi har felles regningskonto, deler boliglån 50/50 , felles matkonto, konto for barnet vårt. Men alt annet som sparing og penger til eget forbruk styrer vi selv. Da jeg var gravid betalte jeg absolutt alt som kom til utstyr for gravide, nye klær og sko, gravidputer, vitaminer, og ja alt som var ekstra i forhold til det. Han betalte ingenting der. Men ja vi er gift. Har det noe å si om det blir slutt? Vi kommer til å beholde våre penger selv om det skulle skje.

drohatha skrev (Akkurat nå):

Er vanskelig å si uten å vite hvordan dere er strukturert ellers økonomisk. 
Hvordan fordeler dere felleskostnader? 50/50? 40/60? Annen løsning? 

Hvis han i realiteten sitter igjen med mer enn han gir uttrykk for så vil jeg si det er ganske gnient ja. 

Vi fordeler som sagt alt 50/50. Like mye penger til regninger, mat til husholdningen, barnet vårt osv. Han driver enda å stønner og akker seg hvor lite penger han har selv om han tjener 20 000 mer enn meg i måneden.  Hva skal jeg si da? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva mener du? Hvis det blir slutt så får han beholde sine oppsparte midler og omvendt. Det har vi en felles forståelse for. Jeg har flere utgifter enn han, studielån og fritidsbolig men 200 mindre i lønn. Vi har egne kontoer som vi styrer over.

Du skal være klar over at hvis intet annet er skrevet, så er hans og dine oppsparte midler i ekteskapet felleseie. Mulig dere har en felles forståelse for dette, men så gnien som han virker, så skal du passe deg hvis du har klart å spare mer enn ham i løpet av ekteskapet. 

Han kan bruke opp alle sine penger, og samtidig få halvparten av dine sparepenger om du har opparbeidet deg en sum i løpet av ekteskapet. 

Anonymkode: 1598b...5fd

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor forventer du at dere ikke skal dele 50/50, ts? Det betyr jo at du har en reell forventning om at han skal finansiere din livsstil. Hvor kommer den fra?

Det normale er å øke egen lønn om man ønsker seg mer penger. Det står du selvsagt fritt til, selv om du er i et forhold. Det er jo du, ikke han, som har bestemt at 550 er en lønn du er fornøyd med, er det ikke? Dersom du ikke synes det er en tilstrekkelig lønn - søk nye jobber, gå kurs som gir økt ansiennitet og inntekt, søk på lederstillinger, eller be om mer ansvar der du er, eller ta en utdannelse som enten øker verdien på den du alt har, eller en helt ny utdannelse. Ikke lev på menn, ts. Formødrene dine kjempet hardt for at du skulle finansiere deg selv, så ta dem på alvor.

Anonymkode: 7b346...02d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du skal være klar over at hvis intet annet er skrevet, så er hans og dine oppsparte midler i ekteskapet felleseie. Mulig dere har en felles forståelse for dette, men så gnien som han virker, så skal du passe deg hvis du har klart å spare mer enn ham i løpet av ekteskapet. 

Han kan bruke opp alle sine penger, og samtidig få halvparten av dine sparepenger om du har opparbeidet deg en sum i løpet av ekteskapet. 

Anonymkode: 1598b...5fd

Det meste vil nok nedbetales i studielån om vi skilles😅 Så ikke mye å hente for han der.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor forventer du at dere ikke skal dele 50/50, ts? Det betyr jo at du har en reell forventning om at han skal finansiere din livsstil. Hvor kommer den fra?

Det normale er å øke egen lønn om man ønsker seg mer penger. Det står du selvsagt fritt til, selv om du er i et forhold. Det er jo du, ikke han, som har bestemt at 550 er en lønn du er fornøyd med, er det ikke? Dersom du ikke synes det er en tilstrekkelig lønn - søk nye jobber, gå kurs som gir økt ansiennitet og inntekt, søk på lederstillinger, eller be om mer ansvar der du er, eller ta en utdannelse som enten øker verdien på den du alt har, eller en helt ny utdannelse. Ikke lev på menn, ts. Formødrene dine kjempet hardt for at du skulle finansiere deg selv, så ta dem på alvor.

Anonymkode: 7b346...02d

Takk for info. Jeg sliter med sosial angst og har dessverre ikke den  "klatremus" mentaliteten innebygd. Vil helst jobbe i det skjulte så store krevende roller er ikke for meg. 

