AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Det holder på å klikke for meg, jeg er stort sett alene med et barn på 4 år. Han sovner bare senere og senere, klokka har nærmet seg 23 før han har sovna den siste uka. Jeg trenger å legge meg klokka 22 selv for å få nok søvn, men nå sovner jeg ikke før nærmere midnatt. Og ja, det er såklart verst for barnet som får for lite søvn, men jeg er virkelig ikke noen god mamma heller når jeg konstant går i minus. Noen med gode råd? Føler jeg har vært i kontakt med alle instanser unntatt lege, og vi har time der om noen uker. Ingen har råd som hjelper. Jeg holder seriøst på å gå på veggen 😕 Anonymkode: 9e845...55a
La Luna Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 1. Hvor mye sover ungen i løpet av et døgn? 2. Legg deg sammen med ungen. 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Støtter 2. Sovner ungene fortere om dere samsover? Det gjorde i alle fall mine. Anonymkode: 4bdb1...e32 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 La Luna skrev (3 minutter siden): 1. Hvor mye sover ungen i løpet av et døgn? 2. Legg deg sammen med ungen. Nå sover han rundt 7-8 timer, når han sovner ca 23 og står opp halv sju. Jeg gjør det, men jeg kan uansett ikke sovne før ham. Spiller ingen rolle om han sover hos meg eller alene, det er like lite søvn uansett. -TS Anonymkode: 9e845...55a
neidaså Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 (endret) Endret 28. september 2023 av neidaså 2
neidaså Skrevet 28. september 2023 #6 Skrevet 28. september 2023 (endret) Håper det ordner seg for dere, det er så utmattende å stå i, både for liten og stor . Endret 7. oktober 2023 av neidaså 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #7 Skrevet 28. september 2023 Når legger barnet seg da? Anonymkode: 78ad4...7ce
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 Sånn var vår også frem til han ble ti år og fikk melatonin. Har adhd. Anbefaler å høre med legen om det er aktuelt. Anonymkode: 770e6...e30 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når legger barnet seg da? Anonymkode: 78ad4...7ce Har prøvd alt fra klokka 18 til 21, over lengre perioder. Han har slitt med søvn lenge, men ikke så ille som nå 😕 -TS Anonymkode: 9e845...55a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #10 Skrevet 28. september 2023 neidaså skrev (15 minutter siden): Vi prøvde også veldig mye, men ingenting hjalp før vi prøvde melatonin. Det var barneavdelingen sitt forslag. Var egentlig der for noe helt annet, og de skulle kartlegge søvn i den forbindelse. Hun var 9 da hun startet. Har aldri hørt henne lovprise noe som melatonin. Det forandret rett og slett livet hennes. Håper det ordner seg for dere, det er så utmattende å stå i, både for liten og stor . AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sånn var vår også frem til han ble ti år og fikk melatonin. Har adhd. Anbefaler å høre med legen om det er aktuelt. Anonymkode: 770e6...e30 Tusen takk for svar ❤️ Det er det jeg håper på, at noe/noen kan hjelpe oss 😕 Er et mareritt å stå i dette alene, jeg er totalt utslitt etter snart et år uten en rolig kveld. -TS Anonymkode: 9e845...55a 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #11 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har prøvd alt fra klokka 18 til 21, over lengre perioder. Han har slitt med søvn lenge, men ikke så ille som nå 😕 -TS Anonymkode: 9e845...55a Har dere faste leggerutiner? Et litt varmt bad før legging hjelper for mange å få ro i kroppen 😊 Passe på at han ikke har noe skjermtid siste timene før leggetid, ta heller frem en bok han kan lese på sengen? Sover han på dagtid? Isåfall kutt det helt en periode og se om det hjelper. Har dere prøvd vekt dyne ? Hva gjør du hvis du legger han kl 19 og han ikke sovner? Ligger han bare i sengen eller står han opp? Her funka det best å legge til fast tid, men hvis barnet ikke sovnet innen 30 minutter så stod vi opp igjen i rolige omgivelser (dempet lys, ingen tv/skjerm, bare sitte å lese i en bok eller pusle med noe), også prøve å legge seg på nytt innen en time. Til slutt brukte barnet mindre tid på å sovne. Anonymkode: 78ad4...