Gå til innhold

Avslag på uføreforsikring grunnet lite energi/ trøtthet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AllahBallah skrev (1 minutt siden):

Hva mener du? Nav dekker 66% av opptil 6g, hvis forsikringen skal dekke de resterende 33% så snakker vi nesten 20.000kr. Hver mnd. Til personen er pensjonist. 

Spinnville summer.

Det er nok ikke alle forsikringer som lover å gi deg utbetalinger nok til at den kan sammenlignes med den inntekten du hadde i full jobb. De gir nok noe, men mange gir nok ikke fullt opp. 

Anonymkode: 1db26...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AllahBallah skrev (1 time siden):

Hva mener du? Nav dekker 66% av opptil 6g, hvis forsikringen skal dekke de resterende 33% så snakker vi nesten 20.000kr. Hver mnd. Til personen er pensjonist. 

Spinnville summer.

20 tusen til sammen, ikke 20 tusen fra forsikringsselskapet 

Anonymkode: ad738...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts: det er legen som har gitt disse opplysningene til forsikringsselskapet. Om du mener de er feil kan de rettes opp. 

Jeg hadde større feil i dokumentet min fastlege hadde sendt inn. Jeg ringte f.selskapet, fikk opprettet en sak, kontaktet min fastlege og ga han hvilke opplysninger f.selskapet hadde om meg. Fastlege sendte inn nytt dokument med riktige opplysninger. Etter ei tid fikk jeg innvilget forsikringen. 

 

Anonymkode: 7eb2d...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette var litt heftig. Jeg fikk innvilget for et par år siden, og fikk innvilget med avkortning på en diagnose jeg har. Og det er forståelig. Jeg var nærmere 50 da jeg fikk den innvilget, har vært utbrent, alt ble opplyst om og jeg fikk.  Men den er kjempedyr - kr 1500/mnd som kommer på 18 000 for et år! De håver inn, kanskje de innvilger den litt "lett" for så å være ekstremt restriktive  med utbetalingene. Utbetalingen er kr 72000/året. Jeg har råd til å betale på den, men litt irriterende den er så dyr..mtp tida vi befinner oss .Uansett - alt koster.  Du må søke flere steder, dette er i Sr-banken. Man får også tilbud om kollektiv uførforsikring uten helseerklæring første gang man organiserer seg (Fagforbundet). Jeg var idiot og sa den opp for mange år siden da jeg barberte budsjettet  pga trang økonomi. Den hadde kostet meg kr 360-400/mnd nå, men tviler den har like god utbetaling som den private jeg har. Noen som kanskje vet? 

Beklager hvis jeg kuppet tråden nå- håper du fikk noe ut av dette. 

Anonymkode: cbfb6...eae

1500 per måned?? Da er det bedre å sette det på egen "uførekonto". 

Anonymkode: ad738...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt vanlig at det er begrensninger på diagnoser som forsikringen ikke dekker, selv om man ikke har tidligere helseproblemer/unntak. 

Anonymkode: f087d...d09

Men gjelder ikke dette forsikringstypen «alvorlig sykdom/ulykkesforsikring»?

 

Min uføreforsikring er knyttet opp til nav og godkjent utbetaling der (gitt at tilstanden ikke har oppstått før forsiktingstidspunktet). 
 

 

Anonymkode: 1cfb3...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos legen eller vært sykemeldt? Det er to forskjellige ting.

Og ganske sent å tegne uføreforsikring som 30-åring 🧐 Prøv annet selskap, ikke oppgi noe som ikke har medført endel fravær/sykemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AllahBallah skrev (3 timer siden):

Hva mener du? Nav dekker 66% av opptil 6g, hvis forsikringen skal dekke de resterende 33% så snakker vi nesten 20.000kr. Hver mnd. Til personen er pensjonist. 

Spinnville summer.

I mitt forsikringsselskap var vel maks sum rundt 7k i mnd (?) før skatt.

Jeg gikk for 60.000 i året den gang da i tidlig 20år. Forsikringene dekker sjeldent mellomlegget man taper. 

Anonymkode: cc29e...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (7 minutter siden):

Vært hos legen eller vært sykemeldt? Det er to forskjellige ting.

Og ganske sent å tegne uføreforsikring som 30-åring 🧐 Prøv annet selskap, ikke oppgi noe som ikke har medført endel fravær/sykemelding. 

"Ikke oppgi"? Det kommer ut uansett og da får man ingenting når man blir syk 

Anonymkode: ad738...acf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 3.41):

De ser på hva slags jobb du har også. Jobber du i et såkalt lavtlønnet sliteyrket kan du bare glemme uføreforsikring.

Anonymkode: afe67...a95

Det er nok heller trenden med at så mange blir ufør som skremmer dem.

Anonymkode: ccc7e...070

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvorfor er det sånn at noen forsikringsselskap krever papir fra legen mens for noen er det nok med et helseskjema? Jeg føler at de som er fornøyde med skjema uten legeerklæring er litt useriøse og vil etter hvert si at du "glemte" å skrive noe på skjema eller uttrykket deg "feil" og får derfor ingen penger 

Anonymkode: ad738...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er nok heller trenden med at så mange blir ufør som skremmer dem.