Jeg finansierer meg selv 100% har du ikke lest det jeg skriver? Mener ikke han skal betale for shopping eller annet for meg, men kunne gå på en kafé en - to ganger i måneden uten å sutre over at vi er fattige. Selv om jeg betaler annenhver gang🙈 Men ja hele Norges befolkning kunne vel tjent 1 mill hver om de "bare" gjorde litt mer..

• Liker 4
Skrevet

Jeg må si jeg syns det er merkelig at du forventer å bli tatt med på kafé date 1-2 ganger i mnd hvor han skal spandere.

At han har/burde ha muligheten til det er en ting, og jeg gjør det selv da vi er i samme båt i vårt forhold, men det er fordi jeg syns det er hyggelig og har muligheten. Straks jeg finner ut av at partneren min har en foventning om at jeg skal finansiere hennes middag og kafé ønsker hadde jeg sluttet umidelbart. 

Anonymkode: 3e57c...380

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må si jeg syns det er merkelig at du forventer å bli tatt med på kafé date 1-2 ganger i mnd hvor han skal spandere.

At han har/burde ha muligheten til det er en ting, og jeg gjør det selv da vi er i samme båt i vårt forhold, men det er fordi jeg syns det er hyggelig og har muligheten. Straks jeg finner ut av at partneren min har en foventning om at jeg skal finansiere hennes middag og kafé ønsker hadde jeg sluttet umidelbart. 

Hi sier at hun ønsker de skal kunne gjøre noe slikt 1-2 gang i måneden UTEN at mannen furter som om de var fattige og ikke hadde råd. Hun skriver og at hun betaler halvparten til tross for betydelig lavere inntekt. 

hjelper det snakke med han hi, bare finne ut hvordan han tenker økonomisk og hvordan han ønsker å ha det?

Anonymkode: cf393...6f7

Skrevet

Hva bruker han pengene på, siden han klager over å være blakk? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hi sier at hun ønsker de skal kunne gjøre noe slikt 1-2 gang i måneden UTEN at mannen furter som om de var fattige og ikke hadde råd. Hun skriver og at hun betaler halvparten til tross for betydelig lavere inntekt. 

hjelper det snakke med han hi, bare finne ut hvordan han tenker økonomisk og hvordan han ønsker å ha det?

Nei. Hun skriver at de pr nå går på kafe en gang i uken. Take-away en gang i måneden. Hvis kafe inkluderer barn (er det et eller flere barn ts?), så kan det fort bli penger ut av noe slikt. Og kanskje han ikke synes det er så kjempekjekt å gå på kafe, og dermed ikke det han ønsker å bruke enda mer penger på.

Jeg tenker ts skal tenke igjennom om det hun ønsker at mannen skal bruke mer penger på er ting hun trives med, men ikke nødvendigvis han synes er det han helst vil bruke penger på. Menn pleier vel egentlig ikke å like kafe? Er ikke det en kvinne/venninnegreie?

Skrevet
PM75 skrev (9 minutter siden):

Kanskje han egentlig ikke er blakk, men ikke vil såre ts, som tydeligvis synes kafe flere ganger i uken er ti-på-topp, og dermed bruker det som en unnskyldning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det første så har jeg aldri sagt jeg forventer det, for det gjør jeg ikke. Jeg sa før så gjorde han sånt med glede innimellom, jeg har aldri tatt noe for gitt. Dessuten nå deler vi alltid på det uansett.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet han vil spare..

PM75 skrev (43 minutter siden):

Jeg tipper sparing for det meste ,og noe hobby. Der kan han fort svi av 10 000 kroner men unnskyldningen er at han vil uansett tjene det inn. Så kan ikke skylde på det heller.

MorTil2 skrev (33 minutter siden):

Nei. Hun skriver at de pr nå går på kafe en gang i uken. Take-away en gang i måneden. Hvis kafe inkluderer barn (er det et eller flere barn ts?), så kan det fort bli penger ut av noe slikt. Og kanskje han ikke synes det er så kjempekjekt å gå på kafe, og dermed ikke det han ønsker å bruke enda mer penger på.

Jeg tenker ts skal tenke igjennom om det hun ønsker at mannen skal bruke mer penger på er ting hun trives med, men ikke nødvendigvis han synes er det han helst vil bruke penger på. Menn pleier vel egentlig ikke å like kafe? Er ikke det en kvinne/venninnegreie?

Barnet er så lite at det spiser ikke noe på kafé. Av oss så var faktisk han den som elsket kafé mest så det er ikke det som er grunnen. Jeg anslår vi bruker maks 400 kroner hver i måneden på ting som inkluderer mat og drikke utenfra, vi går ikke på kino eller noe annet som koster penger. Vi har en samlet inntekt over 1.3 millioner.