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 Melatonin! Har to (7 og 9), ble en ny verden etter de begynte med det. Men snakk med legen iom han et så ung 😊 Anonymkode: 548d1...469 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #13 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere faste leggerutiner? Et litt varmt bad før legging hjelper for mange å få ro i kroppen 😊 Passe på at han ikke har noe skjermtid siste timene før leggetid, ta heller frem en bok han kan lese på sengen? Sover han på dagtid? Isåfall kutt det helt en periode og se om det hjelper. Har dere prøvd vekt dyne ? Hva gjør du hvis du legger han kl 19 og han ikke sovner? Ligger han bare i sengen eller står han opp? Her funka det best å legge til fast tid, men hvis barnet ikke sovnet innen 30 minutter så stod vi opp igjen i rolige omgivelser (dempet lys, ingen tv/skjerm, bare sitte å lese i en bok eller pusle med noe), også prøve å legge seg på nytt innen en time. Til slutt brukte barnet mindre tid på å sovne. Anonymkode: 78ad4...7ce Alltid hatt faste rutiner. Og sønnen min blir dessverre veldig oppglødd av et bad, han får bare mer energi. Slår av TV lenge før leggetid, prøver å gjøre rolige ting som Lego, tegning osv. Han er som en drøm helt til han er i senga, da blir han plutselig en aggressiv sirkusakrobat 😕 Han vil helst ikke ha dyne på, så vektdyne tror jeg ikke er noen vits, men takk for tips ❤️ Han har ikke sovet på dagtid siden i fjor sommer. Skjønner ikke hvordan han ikke kan være trøtt igjen til kvelden når han holder på sånn, han tar det jo aldri igjen. Om han ikke sovner så står vi opp. Da setter jeg meg og leser for meg selv og han kan pusle med sitt. Men med én gang vi nærmer oss sengen så går han bananas igjen 😕 -TS Anonymkode: 9e845...55a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #14 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Melatonin! Har to (7 og 9), ble en ny verden etter de begynte med det. Men snakk med legen iom han et så ung 😊 Anonymkode: 548d1...469 Takk! Ja, hadde aldri gitt noe sånt uten å høre med lege først. Derfor jeg har bestilt time 😄 Om ikke annet så hadde det vært fint en liten periode så han kunne fått gode erfaringer med å legge seg i senga og faktisk sovne. I stedet for at det bare er trøbbel og mamma er sliten, osv. Det er mulig han vet han kommer til å slite og det bare har vokst til noe uoverkommelig for ham 😕 -TS Anonymkode: 9e845...55a 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #15 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alltid hatt faste rutiner. Og sønnen min blir dessverre veldig oppglødd av et bad, han får bare mer energi. Slår av TV lenge før leggetid, prøver å gjøre rolige ting som Lego, tegning osv. Han er som en drøm helt til han er i senga, da blir han plutselig en aggressiv sirkusakrobat 😕 Han vil helst ikke ha dyne på, så vektdyne tror jeg ikke er noen vits, men takk for tips ❤️ Han har ikke sovet på dagtid siden i fjor sommer. Skjønner ikke hvordan han ikke kan være trøtt igjen til kvelden når han holder på sånn, han tar det jo aldri igjen. Om han ikke sovner så står vi opp. Da setter jeg meg og leser for meg selv og han kan pusle med sitt. Men med én gang vi nærmer oss sengen så går han bananas igjen 😕 -TS Anonymkode: 9e845...55a Er han trøtt og sliten i barnehagen? Det kan jo være at han rett å slett er overtrøtt, da er det umulig å sovne 🫣 Noen barn har behov for en liten hvil selvom de er «storbarn» 🤭 Jeg har hatt flere barn på jobb (barnehage) som sover 20-30 minutter (12-12.30 ca). Søvn avler søvn, men ikke for alle (ungen min kan ikke sove på dagen, da er ho våken til natta🙄). Men kan jo være verdt å prøve en liten hvil i barnehagen? ❤️ Hvis ikke ville jeg snakket med legen å forhørt meg angående søvn og eventuelt prøve melatonin (dette må gjøres i samråd med lege). Han har ingen allergier eller plager / sykdommer? Anonymkode: 78ad4...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #16 Skrevet 28. september 2023 Her gikk det fint når jeg hadde gradvis nedtrapping inn mot leggetid. Minste lille stress og styr fra min side, da gikk det ikke. Hyggelig men ingen tøys og fjas, ved kveldsmat, tannpuss ol. En pusse sang gikk fint, men ofte hviske sang. Først mat, så tannpuss, også satte jeg meg på sofaen med to unger oppå meg, også så vi litt tv, ikke bråkete barnetv, men noe litt rolig. Under et varmt pledd. Da ble de trøtte. Da strøk jeg på dem, og koste rolig. Bevegde meg rolig, snakket lavere og hvisket litt innimellom, for da måtte også de være rolig for å høre meg. Lesing var ikke noe for mine, de hata å bli lest for, så da ble de bare sinte. Men mulig din liker det. Vi brukte en time ca på prosessen. Da kunne jeg enten bære de i seng, eller leie de. Og da sovnet de på puta med en gang. Ventet til je visste de sov godt, før jeg ryddet av