Anonymkode: ccc7e...070

Spesielt mange på grunn av psykiske lidelser 

Anonymkode: ad738...acf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Forresten, hvorfor er det sånn at noen forsikringsselskap krever papir fra legen mens for noen er det nok med et helseskjema? Jeg føler at de som er fornøyde med skjema uten legeerklæring er litt useriøse og vil etter hvert si at du "glemte" å skrive noe på skjema eller uttrykket deg "feil" og får derfor ingen penger 

Anonymkode: ad738...acf

De fleste selskap har helseskjema som man selv fyller ut, også innhenter forsikringsselskapet selv informasjon fra lege.sykehus osv. 

Anonymkode: 5c884...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De fleste selskap har helseskjema som man selv fyller ut, også innhenter forsikringsselskapet selv informasjon fra lege.sykehus osv. 

Anonymkode: 5c884...7ab

Så hvorfor er det noen som ikke gjør det? 

Anonymkode: ad738...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 8.04):

Forresten, hva er forskjellen på uføreforsikring hvor man fyller ut helseskjema selv og uføreforsikring hvor selskapet ber fastlegen om info? Er den førstnevnte mindre seriøs? 

Anonymkode: ad738...acf

Forskjellen er at når du selv gir informasjon står du ansvarlig for at opplysningene er riktig. Ved uførhet vil forsikringsselskapet hente inn legejournal for å gå den i sømmene opp i mot svarene du har gitt. Når legen fyller ut står lege ansvarlig for opplysningene og saken vil være enklere å få utbetaling på. 

Anonymkode: cf172...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/25/2023 at 9:13 PM, AnonymBruker said:

Hei. Jeg er en kvinne på snart 30 som nylig søkte om uføreforsikring, helt tilfeldig egentlig, fikk et godt tilbud og tenkte hvorfor ikke. Fylte ut et helseskjema, og svarte 100% ærlig. Blant annet på at jeg i løpet av de siste 5 årene har vært hos legen grunnet trøtthet og lite energi. Det er 3-4 år siden, tok noen blodprøver og det ble avdekket at jeg hadde lavt nivå av Vitamin D. Begynte så på vitamintilskudd, og nivåene ble normale i løpet av noen måneder. Tar fortsatt D-vitamin tilskudd på høsten og vinteren, og har stabile nivåer. Bortsett fra dette går jeg ikke på noen medisiner.  Jeg har ingen fravær fra jobb, og har kun vært sykemeldt en gang i mitt liv, det var i en uke for syv år siden, grunnet en infeksjon og høy feber. Har knapt vært syk siden den gang, kun noen milde forkjølelser. 

Dette sto det i avslaget: . Med bakgrunn i de opplysninger vi har mottatt om din helse, må vi dessverre avslå forsikringen Uførepensjon. Du har fått avslag på denne forsikringen fordi du opplyser at du har oppsøkt lege på grunn av kraftløshet, tretthet, utmattelse, nummenhetsfølelse eller smertetilstand, og at du hatt plagene de siste årene. Slike plager innebærer en økt risiko for fremtidig arbeidsuførhet. Du er velkommen til å kontakte oss igjen når du vært symptomfri i minst 2 år.

Jeg er kanskje dum, men jeg visste faktisk ikke at det var så strengt. Er jeg virkelig i risikosonen for å bli ufør?  Andre som har fått avslag på lignende grunnlag? 

Anonymkode: 6fde2...500

Selvfølgelig er du ikke i risikosonen for å bli ufør pga dette. Send gjerne en klage, eller søk igjen om 2 år som de foreslår.

Jeg fikk avslag fordi jeg én gang i livet hadde hatt en flekk eksem liksom. Men fikk neste gang jeg søkte.

Anonymkode: 68ba5...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forskjellen er at når du selv gir informasjon står du ansvarlig for at opplysningene er riktig. Ved uførhet vil forsikringsselskapet hente inn legejournal for å gå den i sømmene opp i mot svarene du har gitt. Når legen fyller ut står lege ansvarlig for opplysningene og saken vil være enklere å få utbetaling på. 

Anonymkode: cf172...413

Ikke rart jeg er skeptisk til den forsikringen som ikke krever legeerklæring 

Anonymkode: ad738...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig er du ikke i risikosonen for å bli ufør pga dette. Send gjerne en klage, eller søk igjen om 2 år som de foreslår.

Jeg fikk avslag fordi jeg én gang i livet hadde hatt en flekk eksem liksom. Men fikk neste gang jeg søkte.

Anonymkode: 68ba5...e76

Søkte du i det samme selskapet? 

Anonymkode: ad738...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 11.08):

Mannen fikk utbetaling med en gang gjennom sitt fagforbund. Aldri hatt noe problemer med å få igjen på noen av de andre forsikringene vi betaler på heller (personforsikringer, reiseforsikring og innbo har vi måtte brukt). 

Anonymkode: 081d0...a9d

Hvilke forsikring selskap har mannen din? 

Anonymkode: 64c8c...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (På 26.9.2023 den 3.23):

Det sa de når jeg tegnet barneforsikring men når barnet ble 18 og jeg skulle endre den til voksen sa de at det ikke gikk, de skulle uansett ha ny info om helse.

Bare tull, isåfall har du et ekstremt dårlig forsikringsselskap.

Anonymkode: b34c8...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...