MorTil2 skrev (32 minutter siden):

Kanskje han egentlig ikke er blakk, men ikke vil såre ts, som tydeligvis synes kafe flere ganger i uken er ti-på-topp, og dermed bruker det som en unnskyldning?

Jeg vil ikke på kafé flere ganger i uken. I går hadde vi tilfeldigvis et ærend på et kjøpesenter og jeg foreslo å dra på kafé og han sa nei. Men ja skal jeg følge hans vilje så blir vi sittende innendørs der han kan pleie hobbyen sin. 

Uansett konklusjonen her er at de fleste skjønner han kan slite (mer) økonomisk enn meg som tjener 20 000 mindre i måneden og i tillegg har utgifter på fritidseiendommen vi begge bruker. Så da er han tydeligvis ikke gnien bare jeg som krever for mye. 

Skrevet

Du får prøve å finne ut hvor mye sparepenger han har, og hvis dere blir skilt skal du ha halvparten av dette dersom dere ikke har særeie 😉 

Anonymkode: 4972e...ce0

• Nyttig 1
Skrevet
MorTil2 skrev (2 timer siden):

Les en gang til, du trekker feil slutninger av det hun skriver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har vært veldig for å dele alt ned på krona, men før kunne han lett spandere middag eller kafébesøk eller annet. Han tjener 750 k og jeg 550, enda klager han over at han har så dårlig økonomi og får aldri spart noe. Vi er hjemme stort sett hele tiden, bestiller takeaway kanskje en gang i måneden og deler utgiften som er maks 250 per pers. En gang per uke kan vi gå på kafe og da betaler han en gang og jeg en annen gang. Foreslo å gå på kafe i går. Men nei vi måtte spare det til helgen😅 Jeg har i tillegg en fritidseiendom jeg har arvet som jeg betaler for hver måned. Sikkert 20 000 i året. Har aldri krevd noe penger fra han, selv om vi er gift. Han er ikke noe gambler, bare sitter å ruger på pengene sine. Shopper aldri, men bruker penger på en hobby som han egentlig får inn like mye penger for. Så er ingen stor reell utgift der heller.

Før var han mer spandabel, og forventet ikke vi skulle dele alt 50/50, da hadde vi til og med samme lønn. Burde jeg være bekymret?

Tja,.da kan jo mannen din sitte hjemme og ruge på pengene sine og kose seg med det, neste gang du og minsten drar på hytta🙂 Skal man følge hans logikk, blir jo det mest riktig. Og så slipper du jo å høre på gnålet hans🙂

Anonymkode: 33896...acc

• Liker 2
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel en grunn jeg ikke gidder involvere han i det økonomiske der.

Han var ikke slik før, det som er litt trist og rart.

Det gjør han ikke. Vi har felles regningskonto, deler boliglån 50/50 , felles matkonto, konto for barnet vårt. Men alt annet som sparing og penger til eget forbruk styrer vi selv. Da jeg var gravid betalte jeg absolutt alt som kom til utstyr for gravide, nye klær og sko, gravidputer, vitaminer, og ja alt som var ekstra i forhold til det. Han betalte ingenting der. Men ja vi er gift. Har det noe å si om det blir slutt? Vi kommer til å beholde våre penger selv om det skulle skje.

Vi fordeler som sagt alt 50/50. Like mye penger til regninger, mat til husholdningen, barnet vårt osv. Han driver enda å stønner og akker seg hvor lite penger han har selv om han tjener 20 000 mer enn meg i måneden.  Hva skal jeg si da? 😅

Hvis dere bare har en muntlig forståelse for at dere beholder det dere har spart selv ved en skilsmisse så kan det gå galt. Hvis du sparer mye og han ingenting så har han krav på at dere deler dine oppsparte midler. Alt er egentlig på bordet unntatt det dere har tilegnet dere før ekteskapet eller ved arv. Alt dere har skaffet under ekteskapet skal deles likt. Så hvis det blir betent og han setter seg på bakbeina så er det lite du får gjort. Da må dere ha en skriftlig ektepakt. Jeg tror alt er på bordet altså, aksjer, privat pensjonssparing, vanlig sparing, alle eiendeler. Så du kan jo håpe på at dere eventuelt skulle skilles som venner og alt går bra. Men jeg ville skrevet en ektepakt, særlig hvis jeg forstod at jeg var den eneste som sparte og den andre var tom for penger selv med 200k mer i året. 

Anonymkode: 7670f...980

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Man har ikke felles pkonomi nødvendigvis selv om msn er gift

Anonymkode: 2edc8...53a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...