bordet og ellers rundt omkring. Har aldri listet meg rundt. Og lager mest mulig vanlige lyder men ikke for høyt og ikke sånn raskt, for da ble de urolig Anonymkode: c81dd...b31 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #17 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er han trøtt og sliten i barnehagen? Det kan jo være at han rett å slett er overtrøtt, da er det umulig å sovne 🫣 Noen barn har behov for en liten hvil selvom de er «storbarn» 🤭 Jeg har hatt flere barn på jobb (barnehage) som sover 20-30 minutter (12-12.30 ca). Søvn avler søvn, men ikke for alle (ungen min kan ikke sove på dagen, da er ho våken til natta🙄). Men kan jo være verdt å prøve en liten hvil i barnehagen? ❤️ Hvis ikke ville jeg snakket med legen å forhørt meg angående søvn og eventuelt prøve melatonin (dette må gjøres i samråd med lege). Han har ingen allergier eller plager / sykdommer? Anonymkode: 78ad4...7ce Har prøvd ut hvile/dupp i barnehagen og, det ble nesten verre 😕 Ingen allergier eller plager som jeg vet om, ingen symptomer på noe i hvert fall. Veldig aktiv og tander for lyd/inntrykk osv. Mye ADHD i begge familier, så det er jo en mulighet. Men det blir uansett ikke utredet ennå ifølge de jeg har snakket med. -TS Anonymkode: 9e845...55a 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #18 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har prøvd ut hvile/dupp i barnehagen og, det ble nesten verre 😕 Ingen allergier eller plager som jeg vet om, ingen symptomer på noe i hvert fall. Veldig aktiv og tander for lyd/inntrykk osv. Mye ADHD i begge familier, så det er jo en mulighet. Men det blir uansett ikke utredet ennå ifølge de jeg har snakket med. -TS Anonymkode: 9e845...55a ADHD og søvnproblemer henger ofte sammen ja😬 Men han er nok for liten for utredning så lurt å vente 😊 Hør med legen angående melatonin! Kanskje dere bare trenger det en periode for å få inn rutinen på søvn igjen til kroppen har blitt vant til å få tilstrekkelig med søvn. Anonymkode: 78ad4...7ce 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #19 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her gikk det fint når jeg hadde gradvis nedtrapping inn mot leggetid. Minste lille stress og styr fra min side, da gikk det ikke. Hyggelig men ingen tøys og fjas, ved kveldsmat, tannpuss ol. En pusse sang gikk fint, men ofte hviske sang. Først mat, så tannpuss, også satte jeg meg på sofaen med to unger oppå meg, også så vi litt tv, ikke bråkete barnetv, men noe litt rolig. Under et varmt pledd. Da ble de trøtte. Da strøk jeg på dem, og koste rolig. Bevegde meg rolig, snakket lavere og hvisket litt innimellom, for da måtte også de være rolig for å høre meg. Lesing var ikke noe for mine, de hata å bli lest for, så da ble de bare sinte. Men mulig din liker det. Vi brukte en time ca på prosessen. Da kunne jeg enten bære de i seng, eller leie de. Og da sovnet de på puta med en gang. Ventet til je visste de sov godt, før jeg ryddet av bordet og ellers rundt omkring. Har aldri listet meg rundt. Og lager mest mulig vanlige lyder men ikke for høyt og ikke sånn raskt, for da ble de urolig Anonymkode: c81dd...b31 Det høres veldig fint og koselig ut ❤️ Jeg har egentlig aldri opplevd at min sønn er trøtt, sånn unntatt på morgenen når jeg må slite ham opp. Han har slitt med søvn siden han var liten, var ikke en baby som sov noe særlig selv da han var nyfødt. Fikk bare sove oppå meg eller inni armkroken min, og bare i halvtimes-intervaller. Jeg har egentlig vært trøtt siden da kjenner jeg 😄🙈 Så jeg vet ikke hvordan jeg skal få ham trøtt, han liker ikke å sitte i ro i sofaen og kose dessverre. Jeg er alltid veldig rolig før leggetid, jeg har en naiv tro på at "i kveld sovner han!" selv om han aldri gjør det 🙈 Og han blir bare mer urolig av å bade. Har prøvd yoga og meditasjon, men det varer i 5 sekunder så er han ferdig 😄 -TS Anonymkode: 9e845...55a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #20 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ADHD og søvnproblemer henger ofte sammen ja😬 Men han er nok for liten for utredning så lurt å vente 😊 Hør med legen angående melatonin! Kanskje dere bare trenger det en periode for å få inn rutinen på søvn igjen til kroppen har blitt vant til å få tilstrekkelig med søvn. Anonymkode: 78ad4...7ce Ja, det er det jeg håper. At vi kanskje bare trenger å komme oss ut av den ekstremt dårlige sirkelen vi er i nå 😊🤞 -TS Anonymkode: 9e845...55a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå